Vývojová psychologie PSY103 PREZENČNÍ STUDIUM Fakulta sociálních studií MU 2014 Vývojová psychologie I Základní charakteristika: Kurz je úvodní částí výuky vývojové psychologie (dále jen VP). Je věnován základním teoretickým a metodologickým otázkám VP, studiu metod VP a některým speciálním tématům VP. Cílem je osvojit si základní pojmy, poznatky a některé teorie VP, porozumět komplexu dynamických procesů psychického vývoje. Pochopit variabilitu, unikátnost, typičnost a všeobecné trendy ve vývoji. Seznámit se s metodami zkoumání intraindividuálních změn a interindividuálních rozdílů v psychickém vývoji. Kurz navazuje na poznatky z biologie a antropologie člověka, navazuje nebo aktuálně koresponduje s poznatky z dalších psychologických disciplín, především z obecné psychologie a sociální psychologie. Kromě nezbytné eklektičnosti bude položen důraz na biodromální přístup (life-span psychology). Určeno: bakalářské studium psychologie (prezenční), 1. rok studia. Přednášející a garant: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. e-mail: lacinova@fss.muni.cz tel. 549495188; kancelář č. 246, IVDMR a katedra psychologie FSS MU konzultační hodiny středa 10:00 – 11:30 Přednášející: Prof. PhDr. Petr Macek, CSc. e-mail: macek@fss.muni.cz konzultace: pondělí 10:00 – 11:00 Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. e-mail: 52209@mail.muni.cz konzultace: po předchozí domluvě e-mailem Vedení seminářů: Mgr. Martina Kotková e-mail: 219822@mail.muni.cz Mgr. Iva Korábová e-mail: ivkaza@gmail.com Mgr. Kristina Kicková e-mail: 416519@mail.muni.cz Mgr. Lenka Pivodová e-mail: lenka.sevcikova@mail.muni.cz Mgr. Kristina Kotrčová e-mail: 420073@mail.muni.cz Bc. Olga Trampotová e-mail: olga.trampotova@gmail.com Tomotaka Umemura, Ph.D. e-mail: umetomotaka@gmail.com Konzultace Konzultace: Téma a jakékoli otázky ohledně zpracovávání seminární práce, popř. jakoukoli jinou otázku z vývojové psychologie, můžete konzultovat s kterýmkoli z výše uvedených vyučujících. Co nelze konzultovat a o čem nelze diskutovat (neboť konzultace a výuce věnovaný čas vyučujících jsou určeny především pro řešení odborných problémů): - pokyny obsažené v sylabu – tzn. jakákoli pravidla, požadavky, termíny, atd.; - hodnocení seminárních prací - dodržení všech základních pokynů pro psaní seminární práce (obsah, rozsah, forma, literatura) přibližně odpovídá minimálnímu počtu bodů za seminární práci nutných k zápočtu. Sporné seminární práce jsou vždy před udělením bodů konzultovány týmem PSY103, ohrazování se proti dle subjektivního dojmu nízkému počtu bodů je proto bezpředmětné. Výše zmíněné problémy nebudou nikým z vyučujících konzultovány a i e-maily s dotazy na ně mohou zůstat bez odpovědi. Obsahové a časové rozvržení kurzu Přednášky se konají v úterý (liché týdny) 1x za 14 dní v posluchárně 24 od 13:30 – 15:00 Semináře dělené na skupiny A, B, C se konají: Seminární skupina A v úterý (liché týdny) od 15:15 – 16:45 v učebně 33 Seminární skupina B v úterý (sudé týdny) od 15:15 – 16:45 v učebně 33 Seminární skupina C v úterý (sudé týdny) od 17:00 – 18:30 v učebně 23 Semináře je možné si nahradit v rámci jiných než zaregistrovaných skupin jen ve výjimečných případech (návštěva lékaře apod.) a po předchozí domluvě s vyučujícím. Registrace do seminárních skupin v IS probíhá do 23. 2. 2014. Jakékoli výjimky (individuální studijní plán, uznání předmětu apod.) je nutné řešit s garantkou kurzu na počátku semestru, nejpozději do 4. 3. 2014. Další výjimky v průběhu semestru lze udělovat pouze v odůvodněných případech na základě oficiální omluvenky v IS. Organizace a ukončení kurzu Termíny a podmínky uvedené v tomto dokumentu (tedy v sylabu kurzu) jsou pro studenty PSY103 závazné. Na jakoukoli případnou změnu či doplnění sylabu budou studenti upozorněni e-mailem. Doporučujeme proto, aby studenti pravidelně četli svou e-mailovou poštu v IS. Kurz je ukončen zápočtem a zkouškou – více viz Požadavky pro získání zápočtu; Zkouška; Hodnocení. Harmonogram Datum P-přednáška S-seminář Vyučující Téma: 25. 2. P1 Lacinová Obecná vývojová psychologie 25. 2. S1A Kotková Praktikum – úvod do psaní odborných textů, zdroje, citační normy 4. 3. S1B, C 11. 3. P2 Lacinová Metody vývojové psychologie 11. 3. S2A Kotrčová Pivodová Vývojově-psychologický problém, výzkumný design 18. 3. S2B, C 25. 3. P3 Lacinová Vývojové teorie a modely I. 25. 3. S3A Kicková Trampotová Významné vývojově-psychologické teorie I. (bude upřesněno) 1. 4. S3B, C 8. 4. P4 Macek Vývojové teorie a modely II. 8. 4. S4A Korábová Významné vývojově-psychologické teorie II. (bude upřesněno) 15. 4. S4B, C 22. 4. P5 Lacinová Teorie citové vazby 22. 4. S5A Umemura Měření citové vazby v raném dětství 29. 4. S5B, C 6. 5. P6 zrušeno Dies academicus a rektorské volno 6. 5. S6A zrušeno Samostudium (viz studijní materiály složka P6) 13. 5. S6B, C 4. 3. 2014 Ukončení udělování výjimek, uznávání předmětu, domluvy individuálního studijního plánu 7. 4. 2014 První odevzdání seminární práce 13. 4. 2014 Zpětné vazby na seminární práci v IS 13. 5. 2014 Odevzdání revidované seminární práce Tematické okruhy - přednášky PŘEDNÁŠKA – P1 – Obecná vývojová psychologie – základní pojmový aparát 25. 2. 2014 Přednášející: L. Lacinová Postavení vývojové psychologie v systému psychologických nauk. Předmět vývojové psychologie. Tematické okruhy vývojové psychologie. Fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze, aktuální geneze, vývojová změna, vývoj, vývojové stadium, vývojové krize, hlavní vývojové procesy, činitelé duševního vývoje. V tomto tematickém okruhu nastudujte následující témata – viz literatura a materiály v IS. Historické zdroje vývojové psychologie – např. Komenský, Rousseau, Darwin, „století dítěte“, u nás Čáda, Rostohar, Kratina, Příhoda. PŘEDNÁŠKA – P2 – Metody vývojové psychologie 11. 3. 2014 Přednášející: L. Lacinová Metodologické možnosti a meze výzkumů ve vývojové psychologii. Klasifikace metodologických přístupů: prospektivní (longitudinální, transverzální) a retrospektivní přístup. Základní metodologické nástroje ve vývojové psychologii: pozorování, experiment, rozhovor, dotazník, analýza činnosti. Efekt kohorty, mezikulturní srovnání. Etika ve výzkumu. Povinná literatura k tématům P1 a P2: Langmeier, J., & Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada. - prostudujte str. 11 – 18 (7 stran) Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum. – prostudujte str. 11 – 12, 21, 30 – 35, 56 – 61 (13 stran) Studijní texty v IS Newman, B. M., & Newman, P. R. (1999). Development Through Life: A Psychosocial Approach. 7th Edition. Belmont: Wadsworth Publishing Company. - prostudujte s. 1 – 29 (28 stran) Miller, S. A. (2007). Developmental Research Methods. London: SAGE Publications. – prostudujte s- 10 – 58 (48 stran). Doporučená literatura: Břicháček, V. (1979). Výzkumné projekty ve vývojové psychologii. Československá psychologie, 23(6), 519 – 529. Švancara, J. (1980). Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum. Švancara, J. (1981). Kompendium vývojové psychologie. Praha: SPN. Švancara, J., & Smékal, V. (1966). Metodologické problémy ontogenetických výzkumů v psychologii. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 1(1), 16 – 41. PŘEDNÁŠKA – P3 – Vývojové teorie a vývojové modely – I. 25. 3. 2014 Přednášející: L. Lacinová Stadiálnost, rozdílné koncepce, rozdílné členění. Biogenetické (endogenní, nativismus, A .L. Gesell, S. Freud), sociální a behaviorální (exogenní, empirismus, J. B. Watson. B. F. Skinner), teorie respektující obě hlediska. Psychodynamické teorie vývoje, psychosexuální stupně vývoje (S. Freud), psychosociální stupně vývoje (E. H. Erikson). Behaviorální teorie (B. F. Skinner), teorie sociálního učení (A. Bandura, W. Mischel), kognitivní teorie vývoje (J. Piaget), interakční teorie (L. Vygotskij), humanistické teorie (K. a Ch. Bühlerovi). Teorie zpracování informací (N. Chomsky). PŘEDNÁŠKA – P4 – Vývojové teorie a vývojové modely – II. 8. 4. 2014 Přednášející: P. Macek Sociobiologie, ekologický model vývoje (U. Bronfenbrenner). Kultura a ontogenetický vývoj, historická dimenze ontogeneze (W. Koops). Situační a kontextuální aspekty v ontogenezi (D. Magnusson, R. M. Lerner), vývojová psychologie osobnosti, vývojová sociální psychologie (K. Durkin). Psychologie celoživotního utváření, pojem "životní cesty", biodromální přístup, life-span psychology (P. Baltes), socializace osobnosti vs. ontogenetický vývoj. Povinná literatura k tématům P3 a P4: Langmeier, J., & Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada. – prostudujte str. 205 - 232 (27 stran) Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum. – prostudujte str. 36 – 55 (19 stran) Hunt, M. (2000). Dějiny psychologie. Praha: Portál. - prostudujte str. 335 – 371 (36 stran) Studijní texty v IS Newman, B. M., & Newman, P. R. (1999). Development Through Life: A Psychosocial Approach. 7th Edition. Belmont: Wadsworth Publishing Company. - prostudujte s. 31 – 89 (58 stran) Doporučená literatura: Baltes, P. B. (1986). Theoretical positions of life-span developmental psychology: On the dynamicc between growth and decline. Developmental Psychology, 23, 611- 626. Erikson, E. H. (2002). Dětství a společnost. Praha: Argo. Piaget, J., & Inhelderová, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha: Portál. Vygotskij, L. S. (1976). Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: SPN. PŘEDNÁŠKA – P5 – Teorie citové vazby (attachment theory) Přednášející: L. Lacinová 22. 4. 2014 Teorie citové vazby (attachment), základní principy a teze. Fáze formování rané citové vazby, typy citové vazby dle Ainsworthové. Citová vazba v blízkých vztazích v průběhu života. Povinná literatura k tématu P5: Ainsworth, M. D. S., & Bowlby, J. (1991). An Ethological Approach to Personality Development. American Psychologist, 46, 333 – 341. Uloženo ve IS (12 stran). Kulísek, P. (2000). Problémy teorie raného citového přilnutí (attachment). Československá psychologie, 44, 404-423. Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha: Portál. - prostudujte str. 95 – 103 (8 stran) Studijní texty v IS Doporučená literatura: Bowlby, J. (2010). Vazba. Teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál. Bowlby, J. (2012). Odloučení. Kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Praha: Portál. Bowlby, J. (2013). Ztráta. Smutek a deprese. Praha: Portál. Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2007). Attachment in adulthood: Structure, dynamics, and change. The Guilford Press: New York. Crowell, J. A., Fraley, R. C., & Shaver, P. R. (2008). Measurement of individual differences in adolescent and adult attachment. In J. Cassidy & P. R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (pp. 599-634). New York: Guilford Press. P6 – Psychická deprivace (nerealizovaná přednáška – Dies academicus, 6. 5. 2014) Přednášející: Z. Masopustová V tomto tematickém okruhu samostatně nastudujte následující témata – viz literatura a materiály v IS. Extrémní sociální izolace a její vliv na vývoj, separace, deprivace, subdeprivace (Z. Matějček, J. Bowlby, R. Spitz). Vlčí děti. Bio-psycho-sociální determinace vývoje. Pojmy: heredita, dědičné vs. vrozené, socializace jako součást vývoje osobnosti. Studie dvojčat, nature vs. nurture, kultura a prostředí. Povinná literatura k tématu P6: Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum. – prostudujte str. 12 - 30 (18 stran) Studijní texty ve Studijních materiálech IS Newman, B. M., & Newman, P. R. (1999). Development Through Life: A Psychosocial Approach. 7th Edition. Belmont: Wadsworth Publishing Company. - prostudujte s. 91 – 102 (11 stran) Doporučená literatura: Langmeier, J., & Matějček, Z. (1974). Psychická deprivace v dětství. Praha: Avicenum. Matějček, Z. (1996). Teoretická úvaha nad pozdními následky psychické deprivace a subdeprivace. Československá psychologie, 40, 369-375. Matějček, Z., Bubleová, V., & Kovařík, J. (1995). Pozdní následky psychické deprivace I. Československá psychologie, 39, 481-496. Matějček, Z., Bubleová, V., & Kovařík, J. (1996a). Pozdní následky psychické deprivace II. Československá psychologie, 40, 14-28. Matějček, Z., Bubleová, V., & Kovařík, J. (1996b). Pozdní následky psychické deprivace III. Československá psychologie, 40, 81-94. Piaget, J., & Inhelderová, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha: Portál. Tematické okruhy – semináře; příprava na semináře Studenti se na každý seminář připravují dle pokynů vyučujícího, který seminář vede (pokyny studenti obdrží e-mailem nejpozději 14 dní před svým seminářem), a též nastudováním povinné literatury k danému tématu. Pokud nebudou pokyny zaslány, připravují se studenti pouze dle pokynů uvedených v sylabu. Studijní texty ve Studijních materiálech IS jsou obvykle články, prezentace z výuky či další materiály, které vyučující daného semináře považuje za základní zdroje k pochopení vyučovaného tématu. Studijní materiály v IS jsou doplňovány průběžně během celého semestru. Povinnou literaturu k příslušnému tématu je nutné prostudovat před seminářem (v případě studijních materiálů v IS se toto pravidlo samozřejmě týká jen materiálů, které byly v IS před seminářem zveřejněny). Témata probíraná na seminářích jsou nedílnou součástí zkoušky, průběžným studiem si tedy i usnadníte přípravu na závěrečný písemný test. SEMINÁŘ – S1 (A, B, C) – Praktikum – úvod do psaní odborných textů, zdroje, citační normy citační standardy APA – dokument ve Studijních materiálech http://www.lib.sfu.ca/researchhelp/writing/citing_guides/apa.htm http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/01/ SEMINÁŘ – S2 (A, B, C) – Výzkumný design, vývojově psychologický problém Langmeier, J., & Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada. - prostudujte str. 11 – 18 (7 stran) Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum. – prostudujte str. 11 – 12, 21, 30 – 35, 56 – 61 (13 stran) Studijní texty v IS Newman, B. M., & Newman, P. R. (1999). Development Through Life: A Psychosocial Approach. 7th Edition. Belmont: Wadsworth Publishing Company. - prostudujte s. 1 – 29 (28 stran). Doporučeno: Miller, S. A. (2007). Developmental Research Methods. London: SAGE Publications. - prostudujte s. 10 – 58 (48 stran). SEMINÁŘ – S3 (A, B, C) – Významné vývojově psychologické teorie I. SEMINÁŘ – S4 (A, B, C) – Významné vývojově psychologické teorie II. Náplň a příprava na semináře S3 a S4 bude upřesněna, sledujte svou poštu v IS. Studijní texty v IS Newman, B. M., & Newman, P. R. (1999). Development Through Life: A Psychosocial Approach. 7th Edition. Belmont: Wadsworth Publishing Company. - prostudujte s. 31 – 89 (58 stran) SEMINÁŘ – S5 (A, B, C) – Měření citové vazby v raném dětství (The measurement of attachment in infancy) Studijní texty v IS Solomon, J., & George, C. (2008). The measurement of attachment security and related constructs in infancy and early childhood. In J. Cassidy & P. R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (pp. 383 - 416). New York: Guilford Press. (35 stran) Seminární práce Téma seminární práce: Rodinné prostředí jako jeden z faktorů vývoje osobnosti (v rámci tohoto tématu si vymezte vlastní užší podtéma). Hlavní téma seminární práce je formulováno obecně, očekává se proto, že si pro účely své práce téma zúžíte na specifický problém. Název tématu i název vámi zvoleného podtématu jsou nedílnou součástí seminární práce. Příklad: Téma: Rodinné prostředí jako jeden z faktorů vývoje osobnosti. Název práce: Souvislosti vnímání rodičovského konfliktu se sebehodnocením dítěte mladšího školního věku. Způsob zpracování, práce s odbornými zdroji: Předpokládá se, že student vystaví (= zdroje jsou využity jako nosný podklad textu, nikoliv použity jako samoúčelná citace) svou práci na nejméně 5 odborných zdrojích z oblasti vývojové psychologie, přičemž využije kromě monografií především empirické studie uveřejněné v odborných recenzovaných/impaktovaných časopisech (český – např. Československá psychologie, Psychológia a patopsychológia dieťaťa – a zahraniční – např. Developmental Psychology, Child Development aj.– využívejte fulltextových databází MU). Za využití empirické studie není považován případ, kdy se student v seminární práci odkazuje pouze na „nevýsledkovou“ část textu (typicky úvodní přehled dosavadních poznatků a východisek, diskuzi). Jako odborný zdroj nebude uznávána učebnice – odkazování se na učebnice v seminární práci bude bodově sankcionováno. Student se může v odůvodněných případech v textu odkazovat i na odborné zdroje z jiných vědeckých disciplín (fyziologie, neurologie, apod.) či na psychologické popularizační knihy, ale s vědomím toho, že při hodnocení práce mu nebudou za tyto zdroje započítávány body za použitou literaturu. Odevzdání seminární práce: Seminární práce bude během semestru odevzdávána dvakrát. Obě dvě odevzdání jsou podmínkou k udělení zápočtu, není možné odevzdat práci pouze jednou. Práce se odevzdává ve formátu .doc do složky Seminární práce v odevzdávárně PSY 103 (podsložky Seminární práce pro první odevzdání, Seminární práce – revize pro druhé odevzdání). Za odevzdání seminární práce se nepovažuje odevzdání prázdného dokumentu či zjevně poškozeného, nesmyslného či nesprávného dokumentu, ani dokumentu v jiném než zadaném rozsahu či formátu. Zkontrolujte si proto, jaký dokument jste do odevzdávárny vložili a zda ho lze bezproblémově otevřít pomocí programu Word. Proces a termíny odevzdávání Seminární práci je nutné odevzdat 1. 4. 2014 (práce odevzdané po tomto datu nebudou přijaty). Tým vyučujících kurzu zpracuje pro každého studenta podrobný komentář a zpětnou vazbu s doporučeními pro revizi odevzdaného textu do 13. 4. 2014. Tyto komentáře a zpětná vazba budou vypracovány pouze na práce, které budou splňovat základní požadavky na zpracování textu (rozsah, počet zdrojů, struktura). Na práce zjevně nedokončené a neúplné poskytovány nebudou a tato skutečnost se odrazí i v závěrečném bodovém hodnocení. Studenti na základě doporučení text přepracují. Komentáře a slovní hodnocení má sloužit k tomu, aby student/ka pochopil/a, v čem má v psaní odborného textu rezervy a z čeho se může při psaní dalšího textu poučit. Schopnost přijmout zpětnou vazbu a poučit se z ní patří k základním dovednostem budoucího psychologa. Je doporučeno využít možnosti osobních konzultací s autory této zpětné vazby k případnému vyjasnění poznámek a jejich efektivnímu zpracování do výsledné podoby seminární práce. Součástí závěrečného hodnocení bude také posouzení toho, jak byl text na základě připomínek přepracován. Revidovanou seminární práci je nutné odevzdat nejpozději 13. 5. 2014. Rozsah: Rozsah seminární práce je nejméně 9 000 znaků s mezerami (5 normostran) a maximálně 10 800 znaků s mezerami (6 normostran). Do rozsahu se nezapočítává titulní strana práce a seznam literatury. Forma: Nutností je důsledné odkazování se na zdroje dle citačních standardů APA a dodržování zásad psaní odborného textu (viz seminární praktikum S1). Seminární práce do vývojové psychologie má být odborným textem, který má podobu tzv. Introduction (přehledu poznatků o dané problematice s formulací vlastní výzkumné otázky či hypotézy v odborných článcích dodržujících strukturu IMRaD). Více viz manuál APA6th (knihovna FSS MU) a také v dokumentu uloženém ve Studijních materiálech „Jak napsat Introduction“. Co je smyslem seminární práce a co je též součástí jejího hodnocení? V seminární práci prokazujete, že jste schopni si v rámci zvoleného tématu najít dostatečně zúžené podtéma a náležitě ho zpracovat. Svou seminární prací dále prokazujete, že jste schopni dohledat si ke zvolenému tématu relevantní odborné zdroje a dovedete s odbornými zdroji dobře pracovat - tzn. spojovat závěry jednotlivých studií do nových souvislostí, vyvozovat na jejich základě vlastní výzkumné otázky, hypotézy apod. Rovněž prokazujete, že jste schopni kritického psychologického myšlení. Odbornými zdroji jsou monografie a články z odborných periodik (dostupné např. v knihovně FSS či v elektronické podobě prostřednictvím fulltextových databází) apod., nikoliv učebnice (např. učebnice autorů – Čačka; Vágnerová; Langmeier, Krejčířová; Nakonečný; Atkinsonová; Plháková apod.) a slovníky pro laickou veřejnost (např. Hartl, Hartlová). Prací prokazujete znalost a dovednost citačních standardů APA. viz: dokument ve Studijních materiálech http://www.lib.sfu.ca/researchhelp/writing/citing_guides/apa.htm http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/01/ Hodnocení seminární práce: Bodově se hodnotí míra vyhovění výše uvedeným kritériím, dodržení základních pokynů k psaní seminární práce (viz seminární praktikum S1) a schopnost poučit se a profitovat z poskytnutých komentářů a zpětné vazby. Upozornění: Seminární práce vypracovávejte samostatně s použitím relevantní literatury. Dbejte na důsledné odkazování se na zdroje a dodržování citačních pravidel. Práce jiných autorů vydávané za vlastní jsou považovány za plagiát. Za plagiát je považována i seminární práce, v níž bez odkazu na zdroj prezentujete myšlenky jiného autora (a to i v případě, že věty nejsou kopírovány doslovně). Výše uvedené počiny jsou automaticky postupovány k řešení disciplinární komisi. Požadavky pro získání zápočtu Zápočet je udělován za aktivní účast na seminářích (viz níže) a získání alespoň minimálního počtu bodů za seminární práci. za aktivní účast na seminářích se považuje: - účast na seminářích ve své seminární skupině (povolena je maximálně jedna absence) - aktivní příprava na seminář (viz Tematické okruhy – semináře; příprava na semináře) - aktivní plnění zadaných úkolů v průběhu semináře seminární práce: - odevzdání seminární práce v řádných termínech (viz Seminární práce) - splnění požadavků na seminární práci (viz Seminární práce) - získání alespoň minimálního počtu bodů (viz Seminární práce; viz Hodnocení) Zkouška Zkoušky je možné se zúčastnit pouze po splnění všech podmínek nutných k získání zápočtu. Zkouška probíhá formou písemného testu. Hodnocení maximum bodů minimum bodů Seminární práce kritéria pro hodnocení: · odborné zpracování tématu (výběr a specifikace tématu, schopnost identifikace klíčových myšlenek a poznatků, kvalita práce s odbornými zdroji, formulace vlastní výzkumné otázky na základě přehledu předchozích výsledků) 25 b. · struktura, forma (citace) 10 b. · literatura (výběr relevantní odborné literatury) 15 b. 50 17 závěrečný písemný test 50 33 Celkové hodnocení: 90 – 100 A – vysoce nadstandardní výkon; student(ka) perfektně zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a) vysoce nadprůměrné znalostí a dovedností ve všech oblastech PSY103 80 – 89 B – nadprůměrný výkon; student(ka) zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a), že je schopen/schopna v některých oblastech v rámci PSY103 podávat výborné výkony 70 – 79 C – adekvátní splnění podmínek kurzu; prokázání zcela přijatelné úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSY103 60 – 69 D – mírně podprůměrné vyhovění požadavkům kurzu, student(ka) má v některých znalostech a dovednostech v rámci oblastí PSY103 více „slabých míst“, kterým by se ještě měl(a) věnovat 50 – 59 E – splnění požadavků kurzu na nejnižší přijatelné úrovni; student(ka) by se měl(a) snažit své znalosti a dovednosti v rámci oblastí PSY103 značně zlepšit a rozšířit 49 či nesplnění minimálního počtu bodů v jednotlivých požadavcích (sem. práce; písemný test; více než 1 absence) F – nevyhovění podmínkám kurzu, prokázání nepřijatelně nízké úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSY103 UPOZORNĚNÍ – výsledné známky mohou být v PSY103 zadávány do IS až na konci zkouškového období hromadně (body z testů a seminárních úkolů jsou zadávány ihned po vyhodnocení).