Zpětná vazba Jitka Navrátilová 12.3.2013 Principy efektivní supervize •- je orientovaná na uchopitelná (specifická) témata •- má směr •- je jasně strukturovaná •- má zpětnou vazbu •- využívá principy vzdělávání dospělých •- pracuje pozorně s mocí •- využívá kontraktaci •- dbá na preferovaný učební styl •- nabízí široké spektrum dovedností •- navazuje klinické zkušenosti na vzdělávací cíle •- chápe supervizora jako rolový model •- dbá na paralelní procesy •- chápe supervizi jako vývojový proces •- vyvažuje autonomii a závislost •- je podporována prostředím •- dbá na emoční situaci supervidovaného •- dbá na supervizní vztah Poskytování zpětné vazby •Pomáhá: • - lépe si uvědomit to, co děláme a jak to děláme; • - učit se, růst a rozvíjet se Efektivní zpětná vazby •je průběžná •týká se specifického chování (ne ty) •je vhodně časovaná •obsahuje pozitivní ocenění •počítá s emocemi a dbá na ně •zahrnuje názor, stanovisko supervidovaného •je hodnocena z pohledu kvality Přijímání zpětné vazby •Poskytuje příležitost změnit nebo upravit to, co děláme a jak to děláme. • •Když přijímáte zpětnou vazbu: -Naslouchejte tomu, co bylo řečeno; -Požádejte toho, kdo ji poskytuje, aby ujasnil to, co vám není jasné; • Přijímání zpětné vazby •Když jste přijali zpětnou vazbu: • - přemýšlejte o tom, co zpětná vazba říká o vašem chování; • - zvažte, co chcete změnit nebo upravit. • •Vyhněte se: -obraně při přijímání zpětné vazby; -Ignorování zpětné vazby poté. Johariho okno Já o sobě vím Já o sobě nevím Jiní o mně ví Veřejná oblast (chování, které znám já i druzí) Slepá oblast (chování, které znají druzí, ale já si ho nejsem vědom) Jiní o mně neví Skrytá oblast (chování, které skrývám před druhými) Neznámá oblast (neznámá nám i druhým, ale může se stát známou) Model Johariho okna •Zjišťování toho, co o sobě víme a co ne. •Vysvětlujeme význam a podstatu otevřenosti a uzavřenosti. •model významu sebevnímání a toho, jak nás vnímají ostatní. •Pochopení individuáloního Johariho okna umožňuje efektivnější komunikaci. Veřejná oblast •Oblast našeho JÁ představující informace, názory …, o kterých víme a veřejně je prezentujeme. •O této oblasti ví i ostatní lidé. Skrytá oblast •Všechny poznatky o sobě, které skrýváme. •Poznatky o sobě, které se týkají většinou negativních aspektů našeho JÁ. •Při hromadění negativních vědomostí a emocionality, stávají se pro člověka zátěží. •Může dojít k přetlaku (nekontrolované výbuchy emocionality atd.) Slepá oblast •Oblast našeho JÁ, o které sami nevíme, ale ostatní o ní ví. •Tendence k přeceňování nebo podceňování. •Neschopnost vidět reálné možnosti. •Zpětná vazba nástrojem přenesení slepé oblasti našeho JÁ do oblasti veřejné. •Nepřijetí zpětné vazby nezmenší naši slepou oblast. Neznámá oblast •Ta oblast našeho JÁ, o které nevíme ani my, ani ostatní. •Informace uložené hluboko v nevědomí. •Vytěsněné zážitky a zkušenosti, které však ovlivňují naše vnímání. •Vlastnosti a chování, které se neprojevily v reálné životní situaci (potenciál).