Úvod do supervize •Jitka Navrátilová •5.3. 2013 j0300912 Kdo jsme se tu sešli a proč? •Kdo jsem? •Z jaké jsem organizace/jaké mám zkušenosti se supervizí? •Jaký je můj zájem ve vztahu k supervizi? •Co bych si odsud chtěl odnést? Proč supervizi? Sociální pracovník: * sebeobraz * osobnost * schopnost zvládat Podpora: * v rámci organizace * mimo organizaci Stresové reakce * úzkost * nemoc * vyhoření Formy stresu sociálního pracovníka (Pramen: Fineman, 1985: 34) Pracovní systém: * vztahy na pracovišti * klienti * nepostižitelnost úspěchů * organizační vlivy * nedostatek kvalifikace * jiné Osobní systém: * osobní vztahy * zdraví * jiné Co je supervize? (1) •Je „čistou mezilidskou interakcí, jejímž obecným cílem je, aby se jedna osoba, supervizor, setkávala s druhou osobou, supervidovaným, ve snaze zlepšit schopnost supervidovaného účinně pomáhat lidem“. (Hess, 1980, s.25) Co je supervize? (2) •Supervize může být definována jako kontrola práce druhého pracovníka se sankční autoritou monitorovat a řídit jeho výkon s cílem zajistit dostatečný výkon (včetně spokojenosti klienta). •Caspi, Reid (2002) Jaké má supervize funkce? •Supervize má podle Kadushina (1976) tři hlavní funkce: • •1. Vzdělávací •2. Podpůrná •3. Řídící AD 1/ Vzdělávací funkce supervize •Supervizor pomáhá: •lépe rozumět klientovi a jeho situaci; •více reflektovat své reakce, pocity ve vztahu ke klientovi; •lépe rozumět tomu, jak účinkuje zvolený způsob práce s klientem; •hledat nové způsoby práce; •předává poznatky, zkušenosti. • MCj02869890000[1] AD 2/ Podpůrná funkce supervize •Supervizor například: •pomáhá zpracovávat emoce, které vznikají při kontaktu pracovníka s těžkými, bolestnými i neřešitelnými situacemi; •pomáhá zvládat emoce, které vznikají v souvislosti s empatií s klientem; •pracuje s emocemi souvisejícími s domnělým/reálným selháním; •pracuje s emocemi pracovníka v souvislosti s jeho fungování v organizaci; •pracuje s dalšími emocemi, které mohou vzniknout v souvislosti s prací s klientem . j0286034 AD 3/ Řídící stránka supervize •Supervizor v této funkci: •dbá na to, aby klient obdržel službu v příslušné kvalitě; •pomáhá v organizaci uplatňovat standardy a pracovní postupy; •dbá na etické principy práce s klientem; •nese spoluodpovědnost za práci s klientem; •má sankční pravomoc vůči svěřenému pracovníkovi. • MCPE01573_0000[1] Přehled úloh supervizora Úloha Funkce Poskytovat prostor, v němž mohou supervidovaní uvažovat o obsahu a procesu své práce Hádej Rozvíjet porozumění a dovednosti v práci Hádej Získávat informace a jinou perspektivu týkající se vlastní práce Hádej Získat zpětnou vazbu o obsahu i procesu Hádej Být uznáván a mít oporu jako člověk i pracovník Hádej Zajistit, aby jako člověk a jako pracovník nebyl jedinec nucen zbytečně nést obtíže, problémy, projekce sám Hádej Mít prostor k prozkoumávání a vyjádření osobních trápení, vracejících se podnětů, které přináší práce Hádej Lépe plánovat a využívat osobní i odborné zdroje Hádej Být sám aktivní, nikoliv jen reagovat Hádej Zajistit kvalitu práce Hádej Přehled úloh supervizora Úloha Funkce Poskytovat prostor, v němž mohou supervidovaní uvažovat o obsahu a procesu své práce Vzdělávací Rozvíjet porozumění a dovednosti v práci Vzdělávací Získávat informace a jinou perspektivu týkající se vlastní práce Vzdělávací/ podpůrná Získat zpětnou vazbu o obsahu i procesu Vzdělávací/podpůrná Být uznáván a mít oporu jako člověk i pracovník Podpůrná Zajistit, aby jako člověk a jako pracovník nebyl jedinec nucen zbytečně nést obtíže, problémy, projekce sám Podpůrná Mít prostor k prozkoumávání a vyjádření osobních trápení, vracejících se podnětů, které přináší práce Podpůrná/řídící Lépe plánovat a využívat osobní i odborné zdroje Řídící/podpůrná Být sám aktivní, nikoliv jen reagovat Řídící/podpůrná Zajistit kvalitu práce Řídící •Výuková supervize •Orientace na předání maxima informací, zkušeností v dané oblasti. •Kasuistická supervize praktikujících studentů ve škole. • •Výcviková supervize •Rovněž zdůrazňuje vzdělávací funkci, supervidovaný je ve výcvikové, učňovské roli. Supervizor má i řídicí odpovědnost. •Studenti sociální práce na praxi pod vedením svých instruktorů. • •Řídící supervize •Řídící supervize se uplatňuje zejména tam, kde supervizor je interním zaměstnancem a má roli nadřízeného supervidovaného. S •Supervizor je současně vedoucím určitého pracoviště, úseku • •Poradenská (konzultační) supervize •Supervizor je často externistou. Supervidovaný se supervizorem konzultuje otázky bez podřízené vazby. Supervidovaný je spíše zkušený pracovník. Formy vzdělávací supervize Typy supervize a jejich ne/výhody Typ supervize +++ Klady --- Zápory Individuální Soustředí se na jednotlivého pracovníka a jeho práci. Je intenzivní, dává jednotlivci prostor, umožňuje detailní a dlouhodobé vedení pracovníka i případu. Časová a finanční náročnost. Skupinová Je časově úsporná, ekonomicky výhodnější. Skupina dodává podpůrnou atmosféru. Možnost vytěžit znalosti, osobní i profesní zkušenosti více osob (nejenom kolegů). Nedokáže tak dobře sledovat individuální potřeby. Supervize je ovlivněna skupinovou dynamikou (např. soupeřivost). Zvláštní formy skupinové supervize Týmová supervize Od skupinové se odlišuje tím, že supervidován je tým pracovníků, který má společnou pracovní vazbu (nejenom supervizi). Supervize mezi kolegy Pokud není dostupný supervizor, lze si pomoci také autosupervizí. Proces supervize v TCS •TCS nabízí soubor kroků, které supervizor i supervidovaný sledují během supervize •Tyto kroky mají napomoci systematicky artikulovat a naplňovat vzdělávací cíle. •TCS je vlastně automapa pro vedení supervizního sezení. Supervize •A hurá do toho… • • •Děkuji za pozornost