Genderový audit aneb analýza rovných příležitostí FSS Masarykovy univerzity, Brno 12. dubna 2014 Program 1) Cíl a účel genderového auditu 2) Postup realizace genderového auditu 3) Okruhy témat v šetření 4) Přínosy genderového auditu 5) Příklady zjištění z kvantitativní části 6) Příklady doporučení Cíl a účel genderového auditu Cíl genderového auditu • poskytnout externí pohled na pracovní podmínky v kontextu uplatňování rovných příležitostí žen a mužů, případně dalších zvolených skupin, které jsou ohrožené diskriminací Účel genderového auditu • účelem není kontrola, ale poskytnutí zpětné vazby a formulace návrhů na případná zlepšení pracovních podmínek tak, aby v co nejvyšší míře zajišťovaly rovnost šancí, spravedlivé jednání se zaměstnanými a umožňovaly individuální harmonizaci pracovního a osobního života Postup realizace genderového auditu • analýza firemních dokumentů (webové stránky, interní předpisy, inzeráty na výběrová řízení, přehledy finančních ohodnocení – průměry pro určité pozice) • kvantitativní sběr dat - dotazníkové šetření • kvalitativní sběr dar - organizované skupinové diskuse a individuální rozhovory • závěrečná zpráva s doporučeními • prezentace výstupů auditu vedení firmy Okruhy témat v dotaznících, rozhovorech a skupinových diskusích • Pracovní prostředí, firemní kultura a vztahy na pracovišti • Výběr a přijímání pracovních sil • Propouštění/odchod zaměstnaných • Slaďování pracovního a osobního života (flexibilní formy organizace práce) • Zkušenost s MD/RD v zaměstnání (management MD/RD) • Rovné šance mužů a žen (kariérní postup, odměňování) • Možnosti pro pracovníky/pracovnice vyššího věku (ageismus) • Možnosti pro pracovníky/pracovnice se zdravotním omezením • Negativní pracovní chování (sexuální obtěžování, šikana) • Management diverzity • Přístup ke vzdělávání • Hodnocení, odměňování a kariérní postup • Zaměstnanecké benefity Přínosy realizace genderového auditu • prakticky orientované + zaměření na konkrétní podmínky a možnosti organizace Přínosy pro zaměstnavatele: • zlepšení spokojenosti a loajality zaměstnaných • zlepšení motivace zaměstnaných • zvýšení výkonnosti a efektivity práce • pozitivní vliv na stabilitu zaměstnanců a zaměstnankyň (snížení fluktuace) • snižování nákladů na nábor nových pracovníků a pracovnic • lepší pozice v oblasti získávání lidských zdrojů • společenská prestiž, dobrá pověst firmy • v dlouhodobém horizontu zvýšení zisku 41,0% 50,9% 20,5% 6,2% 28,2% 11,6% 10,3% 31,3% Ženy Muži 0% 20% 40% 60% 80% 100% Upřednostňovaná varianta pracovního režimu v průběhu MD/RD podle pohlaví respondentů/ek Neplánují (již) dítě/Netýká se mě Chtěl/a bych se plně věnovat péči o dítě a vůbec nepracovat po celou dobu MD/RD Chtěl/a bych pracovat již v průběhu MD/RD v upraveném pracovním režimu Nevím, nedokáži odpovědět N (muži) = 113, N (ženy) = 39. Graf: GIC NORA, o.p.s.N (muži) = 113, N (ženy) = 39. Graf: GIC NORA, o.p.s.N (muži) = 113, N (ženy) = 39. Graf: GIC NORA, o.p.s.N (muži) = 112, N (ženy) = 39. Graf: GIC NORA, o.p.s. Příklady doporučení • vytvořit pravidla pro komunikaci s lidmi na mateřské/rodičovské dovolené a následně tuto oblast vyhodnocovat Ze statistických údajů vyplývá, že v České republice na svá předchozí pracovní místa nenastoupí po rodičovské dovolené 50% osob. Příklady doporučení • aktivně se angažovat v zajištění dostupné péče o děti (jesle, školky, ale i jiné alternativy jako krátkodobé hlídání), využít možnosti zaměstnavatele v diskusi s dalšími poskytovateli péče (obce, kraj, soukromé subjekty) • komunikovat genderovou rovnost interně i externě - hlavně v případě inzerce volných pracovních míst a oslovování zaměstnaných Příklady doporučení • vytvořit formulář na výstupní pohovor a monitorovat statistiky důvodů odchodů a pracovat s nimi • při výběrech zaměstnanců a zaměstnankyň zohledňovat diverzitu • zvážit možnosti aktivního, cíleného náboru žen/mužů do oblastí, kde jsou v menšině – konkrétní kampaň, zveřejnění osobních příkladů Děkuji za pozornost. katerina.hodicka@gendernora.cz