Raná citová vazbaRaná citová vazba a její význam pro vývoj jedincea její význam pro vývoj jedince …od kolébky k hrobu……od kolébky k hrobu… Lenka LacinováLenka Lacinová Zkoumání rané citové vazbyZkoumání rané citové vazby •• John BowlbyJohn Bowlby -- BiografieBiografie -- Bowlbyho teorieBowlbyho teorie •• Mary AinsworthováMary Ainsworthová -- The Strange SituationThe Strange Situation -- Typy citové vazbyTypy citové vazby •• A co dál?A co dál? -- Citová vazba vCitová vazba v dospělostidospělosti -- DesorganizovanáDesorganizovaná citová vazbacitová vazba -- Partnerské vztahyPartnerské vztahy John Bowlby 1907John Bowlby 1907 -- 19901990 Narozen v zámožnéNarozen v zámožné anglické rodině vyššíanglické rodině vyšší střední vrstvy. Otecstřední vrstvy. Otec byl lékařem královskébyl lékařem královské rodiny.rodiny. Bowlbyho rodina ve 20 letech 20.Bowlbyho rodina ve 20 letech 20. stol.stol. Dětská létaDětská léta •• V desíti letech poslán do internátní školy.V desíti letech poslán do internátní školy. •• Podmínky popisoval jeden bývalý žákPodmínky popisoval jeden bývalý žák následovně: „trochu spartánské, alenásledovně: „trochu spartánské, ale všichni jsme přežili navzdory špatnýmvšichni jsme přežili navzdory špatným hygienickým podmínkám, studené vodě ahygienickým podmínkám, studené vodě a příležitostným výpraskům…“.příležitostným výpraskům…“. Dětská léta 2Dětská léta 2 Bowlby byl v hodnocení internátní školyBowlby byl v hodnocení internátní školy ještě mnohem sarkastičtější. V dospělostiještě mnohem sarkastičtější. V dospělosti své manželce sdělil, že by do této školysvé manželce sdělil, že by do této školy neposlal ani psa.neposlal ani psa. BowlbyBowlby –– studiastudia •• Ve 14 letech začal studovat na Royal NavalVe 14 letech začal studovat na Royal Naval College v Darmouth. Měl být námořnímCollege v Darmouth. Měl být námořním důstojníkem. Tato perspektiva jej všakdůstojníkem. Tato perspektiva jej však nezaujala.nezaujala. •• Opouští námořní školu a studuje na TrinityOpouští námořní školu a studuje na Trinity College v CambridgeCollege v Cambridge –– škole se silnou vědeckouškole se silnou vědeckou tradicí.tradicí. •• Navštěvuje kursy biologie, zoologie, botaniky aNavštěvuje kursy biologie, zoologie, botaniky a anatomieanatomie –– jeho cílem je být lékařem jako jehojeho cílem je být lékařem jako jeho otec. Končí s výborným prospěchem. Ve studiuotec. Končí s výborným prospěchem. Ve studiu pokračuje v oborech psychologie a filozofie.pokračuje v oborech psychologie a filozofie. Po studiíchPo studiích •• Odmítá práci na privátní školeOdmítá práci na privátní škole St Paul’sSt Paul’s aa místo toho pracuje rok na dvou speciálníchmísto toho pracuje rok na dvou speciálních školách.školách. •• BedalesBedales –– progresívní, koedukačníprogresívní, koedukační internátní školainternátní škola •• Priory GatePriory Gate –– malá škola promalá škola pro „nepřizpůsobivé“ nebo „obtížné“ děti.„nepřizpůsobivé“ nebo „obtížné“ děti. Priory Gate SchoolPriory Gate School •• Škola internátního typu zaměřená naŠkola internátního typu zaměřená na potřeby dětípotřeby dětí •• Akceptace zvláštností v projevech aAkceptace zvláštností v projevech a chování dětíchování dětí •• Outdoorové aktivity: camping, cyklistické aOutdoorové aktivity: camping, cyklistické a pěší výletypěší výlety –– moře a lesmoře a les Priory Gate School 2Priory Gate School 2 •• Dva z chovanců ústavu zanechali vDva z chovanců ústavu zanechali v Bowlbym nesmazatelný dojem:Bowlbym nesmazatelný dojem: -- sedmiletý hoch, který celé dny trávilsedmiletý hoch, který celé dny trávil následováním Bowlbyho jako jeho stínnásledováním Bowlbyho jako jeho stín -- šestnáctiletý emočně deprivovaný hoch zešestnáctiletý emočně deprivovaný hoch ze zámožné rodiny, který byl vyloučen z prestižnízámožné rodiny, který byl vyloučen z prestižní školy v Etonu pro opakující se krádežeškoly v Etonu pro opakující se krádeže Priory Gate School 3Priory Gate School 3 O mnoho let později Bowlby píše o svýchO mnoho let později Bowlby píše o svých zkušenostech:zkušenostech: „Zaujala mne možná souvislost mezi„Zaujala mne možná souvislost mezi protrahovanou deprivací a vývojem k typuprotrahovanou deprivací a vývojem k typu osobnosti se zjevnou neschopností vytvářetosobnosti se zjevnou neschopností vytvářet emoční vztahy a současně s imunitou vůčiemoční vztahy a současně s imunitou vůči pochvale a pocitům viny, dále také s náchylnostípochvale a pocitům viny, dále také s náchylností k opakované delikvenci.“k opakované delikvenci.“ Výcvik v psychoanalýzeVýcvik v psychoanalýze •• Pro doplnění vzdělání podstupuje BowlbyPro doplnění vzdělání podstupuje Bowlby výcvik v psychoanalýze.výcvik v psychoanalýze. •• Souhlasí s Freudovou myšlenkou, že ranáSouhlasí s Freudovou myšlenkou, že raná zkušenost má formativní vliv na pozdějšízkušenost má formativní vliv na pozdější vývoj osobnosti.vývoj osobnosti. První teoretické krokyPrvní teoretické kroky •• Po 2. světové válce prezentuje výsledkyPo 2. světové válce prezentuje výsledky bádání a úvah o rané mateřské deprivaci.bádání a úvah o rané mateřské deprivaci. •• Kniha „Kniha „ Child Care and the Growth ofChild Care and the Growth of LoveLove“ z roku 1953 se stává bestsellerem.“ z roku 1953 se stává bestsellerem. •• Závěrem předkládá paraleluZávěrem předkládá paralelu –– stejně jakostejně jako potřebuje dítě pro svůj fyzický růst výživupotřebuje dítě pro svůj fyzický růst výživu s vitamíny, emoční vývoj vyžaduje výživu vs vitamíny, emoční vývoj vyžaduje výživu v podobě mateřské lásky.podobě mateřské lásky. BowlbyBowlby –– teoretická syntézateoretická syntéza •• Bowlby pokračuje ve svém úsilí, jehožBowlby pokračuje ve svém úsilí, jehož výsledkem je jeho významná trilogie dělvýsledkem je jeho významná trilogie děl -- „Attachment“ (1969)„Attachment“ (1969) -- „Separation“ (1973)„Separation“ (1973) -- „Loss“ (1980)„Loss“ (1980) Prezentuje zde poznatky z psychoanalýzy,Prezentuje zde poznatky z psychoanalýzy, etologie a dětského vývoje a vytváří novouetologie a dětského vývoje a vytváří novou teorii emočního a sociálního vývoje.teorii emočního a sociálního vývoje. Bowlbyho pozdější létaBowlbyho pozdější léta Návod z etologieNávod z etologie •• „Housata jsou při„Housata jsou při narozenínarození naprogramována, abynaprogramována, aby následovala první figuru,následovala první figuru, která se před nimi objeví,která se před nimi objeví, většinou husu, ale vvětšinou husu, ale v tomto případě následujítomto případě následují fylogeneticky vzdálenéhofylogeneticky vzdáleného dvojnožce Konradadvojnožce Konrada Lorenze…“Lorenze…“ (Hrdy:(Hrdy: Mother nature:Mother nature: a history of mothers, infants, anda history of mothers, infants, and natural selection, 1999)natural selection, 1999) Harlowovy drátěné a látkové matkyHarlowovy drátěné a látkové matky Významný příspěvek k teorii citovéVýznamný příspěvek k teorii citové vazbyvazby Harry F. Harlow, “Love in Infant Monkeys,” 1959 Mateřská deprivace uMateřská deprivace u mláďat makakamláďat makaka rhesusrhesus Jak probíhá proces vzniku vazby uJak probíhá proces vzniku vazby u Homo sapiens?Homo sapiens? •• Je zřejmé, že dětskéJe zřejmé, že dětské mládě chce zůstat vmládě chce zůstat v blízkosti pečujícíblízkosti pečující osoby (attachmentosoby (attachment figure).figure). •• Dítě je ale neschopnéDítě je ale neschopné od narození přibližněod narození přibližně až do jednoho rokuaž do jednoho roku věku attachmentovouvěku attachmentovou figuru následovat.figuru následovat. Co to je raná citová vazba?Co to je raná citová vazba? DefiniceDefinice -- citová vazba je:citová vazba je: „trvalé emoční pouto, charakterizované potřebou„trvalé emoční pouto, charakterizované potřebou vyhledávat a udržovat blízkost s určitou osobou, zejménavyhledávat a udržovat blízkost s určitou osobou, zejména v podmínkách stresu“ (Bowlby, 1969)v podmínkách stresu“ (Bowlby, 1969) Základní principyZákladní principy -- dítě se rodí s vrozeným repertoárem chování a signálůdítě se rodí s vrozeným repertoárem chování a signálů (pláč, úsměv a „broukání“), který vyvolává vysoce(pláč, úsměv a „broukání“), který vyvolává vysoce pravděpodobnou (i když ne jistou) reakci rodičepravděpodobnou (i když ne jistou) reakci rodiče –– žeže zareaguje na tento signál dítěte a odpoví na něj.zareaguje na tento signál dítěte a odpoví na něj. -- zpočátku vysílá dítě tyto signály vůči všem potenciálnímzpočátku vysílá dítě tyto signály vůči všem potenciálním pečovatelůmpečovatelům Teorie citové vazby 1Teorie citové vazby 1 Bowlby vnímá citovou vazbu jako systémBowlby vnímá citovou vazbu jako systém zabudovaný do širšího zpětnovazebníhozabudovaný do širšího zpětnovazebního mechanismu (jako termostatmechanismu (jako termostat ):): -- když není dítětem očekávaná blízkost att. figurykdyž není dítětem očekávaná blízkost att. figury naplněna, systém citové vazby se aktivuje; vnaplněna, systém citové vazby se aktivuje; v závislosti na věku a okolnostech začne dítězávislosti na věku a okolnostech začne dítě plakat, volat nebo lézt. Za optimálních podmínekplakat, volat nebo lézt. Za optimálních podmínek vyvolá takto návrat pečující osoby a jeho systémvyvolá takto návrat pečující osoby a jeho systém citové vazby „se vypne“.citové vazby „se vypne“. Teorie citové vazby 2Teorie citové vazby 2 •• Očekávání nebo nastavení stupně blízkosti att.Očekávání nebo nastavení stupně blízkosti att. figury se snižuje či zvyšuje v závislosti nafigury se snižuje či zvyšuje v závislosti na aktuálním stavu dítěte.aktuálním stavu dítěte. •• Pokud je celkově nastavení potřeby blízkostiPokud je celkově nastavení potřeby blízkosti vyšší, dochází k častější aktivaci systému citovévyšší, dochází k častější aktivaci systému citové vazby (vrozené dispozicevazby (vrozené dispozice -- temperament)temperament) •• Toto nastavení je zvyšováno fyziologickýmiToto nastavení je zvyšováno fyziologickými změnamizměnami –– únava, nemoc.únava, nemoc. Teorie citové vazby 3Teorie citové vazby 3 Selektivita citové vazbySelektivita citové vazby •• děti postupně vysílají signály selektivněděti postupně vysílají signály selektivně •• děti vyhledávají a připoutávají se kděti vyhledávají a připoutávají se k pečovateli, který je dostupný a reaguje napečovateli, který je dostupný a reaguje na jejich potřeby (att. figurou může nebo ijejich potřeby (att. figurou může nebo i nemusí být ta osoba,která se stará onemusí být ta osoba,která se stará o fyziologické potřeby dítěte (např. krmení)fyziologické potřeby dítěte (např. krmení) –– paralela s housatyparalela s housaty )) Teorie citové vazby 4Teorie citové vazby 4 Déledobější separace nebo ztráta att. figuryDéledobější separace nebo ztráta att. figury vede k následujícím důsledkům:vede k následujícím důsledkům: -- intenzivní aktivace systému citové vazby (pláč,intenzivní aktivace systému citové vazby (pláč, volání a hledání att. figury)volání a hledání att. figury) -- zoufalství a netečnostzoufalství a netečnost -- „detachment“ (vyhýbání se matce po jejím„detachment“ (vyhýbání se matce po jejím návratu)návratu) -- pokud není umožněno formování „náhradní“pokud není umožněno formování „náhradní“ vazby, výsledkem je osobnost neschopnávazby, výsledkem je osobnost neschopná emoční vazby (orig. affectionless personality)emoční vazby (orig. affectionless personality) Fáze formování citové vazbyFáze formování citové vazby 1. fáze1. fáze „„před vznikem citovépřed vznikem citové vazby“vazby“ (asocial stage)(asocial stage) –– nekritickánekritická sociabilitasociabilita •• Trvá od narození do cca třech měsíců věkuTrvá od narození do cca třech měsíců věku dítěte.dítěte. •• Dítě reaguje takovým způsobem, aby co nejvíceDítě reaguje takovým způsobem, aby co nejvíce zvýšilo pravděpodobnost pokračování kontaktuzvýšilo pravděpodobnost pokračování kontaktu ss dospělými lidmi.dospělými lidmi. •• Jde o vrozenou schopnost kJde o vrozenou schopnost k sociálnímusociálnímu kontaktu, což se mimo jiné projevuje i vkontaktu, což se mimo jiné projevuje i v tom, žetom, že dítě dává přednost lidským tvářím a hlasům.dítě dává přednost lidským tvářím a hlasům. 1. fáze1. fáze „„před vznikem citovépřed vznikem citové vazby“vazby“ (asocial stage)(asocial stage) pokr.pokr. •• Dítě je také vybaveno speciálními rysy,Dítě je také vybaveno speciálními rysy, které poutají zvýšenou pozornostkteré poutají zvýšenou pozornost dospělých (například velké oči apod.).dospělých (například velké oči apod.). •• Nejdůležitějšími konkrétními projevyNejdůležitějšími konkrétními projevy chování jsou natahování ručiček, stiskání,chování jsou natahování ručiček, stiskání, držení, úsměv a pláč.držení, úsměv a pláč. 1. fáze1. fáze „„před vznikem citovépřed vznikem citové vazby“vazby“ (asocial stage)(asocial stage) pokr.pokr. •• Tělesný kontakt sTělesný kontakt s matkou prováděný skrzematkou prováděný skrze kojení a laskání matky skojení a laskání matky s dítětem je pro vytvářenídítětem je pro vytváření zárodků citové vazby velmi důležitý.zárodků citové vazby velmi důležitý. •• VV tomto období je většinou iniciátoremtomto období je většinou iniciátorem udržování blízkosti pečující osoba, dítě se všakudržování blízkosti pečující osoba, dítě se však pomocí uvedených projevů chování snaží o copomocí uvedených projevů chování snaží o co největší možnou přítomnost matky (pečujícínejvětší možnou přítomnost matky (pečující osoby).osoby). 2. fáze „2. fáze „zárodky citové vazby“zárodky citové vazby“ (stage of indiscriminate(stage of indiscriminate)) –– citovácitová vazba v utvářenívazba v utváření •• Tato fáze nelze přesně časově ohraničit,Tato fáze nelze přesně časově ohraničit, poněvadž do značné míry závisí na schopnostiponěvadž do značné míry závisí na schopnosti dítěte rozlišovat známé tváře od cizích.dítěte rozlišovat známé tváře od cizích. •• Odlišení primární pečující osoby od ostatníchOdlišení primární pečující osoby od ostatních dospělých osob je hlavním cílem tohoto období,dospělých osob je hlavním cílem tohoto období, a to především za to především z toho důvodu, aby dítě mohlotoho důvodu, aby dítě mohlo cíleně zaměřovat své „vazbové“ chování.cíleně zaměřovat své „vazbové“ chování. •• Dítě se čím dál tím častěji snaží aktivně iniciovatDítě se čím dál tím častěji snaží aktivně iniciovat kontakt se svými pečovateli.kontakt se svými pečovateli. 3. fáze „období3. fáze „období vyhraněné citovévyhraněné citové vazby“vazby“ (clear cut attachment)(clear cut attachment) jasně ohraničená citová vazbajasně ohraničená citová vazba •• Významně ovlivněna mnoha změnami, které seVýznamně ovlivněna mnoha změnami, které se u dítěte začínají projevovat, období kolem 7.u dítěte začínají projevovat, období kolem 7. měsíce věku.měsíce věku. •• Jedná se hlavně o změny vJedná se hlavně o změny v oblasti motorické,oblasti motorické, rozumové a komunikační.rozumové a komunikační. •• Vývoj motoriky vVývoj motoriky v tomto vtomto v této etapě dítětitéto etapě dítěti dovoluje aktivní pohyb (lezení), pomocí nějž sedovoluje aktivní pohyb (lezení), pomocí nějž se snaží o udržování blízkosti ssnaží o udržování blízkosti s pečující osobou.pečující osobou. 3. fáze „období3. fáze „období vyhraněné citovévyhraněné citové vazby“vazby“ (clear cut attachment(clear cut attachment)) •• Dítě tak může matku následovat,Dítě tak může matku následovat, přibližovat se kpřibližovat se k ní či se od ní vzdalovatní či se od ní vzdalovat nebo se na ni „věšet“.nebo se na ni „věšet“. •• Výrazným znakem tohoto období je tzv.Výrazným znakem tohoto období je tzv. strach zstrach z cizince, který se začíná objevovatcizince, který se začíná objevovat hned zhned z počátku a projevuje se předevšímpočátku a projevuje se především silnými protesty dítěte proti separaci odsilnými protesty dítěte proti separaci od matky.matky. 4. fáze „cílesměrný vztah a4. fáze „cílesměrný vztah a partnerství“partnerství“ (goal(goal--correctedcorrected partnershippartnership)) •• V tuto fázi proces vývoje citové vazby vyústíV tuto fázi proces vývoje citové vazby vyústí okolo čtvrtého roku dítěte.okolo čtvrtého roku dítěte. •• Jeho nutnou podmínkou je vytvoření základníJeho nutnou podmínkou je vytvoření základní identity u dítěte.identity u dítěte. •• VV případě, že předchozí vývoj citové vazbypřípadě, že předchozí vývoj citové vazby probíhal bez vážných komplikací, vztah matky aprobíhal bez vážných komplikací, vztah matky a dítěte se proměňuje.dítěte se proměňuje. •• Dítě se postupně zbavuje naprosté závislosti naDítě se postupně zbavuje naprosté závislosti na matce a stává se zmatce a stává se z něj „samostatný“ jedinec.něj „samostatný“ jedinec. 4. fáze „cílesměrný vztah a4. fáze „cílesměrný vztah a partnerství“partnerství“ (goal(goal--correctedcorrected partnershippartnership)) •• Tato počínající nezávislost, přiTato počínající nezávislost, při bezproblémovém vývoji, je ukončenabezproblémovém vývoji, je ukončena vv dospělém věku.dospělém věku. •• Dítě vDítě v této fázi vývoje je schopno setéto fázi vývoje je schopno se natolik oprostit od matčiny přítomnosti, ženatolik oprostit od matčiny přítomnosti, že může objevovat nové věci vmůže objevovat nové věci v okolním světěokolním světě (v našem kulturním prostředí(v našem kulturním prostředí –– nástup donástup do MŠ).MŠ). 4. fáze „cílesměrný vztah a4. fáze „cílesměrný vztah a partnerství“partnerství“ (goal(goal--correctedcorrected partnershippartnership) pokr.) pokr. •• Dalším významným mezníkem vDalším významným mezníkem v tomto období jetomto období je postupný vývoj empatiepostupný vývoj empatie –– dítě je dokáže chápatdítě je dokáže chápat i potřeby druhých lidí a zjišťuje, že matka má ii potřeby druhých lidí a zjišťuje, že matka má i jiné potřeby.jiné potřeby. •• SS postupem času se citové vztahy spostupem času se citové vztahy s rodiči,rodiči, vrstevníky, popř. partnery stávají více symetrickévrstevníky, popř. partnery stávají více symetrické a spějí od jednostranné závislosti dítěte naa spějí od jednostranné závislosti dítěte na rodičích krodičích k reciprocitě vztahů.reciprocitě vztahů. Bowlby a AinsworthBowlby a Ainsworthováová -- 19861986 Příspěvek Mary AinsworthovéPříspěvek Mary Ainsworthové –– „secure base“„secure base“ •• Ainsworthová přesvědčila Bowlbyho, žeAinsworthová přesvědčila Bowlbyho, že primární motivací dítěte je emoční jistota:primární motivací dítěte je emoční jistota: matka poskytuje dítěti „bezpečné zázemí“matka poskytuje dítěti „bezpečné zázemí“ pro zkoumání a poznávání světa.pro zkoumání a poznávání světa. •• Kvalita citové vazby dle ní ovlivňuje nejenKvalita citové vazby dle ní ovlivňuje nejen emoční, ale i rozumový vývoj.emoční, ale i rozumový vývoj. Látková Harlowova matka jakoLátková Harlowova matka jako „bezpečné zázemí“„bezpečné zázemí“ The Secure Base PhenomenonThe Secure Base Phenomenon 2 Toy Toy Toy 3 4 Toy 5 Look at mom Chair Stranger TV Mother 1 BabyBaby Look at mom6 7 8 9 10 11 12 Toy Toy Look at mom 13 Everett Waters (1996) Cat Další významný příspěvek MaryDalší významný příspěvek Mary Ainsworthové: The StrangeAinsworthové: The Strange Situation TestSituation Test •• Existují individuální rozdíly v podobě citovéExistují individuální rozdíly v podobě citové vazby: ne jen stabilní nebo přerušený vazba, alevazby: ne jen stabilní nebo přerušený vazba, ale spíše více nebo méněspíše více nebo méně jistá citová vazbajistá citová vazba •• Matky se liší v senzitivitě a adekvátnosti svýchMatky se liší v senzitivitě a adekvátnosti svých reakcí na potřeby dítěte, podle toho se děti cítíreakcí na potřeby dítěte, podle toho se děti cítí více či méně bezpečně.více či méně bezpečně. •• V 70. letech 20. stol. vytváří nástroj na měřeníV 70. letech 20. stol. vytváří nástroj na měření míry jistoty v citové vazbě „The Strangemíry jistoty v citové vazbě „The Strange Situation“Situation“ Jak se pozná jistá citová vazba?Jak se pozná jistá citová vazba? 1)1) Aktivní hra a explorace v přítomnostiAktivní hra a explorace v přítomnosti pečovatele (slouží jako bezpečné zázemí)pečovatele (slouží jako bezpečné zázemí) 2)2) Radostné vítání s pečovatelem při opětovnémRadostné vítání s pečovatelem při opětovném setkání po separacisetkání po separaci 3)3) Efektivní utišení dítěte pečovatelem v situacích,Efektivní utišení dítěte pečovatelem v situacích, kdy je dítě rozrušenokdy je dítě rozrušeno 4)4) Absence vzteku, nevrlosti nebo stahování se zAbsence vzteku, nevrlosti nebo stahování se z kontaktu (dítě bez potíží, zdravé, nasycenékontaktu (dítě bez potíží, zdravé, nasycené atd.)atd.) „The Strange Situation“„The Strange Situation“ •• Metoda pro sledování:Metoda pro sledování: -- stupně blízkosti, kterou děti vyhledávají u svýchstupně blízkosti, kterou děti vyhledávají u svých matek před a po separacimatek před a po separaci -- stupně blízkosti, kterou děti vyhledávají u cizístupně blízkosti, kterou děti vyhledávají u cizí osoby, jsouosoby, jsou--li na chvíli opuštěny matkouli na chvíli opuštěny matkou -- protestu při separaci od matkyprotestu při separaci od matky Trvání metodyTrvání metody –– hodina a půl, 8 epizodhodina a půl, 8 epizod Prvních 5 epizodPrvních 5 epizod •• Matka s dítětem jsou v místnosti s křeslem a hračkamiMatka s dítětem jsou v místnosti s křeslem a hračkami pro dítě.pro dítě. •• Matka s dítětem zůstává na 3 minuty v místnosti, dítěMatka s dítětem zůstává na 3 minuty v místnosti, dítě si může prohlížet místnost a hrát si.si může prohlížet místnost a hrát si. •• Přichází cizí osoba, zůstává v místnosti 3 minuty,Přichází cizí osoba, zůstává v místnosti 3 minuty, matka odchází.matka odchází. •• Cizí osoba a dítě jsou spolu v místnosti 3 minuty.Cizí osoba a dítě jsou spolu v místnosti 3 minuty. •• První shledání: matka se vrací a zdraví se s dítětem,První shledání: matka se vrací a zdraví se s dítětem, mezitím cizí osoba odchází. Po 3 minutách odcházímezitím cizí osoba odchází. Po 3 minutách odchází matka znova.matka znova. Závěrečné 3 epizodyZávěrečné 3 epizody •• Dítě je samo v místnosti 3 minuty.Dítě je samo v místnosti 3 minuty. •• Cizí osoba znovu vstupuje do místnosti aCizí osoba znovu vstupuje do místnosti a tentokrát se pokouší s dítětem hrát atentokrát se pokouší s dítětem hrát a komunikovat 3 minuty.komunikovat 3 minuty. •• Druhé shledání: matka se vrací, cizí osobaDruhé shledání: matka se vrací, cizí osoba odchází. Matka se zdraví s dítětem aodchází. Matka se zdraví s dítětem a společně odcházejí.společně odcházejí. Typy citové vazbyTypy citové vazby Ainsworthová tvrdí, že děti tvoří 2 základní typyAinsworthová tvrdí, že děti tvoří 2 základní typy citové vazby:citové vazby: jistý a nejistý/úzkostnýjistý a nejistý/úzkostný Podle rozdílného chování při odloučení aPodle rozdílného chování při odloučení a opětovném shledání s matkou se typ vazbyopětovném shledání s matkou se typ vazby nejisté/úzkostné ještě dále rozlišuje.nejisté/úzkostné ještě dále rozlišuje. Typ B: jistá citová vazbaTyp B: jistá citová vazba (securely attached)(securely attached) Děti se drží v blízkostiDěti se drží v blízkosti matky, jsou si jisté amatky, jsou si jisté a hrají si, když jehrají si, když je přítomna.přítomna. Bývají rozrušeny,Bývají rozrušeny, když matka odejde, alekdyž matka odejde, ale po jejím návratu sepo jejím návratu se rychle zklidňují arychle zklidňují a pokračují ve hře.pokračují ve hře. Typ A: vyhýbavá citová vazbaTyp A: vyhýbavá citová vazba (avoidant)(avoidant) Děti se příliš nepřibližují k matce a nepreferují jiDěti se příliš nepřibližují k matce a nepreferují ji před cizí osobou, mohou ale protestovat, kdyžpřed cizí osobou, mohou ale protestovat, když matka odchází.matka odchází. Zajímají je mnohdyZajímají je mnohdy více hračky…více hračky… Typ C: úzkostně odmítaváTyp C: úzkostně odmítavá -- ambivalentní citová vazbaambivalentní citová vazba (anxious(anxious--rresistantesistant nebo též anebo též anxiousnxious--ambivalent)ambivalent) Děti se drží vDěti se drží v blízkosti matky, aleblízkosti matky, ale mohou iniciativu zmohou iniciativu z její strany odmítat,její strany odmítat, protestují při jejímprotestují při jejím odchodu, po návratuodchodu, po návratu vykazují známkyvykazují známky „naštvání“ na matku„naštvání“ na matku.. Strategie zvládání stresu uStrategie zvládání stresu u jednotlivých skupinjednotlivých skupin •• Vyhýbavá citová vazbaVyhýbavá citová vazba –– (A)(A) –– předpokládají, žepředpokládají, že pečující osoba je nedostupná, neposkytuje jimpečující osoba je nedostupná, neposkytuje jim útěchu, vyhýbají se jíútěchu, vyhýbají se jí •• JistáJistá -- (B)(B) –– předpokládají u pečující osobypředpokládají u pečující osoby útěchu a s důvěrou ji vyhledávajíútěchu a s důvěrou ji vyhledávají •• AmbivalentníAmbivalentní -- (C)(C) –– naučily se, že jejich pečujícínaučily se, že jejich pečující osoba je občas nedostupná, vyhledávají ji,osoba je občas nedostupná, vyhledávají ji, ovšem s nedůvěrouovšem s nedůvěrou Další navazující myšlenky v teoriiDalší navazující myšlenky v teorii citové vazbycitové vazby •• Citová vazba k rodičům v dospělostiCitová vazba k rodičům v dospělosti •• D skupina (disorganised attachment)D skupina (disorganised attachment) •• Partnerské vztahyPartnerské vztahy –– příspěvek kpříspěvek k psychologii láskypsychologii lásky The Adult Attachment InterviewThe Adult Attachment Interview •• Mary Main, studentka a spolupracovniceMary Main, studentka a spolupracovnice M. Ainsworthové, vypracovala metodu naM. Ainsworthové, vypracovala metodu na zjišťování citové vazby k rodičům vzjišťování citové vazby k rodičům v dospělosti.dospělosti. -- Dospělí jsou požádáni, aby vzpomínali na svéDospělí jsou požádáni, aby vzpomínali na své dětství a zejména na emočně nabité situace vdětství a zejména na emočně nabité situace v souvislosti s jejich rodiči a aby interpretovalisouvislosti s jejich rodiči a aby interpretovali chování svých rodičů.chování svých rodičů. The Adult Attachment InterviewThe Adult Attachment Interview skupinyskupiny •• Autonomní (autonomous)Autonomní (autonomous) –– dospělí, kteřídospělí, kteří popisují své dětství vyrovnaným, akceptujícím,popisují své dětství vyrovnaným, akceptujícím, koherentním a konzistentním způsobem.koherentním a konzistentním způsobem. •• Odmítaví (dissmissing)Odmítaví (dissmissing) –– dospělí podávajícídospělí podávající krátký, nekompletní výčet situací, mají málokrátký, nekompletní výčet situací, mají málo vzpomínek, tendují k idealizaci dětství a rodičůvzpomínek, tendují k idealizaci dětství a rodičů •• Zapletení (preoccupied)Zapletení (preoccupied) –– podávajípodávají nekonzistentní a nesourodý výčet, v nichž senekonzistentní a nesourodý výčet, v nichž se často objevují v roli bojujícího a účastnícího sečasto objevují v roli bojujícího a účastnícího se minulých konfliktůminulých konfliktů Paralely mezi citovou vazbou vParalely mezi citovou vazbou v dětství a dospělostidětství a dospělosti •• Jistá vazbaJistá vazba –– bezpečné zkoumáníbezpečné zkoumání světasvěta •• VyhýbaváVyhýbavá –– vyhýbajícívyhýbající se kontaktuse kontaktu •• AmbivalentníAmbivalentní –– bránícíbránící se kontaktuse kontaktu •• AutonomníAutonomní –– jistéjisté vyprávěnívyprávění •• OdmítaváOdmítavá –– odmítajíodmítají znovuvyvoláníznovuvyvolání vzpomínekvzpomínek •• ZapletenáZapletená –– emočněemočně zapleteni do minulostizapleteni do minulosti Mezigenerační přenos citové vazbyMezigenerační přenos citové vazby •• Van Ijzendoorn (1995)Van Ijzendoorn (1995) na základěna základě sekundární analýzy velkého množstvísekundární analýzy velkého množství studií o citové vazbě došel k názoru, že:studií o citové vazbě došel k názoru, že: „matky, které mají konzistentní a„matky, které mají konzistentní a koherentní vzpomínky na vlastní dětství akoherentní vzpomínky na vlastní dětství a spadají do skupiny autonomních jedinců,spadají do skupiny autonomních jedinců, častěji mají děti s jistou citovou vazbou.“častěji mají děti s jistou citovou vazbou.“ Skupina DSkupina D –– disorganised patterndisorganised pattern •• U dětí, které byly obtížně klasifikovatelné dleU dětí, které byly obtížně klasifikovatelné dle Ainsworthové kódovacího systému, rozpoznali Mainová aAinsworthové kódovacího systému, rozpoznali Mainová a Solomonová čtvrtý druh citové vazbySolomonová čtvrtý druh citové vazby –– tzv.tzv. dezorganizovaný.dezorganizovaný. •• Tyto děti nemají žádný stabilní způsob, jak zvládatTyto děti nemají žádný stabilní způsob, jak zvládat stresovou situaci (oproti typům A, B, C).stresovou situaci (oproti typům A, B, C). •• Nehybnost, „zamrznutí“, obavy z pečovatele, protichůdnéNehybnost, „zamrznutí“, obavy z pečovatele, protichůdné reakce, nekonzistence v chování nebo naopakreakce, nekonzistence v chování nebo naopak stereotypie gest a pohybů.stereotypie gest a pohybů. Dezorganizovaná citová vazbaDezorganizovaná citová vazba •• Dítě je někdy stresováno samotnýmDítě je někdy stresováno samotným pečovatelempečovatelem –– nastává paradox, místo abynastává paradox, místo aby pečující osoba byla zdrojem bezpečí, stává sepečující osoba byla zdrojem bezpečí, stává se zdrojem stresu.zdrojem stresu. •• Dítě nemůže vyvinout jakoukoli fungující zvládacíDítě nemůže vyvinout jakoukoli fungující zvládací strategiistrategii –– reaguje z toho důvodureaguje z toho důvodu desorganizovanědesorganizovaně •• Do této kategorie často spadají děti s různýmDo této kategorie často spadají děti s různým druhem postižení, týrané, zneužívané…druhem postižení, týrané, zneužívané… Partnerské vztahyPartnerské vztahy •• Základní studie Cindy Hazanové a PhilipaZákladní studie Cindy Hazanové a Philipa Shavera (1987).Shavera (1987). •• Použili teorii rané citové vazby naPoužili teorii rané citové vazby na partnerské vztahy v dospělosti.partnerské vztahy v dospělosti. Tři možnostiTři možnosti -- AA •• Necítím se dobře, když jsem v blízkostiNecítím se dobře, když jsem v blízkosti druhých; je pro mne těžké jim beze zbytkudruhých; je pro mne těžké jim beze zbytku důvěřovat a těžko si povolím být na nichdůvěřovat a těžko si povolím být na nich závislý. Jsem nervózní z opravdovézávislý. Jsem nervózní z opravdové blízkosti a můj partner často vyžadujeblízkosti a můj partner často vyžaduje mnohem víc intimity než je pro mnemnohem víc intimity než je pro mne příjemné.příjemné. Tři možnostiTři možnosti -- BB •• Je pro mne relativně snadné se dostat doJe pro mne relativně snadné se dostat do blízkosti druhých a je pro mne příjemnéblízkosti druhých a je pro mne příjemné spoléhat na ně a zároveň nechat jespoléhat na ně a zároveň nechat je spoléhat se na mne.spoléhat se na mne. Nedělám si starosti sNedělám si starosti s tím, že jsem k někomu připoután nebo, žetím, že jsem k někomu připoután nebo, že je někdo se mnou v těsném vztahu.je někdo se mnou v těsném vztahu. Tři možnosti CTři možnosti C •• Mám dojem, že druzí váhají, zda chtějí býtMám dojem, že druzí váhají, zda chtějí být v mé blízkosti, tak jak bych chtěl já. Dělámv mé blízkosti, tak jak bych chtěl já. Dělám si starosti, zda mne partner skutečněsi starosti, zda mne partner skutečně miluje nebo zda se mnou zůstane. Toužímmiluje nebo zda se mnou zůstane. Toužím s milovanou osobou splynout, ale tatos milovanou osobou splynout, ale tato touha partnery odrazuje.touha partnery odrazuje. ProcentaProcenta respondrespondentůentů volícíchvolících kategorie odpovědí ve studii 1 a 2kategorie odpovědí ve studii 1 a 2 0 10 20 30 40 50 60 Avoidant Secure Resistant Study 1 Study 2 DospělostDospělost –– styly citové vazbystyly citové vazby •• Za pomocí teorie citové vazby a typologie vytvořené AinsworthovouZa pomocí teorie citové vazby a typologie vytvořené Ainsworthovou a jejími kolegy, zkoumali Hazanová a Shaver (1987) jako jednia jejími kolegy, zkoumali Hazanová a Shaver (1987) jako jedni zz prvních milostné vztahy vprvních milostné vztahy v dospělosti.dospělosti. •• Citová vazba vCitová vazba v dospělosti podle nich nabývá třech základních podobdospělosti podle nich nabývá třech základních podob –– jistá, vyhýbavá a úzkostná/ambivalentní (jistá, vyhýbavá a úzkostná/ambivalentní (anxious/ambivalentanxious/ambivalent).). •• Výsledky jejich výzkumů naznačují, že citová vazba vVýsledky jejich výzkumů naznačují, že citová vazba v raném věkuraném věku zřejmě ovlivňuje i milostné vztahy vzřejmě ovlivňuje i milostné vztahy v dospělosti.dospělosti. •• Na tyto pionýrské snahy dále navázali Bartholomewová spoluNa tyto pionýrské snahy dále navázali Bartholomewová spolu ss Horowitzovou (1990, cit. dle Grabill, Kerns, 2000), které zavedlyHorowitzovou (1990, cit. dle Grabill, Kerns, 2000), které zavedly čtyřčtyř--kategoriální model popisující styly citové vazby.kategoriální model popisující styly citové vazby. DospělostDospělost –– styly citové vazbystyly citové vazby •• Styl citové vazbyStyl citové vazby ((attachment styleattachment style) je „systematický) je „systematický vzorec očekávání, emocí a chování týkajících se vztahů,vzorec očekávání, emocí a chování týkajících se vztahů, které vyvěrá zkteré vyvěrá z historiehistorie konkrétní citové vazby“ (Fraley,konkrétní citové vazby“ (Fraley, Shaver, 2000; cit. dle Gillath, Shaver, Mikulincer,Shaver, 2000; cit. dle Gillath, Shaver, Mikulincer, Nitzberg, Erez, van Ijzendoorn, 2005, str. 426).Nitzberg, Erez, van Ijzendoorn, 2005, str. 426). •• Jednotlivé styly se vyvíjejí na základě pozitivních čiJednotlivé styly se vyvíjejí na základě pozitivních či negativních pracovních modelů sebe sama a druhých lidí,negativních pracovních modelů sebe sama a druhých lidí, vyvěrajících zvyvěrajících z blízkých vztahů, popřípadě jejichblízkých vztahů, popřípadě jejich kombinace. Členění stylů citové vazby a jejichkombinace. Členění stylů citové vazby a jejich pojmenování je následující (cit.dle Grabill, Kerns, 2000;pojmenování je následující (cit.dle Grabill, Kerns, 2000; Crowell, Fraley, Shaver, 1999):Crowell, Fraley, Shaver, 1999): Čtyři styly citové vazby dle Bartholomewové včetněČtyři styly citové vazby dle Bartholomewové včetně pracovních modelů sebe sama a druhýchpracovních modelů sebe sama a druhých (dle Shaffer, 1996, str. 435)(dle Shaffer, 1996, str. 435) MODEL SEBE (Anxiety) Pozitivní (Low) Negativní (High) Pozitivní (Low) JISTÝ (secure) (jistá primární citová vazba) ZAPLETENÝ (preoccupied) (ambivalentní primární citová vazba)MODEL DRUHÝCH (Avoidance) Negative (High) ODMÍTAVÝ (dismissing) (vyhýbavá primární citová vazba) STRACHUPLNÝ (fearful) (dezorganizovaná/ dezorientovaná primární citová vazba) Jistý styl citové vazby v dospělostiJistý styl citové vazby v dospělosti •• Jistým stylem citové vazby se vyznačujíJistým stylem citové vazby se vyznačují jedinci, kteří mají integrovány pozitivníjedinci, kteří mají integrovány pozitivní modely sebe sama i druhých lidí. Obecněmodely sebe sama i druhých lidí. Obecně se takoví jedinci ve vztazích cítí dobře ase takoví jedinci ve vztazích cítí dobře a jsou schopni důvěrného vztahu.jsou schopni důvěrného vztahu. Zapletený styl citové vazbyZapletený styl citové vazby •• ZapletenýZapletený ((preoccupiedpreoccupied) styl citové vazby vzniká při) styl citové vazby vzniká při kombinaci negativního modelu sebe sama a pozitivníhokombinaci negativního modelu sebe sama a pozitivního modelu druhých lidí. Výsledkem této kombinace vnitřníchmodelu druhých lidí. Výsledkem této kombinace vnitřních modelů jemodelů je silná touha po blízkosti ssilná touha po blízkosti s druhými lidmi adruhými lidmi a snaha o zlepšení sebeobrazu (snaha o zlepšení sebeobrazu (selfself--conceptconcept)) prostřednictvím vztahů sprostřednictvím vztahů s druhými lidmi.druhými lidmi. •• Tyto dva výše uvedené styly citové vazby mají společnouTyto dva výše uvedené styly citové vazby mají společnou snahu o vyhledávání blízkých vztahů. Následující dvasnahu o vyhledávání blízkých vztahů. Následující dva styly citové vazby se naopak blízkým vztahům vyhýbají,styly citové vazby se naopak blízkým vztahům vyhýbají, každý zkaždý z nich knich k tomu má však jiný důvod.tomu má však jiný důvod. Odmítavý styl citové vazbyOdmítavý styl citové vazby •• OdmítavýOdmítavý ((dismissingdismissing) styl v) styl v sobě slučujesobě slučuje pozitivní představu o sobě spozitivní představu o sobě s negativnínegativní představou o druhých lidech a výsledkempředstavou o druhých lidech a výsledkem je nízká míra intimity a vysoká míraje nízká míra intimity a vysoká míra autonomie ve vztazích, což je zřejměautonomie ve vztazích, což je zřejmě způsob obrany proti pocitům nejistoty.způsob obrany proti pocitům nejistoty. Strachuplný styl citové vazbyStrachuplný styl citové vazby •• Naproti tomuNaproti tomu strachuplnýstrachuplný ((fearfulfearful) styl) styl citové vazby má negativní model sebecitové vazby má negativní model sebe sama i druhých lidí. Syntéza těchtosama i druhých lidí. Syntéza těchto negativních modelů brání důvěrnosti venegativních modelů brání důvěrnosti ve vztazích jedinců svztazích jedinců s tímto stylem citovétímto stylem citové vazby, a to i navzdory tomu, že tito jedincivazby, a to i navzdory tomu, že tito jedinci po blízkých vztazích ve skutečnosti touží.po blízkých vztazích ve skutečnosti touží. ZávěryZávěry •• Původní teorie citové vazby je úzce svázána sPůvodní teorie citové vazby je úzce svázána s ranými zkušenostmi s rodiči a se separací aranými zkušenostmi s rodiči a se separací a shledáním.shledáním. •• Existují kroskulturální rozdíly v reakcích naExistují kroskulturální rozdíly v reakcích na „strange situation“. Citová vazba se formuje v„strange situation“. Citová vazba se formuje v různých kulturách poněkud rozdílně.různých kulturách poněkud rozdílně. •• Ainsworthové myšlenka o dlouhotrvajícím účinkuAinsworthové myšlenka o dlouhotrvajícím účinku kvality péče v raném dětství poskytla ideu kekvality péče v raném dětství poskytla ideu ke studiu citové vazby v dospělostistudiu citové vazby v dospělosti Závěry 2Závěry 2 •• Myšlenky teorie citové vazby se týkají hlavněMyšlenky teorie citové vazby se týkají hlavně emocionálních potřeb dítěte.emocionálních potřeb dítěte. •• Po deklaraci myšlenky „bezpečné základny“ sePo deklaraci myšlenky „bezpečné základny“ se objevuje spojení optimálního formování citovéobjevuje spojení optimálního formování citové vazby a kognitivního rozvoje.vazby a kognitivního rozvoje. •• Bezpečná základna neumožňuje dítěti poznávatBezpečná základna neumožňuje dítěti poznávat pouze materiální svět, ale také vyznat se vpouze materiální svět, ale také vyznat se v emocích a sociálních situacích.emocích a sociálních situacích. Z materiálů prof. P. Bryanta, J. Crowellové, P.Z materiálů prof. P. Bryanta, J. Crowellové, P. Kulíska a L. LacinovéKulíska a L. Lacinové Děkuji za pozornostDěkuji za pozornost