kritika komodifikace kultury 14. 3. 2013
texty (ve studijních materiálech ke 4.lekci)
1) Marx, K.: Zboží a peníze. (1. oddíl, 1.kapitola z: Kapitál. SNPL, Praha 1953. strany 51-101)
nebo: - Marx, K: Odcizená práce. (staženo z: http://www.sds.cz/docs/prectete/eknihy/efr44/efr44_05.htm)
- Marx, K: Vláda peněz v občanské společnosti. (staženo z: http://www.sds.cz/docs/prectete/eknihy/efr44/efr44_10.htm)
2) Smith, T., Způsoby produkce. a Wood, P. : Komodita. (25 a 26.kap. z Kritické pojmy dejín umenia, Nelson, R. S.: Schiff, R. (eds.), Bratislava 2004)
3) Attali, J.: Repeating (4. kapitola v: Noise. The Political Economy of Music. University of Minesota Press, 2002. Str. 87 - 132)
instrukce:
1) Podívejte se, prosím, na některý z Marxových textů (Zboží a peníze z Kapitálu, Odcizená práce, Vláda peněz v občasnské společnosti) - jiný text marxistické či kritické orientace k tématu je jen vítán. Základní úhel pohledu je platnost těchto konceptů a jejich aplikovatelnost na produkci kultury resp. umění.
2) Slovníková hesla o Způsobech produkce (Smith) a Komoditě (Wood) jsou doplňkovým, inspiračním textem.
3) Podobně i texty Elisabeth Chaplin i Alberra a Stimsona je pro zájemce - k orientaci v marxistické linii uměnovědné literatury a v institucionální kritice (což je umělecká tendence ve 20. století kriticky akcentující různé aspekty produkce umění)
4) Attaliho text není zatím vložen do studihjních materiálů, pokud byste se na něj chtěli podívat je v knihovně FSS (N 1-1)
Okruhy k diskusi:
- romantická narace konfliktu umění a tržní společnosti (viz sociální dějiny umění)
- koncept komodity a fetiše v kultuře (Adorno, Attali)
- koncept odcizení (dehumanizace) vztažený k situaci producenty kultury (v kontextu jejího dělení: vysoká - nízká, elitní - masová)
- umění nejen reflektující formy produkce (institucionální umění), ale přímo "bojující proti kapitalismu"