Psychiatrie pro praxi 2002 / 3 115www.solen.cz Úvod Hyperkinetickou poruchou (ADHD) trpí podle různých studií 5–8 % dětí ve školním věku, průměrně 6–7 % dětí, poměr chlapců a děvčat je 3–6 : 1 (4, 5). Onemocnění představuje biopsychosociální problém nejen pro pacienty, ale také pro lékaře, učitele a rodiče. V posledních letech je ADHD považováno za samostatnou nozologickou jednotku, řada prací dokazuje, že ADHD je biochemicky, neurologicky a geneticky podmíněné onemocnění. Na základě současných poznatků lze soudit, že klíčovými nálezy, v řadě případů dědičnými, jsou drobné dysfunkce v prefrontostriatální oblasti mozku, které zodpovídají za pozornost a za organizaci reakcí na zevní i vnitřní podněty a snížená aktivita dopaminergního, noradrenergního a částečně i serotoninergního systému, provázená některými nálezy snížené koncentrace metabolitů dopaminu, noradrenalinu a serotoninu na periferii (v séru, v moči) (6). Diagnostika hyperkinetického syndromu se zvláštním zřetelem k dospělému věku ADHD je definován jako porucha pozornosti, aktivity (hyperaktivita) a kontroly vnitřních impulzů (impulzivita). Hyperkinetickým syndromem v dětství trpí 6–7% dětské populace ve věku 6 let. U 40 až 50% těchto dětí přetrvávají příznaky ADHD ve větší či menší míře do dospělosti, což představuje 1,5% až 2% dospělé populace. Diagnóza je založena na detailní vývojové charakteristice, objektizované posuzovací škálou WURS (tabulka 1), dále pak na hodnocení poruch pozornosti, hyperaktivity a impulzivity, které může být rovněž strukturováno například pomocí modifikované škály Connersové (4). Příznaky ADHD se z dětství do dospělosti přenášejí v částečně pozměněné podobě. Je patrna hyperaktivita, zvýšená emocionální labilita, dráždivost, impulzivita a poruchy pozornosti, které se nejvýrazněji projeví ve školním prostředí nepozorností, neklidem, nerespektováním učitele, problémy s učením a kázní doma (5). Z dětství do dospělosti přetrvává často emoční nezralost, emoční labilita, impulzivita a relativně často také zkratkové jednání. Mohou se objevit v podobě zvýšeného rizika abúzu alkoholu a drog nebo impulzivního či asociálního chování, s tím, že případná komorbidní deprese, úzkostná porucha nebo obsedantně kompulzivní porucha (OCD) často zakrývá původní symptomatiku ADHD. V následujícím textu jsou uvedena diagnostická kritéria hyperkinetického syndromu pro dětský a adolescentní věk a pro dospělé. Diagnostická kritéria ADHD u dětí a adolescentů podle DSM-IV Musí být přítomno: • ve věku 3–5 let 10 a více příznaků • od 6–12 let 8 a více příznaků • od 13–18 let 6 a více příznaků. Příznaky: 1. často neklidně hýbe rukama i nohama, vrtí se na židli 2. dělá mu potíže klidně sedět, i když je k tomu vyzván 3. snadno ho roztěkají vnější podněty 4. má potíže s vyčkáváním, až na něj dojde řada ve hrách nebo skupinových situacích 5. často vyhrkne odpověď na otázku ještě dříve, než byla otázka vůbec dovyslovena 6. dělá mu potíže sledovat instrukce, které mu dávají jiní (a to nikoliv z důvodu opozičního chování či nedostatku chápavosti, atd.) a selhává v dokončování úkolů 7. mívá potíže s udržováním pozornosti při práci ale i v herních činnostech 8. často „přeskakuje“ od jedné ještě nedokončené činnosti ke druhé 9. dělá mu potíže hrát si potichu 10. často povídá až příliš 11. přerušuje jiné nebo jim skáče do řeči nebo se plete do her jiným dětem 12. často se zdá, že neposlouchá, co se mu říká 13. ztrácí věci, které jsou nezbytné k práci nebo k činnostem ve škole či doma 14. pouští se do fyzicky nebezpečných činností, aniž by bralo v úvahu možné následky (a nedělá to proto, že by jen vyhledávalo napětí pro napětí), např. vbíhá do vozovek, aniž by se rozhlédlo. DIAGNOSTIKA HYPERKINETICKÉHO SYNDROMU V DOSPĚLOSTI MUDr. Ivo Paclt, CSc. Psychiatrická klinika, I LF UK Praha Práce podává přehled diagnostiky hyperkinetické poruchy v dospělosti. Uvádí přístupy anamnestické, klinické a škálovací. Vychází z klasifikace DSM-IV a škály Wendera. Umožňuje užití v rutinní psychiatrické praxi. Tato diagnostika je velmi vhodná pro eventuální zahájení farmakologické psychoterapeutické nebo reedukační léčby. Klíčová slova: ADHD v dospělosti, diagnostika v praxi, Wenderova škála, DSMIV kritéria. DIAGNOSIS OF THE HYPERKINETIC SYNDROME IN ADULTS The article gives a review of the diagnosis of hyperkinetic disorder in the adult population. The anamnestic, clinical and scale procedures are described. Evaluation is based upon the DSM-IV classification and Wender scale. This assessment then enables its use in the common psychiatric practice and is helpful in the possible initiation of drug therapy, psychotherapy or re-educational therapy. Key words: ADHD in adults, diagnosis in practice, Wender scale, DSM-IV criteria. PŘEHLEDNÉ ČLÁNKY Psychiatrie pro praxi 2002 / 3116 www.solen.cz Jako dítě jsem byl(-a) (nebo měl(-a)): vůbec nebo velmi málo mírně středně docela ano velmi mnoho 1. aktivní, neklidný (-á), vždycky v „chodu“ (aktivní v činnosti) 2. v obavách o věci 3. problémy se soustředěním, snadno rozptýlený (-á) 4. úzkostlivý (-á), starostlivý (-á) 5. nervózní, neklidný (-á) 6. nepozorný (-á), zasněný (-á) 7. hněvivý (-á) nebo popudlivý (-á), s nízkým bodem varu 8. ostýchavý (-á), citlivý (-á) 9. povahu výbušnou a vzteklou 10. potíže s tím u něčeho zůstat, s vytrvalostí, nezdar s ukončením započatých věcí 11. tvrdohlavý (-á), silně svéhlavý (-á) 12. mrzutý (-á) nebo smutný (-á), depresivní, nešťastný (-á) 13. neopatrný (-á), odvážlivý (-á), humorný 14. vyhazující věci, nespokojený (-á) se životem 15. neposlouchající rodiče, rebelující 16. nízké mínění o sobě 17. dráždivý (-á) 18. otevřený (-á), přátelský (-á), těšící se ze společnosti lidí 19. nedbalý (-á), neuspořádaný (-á) 20. výkyvy nálady nahoru a dolů 21. pocity hněvu 22. populární mezi přáteli 23. dobře organizovaný (á), upravený (-á), vkusný (-á) 24. bezmyšlenkovitě jednající, impulzivní 25. tendence k nezralosti 26. pocity viny, lítostivosti 27. ztrátu kontroly nad sebou 28. tendence být nebo chovat se iracionálně 29. nepopulární u jiných dětí, neudržící si přátele, neúspěch u jiných dětí 30. špatnou koordinaci, neúčast ve sportu 31. obavy ze ztráty kontroly nad sebou 32. dobrou koordinaci zaměřenou na hry 33. (pouze pro ženy) rozpustilé děvče 34. utíkal (-a) jsem z domova 35. dostával (-a) jsem se do sporu 36. dráždil (-a) jsem jiné děti 37. vůdcovský (-á), pánovitý (-á) 38. potíže se vstáváním 39. příliš veden (-a) svým okolím 40. potíže vidět věci z pohledu druhých 41. potíže s autoritami, potíže se školou, návštěvy vyšších úřadů 42. potíže s policií, zaznamenán (-a), trestán (-a) Zdravotní problémy v dětství 43. bolesti hlavy 44. bolesti žaludku 45. zácpy 46. průjmy 47. potravní alergie 48. jiné alergie 49. noční pomočování Jako dítě ve škole 50. celkově dobrý (-á) žák (-yně), rychlý (-á) 51. celkově špatný (-á) žák (-yně), pomalý (-á) čtenář (-ka) 52. pomalý (-á) při učení číst 53. pomalý (-á) čtenář (-ka) 54. při čtení potíže s převrácenými písmeny (bd) 55. problémy s výslovností 56. potíže s matematikou nebo čísly 57. špatné psaní rukou 58. ačkoliv bych mohl (-a) číst docela dobře, nikdy jsem doopravdy neměl (-a) rád čtení 59. neusiloval (-a) jsem realizovat své možnosti 60. opakování ročníků ve škole (kterých?) 61. přeřazen nebo vyloučen (který ročník?) Tabulka 1. Posuzovací škála WURS jméno a příjemní . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . stav . . . . . . . . . . . . . . datum narození . . . . . . . . . . . . . . . . zaměstnání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . vzdělání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . PŘEHLEDNÉ ČLÁNKY Psychiatrie pro praxi 2002 / 3 117www.solen.cz Diagnostická kritéria ADHD u dospělých podle DSM-IV Musí být přítomno alespoň 12 chronických příznaků (A) výrazně častěji než u ostatních lidí v téže populaci (shodný věk, etnikum) a musí být splněna kritéria B, C. A) chronické poruchy 1. pocit, že výkon neodpovídá schopnostem 2. neschopnost organizovat každodenní drobnosti (zapomínají schůzky, termíny, ztrácí stvrzenky, lístky, šeky atd.) 3. odkládají řešení, mají obavy něco začít 4. mnoho věcí dělají současně 5. nevhodné poznámky, sklon říci, co je právě napadne 6. hledání stále nových podnětů 7. často se nudí, mají stále nové zájmy, ale netrvají dlouho 8. snadno zneklidní, ztratí pozornost, jsou nedůslední 9. kreativní, intuitivní, vyšší IQ 10. problémy s vžitými postupy, prosazování vlastních po- stupů 11. netrpělivost 12. impulzivita slovní, akční (utrácí bez rozmyslu, mění plány) 13. sklon trápit se nepotřebností, budoucností, kontrast s nevšímavostí k reálnému nebezpečí 14. pocity hrozící záhuby, nebezpečí se střídají se vzrušením z rizika 15. poruchy nálady, deprese 16. neklid (bubnování prsty, změny pozice na židli, přechá- zení) 17. sklon k závislosti (drogy, alkohol, hry, nákupy, jídlo, práce) 18. problémy se sebeúctou 19. problémy se sebehodnocením 20. v RA poruchy nálady, poruchy ovládání, různé typy závislosti B) v anamnéze ADHD v dětství C) stav není vysvětlitelný jinou poruchou. DSM IV rozlišuje 2 typy ADHD: l. s převažující poruchou pozornosti, s kognitivními potížemi a neschopností zorganizovat si věci 2. s převažující motorickou hyperaktivitou a impulzivitou. Závěrečné poznámky Diagnóza hyperkinetického syndromu v dospělosti je plně opodstatněná. Její etiopatogeneze je do značné míry ověřená. Další intenzivní výzkum, a to jak hyperkinetického syndromu v dětství, tak i v dospělosti, stále probíhá. Farmakoterapie stimulancii a antidepresivy je dobře ověřena. Léčba stimulancii nezvyšuje riziko drogové závislosti i u pacientů s hyperkinetickým syndromem (1, 2, 3, 7, 8). Některé práce dokonce dokládají výrazně snížené riziko drogové závislosti u pacientů léčených dlouhodobě v dospívání pro hyperkinetický syndrom při srovnání s kontrolní skupinou tvořenou hyperkinetickými adolescenty, kteří stimulancii léčeni nebyli (1). Léčba antidepresivy je vhodnější tam, kde existují další komorbidní poruchy, zejména poruchy anxiozní a poruchy depresivní, ev. s projevy agresivity, které jsou rezistentní na léčbu stimulancii. Někteří autoři uvádějí u farmakorezistentních pacientů možnou kombinovanou léčbu stimulancii a antidepresivy. Léčba lithiem a dalšími stabilizátory nálady je dobře prozkoumána u poruch chování v adolescentním věku a zčásti také u dospělých. Nebyla však použita u pacientů s hyperkinetickým syndromem v dospělosti v kontrolované studii hyperkinetický syndrom bez komorbidity ve srovnání s placebem. Do jaké míry lze užít antipsychotické léčby u specifické skupiny hyperkinetických poruch v dospělosti je třeba ještě prozkoumat. Konečně je nutno konstatovat, že farmakoterapie musí být vždy jen částí terapeutické intervence u dospělých s hyperkinetickou poruchou a že další úsilí v léčbě je nutno zaměřit k psychoterapii a celkovému výchovnému vedení pacientů. Práce vznikla za podpory výzkumného grantu MSM 1111 00001. Literatura 1. Biedermann J, Wilens T, Mick E, Spencer T, Faraone SV. Pharmacotherapy of attention-deficit/hyperactivity disorder reduces risk for substance use disorder. Pediatrics 1999; 104 (2) 8: 20–26. 2. Bramble D. Psychostimulants and psychiatrists: the Trent Adult Psychiatry, Psychostimulant survey. J. Psychofarmacol 2000; 14/1: 67–69. 3. Levin FR, Evans SM, Mc Dowell DM, Kleber HD. Methylphenidate tratment for cocaine abusers with adult attention-deficit/hyperactivity disorder: a pilot study. J Clin Psychiatry 1998; 59 (6): 300–305. 4. Paclt I, Florian J. Psychofarmakoterapie dětského a dorostového věku, GRADA 1998: 408. 5. Paclt I, Uhlíková P, Florian J. Hyperkinetický syndrom v dětském věku. Remédia 1999; 9: 333–344. 6. Paclt I. Kandidátská disertační práce Biologické základy hyperkinetické poruchy. Praha 2000: 113. 7. Paclt I. Hyperkinetický syndrom v dospělosti. Remedia 2001, 11: 401–411. 8. Wender PH. Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) in adults. Boston 1997. Dopaminergic Disorders, (nestránkováno). PŘEHLEDNÉ ČLÁNKY