Sociální politika
Týden 10
8 Sociální pomoc
Úvod do tématu
Ačkoliv je stálým předmětem sporu různých přístupů (viz modely sociálního státu) otázka jak štědrá má být sociální politika, existuje více méně shoda o tom, že eliminace chudoby je jejím prioritním (a minimálním) cílem. Protože i v ekonomicky rozvinutých společnostech tzv. „nová chudoba“ a sociální vyloučení patří ke klíčovým sociálním problémům, je této oblasti věnována stále větší pozornost. V důsledku tzv. „moderních rizik“ se chudoba dotýká nejčastěji nezaměstnaných, starších lidí, zdravotně postižených, osamělých rodičů a mladých rodin s velkým počtem dětí.
Protože i pojem chudoby (a hranice chudoby) jsou relativní koncepty vztažené k nějakému společenskému standardu, jehož pojetí se opírá buď o „minimální“ úroveň potřebnou k přežití, anebo se přibližuje „důstojnému“ standardu pro život v určité společnosti, je například určování garantovaného životního minima relativně komplikovanou otázkou. Využívá se přitom metod historicko-statistických (sledováním výdajů a spotřeby domácností s nízkou úrovní příjmu), metod normativních (založených na expertním stanovení minimálního spotřebního koše a jeho ocenění podle životních nákladů na vybrané položky) a metod relativních (srovnání přijmu či výdajů a spotřeby chudých domácností k průměrnému společenskému standardu).
Sociální pomoc zahrnuje pomoc finanční a pomoc službami různého druhu. Je stále obtížnější obtížné odlišit dávky sociální pomoci a jiné typy dávek, protože stále více dávek je založeno na testování příjmu a systém podpory příjmu se tak stává stále komplexnější. Typicky zahrnuje dávky testované majetkem, a vedle toho dávky testované příjmy. Nejčetnějšími typy dávek, jež se v systému vyskytují v nějaké kombinaci, jsou obecná dávka garantující minimální úroveň příjmu, dávky na bydlení, tzv. kategorické dávky pro specifické kategorie (jako jsou zdravotně postižení, staří lidé, osamělé matky, nezaměstnaní) a „vázané“ dávky (podpora nákladů na specifické služby například pečovatelské nebo ústavní, na služby pro děti atd.)
Cíle studia
Na základě studia tématu by studenti měli umět vysvětlit :
- pojem chudoby a různé definice i způsoby jejího měření
- pojem životní minimum, způsoby jeho určování
- funkce životního minima v systému sociální politiky
- různé formy sociální pomoci, jejich vzájemnou souvislost
Klíčové pojmy (viz povinná literatura)
Chudoba absolutní a chudoba relativní, objektivní a subjektivní chudoba, Evropská hranice chudoby, kumulace handicapů a cyklus deprivace; životní minimum a jeho určování - metoda normativní, metoda statisticko-historická, metoda relativní. Existenční minimum a sociální minimum. Hmotná nouze a sociální nouze. Primární a sekundární funkce životního minima, valorizace životního minima, věcná pomoc, pomoc službou, azyl, past chudoby.
Kontrolní otázky
1. Vysvětlete pojem chudoba a její různé dimenze (absolutní-relativní, objektivní-subjektivní).
2. Jak lze měřit chudobu ?
3. Co je to tzv. životní minimum ? Jak souvisí s pojmem chudoby ?
4. Jaké jsou základní metody pro stanovení životního minima ?
5. Jaká je konstrukce (složky) životního minima ?
6. Jaké jsou funkce životního minima v sociální politice a zvláště pak v ČR ?
Aplikace
a) Jaké formy sociální pomoci rozlišujeme ? Uveďte příklady-situace pro použití jednotlivých forem sociální pomoci, zdůvodněte jak v dané situaci je vhodná příslušná forma sociální pomoci.
b) Co je to past chudoby a jak vzniká ? Jak a na čem by bylo možné rozeznat její dopad v České republice ? Jak jí lze předcházet v našich podmínkách ?
Povinná literatura
Durdisová, Kotýnková, Krebs, et. al.: 212-225, (Krebs, V. et. al.: 204 – 213, 84 – 98)
Mareš, P.: 109 – 115, 120-136, 149 – 152
Winkler, J. in Sirovátka T. (ed.) 2000: 105-129.
9 Sociální pojištění
Úvod do tématu
Rozvoj moderního sociálního státu byl historicky založen na rozvoji metod sociálního pojištění (viz Bismarckovy reformy) proti moderním rizikům. Výhodou kolektivního, povinného, státem garantovaného systému pojištění je účinná ochrana společnosti jako celku proti rizikům, jež jsou ze své povahy kolektivní (riziko nezaměstnanosti obvykle roste pro celé skupiny lidí, společnost stárne jako celek, atp.), krom toho povinnost pojistit se vylučuje dopad nákladů za ty, kteří se nepojistili, na společnost jako celek, je takto možné začlenit do systému i případy vysokých rizik, a je konečně možné využít systém k redistribuci podle dohodnutých pravidel. Je obvyklé doplňovat systém povinného kolektivního pojištění dobrovolnými doplňkovými systémy pojištění soukromého a dobrovolného kolektivního (zaměstnaneckého) pojištění, jež dávají možnost doplnit si individuálně či kolektivně výši (rozsah) ochrany proti specifickému riziku.
V zásadě platí v systému pojištění princip ekvivalence: dávky odpovídají příspěvkům do systému a jsou nárokem odvozeným z účasti na platbě. V systému ovšem probíhá redistribuce podle několika os: jde o osu mezigenerační, osu podle rodu (muži-ženy), osu vertikální (podle příjmu a majetku), osu podle postavení na trhu práce. Například jsou garantovány minimální dávky pro ty, kteří nebyli v dostatečné míře účastni příspěvky. V přístupu k míře ekvivalence a k míře redistribuce se jednotlivé typy sociálního státu dosti zásadně odlišují.
S ohledem na stárnutí společnosti je nejvýznamnějším současným problémem systémů pojištění přizpůsobení systémů důchodového pojištění. Protože průběžný systém financování a fondový systém financování (a vedle toho dávkově definovaný systém a příspěvkově definovaný systém) mají své výhody a nevýhody, řešení většinou směřují k „smíšenému“ systému, jenž kombinuje výhody obou typů. Dalším řešením je zpružňování věkové hranice pro odchod do důchodu a podpora delšího setrvání v ekonomické aktivitě (s tím ovšem souvisí další politiky, jako je celoživotní vzdělávání, pružnost trhu práce aj.).
Cíle studia
Na základu studia kapitoly by měli studenti umět vysvětlit:
- základní formy sociálního pojištění
- způsoby financování důchodového systému, jejich výhody a nevýhody
- základní prvky nastavení důchodového systému
- problém stárnutí, jeho současná řešení v důchodovém systému.
Klíčové pojmy (viz povinná literatura)
průběžné financování, fondové financování, příspěvkově definovaný a dávkově definovaný systém, NDC, sazby pojistného, dvousložková konstrukce, valorizace důchodů, důchodový věk, pružná věková hranice, předčasný důchod, rozhodné období.
Kontrolní otázky
1. Jaké jsou způsoby financování důchodového systému, jejich přednosti a nevýhody.
2. Jaké jsou základní prvky, jež určují nastavení důchodového systému, uveďte jejich charakteristiky pro ČR.
3. Jaké hlavní změny proběhly v důchodovém systému v ČR po roce 1990 ? Jaké jsou výhledy do budoucna ?
Aplikace
a) Uvažte, jaké důsledky má výpočet důchodové dávky z výdělku za delší období (celoživotní výdělky) pro výši důchodu, a to i v porovnání různých kategorií zaměstnanců (podle pohlaví, podle stability zaměstnání v průběhu pracovní kariéry).
b) Jaké směry redistribuce můžeme v důchodovém systému identifikovat ? Jaký důsledek pro tyto směry má přechod z průběžného na fondové financování důchodového systému ?
Povinná literatura
Durdisová, Kotýnková, Krebs, et. al.: 144 – 161, (Krebs, V. et. al.: 158 – 169)
Brdek, M., Jírová, H.: Sociální politika v zemích EU a ČR: 211 – 219 a 331 – 339.
Vzor otázky a odpovědi
Jaké jsou způsoby financování důchodového systému, jejich přednosti a nevýhody ?
Způsoby financování důchodového systému je třeba posuzovat z hlediska cílů, jež jsou důchodovým systémem sledovány a návazně z hlediska odpovídajících účinků. Tyto cíle a účinky zahrnují především tzv. hlavní - sociální účinky a vedle toho účinky vedlejší (instrumentální), tedy ekonomické účinky a účinky z hlediska administrativní efektivnosti systému. Hlavním impulzem k přestavbě důchodových systémů je ovšem problém instrumentální, tedy obtížnost v jejich financování (při růstu části populace v postproduktivním věku). Toto ekonomické hledisko by však nemělo vést k destrukci základních sociálních cílů důchodového systému.
Lze odlišit dva základní způsoby financování důchodového systému:
Průběžný (PAYG) kdy z příspěvků zaměstnaných jsou financovány důchody (v rámci jednoho fiskálního roku).
Fondový (FUND) kdy příspěvky zaměstnaných jsou „spořeny“ do penzijního fondu, v něm kapitalizovány a při odchodu do důchodu jsou jednotlivcům vyměřeny důchody podle jejich příspěvků (a jejich kapitalizace), případně podle očekávané délky života.
Kompromisem je kombinace obou přístupů (tzv. „vícepilířový systém“).
Přitom je možné definovat v obou případech systém dávkově (DB), kdy je stanovena výše důchodové dávky ve vazbě na příspěvky a další parametry systému nebo příspěvkově (DC), kdy není známa dávka, ale jen výše příspěvku. Dávka pak závisí na tempu ekonomického růstu, produktivity, inflace, úrovni kapitalizace, očekávané délky života atd.
Výhody |
Sociální |
Ekonomické |
Administrativní |
PAYG |
Umožňuje snadno redistribuci z hlediska nerovného postavení generací, pohlaví, na trhu práce |
Eliminuje inflaci,
Profit z růstu produktivity práce pro každou generaci |
Umožňuje průběžně redefinovat nároky |
FUND |
Dává možnost individuální volby věku odchodu do důchodu |
Eliminuje přímou závislost na demografické změně, roste transparence závislosti důchodu na příspěvcích podporuje spoření na důchod |
Dává jasnější představu o závazcích a výdajích systému |
Nevýhody |
|
|
|
PAYG |
Menší uplatnění principu ekvivalence, menší možnost individuální volby |
Závislost na demografické změně, distorze pobídek k práci a ke spoření |
Budoucí závazky systému nejsou průhledné, rychle vznikají disbalance |
FUND |
Nezohledňuje nerovné postavení generací, přenáší nezaviněné nerovnosti (například profesí) na trhu práce a nerovnosti podle pohlaví do období důchodového věku |
Neochraňuje proti inflaci,
kapitalizace závisí na ekonomickém růstu a schopnosti fondu vhodně investovat
Riziko nedostatečné kontroly fondu |
Neumožňuje redefinovat snadno nároky na důchod, vysoké administrativní náklady a obtížná kontrola fondů, riziko ztráty prostředků v procesu |
Při koncipování důchodových systémů je nutno zvažovat výhody a nevýhody obou systémů, a proto je za efektivní řešení považován vícepilířový systém, jenž zohledňuje rizika (nevýhody) obou systémů a hledá tak „second best solution“, tedy řešení, jež minimalizuje jejich nevýhody.
Stručně zhodnoceno, průběžný systém garantuje svými parametry lépe pro širší sociální vrstvy základní sociální cíl, kterým je zachování důstojného (navyklého) životního standardu v důchodovém věku, avšak fondový systém lépe garantuje vyšší míru odkládání spotřeby do důchodového věku, neboť činí vazbu mezi příspěvky a dávkami transparentní. Proto je za efektivní řešení v průběžných systémech pokládán tzv. NDC systém (je založen „fiktivních individuálních účtech“), přičemž se nemění zásada průběžného financování.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2013/SPP704/um/38983098/
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2013/SPP704/um/38983099/