Sociální politika

Týden 3

12 Sociální rozvoj a lidský kapitál: vzdělávací politika
 
Úvod do tématu
V informační společnosti je přístup ke vzdělání „primárním statkem“, jenž rozhoduje o životních šancích: určuje možnost uplatnění na trhu práce ve „výkonové společnosti“, podporuje rozvoj demokracie a participaci na politickém systému, stejně jako usnadňuje přístup k institucím moderní společnosti. Proces demokratizace společnosti a proces zlepšování funkční flexibility pracovního trhu je v (post)industriální společnosti jednoznačně spojen s rozšířením rozsahu (a samozřejmě kvality) vysokoškolského vzdělání a s politikou investic do lidského kapitálu.
Vedle toho je stejně významným požadavkem celoživotní vzdělávání: to je významné nejen z důvodu uplatnění „high technology“ a růstu produktivity, ale také pro překonání rizik sociálního vyloučení (Amartya Sen definuje rovnost v dimenzi „schopností“ a „výkonnosti“) a pro udržení účasti starých lidí v pracovním procesu co nejdéle (je to nutné i s ohledem na stárnutí společnosti a prodlužování období neaktivity u mládeže v důsledku vysokoškolského studia). Úkolem vzdělávacích soustav je nalézt cesty k splnění těchto požadavků při únosných nákladech a respektování principu rovných, ale současně stále rostoucích šancích v přístupu ke vzdělání.
 
Cíle studia
Studiem tématu by měli studenti pochopit:
- roli vzdělávací politiky v moderní společnosti
- vztahy vzdělávací politiky k hospodářské a sociální politice.
- funkci vzdělávacích soustav a cíle vzdělávací politiky
- specifické problémy vzdělávací politiky v ČR.
 
Klíčové pojmy (viz povinná literatura)
informační společnost, výchova, vzdělávání, vzdělání, kvalifikace, lidský kapitál, lidský potenciál, kulturní kapitál, investice do lidského kapitálu, egalitaristická interpretace, rovné šance, individualizace, diferenciace, internacionalizace ve vzdělávání, zaměstnatelnost, flexibilita trhu práce, numerus clausus, volný přístup ke vzdělání, celoživotní vzdělávání, alternativní školství
 
Kontrolní otázky
1. Jaká je role vzdělání v moderní společnosti, její vazba k hospodářské a sociální politice ?
2. Jaké jsou základní funkce vzdělání a jaká je role státu ve vztahu ke vzdělání ?
3. Charakterizujte alternativní způsoby řízení a financování škol, jejich výhody a nevýhody.
4. Definujte základní principy vzdělávací politiky.
 
Aplikace
a) Vysvětlete důsledky vytváření jednotného trhu v EU pro roli vzdělávání v České republice.
b) Vysvětlete jaký je vztah mezi vývojem trhu práce a vývojem školské soustavy. Jak byste řešil nezaměstnanost vysokého počtu absolventů vysokých škol v oborech, po nichž není momentálně na trhu práce poptávka (například v důsledku hospodářské recese) ?
 
Povinná literatura
Durdisová, Kotýnková, Krebs et. al.: 311-328 (Krebs, V., et. al.: 288 – 312)
Potůček, M.: 87-94
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2013/SPP704/um/38983101/