Erikson: Osm věků člověka Psy 103: Seminář 3 Mgr. Martina Kotková http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/50/Childhood_and_Society.jpg Je k něčemu tato teorie? •Použití v poradenské praxi: konflikty jako nejčastější typy potíží, se kterými se psycholog setkává • 1)Důvěra vs. nedůvěra 5) Identita vs. zmatení rolí 2)Autonomie vs. stud 6) Intimita vs. izolace 3)Iniciativita vs. vina 7) Generativita vs. stagnace 4)Inferiorita vs. 8) Integrita vs. méněcennost zoufalství 5) Psychosociální vývoj •Každé období: • •Psychosociální konflikt •Hlavní otázka (HO) •Důležitá událost (DU) •Věk • http://blog.lib.umn.edu/vanm0049/psy1001section09spring2012/stock-illustration-12161412-stages-of-h uman-development.jpg 1) Důvěra vs. nedůvěra • http://www.babyweb.cz/sites/default/files/styles/article_full/public/media/Fotografie%20fotobanka/d ite-matka-stesti-usmev-objetiistock_000016072569small.jpg http://media.novinky.cz/257/272579-top_foto1-xa2co.jpg?1357300020 HO: Mohu věřit lidem kolem sebe? DU: Krmení Věk: do 18 měsíců Úkol: •Vymyslete, jak bude vypadat zvládnutý a nezvládnutý konflikt: důvěra vs. nedůvěra • •v situaci, kdy jde matka s dítětem na očkování • •co bude dělat dítě? •jak bude reagovat • matka? http://www.tyden.cz/obrazek/201102/4d52709b79377/crop-52030-ockovani1.jpg 2) Autonomie vs. stud •HO: Zvládnu to sám/sama nebo jsem závislý/á na ostatních? • •DU: Chození na záchod • •Věk: 2-3 roky https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQPeUyt9ikYLs6Zbai5mflLP3i8-UmHd4ikEbziYGgedko OuJJX http://conversationswithmymother.com/WP/wp-content/uploads/2012/09/shaming_child.jpg Úkol: •Vymyslete, jak bude vypadat zvládnutý a nezvládnutý konflikt: autonomie vs. stud • •v situaci, kdy dítě obědvá • •co bude dělat dítě? •jak bude reagovat • matka? http://dwellingintheword.files.wordpress.com/2011/01/child-eating-cake-and-ice-cream.jpg 3) Iniciativa vs. vina •HO: Jsem dobrý/á nebo špatný/á? • •DU: objevování, hra http://img.blesk.cz/img/1/gallery/1429893_dite-holcicka-zed-kresli-barvy-malovani.jpg https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQATLZFgJz1sohrsLwAVBkgiAMkWwWb5GwsWc52183jf22 3QwHEsA Věk: 3-5 let Úkol: •Vymyslete, jak bude vypadat zvládnutý a nezvládnutý konflikt: iniciativa vs. vina • •v situaci, kdy dítě necháte vedle koše s hračkami • •co bude dělat dítě? •jak budou reagovat • rodiče? http://www.drevenehracky-lk.cz/index-foto-1_2.jpg 4) Příčinlivost (pracovitost) vs. méněcennost •HO: Jak můžu být lepší? • •DU: škola http://www.northshorefamilies.com/wp-content/uploads/2013/09/child-working-hard.jpg http://4.bp.blogspot.com/-QVz-i8Ls7uA/TdA-pk9JPMI/AAAAAAAABGU/OpIV4uJJN0o/s320/P5150219.JPG Věk: 6-11 let Úkol: •Vymyslete, jak bude vypadat zvládnutý a nezvládnutý konflikt: příčinlivost vs. méněcennost • •v situaci, kdy dítě píše domácí úkol • •jak dítě píše? •co jeho okolí? http://www.bonella.cz/public/userfiles/obrazky-clanky/vzdelani-ditete/domaci-ukoly.jpeg 5) Identita vs. zmatení rolí •HO: Kdo jsem? • •DU: vztahy s druhými • •Věk: 12-18 let http://alisina.org/wp-content/uploads/2011/10/identity_crisis.jpg http://www.bubblews.com/assets/images/news/1095122943_1387276565.jpg Úkol: •Vymyslete, jak bude vypadat zvládnutý a nezvládnutý konflikt: Identita vs. zmatení rolí • •Jak bude vypadat páteční večer dospívajícího? • •co bude dělat? •bude v nějaké • společnosti? http://emancipate.files.wordpress.com/2007/08/friday-nite.jpg 6) Intimita vs. izolace •HO: Budu milován/a nebo zůstanu sám/sama? http://crimsonkimono.com/wp-content/uploads/2012/05/Titanic4601.jpg https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSqfvvsBuBXFA-ZI3Bnjg_a8kGWKbxxyLmwHPd4V752ugz UUsm5DSfFn4Wh DU: intimní vztahy Věk: 19 - 40 Úkol: •Vymyslete, jak bude vypadat zvládnutý a nezvládnutý konflikt: Intimita vs. izolace • •Jak bude vypadat páteční večer ženy ve věku 28 let? • •co bude dělat? http://emancipate.files.wordpress.com/2007/08/friday-nite.jpg 7) Generativita vs. stagnace •HO: Jak mohu přispět tomuto světu? http://img.ehowcdn.com/article-new-thumbnail/ehow/images/a01/v4/sa/teach-child-be-more-assertive-80 0x800.jpg http://dawnlennon.rbharddrive.com/wp-content/uploads/2010/06/5.jpg DU: práce, rodičovství Věk: 40-65 let Úkol: •Vymyslete, jak bude vypadat zvládnutý a nezvládnutý konflikt: Generativita vs. stagnace • •Jak bude vypadat takové normální úterý •45-letého muže? • http://www.mtmoriahministries.net/images/40-year-old-man.jpg 8) Integrita vs. zoufalství •HO: Prožil/a jsem smysluplný život? • http://beok.cz/wp-content/uploads/2010/11/spokojene_stari1-230x180.jpg http://img.reflex.cz/img/3/article/922577_jxd.jpg DU: reflexe vlastního života, vzpomínání Věk: od 65 let Úkol: •Vymyslete, jak bude vypadat zvládnutý a nezvládnutý konflikt: Integrita vs. zoufalství • •Popište takový normální pátek manželského páru ve věku 70 let http://www.razflections.com/wp-content/uploads/2009/10/senior-couple-smiling.jpg Zdroje: •Erikson, H. E. (1950). Childhood and Society. New York: Norton. •http://psychology.about.com/library/bl_psychosocial_summary.htm • •(Použité obrázky dostupné z google.com) •