Gender v mediální praxi
10. Praktická cvičení – mýtus krásy a fat studies
Vážení/é a milé/í studující,
vítejte v poslední hodině e-learningového kurzu Gender v mediální praxi. Tentokrát se budeme věnovat tzv. mýtu krásy a fat studies, tedy studiím tloušťky.
Toto téma patří neodmyslitelně k nahlížení médií z genderového aspektu, patří mezi jedno z nejmarkantnějších a zároveň také nejlépe sledovatelných.
V západní kultuře patří krásné tělo mezi jednu z podmínek úspěšnosti, což platí především pro ženy. Proto jsou magazíny pro ženy i muže neustále plné vnadných ženských těl, neboť ženy musí chtít tento ideál ztělesňovat a muži vlastnit takové ženy. Krása je přitom kulturně daným konstruktem, který se proměňuje v čase, nicméně neustále existuje. Podmínky daného prototypu „krásky“ jsou vždy velmi přísné a téměř nesplnitelné, vyžadují vyvinutí velké dávky úsilí a financí, které musí ženy vydat (Wolf, 1987). Striktní kritéria přitom vymezují také ostatní prostor, kam spadají všechny (všichni) ty (ti), které/ří danému ideálu nevyhovují.
Tloušťka přitom patří mezi nejčastěji zmiňované překážky vedoucí k dosažení krásného těla. Tlusté ženy jsou ve společnosti stereotypně identifikovány jako nešťastné, nemilované, lenivé a sexuálně nevýkonné (Millman, 1980). Medicínský diskurz navíc tloušťku definuje jako nemoc (podobně jako kdysi homosexualitu), kterou dále řadí do kategorií nadváha, I. stupeň obezity, II. stupeň obezity a III. stupeň obezity. Jeden z opakovaně uváděných argumentů pro „boj s tloušťkou“ je zdánlivý zájem o zdraví tlustých lidí. Tento stereotyp předpokládá, že tlustí lidé nemohou být v kondici, což je samo o sobě nesmyslné. Je také důležité upozornit na to, že pozornost věnovaná odsuzování tloušťky není úměrná ostatním „nemocem“ či „neřestem“ - například kouření, krátkozrakosti, apod.
Tloušťka také velmi často souvisí se sociálním statusem a třídním zařazením. Nadnárodní korporace v USA produkují nadprodukci levného a kalorického jídla, dostupného i ekonomicky slabším jedincům. Přejídání je tak snadno dostupnou „zábavou“, která často souvisí s frustrací, kulturním kapitálem, životním stylem a žebříčkem hodnot.
Pozitivní příklady aktivních a úspěšných tlustých lidí můžeme hledat jen s velkými obtížemi, v tomto případě jsou navíc zvýhodněni muži, neboť u nich často tloušťka naopak evokuje ekonomický úspěch. Média nebo také kinematografie většinou tlusté lidi vybírá jako příklady ubožáctví, mizérie či jako zdroj tragikomických situací (viz filmy ze série Slunce, seno..., apod.).
Srovnejte následující fotografie, které jsem v jednom dni našla na stránkách Facebooku. První představuje aktivitu hnutí tlustých lidí za rovné příležitosti, druhá je ze soutěže o nejkrásnější sportovní tělo.
V současnosti se začínají objevovat tlusté celebrity, které se nestydí za své tělo - naopak propagují svět bez diet a mindráků z tloušťky. Jednou z nich je zpěvačka Beth Ditto. Podívejte se na následující klipy a přečtěte si článek o ní (všimněte si způsobu, jakým ji média prezentují).
O praktikách zacházení s "tlustými dívkami" v současném mediálním průmyslu si můžete přečíst v článku, publikovaném ve čtrnáctideníku A2.
A nakonec bych vám ještě ráda doporučila skupinu Fat Studies na Facebooku, kde můžete najít spoustu dalších užitečných odkazů a argumentů, kritizujících mýtus krásy.
Více se o tomto tématu dočtete v povinné a doporučené literatuře pro tento týden.
Povinná literatura:
Bordo, Susan (1993). The Body and the Reproduction of Femininity. Unbearable Weight: Feminism, Western Culture, and the Body. Los Angeles: University of California Press. pp. 165-185.
Millman, Marcia (1980). Personal or Political: Explaining the Problems of Fat People. Such a Pretty Face: Being Fat in America. New York: W. W. Norton & Company. pp. 86-97.
Doporučená literatura:
Wolf, Naomi (2000). Mýtus krásy. Bratislava: Aspekt.
Jarkovská, L., Navrátilová, J.: Mýtus krásy. Cena ženského těla. In: Formánková, L., Rytířová, K.: ABC feminismu. Brno: 2004, s. 127 - 123.
Zadání úkolu
Vaším úkolem pro tento týden bude poučeně diskutovat o daném tématu na základě povinné literatury. Pravidla platí stejná jako u jiných diskusí v tomto kurzu – je zapotřebí, abyste dokládaly/i své citace a vyvarovaly/i se tak „dojmologie“.
Každá/ý z vás musí do diskuse vstoupit celkem čtyřikrát a minimálně dvakrát přispět vlastním příkladem – z médií, filmu, atd. Kopírujte do diskuse linky na fotografie z médií či filmu, výtvarného umění nebo literatury, reklamy, video ukázky, atd. Celková délka všech příspěvků dohromady musí být nejméně 1800 znaků, diskutovat můžete pouze v týdnu k tomu určeném.
Reagujte na příspěvky svých spolustudujících a vstupujte do diskuse pravidelně, prosím, abyste tak daly/i šanci i ostatním.
Obecně platí pravidla stanovená již v předchozích hodinách.
Diskuse skončí v půlnoci 11. května.
V případě nejasností ohledně zadání vám bude Iva Baslarová, tutorka dnešního týdne, k dispozici v příslušném vláknu diskusního fóra.
Přejeme vám hodně zdaru při objevování „nového“ tématu.