Základní principy psychologické diagnostiky Psychodiagnostika dětí a mládeže Psychodiagnostika dětí a mládeže, PSY 403 Přednáška 1 Prof. PhDr. I. Čermák,CSc. Obsah přednášky 1.Psychologická diagnostika – vymezení a cíle,typy metod 2.Charakteristiky psychodiagnostických metod- testových a klinických (psychometrický a klinický přístup) 3.Teoretické modely: medicínský, psychodynamický, psychometrický, sociální učení, sociální kognice, behaviorální, zaměřený na řešení problému, kolaborativní a terapeutická diagnostika) 4.Etické souvislosti 5. n n n Co je to psychologická diagnostika dětí a dospívajících? n n n Aplikovaná psychologická disciplína odpovídající na otázku: Jak jedinec funguje v určité oblasti života? n n Psychodiagnostické metody Testové metody Charakteristiky testových metod nNepřímé měření nObjektivita nStandardizace (normalizace a normy) nChyby měření n n Charakteristiky testových metod nReliabilita (stabilita v čase, stabilita paralelních forem, split-half, vnitřní konzistence-Guttmann Cronbachovo alfa, shoda posuzovatelů, aj) nValidita (obsahová: zjevná, výběrová, faktorová, empirická:prediktivní, souběžná, inkrementální, diferenciální, konstruktová) n n n Charakteristiky testových metod nNormy nSkóry: hrubý, odvozený(vážený), ØVážené skóry: věkové, percentily, standardní skóry (různé, odvozeny od z-skórů, též IRT, ipsativní, interaktivní, index relativní zběhlosti, atd.) n nK teorii měření viz např: Urbánek, T., Denglerová, D., Širůček, J. (2011). Psychometrika. Měření v psychologii. Praha: Portál n n n n Charakteristiky klinických metod nNemají stanoveny normy nZákladem jsou empirická data nZkušenost diagnostika nProblematická validita a reliabilita nCelostní pojetí osobnosti n n n n Základní součásti psdg.metody n ntestový sešit a záznamové archy, nšablona (klíč) pro vyhodnocení odpovědí nuživatelská příručka (manuál) n n n Teoretické modely: lékařský nSpecifická abnormita mozkové činnosti nOrganická etiologie Teoretické modely: psychodynamický §Nevědomé motivy, konflikty, obrany, regrese, osobnostní struktury §Idiografická formulace případu §Klinická predikce §Projektivní testy §Klinická, případová studie Teoretické modely: psychometrický n nMěření rysů (osobnosti, inteligence) nAdministrace a skórování – standardizováno nMnoho položek vede k identifikaci syndromu nKvantitativní skóry nNormy a kriteria nSrovnatelnost jedince s relevantní skupinou nCo je potenciálně využitelné ke kontrole problémového chování dítěte? Teoretické modely: Behavioral-Systems Assessment, BSA 1.Důraz na kognice, emoce, chování vyskytující se v situacích (nikoli rysy nebo dispozice) 2.Idiografický a individualizovaný přístup 3.Situační vliv na chování 4.Stabilita i nestabilita chování dítěte a rodiny 5.Orientace na systémy: dítě a rodina, kontext výskytu charakteristik, struktura a funkční vztahy mezi situacemi, chováním, emocemi, etc. 6.Souběžná kontrola proměnných vztahujících se k minulosti 7.Doména: chování, kognice, emoce jako takové, nikoli jako příčina potíží 8.Relevance pro terapii 9.Multimetodová strategie 10.Procesová a zpětnovazebně se hodnotící strategie 11.Empiricky zakotvená 12. Model diagnostického procesu jako řešení problému nFáze 1: Identifikace a objasnění (kdo je klientem,co je problémem z pohledu klienta, co bude smyslem diagnostiky) n nFáze 2: Sběr dat (jaké informace jsou potřeba, jaké metody jsou nejlepší pro získání těchto informací a které nejvhodnější pro konkrétního klienta, problém a situaci) 1. Model diagnostického procesu jako řešení problému nFáze 3: Analýza (potvrzuje dg zjištění předložený problém,jaké další informace poskytuje dg.proces o problému,Jak mohou zjištění odpovědět na související otázky,chybí nějaká informace, která je potřebná k analýze problému, jak ji získat? nFáze 4: Řešení a hodnocení (co je cílem intervence, nejvhodnějším druhem intervence, jaké jsou dostupné zdroje pro její použití,jaké metody dg. Používat v průběhu terapie, jak posoudit efektivitu intervence? n 1. Terapeutická diagnostika (therapeutic assessment, collaborative therapeutic assessment), Stephen E. Finn n nFinn, S.E. (2007). In Our Clients' Shoes: Theory and Techniques of Therapeutic Assessment, Routledge n nFinn, S.E., Fischer, C.T., Handler, L. (2012). Collaborative/ Therapeutic Assessment: A Casebook and Guide Etické souvislosti diagnostiky nViz např.: nStandardy pro pedagogické a psychologické testování (2001). Praha: Testcentrum n