MASARYKOVA UNIVERZITA Fakulta sociálních studií Katedra environmentalistiky http://www.gendernora.cz/logo/logo_fss.jpg D. Erychlebová, R. Hadlačová, J. Ivanová, Š. Kastnerová, N. Kotrncová, T.Paďourová, K. Peřinová, Š. Valentová, A. Vondrová, K. Žďárská Odpady Právní nástroje ochrany životního prostředí ve státní správě a samosprávě (ENS 257) Projekt V Brně 12. 5. 2014 Obsah: Právní úprava problematiky odpadů.......................................................................................... 3 Případová studie návštěvy VOP (dodáno zvlášť, později)......................................................... 6 Přílohy: Souhrnné tabulky žádostí o informace: - Jihomoravský kraj - Královehradecký kraj - Pardubický kraj Právní úprava Zákon č. 185/2001 Sb. o odpadech: § 3 Pojem odpad: Odpad je každá movitá věc, které se osoba zbavuje nebo má úmysl nebo povinnost se jí zbavit. V pochybnostech, zda se movitá věc považuje za odpad, rozhoduje krajský úřad na žádost vlastníka této movité věci nebo z moci úřední. Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu může stanovit vyhláškou kritéria upřesňující, kdy movitá věc může být považována za vedlejší produkt a nikoli odpad a kdy odpad přestává být odpadem. § 4 Další základní pojmy: Komunální odpad je veškerý odpad vznikající na území obce při činnosti fyzických osob, a který je uveden jako komunální odpad v Katalogu odpadů, s výjimkou odpadů vznikajících u právnických osob nebo fyzických osob oprávněných k podnikání. Nakládáním s odpady se pak myslí shromažďování, sběr, výkup, přeprava, doprava, skladování, úprava, využití a odstranění odpadů. § 17 Povinnosti a oprávnění obce a fyzických osob při nakládání s komunálním odpadem: Obec může ve své samostatné působnosti stanovit obecně závaznou vyhláškou obce systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vznikajících na jejím katastrálním území včetně jejich biologicky rozložitelné složky a systému nakládání se stavebním odpadem. Obec je povinna v souladu se zvláštními právními předpisy určit místa, kam mohou fyzické osoby odkládat komunální odpad, který produkují, a zajistit místa, kam mohou fyzické osoby odkládat nebezpečné složky komunálního odpadu (např. zbytky barev a spotřební chemie, zářivky, rozpouštědla). Povinnost zajištění míst k odkládání nebezpečných složek komunálního odpadu obec splní určením místa k soustřeďování nebezpečných složek komunálního odpadu ve stanovených termínech, minimálně však dvakrát ročně, a dále zajištěním odvozu oprávněnou osobou. Obec může tento systém v případě potřeby doplnit pravidelným mobilním svozem oprávněnou osobou. Obec může vybírat úhradu za shromažďování, sběr, přepravu, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů od fyzických osob na základě smlouvy. Smlouva musí být uzavřena písemně a musí obsahovat výši úhrady. Vybírá-li obec tuto úhradu, nemůže stanovit poplatek za komunální odpad podle § 17a ani místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů podle zvláštního zákona. § 42 Plán odpadového hospodářství České republiky: Návrh plánu odpadového hospodářství České republiky zpracovává ministerstvo ve spolupráci s příslušnými orgány veřejné správy a veřejností. Návrh plánu odpadového hospodářství České republiky projedná ministerstvo s kraji v samostatné působnosti. § 43 Plán odpadového hospodářství kraje: Kraj v samostatné působnosti zpracovává plán odpadového hospodářství kraje pro jím spravované území a jeho změny. § 44 Plán odpadového hospodářství obce: Obec, která produkuje ročně více než 10 t nebezpečného odpadu nebo více než 1 000 t ostatního odpadu, zpracovává plán odpadového hospodářství obce pro jí spravované území a jeho změny. Plán odpadového hospodářství obce musí být v souladu se závaznou částí plánu odpadového hospodářství kraje a jejími změnami. § 71 Orgány veřejné správy v oblasti odpadového hospodářství: Veřejnou správu v oblasti odpadového hospodářství vykonávají: ministerstva (životní prostředí, zdravotnictví, zemědělství), Česká inspekce životního prostředí, Česká obchodní inspekce, Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský, celní úřady, Policie ČR, orgány ochrany veřejného zdraví, krajské úřady, obecní úřady obcí s rozšířenou působností, obecní úřady a újezdní úřady. Problematiku odstranění černé skládky ošetřuje více zákonných předpisů: Zákon č. 185/2001 Sb. o odpadech: Ustanovení § 21 Zvláštní ustanovení pro skládkování odpadů - umístění a technické provedení skládky odpadů musí zajistit ochranu životního prostředí po celou dobu provozu skládky i po jeho ukončení a podmínky pro rekultivaci skládky a následné využití skládkového prostoru v souladu se schválenou územně plánovací dokumentací.^ Odpady lze ukládat pouze na skládky, které svým technickým provedením splňují požadavky pro ukládání těchto odpadů. Rozhodujícím hlediskem pro ukládání odpadů na skládky je jejich složení, mísitelnost, nebezpečné vlastnosti a obsah škodlivých látek ve vodném výluhu. Obecní úřad s rozšířenou působností pak dle § 79 může v situaci, kdy je ohroženo lidské zdraví nebo životní prostředí zakročit na základě ochrany zdraví a prostředí zakročit. Zákon č. 183/2006 Sb. - stavební zákon: Skládka na pozemku je přestupkem dle ustanovení § 178 nebo § 180. Stavební úřad je oprávněn uložit pokutu vlastníkovi pozemku, na kterém se skládka nachází a nařídit úpravy pozemku dle ustanovení § 129. Zákon č. 40/1964 Sb. - občanský zákon: Ohrožení skládkou v sousedství dle § 127 tzv. sousedskou žalobou. Pouze v případě, že pozemek se skládkou sousedí. Nemusí se tímto způsobem ale docílit odstranění skládky. Zákon č. 254/2001 Sb. - vodní zákon: Na základě průsakové vody ze skládky, která se pokládá za odpadní vodu. Za nedovolené vypouštění odpadní vody lze uložit pokutu dle § 125. Zákon č. 128/2000 Sb. o obcích: Nabízí možnost sankcionovat vlastníka pozemku, na kterém se černá skládka nachází dle § 58. Zákon č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny: Na základě navrácení situace do původního stavu, tj. odstranit tu skládku, dle ustanovení §86. Lze vymoct skrze orgány ochrany přírody – Česká inspekce životního prostředí, obecní úřad s rozšířenou působností, krajský úřad nebo správa národního parku či chráněné krajinné oblasti.