METODY VÝVOJOVÉMETODY VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIEPSYCHOLOGIE 12. 3.12. 3. 20132013 Metoda ve VPMetoda ve VP  metodametoda -- vždy určená předmětemvždy určená předmětem zkoumánízkoumání  ve VP je předmětem zkoumáníve VP je předmětem zkoumání duševníduševní vývojvývoj (vývoj činností, vývoj duševních(vývoj činností, vývoj duševních procesů, vývoj trvalejších dispozic)procesů, vývoj trvalejších dispozic)  vývojvývoj -- dlouhý sled různých změn, procesdlouhý sled různých změn, proces rozprostřený v časerozprostřený v čase -- tomu musí odpovídattomu musí odpovídat i metoda, která je schopná vývoj zachytit.i metoda, která je schopná vývoj zachytit. Specifický problémSpecifický problém  Duševní vývoj probíhá velmi pomalu, protoDuševní vývoj probíhá velmi pomalu, proto je téměř vyloučeno přímé pozorování,je téměř vyloučeno přímé pozorování, změny, které nelze přímo vnímat,změny, které nelze přímo vnímat, poznáváme nepřímo:poznáváme nepřímo: srovnánímsrovnáním  Sledujeme: Výchozí stav (před změnou) xSledujeme: Výchozí stav (před změnou) x výsledný stav (po změně)výsledný stav (po změně) Metodologický princip ve VPMetodologický princip ve VP  Hlavním metodologickým principem VP jeHlavním metodologickým principem VP je srovnávánísrovnávání (KOMPARACE) následných(KOMPARACE) následných stavů, jimiž vývoj postupně prochází.stavů, jimiž vývoj postupně prochází.  Zachytí se tak jednotlivé stavyZachytí se tak jednotlivé stavy -- stadiastadia vývoje, nikoliv vývoj jako takový. Čímvývoje, nikoliv vývoj jako takový. Čím jemnější změny chceme zachytit, tímjemnější změny chceme zachytit, tím menší časové intervaly musíme popsat.menší časové intervaly musíme popsat. Metodologický princip ve VP 2Metodologický princip ve VP 2  Stav vývojeStav vývoje není to každý okamžik, ale určitý časovýnení to každý okamžik, ale určitý časový interval (týden, měsíc, rok...), v němžinterval (týden, měsíc, rok...), v němž určitý vývojový jev zůstává bez podstatnéurčitý vývojový jev zůstává bez podstatné změny. Je to tedy velmi relativní pojem,změny. Je to tedy velmi relativní pojem, který závisí na individuálním tempukterý závisí na individuálním tempu vývoje.vývoje. I. METODOLOGICKÉ PŘÍSTUPYI. METODOLOGICKÉ PŘÍSTUPY (STRATEGIE)(STRATEGIE)  A. prospektivní přístupA. prospektivní přístup (katamnestický)(katamnestický)  B. retrospektivní přístupB. retrospektivní přístup (anamnestický)(anamnestický)  C. kombinace obouC. kombinace obou A. PROSPEKTIVNÍ PŘÍSTUPA. PROSPEKTIVNÍ PŘÍSTUP  1. longitudinální (podélný) přístup1. longitudinální (podélný) přístup  2. transverzální (příčný,průřezový)2. transverzální (příčný,průřezový) přístuppřístup  3. kombinace obou (1. a 2.)3. kombinace obou (1. a 2.) A. PROSPEKTIVNÍ PŘÍSTUPA. PROSPEKTIVNÍ PŘÍSTUP základní charakteristikazákladní charakteristika  Zachycuje faktický časový průběh vývojeZachycuje faktický časový průběh vývoje (minulost, přítomnost, budoucnost).(minulost, přítomnost, budoucnost).  Je adekvátnější než přístup retrospektivní,Je adekvátnější než přístup retrospektivní, protože dovoluje získávat přímá data zprotože dovoluje získávat přímá data z pozorování či experimentupozorování či experimentu -- pracuje se spracuje se s přítomností.přítomností. A1) Longitudinální (podélný)A1) Longitudinální (podélný) přístup /LP/přístup /LP/  Principem je, že jednu skupinuPrincipem je, že jednu skupinu zkoumaných osob sledujeme několik let.zkoumaných osob sledujeme několik let.  Např. sledujeme vývoj paměti ve věku 3,Např. sledujeme vývoj paměti ve věku 3, 4, 5, 6 let4, 5, 6 let –– u stejné skupiny jedincůu stejné skupiny jedinců  Bývá sledována jedna nebo většinou víceBývá sledována jedna nebo většinou více proměnných (paměť, intelekt...)proměnných (paměť, intelekt...) Longitudinální výzkumLongitudinální výzkum -- principprincip Druhy longitudinálníchDruhy longitudinálních výzkumůvýzkumů Longitudinální výzkumy mohou být různěLongitudinální výzkumy mohou být různě dlouhé:dlouhé:  krátkodobékrátkodobé -- do 3 let trvání....obvyklé vdo 3 let trvání....obvyklé v raných fázích vývoje, kdy je vývojovéraných fázích vývoje, kdy je vývojové tempo nejrychlejšítempo nejrychlejší  střednědobéstřednědobé -- 3 až 5 let3 až 5 let  dlouhodobédlouhodobé -- 10 až 20 let10 až 20 let Výhody longitudinálníchVýhody longitudinálních výzkumůvýzkumů  lze získat informace o skutečném vývojilze získat informace o skutečném vývoji jedince v časejedince v čase  lze získat informace o tom, jak předchozílze získat informace o tom, jak předchozí stav vývoje ovlivnil následující stav, je pakstav vývoje ovlivnil následující stav, je pak možná spolehlivější predikce (předpověď)možná spolehlivější predikce (předpověď) pozdějšího stavu vývojepozdějšího stavu vývoje  longitudinály jsou ve vývojové psychologiilongitudinály jsou ve vývojové psychologii gnozeologicky nejcennějšígnozeologicky nejcennější Nevýhody longitudinálníchNevýhody longitudinálních výzkumůvýzkumů  neekonomičnost (vysoké náklady,neekonomičnost (vysoké náklady, hlavně čas)hlavně čas)  redukce původního vzorkuredukce původního vzorku zkoumaných osobzkoumaných osob -- v průběhu časuv průběhu času vzniká odpad stěhováním, úmrtím,vzniká odpad stěhováním, úmrtím, subjektivní důvody = úmrtnost vzorkusubjektivní důvody = úmrtnost vzorku Nevýhody longitudinálníchNevýhody longitudinálních výzkumů 2výzkumů 2  „Generační“ změny„Generační“ změny -- v průběhuv průběhu času se nemění jen jedinec sám,času se nemění jen jedinec sám, ale i celá společnost.ale i celá společnost.  Obtížněji odlišitelnéObtížněji odlišitelné -- co jeco je důsledek změny jedince a codůsledek změny jedince a co důsledek změny společnostidůsledek změny společnosti Nevýhody longitudinálníchNevýhody longitudinálních výzkumů 3výzkumů 3  Nepružné z hlediska užívaných metodNepružné z hlediska užívaných metod -- v průběhu času se mohou změnit bav průběhu času se mohou změnit ba dokonce překonat výchozí teoretickédokonce překonat výchozí teoretické koncepcekoncepce  Získaných dat není možné rychle aZískaných dat není možné rychle a beze zbytku využít v praxibeze zbytku využít v praxi Nevýhody longitudinálníchNevýhody longitudinálních výzkumů 4výzkumů 4  Nevýhod přibývá úměrně s délkouNevýhod přibývá úměrně s délkou výzkumůvýzkumů  Rozumným kompromisem jsouRozumným kompromisem jsou krátkodobé longitudinálykrátkodobé longitudinály -- do 5do 5 letlet A2) Transverzální (příčný,A2) Transverzální (příčný, průřezový) přístup (TP)průřezový) přístup (TP)  Principem je, že pro každou věkovouPrincipem je, že pro každou věkovou úroveň máme jednu skupinu zkoumanýchúroveň máme jednu skupinu zkoumaných osob.osob.  Např. sledujeme vývoj paměti ve věku 3,Např. sledujeme vývoj paměti ve věku 3, 4, 5, 6 let4, 5, 6 let –– máme skupinu dětí tříletých,máme skupinu dětí tříletých, čtyřletých…čtyřletých…  čtyři (n) skupin ZOčtyři (n) skupin ZO -- jedna nebo vícejedna nebo více proměnných (paměť)proměnných (paměť) Průřezový výzkumPrůřezový výzkum -- principprincip Srovnatelnost zkoumaných skupinSrovnatelnost zkoumaných skupin  Z hlediska metodologie musí býtZ hlediska metodologie musí být jednotlivé skupiny srovnatelné vjednotlivé skupiny srovnatelné v mnoha různých znacích (n dívek = nmnoha různých znacích (n dívek = n chlapců, srovnatelné IQ, sociálníchlapců, srovnatelné IQ, sociální prostředí...).prostředí...).  Lišit se mohou pouze věkem.Lišit se mohou pouze věkem. Srovnatelnost zkoumaných skupin 2Srovnatelnost zkoumaných skupin 2  Výběr znaků, v nichž mají být skupinyVýběr znaků, v nichž mají být skupiny vyrovnány je dán tím, co zkoumáme.vyrovnány je dán tím, co zkoumáme.  Častý metodologický problém: mnohdy seČastý metodologický problém: mnohdy se předem neví, které znaky mají napředem neví, které znaky mají na zkoumanou oblast vliv.zkoumanou oblast vliv. Způsoby vyrovnávání skupinZpůsoby vyrovnávání skupin  1.1. skupinové srovnávánískupinové srovnávání -- různérůzné skupiny jsou stejné tehdy, vykazujískupiny jsou stejné tehdy, vykazují--lili stejné průměrné hodnoty znaků, kteréstejné průměrné hodnoty znaků, které zkoumámezkoumáme  2.2. párové srovnávánípárové srovnávání -- ke znakůmke znakům každého jedince v jedné skupině se přiřadíkaždého jedince v jedné skupině se přiřadí jedinec z druhéjedinec z druhé skupiny s obdobnýmiskupiny s obdobnými znakyznaky Výhody průřezových výzkumůVýhody průřezových výzkumů  Časově ekonomickýČasově ekonomický -- v krátkémv krátkém čase lze získat data o dlouhýchčase lze získat data o dlouhých úsecích vývojeúsecích vývoje  Ekonomicky únosnýEkonomicky únosný  Možnost rychlého využitíMožnost rychlého využití výsledkůvýsledků Nevýhody průřezových výzkumůNevýhody průřezových výzkumů  nic nevíme o minulém vývoji dětí anic nevíme o minulém vývoji dětí a činitelích, jimiž byl vývoj ovlivněnčinitelích, jimiž byl vývoj ovlivněn  data jsou získaná nikoliv o jedincích, ale odata jsou získaná nikoliv o jedincích, ale o skupiněskupině -- mohou se tak vytrácetmohou se tak vytrácet interindividuální odchylky o jedincíchinterindividuální odchylky o jedincích -- (něco sice umí podchytit statistická(něco sice umí podchytit statistická analýza, ale...)analýza, ale...) Nevýhody průřezových výzkumů 2Nevýhody průřezových výzkumů 2  Nezachycujeme faktický vývoj jedinceNezachycujeme faktický vývoj jedince  Data o vývoji jsou „smontována“ z dat odData o vývoji jsou „smontována“ z dat od různých jedinců na různých věkovýchrůzných jedinců na různých věkových úrovníchúrovních  Je nebezpečí, že dostaneme máloJe nebezpečí, že dostaneme málo reprezentativní obraz vývoje jedincůreprezentativní obraz vývoje jedinců Kombinace obou přístupůKombinace obou přístupů Zrychlený, semilongitudinální výzkum, sekvenční výzkumZrychlený, semilongitudinální výzkum, sekvenční výzkum II. Metody k získání konkrétníchII. Metody k získání konkrétních dat o duševním vývojidat o duševním vývoji Základní druhy metodZákladní druhy metod  pozorovánípozorování  experimentexperiment  rozhovorrozhovor  dotazníkdotazník  analýza činnostianalýza činnosti Klasifikace metodKlasifikace metod  metodymetody výzkumnévýzkumné  součást teoriesoučást teorie  odhalují obecněodhalují obecně platnéplatné zákonitostizákonitosti  metodymetody diagnostickédiagnostické  součást praxesoučást praxe  odhalují odchylkyodhalují odchylky od normáluod normálu Metody přímého poznáváníMetody přímého poznávání skutečnostiskutečnosti pozorování, experimentpozorování, experiment  Subjekt (badatel) stojí „tváří v tvář“Subjekt (badatel) stojí „tváří v tvář“ poznávané skutečnosti.poznávané skutečnosti.  Jde použít pro jevy a situace, které seJde použít pro jevy a situace, které se odehrávají „v tomto čase na tomtoodehrávají „v tomto čase na tomto místě“.místě“. Typy psychologického pozorováníTypy psychologického pozorování  systematické pozorovánísystematické pozorování -- podlepodle předem stanoveného programu čipředem stanoveného programu či pozorovacích kategorií, zaměřuje sepozorovacích kategorií, zaměřuje se na předem určené charakteristikyna předem určené charakteristiky  náhodné pozorovánínáhodné pozorování -- poskytujeposkytuje částečné informace z určité situace,částečné informace z určité situace, např. psychologické vyšetřenínapř. psychologické vyšetření Typy psychologického pozorování 2Typy psychologického pozorování 2  individuální pozorováníindividuální pozorování -- zaměřeno nazaměřeno na 1 dítě (PO), buď izolovaně nebo v1 dítě (PO), buď izolovaně nebo v rámci určité skupinyrámci určité skupiny  skupinové pozorovánískupinové pozorování -- v přirozenýchv přirozených podmínkách nebo v laboratořipodmínkách nebo v laboratoři Typy psychologického pozorování 3Typy psychologického pozorování 3  sebepozorování (introspekce)sebepozorování (introspekce) -- použitelná spíše až v pubescenci apoužitelná spíše až v pubescenci a adolescenci, kdy má člověk kadolescenci, kdy má člověk k sebepozorování sklon, je však vždysebepozorování sklon, je však vždy dobré kombinovat s dalšími metodamidobré kombinovat s dalšími metodami ExperimentExperiment  Zavedení experimentu do psychologieZavedení experimentu do psychologie umožnila statistika a přístrojová technika.umožnila statistika a přístrojová technika. Požadavky na experiment dle Wundta:Požadavky na experiment dle Wundta:  určitelnost začátku a konce dějeurčitelnost začátku a konce děje  možnost sledovat děj pozorněmožnost sledovat děj pozorně  možnost sledovat děj opakovaněmožnost sledovat děj opakovaně  možnost plánovitě měnit experimentálnímožnost plánovitě měnit experimentální podmínkypodmínky B.B. metody nepřímého poznávánímetody nepřímého poznávání skutečnostiskutečnosti rozhovor, dotazníkrozhovor, dotazník  = tzv. explorační metody= tzv. explorační metody  Subjekt (badatel) není v přímémSubjekt (badatel) není v přímém poznávacím kontaktu spoznávacím kontaktu s poznávanou skutečností.poznávanou skutečností. B.B. metody nepřímého poznávánímetody nepřímého poznávání skutečnostiskutečnosti rozhovor, dotazníkrozhovor, dotazník  Získává pouze výpovědi druhých oZískává pouze výpovědi druhých o pozorování a prožívání danépozorování a prožívání dané skutečnosti.skutečnosti.  Bariéra znemožňující příméBariéra znemožňující přímé pozorování je buď prostorová nebopozorování je buď prostorová nebo časová, tj. sledovaná situace, jevčasová, tj. sledovaná situace, jev proběhly v minulosti.proběhly v minulosti. Předpoklady použitíPředpoklady použití Předpokládá se u tohoto druhu metodPředpokládá se u tohoto druhu metod  schopnost ZO vybavit si dotazovanéschopnost ZO vybavit si dotazované informace z pamětiinformace z paměti  pravdomluvnost ZO (zkoumanépravdomluvnost ZO (zkoumané osoby)osoby) C.C. rozbor produktů činnostirozbor produktů činnosti  v zásadě neomezené použitív zásadě neomezené použití  kriteriem je produkt činnosti sám,kriteriem je produkt činnosti sám, tj. co považujeme za produkttj. co považujeme za produkt činnosti...činnosti...  kresby, deníky, stavby z kostek...kresby, deníky, stavby z kostek... Závislost užívaných metod naZávislost užívaných metod na věku pokusných osobvěku pokusných osob  pozorování, experimentpozorování, experiment -- lzelze používat po celý životpoužívat po celý život  rozhovorrozhovor -- ZO musí už umětZO musí už umět mluvitmluvit  dotazníkdotazník -- předpokládá zvládnutípředpokládá zvládnutí psaní a určitou mentální úroveňpsaní a určitou mentální úroveň Charakteristika základníchCharakteristika základních výzkumných metod vevýzkumných metod ve vývojové psychologiivývojové psychologii NeexperimentálníNeexperimentální metodymetody  Případová studie (N=1)Případová studie (N=1)  Pozorování vPozorování v přirozenýchpřirozených podmínkáchpodmínkách  Pozorování vPozorování v laboratořilaboratoři  Dotazování (interview)Dotazování (interview)  Korelační studieKorelační studie Experimentální metodyExperimentální metody  experimentexperiment Případová studiePřípadová studie  Studuje jednotlivce do hloubkyStuduje jednotlivce do hloubky  dozvíme se mnoho dat o vývojidozvíme se mnoho dat o vývoji jednotlivého dítětejednotlivého dítěte  většinou pouze popisvětšinou pouze popis  zřídka pokusy o vysvětlení souvislostízřídka pokusy o vysvětlení souvislostí Případová studiePřípadová studie výhody x nevýhodyvýhody x nevýhody  PoskytujePoskytuje detailní obraz odetailní obraz o chování jednéchování jedné zkoumané osobyzkoumané osoby  Získané údajeZískané údaje není možnonení možno generalizovat nageneralizovat na ostatní populaciostatní populaci Pozorování vPozorování v přirozenýchpřirozených podmínkáchpodmínkách  Zkoumané osobyZkoumané osoby jsou sledoványjsou sledovány vv jejich přirozenémjejich přirozeném prostředíprostředí  Jejich chovánímJejich chováním není manipulovánonení manipulováno Pozorování vPozorování v přirozenýchpřirozených podmínkáchpodmínkách výhody x nevýhodyvýhody x nevýhody  Známé prostředíZnámé prostředí neruší přirozenéneruší přirozené chování sledovanýchchování sledovaných osob.osob.  Zdroj výzkumnýchZdroj výzkumných hypotéz pro korelačníhypotéz pro korelační studie a experimentstudie a experiment  Nedostatek kontrolyNedostatek kontroly podmínek pozorování.podmínek pozorování.  Většinou nemožnostVětšinou nemožnost vysledovat kauzálnívysledovat kauzální souvislosti (příčinasouvislosti (příčina –– následek)následek)  Možný vliv přítomnostiMožný vliv přítomnosti pozorovatele.pozorovatele. Pozorování vPozorování v laboratořilaboratoři  Zkoumané osoby jsou sledoványZkoumané osoby jsou sledovány vv laboratorních podmínkáchlaboratorních podmínkách  Jejich chováním neníJejich chováním není manipulovánomanipulováno Pozorování vPozorování v laboratořilaboratoři výhody x nevýhodyvýhody x nevýhody  Poskytuje dobrý popisPoskytuje dobrý popis sledovaného chování.sledovaného chování.  Větší možnostVětší možnost kontroly podmínek, zakontroly podmínek, za kterých probíhákterých probíhá pozorování.pozorování.  Zdroj výzkumnýchZdroj výzkumných hypotéz pro korelačníhypotéz pro korelační studie a experiment.studie a experiment.  Většinou nemožnostVětšinou nemožnost vysledovat kauzálnívysledovat kauzální souvislosti (příčinasouvislosti (příčina –– následek)následek)  Někdy vliv přítomnostiNěkdy vliv přítomnosti pozorovatele.pozorovatele.  Kontrola podmínekKontrola podmínek prostředí („laboratoř“)prostředí („laboratoř“) může působitmůže působit nepřirozeně, uměle.nepřirozeně, uměle. Dotazování (interview)Dotazování (interview)  Zkoumané osoby jsou dotazoványZkoumané osoby jsou dotazovány na různé aspekty jejich životana různé aspekty jejich života pomocí rozhovoru či dotazníkůpomocí rozhovoru či dotazníků  Otázky volné či strukturovanéOtázky volné či strukturované Dotazování (interview)Dotazování (interview) výhody x nevýhodyvýhody x nevýhody  Vedle sledováníVedle sledování chování získávámechování získáváme výpovědi o životě,výpovědi o životě, postojích, názorechpostojích, názorech apod. zkoumanýchapod. zkoumaných osobosob  Paměť dotazovanýchPaměť dotazovaných  VěkVěk  Ochota sdělovatOchota sdělovat požadovanépožadované informaceinformace  Způsob položeníZpůsob položení otázky a jejíhootázky a jejího pochopenípochopení respondentemrespondentem Korelační studieKorelační studie  Zjišťují existenci aZjišťují existenci a významnost vztahuvýznamnost vztahu mezi proměnnými.mezi proměnnými. Korelační studieKorelační studie výhody x nevýhodyvýhody x nevýhody  Umožňují určitouUmožňují určitou predikci vztahupredikci vztahu jedné proměnnéjedné proměnné na ostatní.na ostatní.  Neřeší kauzálníNeřeší kauzální vztah mezivztah mezi proměnnýmiproměnnými (příčina(příčina –– následek).následek). Experimentální metodyExperimentální metody ExperimentExperiment  Procedura sProcedura s nejvyšším možným stupněmnejvyšším možným stupněm kontroly podmínek a nezávislýchkontroly podmínek a nezávislých proměnných.proměnných.  Experiment může prováděn vExperiment může prováděn v laboratoři ilaboratoři i vv přirozených podmínkách nebo se můžepřirozených podmínkách nebo se může využít přirozeně se objevivších okolnostívyužít přirozeně se objevivších okolností ExperimentExperiment výhody x nevýhodyvýhody x nevýhody  Možnost stanovitMožnost stanovit kauzální vztahykauzální vztahy (příčina(příčina –– následek).následek).  Vysoce kontrolovanýVysoce kontrolovaný proces, který můžeproces, který může být přesně zopakovánbýt přesně zopakován jinýmjiným experimentátorem.experimentátorem.  Nálezy, obzvláště ty,Nálezy, obzvláště ty, které byly získánykteré byly získány vv laboratoři, jsoulaboratoři, jsou obtížně zobecnitelnéobtížně zobecnitelné vv situacích mimosituacích mimo laboratoř.laboratoř. Díky za pozornostDíky za pozornost