Identifikace rozumově nadaných dětí a možnosti pedagogické péče o ně kids right student ØVýzkum Ø Ø Ø ØPříprava kurzů Øpro psychology Øa pedagogy nadane_deti_1x1 www.nadanedeti.cz Osnova ØStručný historický vhled do dané problematiky ØNěkteré typy nadaných dětí ØZákladní principy identifikace ØPřehled možných pedagogických přístupů ke vzdělávání mimořádně nadaných žáků maj do roku 1989 90. léta sknihou2a 2004 IFORUM-2539-version1-afoto Legislativa •Česká legislativa (Školský zákon č. 561/2004 Sb), vstoupila v platnost 1.1.2005 •poprvé vymezuje pojem Mimořádně nadaný žák a specifikuje základní rámec vzdělávání těchto žáků Ø. VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH § 12 Mimořádně nadaným žákem se rozumí jedinec, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých rozumových oblastech, pohybových, uměleckých a sociálních dovednostech Krátký pohled do historie Otázka: Co je to genialita? Ø Ø qPsychopatologie (Lombroso) qJednostranný vývoj qNový živočišný druh Ø Ø Genius L.M.Terman (1877-1956) Ø Ø Ø Ø ØPrvní longitudinální výzkum Ønadaných dětí (1528 dětí) Ø ØGenetic Studies of Genius Ø1925-1959 l l l l l terman Otázky: Co je to rozumové nadání ? Jaké jsou nadané děti ? L.M.Terman (1877-1956) ØNADANÍ Ø qnení výstřelek přírody ( „brzy zralý, brzy shnilý“) Ø qje možno odhalit už v dětství Ø qjedinci jsou sociálně, emocionálně, fyzicky zdatní l Ø L.M.Terman Ø „Nadané děti jsou nejen akademicky výjimečné (academically superior), ale jsou rovněž nadprůměrné po stránce fyzické, zdravotní a v oblasti sociálního přizpůsobení, a mají rovněž nadprůměrné morální postoje, měřeno testy charakteru a vlastností“ (1925, str. 230). MÝTUS Termanův mýtus Ø Nadané děti jsou ty,které vynikají ve všech oblastech a které skórují vysoce ve výkonových testech a v testech schopností. Koncept vysokého IQ > Speciální opatření Konsekvence Termanova výzkumu Ø qInvestice qVyhledávání nadaných qTvorba vzdělávacích programů ØMelita Odenová (1968) ØRetrospektivní výzkum Termanova vzorku Ø Ø100 nejúspěšnějších (A) ØX Ø100 nejméně úspěšných (C) Retrospektivní studie L.M.Terman ØHlavní rozdíly mezi skupinami: l7 bodů IQ (157 x 150) lnon- kognitivní faktory: l •vytrvalost •motivace •„commitment to work“ •vytrvalý trénink, praxe •podpora ze strany rodičů Otázka Co je důležité kromě IQ? J.Renzulli renzulli Ø„What makes giftedness - reexamining a definition“ (1978) Ø ØNe pouze IQ Renzulliho tříkruhový model Nadprůměrná schopnost Angažovanost v úkolu Tvořivost Talent VÝVOJOVÝ PROCES FORMÁLNÍ /NEFORMÁLNÍ UČENÍ & PROCVIČOVÁNÍ NÁHODA KATALYZÁTORY INTRAPERSONÁLNÍ PROSTŘEDÍ FYZICKÉ: charakteristiky, hendikep, zdraví, atd. MOTIVAČNÍ: potřeby, zájmy, hodnoty, atd. VOLNÍ: síla vůle,vytrvalost, výkon atd. Sebe - řízení: koncentrace, pracovní návyky, iniciativa, plánování OSOBNOST: temperament, pocit životní spokojenosti, adaptabilita ,sebevědomí & hodnocení atd. Fyzikální, kulturní, sociální, rodinné atd. OSOBY: rodiče učitelé, vrstevníci, atd. PODPŮRNÉ PROGRAMY: programy, aktivity, služby, atd. UDÁLOSTI: nehody, ocenění,setkání, atd. Pozitivní / negativní účinek Pozitivní / negativní účinek PŘIROZENÉ SCHOPNOSTI NADANÝ= HORNÍCH 10% INTELEKTOVÉ Fluidní inteligence (indukce/dedukce), krystalická verbální, prostorová paměť, smysl pro pozorování, Usuzování, metakognice KREATIVNÍ Invence (řešení problémů), Imaginace, originalita (umění) SOCÁLNÍ Inteligence (vnímavost) Komunikace (empatie, takt) Vliv (vůdcovství, přesvědčování) SENSOMOTORICKÉ S: visuální, auditivní, čichové, atd. M: síla, výdrž, reflexy, koordinace atd. TALENTOVANÝ = HORNÍCH 10% SYSTEMATICKY ROZVÍJENÉ SCHOPNOSTI AKDEMICKÉ jazyk, vědy humanitní, atd. UMĚNÍ visuální, dramatické, hudby, atd. OBCHODNÍ management, prodej, atd.. ZÁLIBY šachy, video hry, puzzle, atd. SOCIÁLNÍ AKTIVITY média, veřejné vystupování atd. SPORTY individuální, skupinové TECHNOLOGIE elektronika, počítače, obchod & technika „Deliberate practice“ (1993) W. Schneider Ø ØPrahové schopnosti Ø ØPraxe, jejíž cílem je maximální výkon schneider Výsledek: Rozšíření definice nadání Geniální Intelektově nadaný Nadaný Konvergentní; Vysoké IQ Divergentní; Vysoce kreativní Utilitární; Akademický Neakademický; Humanitní Oborově specifická Mnohostranná Inteligence Mnohostranně talentovaný Vyvíjející se systémy Komponentová Inteligence 1880 1920 1930- -1940 1950 1960- -1970 1980- -1990 Jaké je nadané dítě a jak se pozná? Otázka Mýtus Všechny děti jsou nějak nadané Ø iqtest_dist_small Mýtus Nadané dítě = šikovné dítě Ø Bystré, šikovné dítě Nadané dítě Ø Ø ØUmí odpovídat Klade další otázky. ØZajímá se Je zvědavé. ØMá dobré nápady Má neobvyklé nápady. ØOdpovídá na otázky Zajímají jej detaily, rozpracovává, dokončuje. ØJe vůdcem skupiny Je samostatné, často pracuje sám. ØJednoduše se učí Většinu už zná. ØMezi vrstevníky je oblíben Víc mu vyhovuje společnost starších dětí ØChápe významy Dělá závěry. ØPřesně kopíruje zadaná řešení Vytváří nová řešení. ØDobře se cítí ve škole, ve školce Dobře se cítí, když se učí (něco nového). ØPřijímá informace Využívá informace. ØJe vytrvalé při sledování Sleduje pozorně. ØJe spokojené s vlastním učením a výsledky Je velmi sebekritické. Typické charakteristiky intelektově nadaných žáků ØV oblasti poznávání: •Schopnost manipulovat abstraktními symbolickými systémy, •schopnost rychle odhalit vztah příčina-následek, podstatné souvislosti, •schopnost dlouhodobé koncentrace pozornosti, •kvalitní krátkodobá i dlouhodobá paměť, •rychlý rozvoj řeči, •zvídavost, •různorodost zájmů nebo jeden hluboký zájem Typické charakteristiky intelektově nadaných žáků ØV oblasti učení: ØPreference samostatné práce, Ørychlé tempo učení, Øpotřeba méně učební látku opakovat a procvičovat, Øradost z intelektové činnosti, zájem o náročnější úkoly, Øschopnost samostatně vyhledávat nové informace, chápat je v souvislostech a vytvářet nové úkoly. Identifikace rozumově nadaných dětí Některé typy nadaných dětí MÝTUS Před vstupem do školy by děti neměly umět číst ani počítat. Pokud to už umí, je to jen zásluha rodičů a brzo se to srovná Časní čtenáři ØPísmena poznávají mezi 1.-2.rokem ØČtou ve 3,6 - 4 letech demoimage child_reading1 Zdokonalování schopnosti číst ØPrvní knížky kolem 4.roku ØKolem 5.roku i náročnější knihy s abstraktními pojmy, cizí slova noviny, sledují zprávy, publicistika... ØSpontánní zájem o čtení a informace babyjack Časní čtenáři Typické poznávací charakteristiky qKognitivní schopnosti, kritické myšlení, složitá pravidla qŘeč,verbální schopnosti qZpracování symbolů qKoncentrace pozornosti Ø Zájmy ØZvířata (dinosauři, motýly, rostliny, hmyz, houby, květiny...) mytologie, Egypt, Staré Řecko a Řím, mumie, sluneční soustava, katastrofy, meteority, asteroidy, zeměpis, vlajky,mapy, grafy, matematika, auta, motory (jak věci fungují), elektřina, chemie- Mendělejova tabulka, křížovka, počítač Intelektové zájmy wildzoo_preschool_1b Neobvyklé otázky ØSpojení: lvyspělé kognitivní struktury lzrychleného řečového vývoje lzvídavosti, zájmů l Ø Ø1,8 roků – v čem si jsou lidé poprvé koupit boty? Ø3 roky ØCo je to vzduch? Kam až sahá? Proč neodlétne? ØOtázky týkající se: politiky, nukleárních válek, zabezpečení světového míru, znečištění, zdrojů energie.... ØBudu to stále já, až vyrostu? Hypotéza, teorie… ŘEČ Ø6 let a 7 měsíců Ø ØJá:"Lidi hrajou hry, aby se pobavili a pocvičili si mozkové závity." M:"To nejsou závity, to jsou neuronová spojení!„ Ø ØJeště jsem ho sprchovala, když nám táta přišel říct, že začala Planeta života, na kterou se chtěl Matyáš dívat. Matyáš se na mne rozčiloval:"Budu čistej, ale hloupej!" Ø ØMyje se a zase si namočil v umyvadle rukáv. Já: "Už jsi zase mokrej, co?" M:" A proč to tak zlověstně povídáš?„ Ø ØPřednáší o elektronkách prababičce upoutané na lůžko (nemůže chudák utéct). Skoro po hodině vyjde:" Já jsem prababičce vysvětlil, co je to sinusoida a ona je z toho celá chytrá!" Problém Nadané děti jsou otevřeny k jiným podnětům, než jaké dostávají > MÝTUS Nadané děti jsou sociálně a emocionálně nevyzrále Leta S. Hollingworth ØSociální adaptace Ø„Optimální IQ“ ØKamarádství ØKonformita ØAutority hollingworth „Mají inteligenci dospělých a emoce dítěte,....čím je dítě mladší, tím větší problémy může mít“. Sociální a emocionální problémy Øvztahy k vrstevníkům Øsebekriticismus, perfekcionismus Øsebepojetí – akademické x fyzické Ømultipotencionalita Øpocit odlišnosti Ønekonformita, odmítání autorit Mýtus ØNadané dítě = úspěšné dítě ve všech předmětech Ø Ø 80.léta Jak poznáme nadané dítě? ØTermanův mýtus: ØNadané děti jsou ty,které vynikají ve všech oblastech a které skorují vysoko ve výkonových testech a v testech schopností Paul Witty (cit. Khatena, 1982), : „...nadané nebo talentované je to dítě, které soustavně vykazuje významné výkony v jakékoliv hodnotné oblasti snažení.“ > Školský zákon v USA Ø1980 vyhlášení celonárodního programu ØJacobs K. Javits Gifted and Talented students educational act Ø ØCíl: ØIdentifikovat žáky a studenty, kteří by pravděpodobně nebyli zahrnuty do speciálních vzdělávacích programů pro nadané Ø ØTedy: •Ekonomicky znevýhodněné •S nedostatečnou znalostí angličtiny •S poruchou učení, chování nebo dalším znevýhodněním ( twice exceptional) Důležité závěry ØNadaní může být i v oblasti tvořivosti ØNadaní se rovněž muže vyskytovat pouze v dílčích, specifických oblastech ØTask commitment ( angažovanost v úkolu) není synonymem pro rozsah pozornosti, akademický výkon, ani pro kvalitu domácích úkolů, ale spíš pro entuziasmus, flow, ponoření se do určitých problémů. Vývoj nadání Nadané děti s různými styly učení thinker A8C7C0 Badatelé Řešitelé Sluchově-sekvenční Vizuálně prostorový styl učení Dvakrát výjimeční - 80.léta Nadané děti s handicapem Bez názvu Jo%20Barton PLANE poster-child049 Terminologické vymezení ØSamotné vymezení obou „výjimečností“ je zatím nedostačující. ØPro většinu nadaných žáků a studentů s poruchou učení to však obvykle znamená, že jsou identifikováni buď jako „nadaní“ nebo „s poruchou učení“ a následně vzděláváni a vedeni v souladu s touto jedinou identifikací. ØŘada mimořádně nadaných dětí s poruchou učení se tak nedostává do speciálních programů pro nadané, byť skóruje v dílčích oblastech lépe,než jedno procento v populaci. Definice Ø„chytré děti s významnými problémy v oblasti učení“ Øjde o významnou diskrepanci mezi potenciálem dítěte a jeho aktuálním výkonem Øtyto děti se jeví jako průměrné v běžných třídách jelikož jejich nadání a porucha učení se vzájemně ruší. Ø„vykazují významné talenty nebo schopnosti (strengst) v některých oblastech a znevýhodňující nedostatky ( disabling weeknesses) v jiných oblastech.“ Definice ØBrody a Mills (1997) definují tuto populaci následovně: ØStudenti, kteří jsou nadaní a zároveň mají poruchu učení jsou ti, kteří mají vynikající nadání nebo talent, jsou schopni podat vynikající výkon, ale mají rovněž poruchu učení, která znesnadňuje některé aspekty jejich akademického výkonu Kompenzace Kompenzace – hypotéza maskování ØParadoxní schopnost adaptace ØKompenzace nevědomá, vedena snahou být průměrný – neodlišovat se ØZmíněné nevědomé kompenzační mechanismy jsou totiž obvykle velmi nestabilní, „nefungují“ stále (nemoc, stres, nedostatek spánku a řada dalších příčin efektivní zapojení kompenzačních mechanismů významně znemožňují). Øvyžaduje významnou dávku kognitivní, emoční a fyzické energie ØPokud tato energie není k dispozici, dochází k dekompenzaci a porucha nebo handicap se dostávají zřetelněji na povrch, případně může dojít i ke snížení výkonu i v jiné oblasti, než je deficit Kompenzace – hypotéza maskování ØVětšina takto postižených dětí má následně při neúspěchu tendenci vinit sebe sama za nedostatečnou snahu či píli. ØDětí které trpí deficitem dílčích funkcích, však nerozvíjejí pouze kompenzační strategie, ale i únikové strategie – výukový deficit Kompenzace ano, ale: ØPro přesné diferenciální diagnostice schopností a deficitů, musí následovat odborné vedení, nejčastěji speciálně-pedagogické, které cíleně vede dítě k překonávání handicapů a posilování a rozvíjení schopností těchto dětí. Co brání identifikaci této skupiny nadaných žáků? Sociální reprezentace nadání, mýty, stereotypy Ø1.Nadané dítě = šikovné dítě Ø Ø2. Nadané dítě = úspěšné dítě ve všech předmětech Ø Ø3. Nadané dítě = chytré X Dítě s SPU = hloupé Ø j0318112 Tak, jak je hodnotí, taková mají od nich i očekávání Handicapující efekt diagnózy ØProblém primárně označeným jako s „nadáním“ lNadání se stává synonymem mimořádného výkonu a nápadné produktivity lMilují školu, dobře čtou, rychle zpracovávají informace a jsou schopni pracovat a učit se samostatně “ l X lStereotyp brání učitelům hledat a posléze nacházet dílčí mimořádné schopnosti u odlišných, netypických a podvýkonných skupin nadaných žáků Ø Handicapující efekt diagnózy ØProblém nadaných primárně označených jako s „poruchou učení“ lHandicap je zobecněn na celé dítě a oblasti jeho fungování, které nejsou v souladu s tímto stereotypem jsou ignorovány lsníží obvykle záhy akademické očekávání od daného dítěte, lzačnou předpokládat jeho další školní selhávání lpřestanou se zabývat případnými schopnostmi dítěte l X lVysoké očekávání úspěchu a prostředí které výkon podporuje a facilituje Handicap je mnohem nápadnější než schopnosti Zakrývající charakteristiky Odhalující charakteristiky Malá nebo žádná produktivita ve škole, problémy se čtením, psaním, hláskováním Špatné motorické dovednosti, koordinace – pomalé psaní, neuspořádané, dítě často odklonitelné od úkolu a popisováno jako nepozorné. Výjimečné jazykové dovednosti, slovník plynulost, struktura Paměť pro fakta a události. Výjimečná schopnost porozumění Analytické tvořivé řešení problémů Pokročilé zájmy, vynikající znalosti Výjimečná paměť, obecné znalosti Nedostatečná verbální komunikace Schopnost komunikovat alternativními způsoby (vizuální, neverbální) Výborná schopnost řešit problémy Výjimečné zájmy a motivace vzhledem k výzvám Problémy s chováním, agresivita, vyrušování, nepozornost Výrazné verbální schopnosti Schopnost manipulovat s lidmi a řešit problémy Pasivita, nekomunikativnost Další bariéry identifikace ØNedostatek informací o dítěti Ø ØNemožnost demonstrovat superiorní schopnosti Ø ØExistence vývojových opoždění Ø ØKoncept maskování a kompenzace Ø Špatná paměť na fakta. Špatná krátkodobá paměť. Problémy s memorováním. Lepší dlouhodobá paměť. Schopnost třídit informace, srovnávat, klasifikovat. X Problémy v oblasti čtení, psaní, užívání gramatických pravidel. X Dobrá slovní zásoba i slovní produkce. Velké problémy s „jednoduchými úkoly“- sčítání, odčítání, ...Bojují s jednoduchým, po sekvencích jdoucím materiálem Schopní komplexních matematických manipulací a operací. Abstraktní uvažování. Lepší výsledek v náročnějších úkolech Typické rozpory ve školních výkonech u nadaných s SPU X Důležité pro jejich vzdělávání ØPamatují si to, co viděli, ne to co slyšeli ØNeučí se krok za krokem – pokud znají cíl, jsou schopni vymyslet vlastní postup, metodu a dojít k cíli ( i když chybují v jednoduchém) ØMyslí v obrazech, proto je obtížné převádět obrazy do slov, rychle chápat slovní instrukce Identifikované nadání - neidentifikovaná porucha ~dobré verbální schopnosti ~ drobné problémy se čtením nebo psaním ~disorganizovaná školní práce ~discrepance mezi silnými a slabými stránkami narůstají s věkem ~ často jsou hodnoceni jako podvýkonní ~obvykle bez speciální podpory s ohledem na poruchu protože se výkon neliší od průměru Boy Neidentifikovaný nadaný – Identifikovaná porucha učení ~obvykle excelují v oblasti svého zájmu ~ porucha snižuje jejich intelektový výkon ~ dobrá schopnost zdůvodňování a myšlení – obvykle ji rodič nebo učitel zaregistruje ~ prvně je identifikováno to, co nejde ~ nejvíce riziková skupina, kvůli „nálepce“ dyslexie“ jež způsobuje koncentraci odborníků na handicapy ~ zaměření na handicapy tak moc, že si samy neuvědomují své schopnosti - neuvěřitelné domácí projekty Kopie - Dan8 Neidentifikované nadání – neidentifikovaná porucha ~ kompenzují úspěšně poruchu ~ působí jako průměrní žáci ~ porucha a nadání je obvykle identifikováno až v dospělosti ~ potřebují příležitosti aby mohli projevit své schopnosti kreativním způsobem ~porucha učení maskuje handicap a handicap maskuje poruchu učení ~ nadání se obvykle projeví ve specifických oblastech nebo ve specifickém vzdělávacím prostředí, kde je potřeba využít netradičního přístupu nebo způsobu řešení jana-n Pedagogický přístup k nadané populaci Úpravy vzdělávání mimořádně nadaných žáků • Ø Ø •Obohacování učiva •Akcelerace vzdělávání •Seskupování l+Vytvoření individuálního vzdělávacího plánu Akcelerace vzdělávání ØJedná se o jakoukoliv formu úpravy vzdělávání nadaných žáků, založenou na zrychlení tempa při předávání nových informací a zvládání nových dovedností.Toto opatření předpokládá existenci předem identifikovaných výjimečných schopností žáka. Umožňuje ØPostupovat rychleji vzdělávacím systémem. (Možnou rychlost postupu určuje každý stát odlišně.) ØPostupovat rychleji pouze ve vybraných předmětech. ØZahájit vzdělávání na určitém vzdělávacím stupni dříve, než je v dané zemi běžné Výhody a nevýhody ØPodávají vyšší akademický výkon Ø ØVyšší motivace Ø ØV náročnějším prostředí si vytvářejí lepší pracovní návyky Ø Ø X ØAkcentuje pouze otázku vzdělávání, Ø ØMezi staršími spolužáky mohou být akcelerovaní sociálně a emocionálně nevyzrálí, mohou mít problémy se sociální integrací, a tím být v novém třídním kolektivu sociálně a fyzicky znevýhodněni, Ø ØAkcelerace nebere v úvahu nerovnoměrnosti vývoje dítěte Obohacování učiva ØZáměrné rozšiřování a prohlubování učebních osnov v jednotlivých předmětech o nové znalosti a schopnosti. Jedná se rovněž o rozvoj myšlení, jež umožňují nadanému žákovi pochopit širší rámec jednotlivých předmětů a lépe porozumět vztahům a souvislostem mezi nimi. Ø Výhody a nevýhody ØŽák je vzděláván v kmenové třídě se stejně starými Øbere více v potaz individuální schopnosti žáka, jeho učební styl, motivaci a vzdělávací potřeby, Øumožňuje hlubší rozvoj zájmů,výrazně stimuluje tvořivost, vlastní iniciativu. Ø Ø X Ø ØObvykle není jasně specifikován vzdělávací cíl, Øpro učitele je obtížné připravit různé didaktické materiály pro obohacování učiva odlišně nadaných žáků ve třídě, Ønadaní žáci nejsou tolik motivováni k podávání maximálního výkonu a k rozvoji svých schopností po dobu celého vyučování, Ønedochází k rozvoji studijních návyků, sebeprosazování apod. Seskupování žáků ØJedná se o metodu vytváření skupin nadaných žáků v závislosti na jejich schopnostech, výkonových charakteristikách, zájmech a motivaci Ø Ø ØSeparační varianta. Hlavním cílem tohoto opatření je umožnit intenzivní výuku homogenní skupiny žáků s ohledem na jejich schopnosti i výkon, zjednodušit přípravu výuky, speciálních materiálů a pomůcek a zkvalitnit interakci mezi žáky podobných schopností a zájmů. Výhody a nevýhody ØPoskytuje možnost sjednotit vývojovou úroveň žáků a jejich vzdělávací potřeby s formou a metodami vyučování, Ø Øučitel se může zaměřit jen na velmi malé rozpětí schopností vyučovaných žáků, Ø Øformuje se prostředí stimulující další rychlý rozvoj schopností. Ø Ø X Ø ØNadaní žáci jsou trvale „označeni“ (stigmatizování), čímž mohou mít pocit odlišnosti a vyčlenění z vrstevnické skupiny, Ø Øvlivem zvýšené soutěživosti v homogenních seskupeních může dojít ke snížení akademického sebehodnocení nadaných žáků, Ø Øjde o alternativu vzdělávání vhodnou pouze pro větší města, s dostatečným počtem nadaných žáků. Všechny typy nadaných dětí potřebují: ØSprávnou identifikaci ØMateriály, podněty, rozvoj ØProstupný vzdělávací systém ØVzdělané učitele ØEmoční podporu