Vývojová psychologie úvod Základní pojmy Postavení VP v systému ψ věd •Vývojová psychologie - vedle obecné psychologie základní teoretická disciplína •Obecná psychologie vývoje •Nemá vlastní aplikační oblast •Aplikována v disciplínách jako jsou: • - pedagogická psychologie • - dětská klinická psychologie • - některé úseky poradenské psychologie aj. Předmět vývojové psychologie •Vývoj psychiky, duševní vývoj jedince v průběhu celého života (od početí – narození – do smrti). • •Současné pojetí (life span) x dřívější tzv. dětská psychologie Předmětné okruhy VP •1) Fylogeneze psychiky: • - zaujímá nejdelší úsek • - komparativní etologie, srovnávací ps. • •Zabývá se pozorováním a srovnáváním chování a učení různých druhů živočichů na rozdílném stupni evoluční řady. Předmětné okruhy VP pokr. •2) Antropogeneze psychiky • - historie druhu Homo sapiens • - etnopsychologie, srovnávací sociologie, kulturní antropologie, psychohistorie • •Transkulturální studie – W. Wundt (1900 – 1920) – Psychologie národů (10 svazků) Předmětné okruhy VP pokr. •3) Ontogeneze psychiky člověka • -v nejširším pojetí vývoj „početí – smrt“ -studuje utváření hlavních struktur psychiky od narození do smrti, u řady autorů vč. nitroděložního života (poměrně čerstvá novinka – rozhodně ne samozřejmost!) • Předmětné okruhy VP pokr. •4) Aktuální geneze • •- zabývá se vývojem psychických procesů, např. ve vnímání, při řešení problémů, v průběhu učení, atd. Tematické okruhy VP •popis vývojových změn •„hnací“ síly vývoje •nacházení zákonitých /pravidelných/ souvislostí uvnitř řádu psychofyzických změn •vytvoření konzistentní teorie (zobecnění), která by umožňovala vysvětlení pozorovaného Další základní pojmy •Vývojová psychologie – vývoj v širším pojetí, nadřazený pojem pro: •Ontogenetická psychologie – obory: prenatální a perinatální psychologie, pedopsychologie – nověji psychologie dítěte, adultpsychologie, gerontopsychologie… Změna, vývoj •Změna – širší pojem než vývoj – tzn. ne každá změna je vývojová. •Nevývojová změna: rozdíl mezi stavem A a B, které následují za sebou v čase a nemění jedince (hlad, nasycení) •Vývojová změna: jedinec přestává být tím, čím je, mění se (např. růst anatomických struktur) Změna pokr. •Evoluční změna – směřující k určitému cíli, zdokonalování • • •Involuční změna – úbytek některých schopností a adaptivních funkcí Obecné znaky ψ vývoje •Zákonitý proces, posloupnost na sebe navazujících fází, má pravidelné a zákonité vztahy k věk • •Celistvý proces, tj. vzájemná interakce složky somatické a psychické • •Za normálních okolností nezvratný proces • Obecné znaky ψ vývoje •Postupná proměna z méně dokonalé úrovně k dokonalejší • •Ne zcela rovnoměrný a ne zcela plynulý proces • •Proces zvyšování osobní autonomie (přinejmenším do dospělosti) • Zákonitosti ψ vývoje (J.Švancara) •Diferenciace •(od difusních projevů k více diferencovanějším a specifičtějším) •Interiorizace •(narůstání ps. obsahů a funkcí – prostředí a kultura) •Fixace •(v průběhu vývoje se ps. funkce stále více fixují) •Progrese a ireverzibilita • Vývojové procesy •Zrání – biologická charakteristika, zráním se realizuje to, co je naprogramováno „vrozeně“ • •Učení – učením se uskutečňuje to, co není naprogramováno v dědičné výbavě • Činitelé duševního vývoje 1) dědičnost •Dědičná výbava – tzv. genotyp • •Genotyp – celý soubor genů, který se podílí na vzniku genetické dispozice (možnost) • •Fenotyp – vlastnost organismu, která se projeví navenek (to, co se z možnosti realizuje) Činitelé duševního vývoje 2) prostředí •Souhrn různých aspektů v okolí jedince, které ovlivňují jeho vývoj 1.Vlivy prostředí působící přes psychiku jedince (podnět – receptor – učení, zkušenost – vliv na vývoj jedince) 2.Vlivy prostředí nepůsobící přes psychiku (působení nepřímé, např. přes tělo jedince – výživa, choroby…) • Vývojové stádium •Stupeň, vývojové období – různé koncepce (Freud, Piaget, Erickson…) •Jsou typická určitými změnami, tzv. vývojovými mezníky: -Biologické -Psychické -Sociální • Vývojové mezníky pokr. •Biologické – dané zráním (např. lokomoce) •Psychické – dané interakcí vnitřních dispozic a učení (např. schopnost užívat logická pravidla kolem 7 let) •Sociální – dané působením společnosti a dané kultury, v níž jedinec žije (nástup do ZŠ, plnoletost…) Vývojové krize •Označení pro více či méně konfliktní stavy, nastávající při přechodu z jednoho stádia vývoje do dalšího •Příklady: •Období batolecího vzdoru kolem 3 let •Krize pubertální (krize dozrávání, krize identity)