Vzdělávací politika a rozvoj lidských zdrojů
PhDr. Markéta Horáková, Ph.D.
Vzdělávací politika a rozvoj lidských zdrojů

VPL151  vzdělávací politika a rozvoj lidských zdrojů
 

Vyučující: PhDr. Markéta Horáková, PhD.; Mgr. Eva Klepáčková

Způsob zakončení: zkouška

Období: jaro 2013

Anotace

Cílem kurzu je představit studentům základní principy, cíle, funkce a nástroje vzdělávací politiky v ČR i v zahraničí se zvláštním důrazem na roli vzdělávání, vzdělání a kvalifikace v současné „znalostní“ společnosti. Studenti jsou vedeni k pochopení klíčových vazeb mezi vzdělávací politikou a dalšími sociálními politikami (zdůrazněna je zejména vazba na politiku pracovního trhu – lidský kapitál, zaměstnatelnost, celoživotní učení), k porozumění procesu tvorby vzdělávacích (případně výcvikových) programů a ke schopnosti vyhodnotit jejich účinky pro různé aktéry a navrhnout vhodná a efektivní řešení problémů ve vzdělávání. Na rozdíl od jiných kursů podobného zaměření tento jasně upozorňuje na hlavní rizika a neefektivity, ke kterým přispívá nedostatečná reflexe potřeb pracovního trhu politikou vzdělávání (nevyhovující zaměření vzdělávacího systému, nevyužité lidské zdroje, důsledky pro veřejné rozpočty).

V kurzu se profilují tři klíčové oblasti/bloky výuky:

  1. Vzdělávací politika jako součást sociální (veřejné) politiky a její základní východiska.
  2. Primární vzdělávání a profesní příprava jako „vstupenka“ na trh práce a do společnosti.
  3. Další (celoživotní) vzdělávání jako prostředek rozvoje adaptability pracovníků, flexibility trhu práce a aplikace, reprodukce a rozšiřování obecné úrovně vědění.

 

Požadavky k absolvování a ukončení kurzu

Studenti se připravují podle sylabů, ve kterých najdou probíraná témata, odkazy na literaturu i podmínky ukončení předmětu. V rámci společných setkání (která budou mít vždy zčásti charakter seminářů) se předpokládá diskuse studentů nad aktuálními tématy a otázkami vzdělávací politiky.

Pro absolvování předmětu je nutné vypracovat průběžný test, jehož splnění minimálně ze 70% je předpokladem připuštění ke zkoušce (test obsahuje 4 otevřené otázky z probraného učiva, doba zpracování cca 40 minut).

Rovněž je nezbytné pravidelné odevzdávání domácích a školních úkolů, které budou zadávány v průběhu jednotlivých lekcí (některé úkoly budou studenti vypracovávat doma, jiné přímo při společném setkání, pro připuštění ke zkoušce lze tolerovat nevypracování maximálně jednoho úkolu). Úkoly nebudou hodnoceny, bude ale průběžně sledována jejich kvalita (při velmi nízké kvalitě zpracování úkolu nemusí být úkol akceptován jako odevzdaný nebo může být vyžadováno jeho přepracování).

Dále je nutné odevzdat seminární práci, která má charakter analýzy vybraných aspektů vzdělávací politiky (podrobněji viz. dokument Zadání seminární práce). Seminární práce jsou připomínkovány – zpětnou vazbu studenti dostanou osobně i prostřednictvím tzv. poznámkových bloků v Informačním systému MU. Kvalita odevzdané seminární práce je pro studenty zásadní, neboť její hodnocení bude tvořit 40% výsledné známky (studenti budou moci jednou seminární práci doplnit či přepracovat, výsledné hodnocení je 0-40 bodů).

Závěrečná zkouška má písemný charakter a obsahuje 5 otevřených otázek, pokrývajících znalosti studentů předmětu v rozsahu probíraného učiva a doporučené literatury (doba zpracování cca 50 minut). Písemná zkouška je ohodnocena v rozmezí 0-60 bodů (12 bodů za otázku). Ke zvládnutí zkoušky student potřebuje získat minimálně 60% celkového bodového hodnocení (tj. jak ze seminární práce, tak z písemné zkoušky).

 

Výsledné bodové ohodnocení výkonu studenta v předmětu je následující:

Bodové ohodnocení

známka

93 – 100

A

85 – 92

B

77 – 84

C

69 – 76

D

60 – 68

E

0 - 59

F

 

 

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2013/VPL151/op/Sylabus_VPL151_jaro2013.doc
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2013/VPL151/op/VPL151_zadani_seminarni_prace.doc
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 2. 2013 do 24. 2. 2013.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 2. 2013 do 3. 3. 2013.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 3. 2013 do 10. 3. 2013.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 11. 3. 2013 do 17. 3. 2013.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 3. 2013 do 24. 3. 2013.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 3. 2013 do 31. 3. 2013.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 1. 4. 2013 do 7. 4. 2013.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 4. 2013 do 14. 4. 2013.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 15. 4. 2013 do 21. 4. 2013.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 22. 4. 2013 do 28. 4. 2013.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 29. 4. 2013 do 5. 5. 2013.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 5. 2013 do 12. 5. 2013.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 13. 5. 2013 do 19. 5. 2013.
Předchozí