Státnicový test: Komunikační studia a teorie kultury, 03.06.2013 MAXIMÁLNÍ POČET BODŮ: 120 CELKOVÝ POČET ZÍSKANÝCH BODŮ: .................. PŘÍJMENÍ velkými tiskacími písmeny Jméno Studijní číslo Rok imatrikulace Stud. obor na bak. stupni Pořadí F = 0-70; E = 71-80; D = 81-90; C = 91-100; B = 101-110; A = 111-120 Odpovídejte za otázku, vždy na nový řádek! Komunikačně pragmatický obrat v humanitních a společenských vědách 1. 20 b. A/ Vyložte, jaký je rozdíl mezi restriktivním/redukcionistickým/axiologickým pojetím kultury a antropologickým pojetím kultury. B/ Ve které době vznikalo restriktivníí/redukcionistické/axiologické pojetí kultury? Jmenujte reprezentanty těchto pohledů na kulturu. C/ Ve které době vznikalo antropologické pojetí kultury. Jmenujte reprezentanty těchto pohledů na kulturu. 2. 20 b.: A/ Definujte sociální a kulturní antropologii. Co je objektem jejich zájmu? B/ Kdy a kde tyto disciplíny vznikaly? C/ Vyjmenujte její představitele a D/ citujte jejich nejvýznamnější díla. E/ Vymezte vztah sociální a kulturní antropologie k nejbližším disciplínám společenských věd. 3. 20 b. A/ Vyložte komunikačně pragmatický přístup ke kultuře. B/ Vyjmenujte autory, kteří tento přístup iniciují. C/ Časově vymezte dobu, kdy se komunikačně pragmatický přístup ke kultuře začíná v humanitních a společenských vědách prosazovat. D/ Vymezte alespoň dvě teorie, které tento přístup reprezentují. 4. 20 b. A/ Co je předmětem výzkumu diskursivní analýzy? A jak se z pohledu diskurzivní analýzy jeví kultura? B/ Kdo, kdy a v kterých pracích buduje teorii diskurzu? C/ Vyložte základní kategorie z oblasti diskurzivní analýzy. D/ Jaké jsou možnosti, přednosti a limity diskurzivní analýzy. 5. 40 b. Podejte analýzu následujícího mediálního textu. Otázky pro analýzu mediálního textu: 1. A/ Co v daném případě je komunikačním médiem, které nese mediální text? 2. Co bylo pravděpodobně původním komunikačním médiem, které neslo daný mediální test? 3. Vyjmenujte, která další komunikační média (než to, které nese výše zveřejněný mediální text, a to, které bylo pravděpodobně původním komunikačním médiem nesoucím daný mediální test) mohou potenciálně daný mediální text nést! 4. Vyjmenujte základní druhy stavebních znakových jednotek, které se v mediálním textu vyskytují a konkretizujte je! 5. Popište konkretizujte na příkladech syntax, tzn. základní kompoziční stavební části mediálního textu: A/ „slova“, B/ „věty“, C/ „odstavce“, D/„kapitoly“. A/ „slova“ B/ „věty“ C/ „odstavce“ D/„kapitoly“ 6. Určete, jaký žánr/formát/druh mediální text představuje. 7. Zachycuje mediální text vypravěče? Kdo je vypravěčem sdělení poskytovaného mediálním textem? 8. Vyjadřuje/zachycuje daný mediální text děj/příběh (fabuli/story)? Pokud ano, popište jej. Uveďte začátek, pokračování a konec příběhu, který vypravěč vypráví. 9. Jakou podobu má syžet/plot daného mediálního textu? 10. Kdo je hrdinou příběhu zachyceného mediálním textem? 11. Existují v příběhu vedle hrdiny další postavy? 12. A/ V jakém čase a prostoru se odehrává příběh, který vypravěč vypráví? B/ V jakém čase a prostoru vypravěč vypráví svůj příběhu? 13. A/ Kdo je reálným / historickým autorem tohoto mediálního textu? B/ V jakém čase a prostoru žije reálný / historický autor tohoto mediálního textu? 14. Kdy a kde vznikl daný mediální text? 15. Jakému publiku reálný/historický autor mediální text určuje? 16. Kdo je recepčním autorem tohoto mediálního textu? Rekonstruujte podobu recepčního autora daného textu! 17. A/ Které koncepty světa (jde o mýty, předsudky, teorie) a které hodnoty a normy zastává a do textu projektuje reálný/historický autor mediálního textu/příběhu? B/ Vůči kterým protichůdným konceptům světa (jde o mýty, předsudky, teorie) a vůči kterým hodnotám a normám se historický autor se staví či vymezuje? 18. Jaké manipulativní/persvasivní prostředky reálný/historický autor mediálního textu využívá? 19. Do jakých diskurzivních formací a polí se daný mediální text jako diskurzivní jednotka dostává? 20. Vytvořte vhodný, krátký název pro tento mediální text, který je s to vyjádřit poselství/hlavní myšlenku/diskurzivní koncept tohoto mediálního textu.