PEDAGOGICKÁ A ŠKOLNÍ PSYCHOLOGIE Diagnostika a ovlivňování klimatu školy a školní třídy C:\Users\Mares\AppData\Local\Temp\OPVK_hor_zakladni_logolink_RGB_cz.jpg Úvodem ¨Tradiční uchopení tématu akcentuje výčty metod pro konkrétní aspekty použití ¨Druhou možností je kombinace prvního přístupu a výsek témat z metodologie a statistiky (části klasické teorie testů) ¨V této prezentaci jde spíš o postihnutí podmínek a způsobu uvažovaní o problematice; konkrétní diagnostické postupy jsou a) součástí dalších kurzů a b) součástí dalšího oborového postgraduálního studia Oblast poradenství – institucionální rámec 1.Rutinní (pedagogická a psychologická) diagnostika v běžné výuce 2.Poradenský systém (v ČR je založen na dvou pilířích) ¤a) Činnost školních poradenských pracovníků na školách je někdy označována termínem „školní poradenské pracoviště“, nnejedná se však o samostatnou organizační formu nebo o jednotku v rámci školy, která má nebo by měla mít právní subjektivitu. nŠkolní poradenské pracoviště je v základní formě tvořeno činností školního metodika prevence a výchovného poradce. nV rozšířené verzi školního poradenského pracoviště je činnost metodika prevence a výchovného poradce, kterého musí mít každá škola, doplněna také činností školního speciálního pedagoga anebo školního psychologa. Některé školy dokonce zaměstnávají oba školní poradenské specialisty (školního psychologa a speciálního pedagoga), a to buď z vlastních zdrojů, nebo z různých grantů a dotací EU. ¤b) Druhým pilířem poradenského systému ve školství jsou tzv. školská poradenská zařízení. Tvoří je pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra. Tato zařízení zajišťují činnosti a služby pro děti, žáky, studenty a jejich zákonné zástupce, školy a školská zařízení. ¤Řadíme sem poradny a centra: nspeciálně pedagogické npedagogicko-psychologické npreventivně-výchovné ninformační ndiagnostické nporadenské nmetodické nnapomáhají při volbě vhodných vzdělávacích postupů ¤ ¤Spolupracují s orgány sociálně právní ochrany, zdravotnickými zařízeními, soudy aj. ¨ ¨zdroj: MŠMT. Oblast poradenství. Dostupné z www http://www.msmt.cz/socialni-programy/oblast-poradenstvi ¤Profesní příprava učitelů v tomto směru není zcela uspokojivá a dostatečná, např. klasická teorie testů je nahlížena jako příliš složitá pro budoucí učitele ¤ ¤Řada negativních konsekvencí – testování jako unikátní know-how; neschopnost adekvátně chápat výsledky testování (např. PISA); problémy s organizací větších projektů (státní maturita; plošné testování) ¤ ¤Otázka obecné psychologické gramotnosti (jeden z aktuálních projektů EFPA) ¨ Seminární cvičení ¨Co bychom chtěli, aby o psychodiagnostice (doz)věděli ¤Studenti v pregraduálním studiu psychologie ¤Studenti učitelství a učitelé ¤Rodiče žáků a studentů ¤Novináři ¤ ¤ ¤ ¤ Teoretický rámec ¨Vzdělávání jako nástroj změny ¤Koncept rovných příležitostí (equal educational opportunity) vychází ze snahy vyrovnávat podmínky pro vzdělávání (různé sociální složení třídy, různá kognitivní úroveň x stejní učitelé) a poskytovat stejnou péči. ¤Současně se škola snaží dosahovat tzv. „funkčního minima“ žáků a vyrovnávat jejich dosahované výsledky. ¤Klíčovou figurou v tomto procesu integrace je učitel. ¤Plní roli zprostředkovatele v procesu učení, rozlišuje odlišnosti v průběhu vzdělávání u jednotlivých žáků při zachování kvality procesu vzdělávání. ¤Umí pracovat se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. ¤Umí komunikovat s rodiči těchto žáků. ¤Umí pracovat s odbornými doporučeními pro práci se žákem, zavádí je do praxe - vytvoření IVP. ¤Dokáže využívat podpůrné poradenské služby (asistenti, ŠP, ŠSP, PPP, SPC…). ¤Zvládá práci s předsudky. ¨Zdroj Zapletalová, 2010 Teoretický rámec II ¨Klasická teorie testů (např. Urbánek, Denglerová, Širůček, 2011) ¤Klasický příklad - didaktické testy (viz např. též cíle učení) ¤Validita, reliabilita, konzistence škál (α)… ¤Teorie konstrukce testů (dotazníků), analýza položek ¤Normalizace, normy ¨Teorie odpovědi na položku (IRT), počítačové adaptivní testování (Jelínek, Květon, Vobořil, 2011) ¨Teorie vědomostního prostoru (KST) (např. Denglerová in Urbánek, Denglerová, Širůček, 2011) ¨ ¨ Perspektivy pohledu ¨Pedagogická vs. psychologická diagnostika ¨Individuální vs. skupinová diagnostika ¨Diagnostika, evaluace a hodnocení (vnitřní / vnější; rutinní / intervence) ¨Screening vs. cílená diagnostika ¨Ex post vs. pro futuro diagnostika ¨Žák-třída-třídy-škola-školy-vzdělávací systém-mezinárodní srovnání – různé cíle a úrovně diagnostiky ¨(…) ¨ Praxe ¨Od segregace k integraci (děti se specifickými výchovně vzdělávacími potřebami v hlavním vzdělávacím proudu) ¤Zásadní změna v „modelu žáka“ ¨ ¨Psycholog pro školy vs. psycholog ve škole ¨Etablování semiprofesí a přesun některých diagnostických činností mimo profesní rámec psychologie Diagnostika jako systematická činnost ¨Čtyři základní otázky (Gavora, 2011) ¤Proč? (účel; informace vedoucí ke zlepšení procesu edukace) ¤Co? (diagnostická hypotéza) ¤Jak? (metody a nástroje) ¤Jakým způsobem se pracuje s výsledky? (rozhodování a plánování) ¤ Oblasti diagnostiky rutině prováděné učiteli (Gavora, 2011) ¨Kognitivní charakteristiky (vědomosti, pozornost, paměť, …) ¨Tvořivost ¨Emocionální charakteristiky (motivace, postoje, zájmy) ¨Sebepojetí ¨Chování (vč. Snahy, vytrvalosti, …) ¨Sociální vztahy (klima) ¨Psychosomatická kondice Oblasti diagnostiky rutině prováděné učiteli II (Gavora, 2011) ¨Oblasti – domácí a širší sociální prostředí žáka ¨Vstupní diagnostika ¨Formativní diagnostika (zvládání učiva, naivní teorie, mikrodiagnostika ve výuce) ¨Sumativní diagnostika ¤Subjektivní zodpovědnost za úspěch žáka Běžné metody a nástroje v práci učitelů ¨Pozorování (nepřipravené, připravené – hospitace) ¨Rozhovor (diagnostický, anamnestický) ¨Analýza dílčích produktů činnosti či portfolia (příklad komplexní diagnostiky) ¨Vědomostní testy ¨Dotazníky, škály ¤Mnohdy problematické psychometrické parametry, sporný převod či neřešená otázka autorských práv ¤Problematický způsob použití psychologických nástrojů laiky (sociometrie aj.) ¤Z pohledu vydavatelů testů původně nepříliš zajímavý obchod; s přílivem prostředků řada odborně sporných aktivit – např. nBarvy života - http://www.dap-services.cz/ stnovisko UPA http://www.upacr.cz/doc/Stanovisko-UPA-Barvy-zivota-11-2012.pdf nSocioklima - http://www.socioklima.eu/ ¨ Etické aspekty ¨Řešeny v rámci etických kodexů odborných společností (velmi stručně) ¤Řada odborných diskusí nhttp://www.facebook.com/groups/303285283018849/ ¨Řešeny v podobě standardů pro pedagogické a psychologické testování ¤AERA, APA, NCME: Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha: Testcentrum, 2001. ¤Aktivity pracovní skupiny EFPA Mezioborová spolupráce ¨Je poměrně obtížná ¤Pedagogové mají jen rámcovou představu o možnostech psychologické diagnostiky nProblémy s předávání kontextových informací (…) ¤Psychologové mají jen rámcovou představu o výuce ve škole nProblémy s formulací konkrétních doporučení ¨Několik projektů, které problém pomáhaly řešit pod hlavičkou IPPP jako metodického a zastřešujícího pracoviště ¤VIP-kariéra I-III (financování ŠP na školách, vývoj metod) ¤SIM, CPIV (podpora inkluzivní praxe škol) ¨V současnosti jednotné metodické vedení chybí (IPPP sloučeno s NÚV); v návrzích legislativy supervize přisuzována řadě institucí – např. ČŠI Literatura ¨Klasický text ¤HRABAL, Vladimír ml a Vladimír st HRABAL. Diagnostika :pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5. ¤ ¨Rozšiřující texty ¤Urbánek, Tomáš; Denglerová, Denisa; Širůček, Jan. Psychometrika. Praha: Portál 2011. ¤AERA, APA, NCME: Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha: Testcentrum, 2001. ¤Martin Jelínek, Petr Květon, Dalibor Vobořil. TESTOVÁNÍ. V PSYCHOLOGII. Praha: Grada Publishing 2011. ¤Kožuchová a kol. Pedagogická diagnostika v primárnom vzdelávaní. Bratislava: SPN, 2011 ¤ ¨ KLIMA ŠKOLY A ŠKOLNÍ TŘÍDY A JEHO DIAGNOSTIKA Příklad skupinové pedagogicko-psychologické diagnostiky KULTURA, PROSTŘEDÍ A KLIMA ŠKOLY ¨způsoby popisu různých aspektů prostředí školy, v němž škola dosahuje svých cílů ¨“holistické” termíny >> složitost, typologie ¨ ¨KULTURA – jak se věci dělají a zdůvodňují ¨PROSTŘEDÍ – zúženo na fyzické prostředí ¨KLIMA – jaké z toho všeho mají lidé ve škole pocity Proč se vlastně tématem zabýváme? ¨Kargokult ¤Sociometrie zažene šikanu. ¤Dělají to všichni. ¨Potřebujeme se něco dozvědět ¤O třídě, se kterou pracujeme ¤O škole, ve které pracujeme ¨Neoliberální diskurz (nap. Štech, 2013) ¤Bezpečná oblast pro růst ;) Interpretační rámec - Senge ¨Škola jako učící (se) organizace (Senge, et al. 2000, Roberts, Pruitt, 2003). ¨Prostředí školy, ve kterém jsou zaangažováni všichni zaměstnanci, administrativa školy, žáci i jejich rodiče a ve kterém všichni zainteresovaní pojímají procesy výchovy a vzdělávání, realizované na půdě školy jako „nikdy nekončící, aktivní a kolaborativní proces“ (Speck, 1999:8). ¨ ¨charakteristiky: reflektivní dialog · skupinové zaměření na učení studentů · deprivatizace pedagogické praxe · spolupráce · sdílené hodnoty a normy ¨strukturní podmínky: vyhrazený čas pro setkávání a diskuse · fyzická blízkost · vzájemně provázené role učitelů · posílení podílu učitelů na rozhodování a autonomie školy · komunikační kanály (sítě) ¨lidské a sociální zdroje: otevřenost k inovacím · důvěra a respekt · suportivní vedení · rozšiřování sociálních i kognitivních dovedností ¨+ sdílená vize školy Klima školy jsou pocity ze školy ¨Jak se v konkrétní škole lidé cítí ¨jestli se tam cítí dobře nebo špatně (OBECNĚ) ¨jestli mají pocit, že jim okolí důvěřuje, respektuje je, a záleží mu na nich (VZTAHY) ¨jestli se cítí schopní, efektivní, výkonní (VÝKON) ¨jestli mají pocit, že jsou zapojeni, součástí, mají vliv na dění (ÚČAST, ORIENTACE) ¨jestli mají pocit, že rostou, vyvíjejí se (SEBEREALIZACE) ¨Těžko se zjišťují a interpretují. ¨Proto nutnost propojování se „zdroji“ – kulturou, prostředím školy ¨ How do people feel in such a culture? Klima školy jako organizační reflexe ¨Subjektivní hodnocení kultury a prostředí. ¤Organizační (sebe)reflexe prožitků, pocitů, hodnocení.... nnejdřív reflektovat pak měnit ¤Zvyk reflektovat ¤Práce se subjektivitou – shody a rozdíly mezi jednotlivci, skupinami ¤Často je proces přínosnější než výsledek ¤Určeno k růstu, ne k řešení akutních problémů Jak se klima školy zjišťuje/dělá? ¨Jednorázové šetření ¤převážně sumativní evaluace ¤problém ovlivnění klimatu vlastním šetřením, jednorázová zátěž ¤potřeba kvalitních diagnostických metod ¤diagnostika nebo intervence? ¤ ¨Průběžné sledování, reflektování, akční výzkum ¤důraz na formativnost ¤reflexe sama je důležitou součástí „dobrého“ klimatu ¤možnost vyzkoušení široké palety metod ¤rozložení zátěže tak, že přestává být zátěží ¤průběžné poznatky nepřerostou tak snadno v diagnózy/ortely ¤flexibilita ¤Vždy My s někým. Kdo by to měl dělat? ¨Ani jeden ani všichni. ¨Důležitá je iniciace/podpora vedení školy ¨Nejlépe tým rozmanitých ochotných ¨Konzultovat s odborníky – školní psychologové (i cizí), organizační psychologové ¨Ve dvou se to lépe táhne – lze se domluvit na společném postupu s několika spřízněnými školami. Ale pozor na záludnosti srovnávání! Jak průběžně sledovat klima? ¨ ¨ ¨VŠÍMAT SI – REFLEKTOVAT – SDÍLET ¨ ¨Co nejdéle, ideálně napořád. Čeho si všímat? ¨Cílem je zjistit ¤co je pro život lidí ve škole důležité (kultura) nautonomie, bezpečí, výkon, vztahy, identita, organizace… ¤jaké pocity jsou s tím spojené (klima) ¨ ¨Zkombinovat tyto poznatky s požadavky/ potřebami zadavatele šetření. Jak by to bylo pro školu, jak si ji představujeme, dobré? ¨ ¨Jaké je klima na naší škole? ¨X ¨Jak dobré je klima na naší škole? Čeho si všímat – tradiční prvky ¨Vztahy mezi učiteli a žáky (Ž, U, Ř, R) ¤Je používán individuální přístup k žákům? ¤Zdraví se učitelé s žáky na chodbě? ¤Oslovují žáci učitele s osobními a školními problémy? ¤Dostávají žáci známky, které si zaslouží? ¤Mají učitelé v téhle škole rádi své žáky? ¤Pomáhají učitelé žákům být k sobě přátelští a milí? ¤Vycházejí učitelé žákům vstříc nad rámec toho, co musí? ¤Jsou žáci častěji chváleni než káráni? ¤Vysvětlují všechno učitelé pečlivě a srozumitelně? ¤Vyhledávají učitelé diskuze s žáky? ¤S jakými žáky učitelé komunikují častěji/méně často? ¤ ¨ Čeho si všímat – tradiční prvky ¨Údržba školy a bezpečnost (Ž, U, R) ¤Cítí se žáci (učitelé) ve škole bezpečně? ¤Jsou třídy a ostatní prostory čisté a uklizené? ¤Je škola a její pozemek v dobrém stavu? ¤Jsou do péče zapojeni i žáci a učitelé? ¨Vedení a administrativa (U, R) ¤Naslouchá vedení nápadům, názorům a stížnostem žáků ... učitelů ... rodičů? ¤Očekává vedení od všech vysokou úroveň práce a sděluje dobře svou představu standardů? ¤Jde vedení příkladem ve vysokém nasazení? ¤Zapojují se učitelé a žáci do rozhodování o škole? ¤Jaký mají učitelé vztah k vedení? ¤ ¤ ¨ Čeho si všímat – tradiční prvky ¨Orientace na učení a výkon (Ž, U, R) ¤Vědí žáci, proč chodí do školy? ¤Chtějí se žáci učit nové věci? ¤Musí žáci na splnění požadavků pracovat tvrdě? ¤Jsou žáci srovnáni spíš mezi sebou nebo s obecnými standardy? ¤ ¨Chování žáků (U, Ř, Ž) ¤Když si jeden student dělá srandu z druhého, připojí se druzí? ¤Chovají se žáci slušně i v nepřítomnosti učitele? ¤Pokračují žáci v práci, i když učitel odejde? ¤ ¤ ¤ ¨ Čeho si všímat – tradiční prvky ¨Poradenství (Ž, U, Por) ¤Vedou učitelé/poradci žáky k tomu, aby uvažovali o své budoucnosti? ¤Pomáhají učitelé/poradci žákům s osobními problémy? ¤Jsou žáci, kteří si o radu/pomoc nedokáží říci? ¤ ¨Vztahy mezi žáky (U, Ř, Ž) ¤Zajímají se o sebe žáci (nejsou lhostejní)? ¤Respektují se navzájem? ¤Jsou rádi, že chodí právě do téhle školy? ¤Jaký je poměr soutěžení a spolupráce(solidarity)? ¤ ¤ ¤ ¨ Čeho si všímat – tradiční prvky ¨Vztahy s komunitou (Ž, U, Por) ¤Účastní se rodiče i jiní lidé z okolí akcí školy? ¤Pomáhají lidé z komunity škole? ¤Je škola zvána na akce pořádané v sousedství? ¤Kdo z komunity se zapojuje a kdo ne? ¤ ¨Vztahy mezi učiteli (U, Ř) ¤Jsou učitelé tým? ¤Vyjadřují si navzájem respekt, zájem? ¤Stýkají se učitelé i mimo školu? ¤ ¤ ¤ ¤ ¨ Čeho si všímat – tradiční prvky ¨Způsob výuky (Ž, U, R) ¤Mají žáci jasný seznam pravidel, která musí dodržovat? ¤Narušují administrativní povinnosti významně vyučování? ¤Tráví učitelé většinu času ve třídě vyučováním? ¤Nosí si žáci obvykle domů úkoly? ¤Jak moc jsou výsledky týmové práce součástí známek? ¨Aktivity žáků (Ž, R) ¤Mohou se žáci zúčastnit ve škole všeho, čeho chtějí? ¤Mohou se zapojit, i když nemají talent, či peníze? ¤Zůstávají žáci často ve škole po vyučování? ¤Jsou schopní se domluvit a zorganizovat větší věci (př. samospráva, sbírky...) ¤ ¤ ¤ ¨ Čeho si všímat – tradiční prvky Dotazníky pro učitele OCDQ-RS vstřícnost ředitele, direktivnost ředitele, zaujetí učitelů, frustrace učitelů, vztahy mezi učiteli OHI-Elementary zaujetí učitelů, kolegiálnost vedení, dostatek zdrojů, integrita instituce, důraz na akademický výkon; OHI-Secondary integrita instituce, vliv ředitele, vstřícnost ředitele, supervize a plánování, zdroje a podpora, zaujetí učitelů, důraz na prospěch SLEQ podpora žáků, zaujetí učitelů, profesionální zájem, pocit volnosti v učitelském sboru, spoluúčast na rozhodování, inovativnost školy, adekvátnost zdrojů, pracovní vypětí CFK respekt, důvěra, pracovní morálka, příležitost k vlastnímu zapojení se, akademický a sociální růst, soudržnost, obnova školy a péče Dotazníky pro žáky QSL spokojenost se školou, zaujetí školní prací, vztahy mezi žákem a učiteli ESB bezpečnost školy, jasnost pravidel, spravedlivost pravidel, ohled na žáky, vliv žáků na dění ve škole, plánování a aktivity vedoucí ke zlepšení školy Situace vhodné pro všímání ¨Kromě běžných situací, kdy je dobré občas chodit se smyslovými orgány na špičkách – hospitace, přestávky apod. – se ve škole vyskytují i situace, které jsou zvláště bohatými zdroji informací o klimatu a kultuře školy. ¨nový člověk ve škole – učitel, stážista, žák – jeho první a druhé dojmy ¨učitelé vracející se ze stáží, kurzů, školení apod. ¨problémové situace – nenadálá ohrožení a problémy – např. šikana, velký konflikt, hrozba optimalizace ¨velké i malé změny – od změny distribuce stravenek po ŠVP ¨„mezidruhová“ jednání – školní parlament, rada školy, setkání s rodiči ¨imanentně reflektivní aktivity – prezentace školy, www, inspekce, vnitřní evaluace Záměrné vyvolávání situací ¨Když už máme nějaké konkrétní představy, můžeme naplánovat záměrnou reflektivní akci ¨dotazníkové šetření – na míru šité i univerzální ¨skupinové rozhovory – focus group, besedy ¨diskuzní fórum na webu ¨stmelovací pobyty (team-building) ¨reflektivní hry – focení, eseje, koláže, tvorba deskových her… ¨ ¨Co nejexplicitnější, přesně vymezené cíle, účel ¨Explicitní konsekvence, využití informací Reflektování ¨Organizačně reflexi podporovat ¤vyčlenit na ní čas a prostor ¤zajímat se o její výsledky ¨Většina záměrných akcí umožňuje začlenit reflexi ¨Zvyknout si na pravidelnou reflexi, aby přestala být prací navíc. ¨Počítat s tím, že jako první se na povrch derou nepříjemné pocity a zážitky ¨Podporovat písemné reflektování – deníky, kroniky… ¨ Sdílení ¨Tým provádějící šetření by se měl pravidelně stýkat a „povídat si“. ¨Organizačně podpořit sdílení ¤čas a prostor pro setkávání ¤web ¨Podporovat povídání o škole a učení – např. plánování zlepšení, vyhlídek, projektů má smysl i tehdy, když se je nepodaří zrealizovat. ¨Psaná reflexe má větší/dlouhodobější dopad ¨Do reflexe a sdílení zahrnovat i žáky, rodiče, zřizovatele. ¨ Různé účely zjišťování klimatu školy ¨Explorace ¨Výzkum ¤Vychází z výzkumné otázky (širší zaměření) ¤Nástroje zohledňují i metodologické aspekty šetření ¤Nižší znalost kontextu školy ¤Případná náročnost na administraci a vyhodnocení není problém ¤Snaha o postihnutí všech potenciálně významných aspektů života školy nSnaha o univerzální dotazníkové řešení nŠirší baterie položek (otázek) nNáročnější pro respondenty (méně konkrétních položek) ¨Evaluace a autoevaluace ¨Praxe ¤Vychází z konkrétních potřeb ¤Menší znalost metodologie (často nápodoba vzorů) ¤Velká znalost kontextu školy ¤Požadavek na jednoduchost administrace i vyhodnocení ¤Snaha o postihnutí konkrétních aspektů života školy ¤Různé účely použití – např. nScreening nŘešení konkrétních problémů n(ČŠI - Srovnání škol na základě indikátorů považovaných za důležité) V praxi bohužel často zaměňovány Otázky k tématu ¨Obecné indikátory ¤Jaká je (teoretická) představa o fungování systému (třídy či školy) stojící v pozadí nástroje? ¤Pro koho a pro jaký účel byla vytvořena? ¤Jaké informace jsou o nástroji k dispozici? ¨Jakým způsobem bude vlastní šetření připraveno, prezentováno respondentům a co se bude dít s výsledky (např. jaké zdroje jsou k dispozici k intervenci a v jakém časovém horizontu) Stav předcházející tvorbě nástrojů v projektu Cesta ke kvalitě ¨Výzkumné nástroje ¤diplomové práce, disertace, mezinárodní srovnání (PISA atd.) ¤kvalitativní i kvantitativní přístupy n(dotazníky, rozhovory, focus groups) ¤vycházející z různých paradigmat nklima školy, kultura školy ¤věcně ad hoc adaptace zahraničních metod či jejich deriváty nčasto problém s uchopením specifického kontextu české školy ¤relativně často i metody vlastní konstrukce s problematickými vlastnostmi (validita, reliabilita) ¨Komerční nástroje ¤Mapa školy – SCIO, Kalibro… (též s kořeny v zahraničních nástrojích) ¨Odborně nepřijatelné aktivity s diskutabilním teoretickým pozadím ¤Barvy školy – DAP - http://www.upacr.cz/index.php?lng=cs ¨Lidová tvořivost – postupy vyvinuté školami ¤často kombinace předchozích variant („Líbily se nám otázky…“) ¨ Praktický rámec ¨Zadání projektu „Cesta ke kvalitě“ ¤Několik omezení nčas, rozsah pilotní studie, obsah dalších nástrojů … ¤Tvorba on-line administrované metody s automatickým vyhodnocením a generovanou zprávou („Co nejjednodušší z hlediska uživatele – kooordinátora autoevaluace ve škole.“) ¤Možnost opakovaného zadávání s ohledem na různé oblasti zájmu školy ¨Konkrétní potřeby škol (ve smyslu vedení škol) ¤Informace o prostředí školy ¤Podklady pro rozhodování ¤Výběr obsahu v rukou školy (nenabízíme odpovědi na otázky, které si škola neklade) ¤ ¤…a v neposlední řadě příležitost k zamyšlení pro účastníky anket Příklad nástroje upravitelného podle požadavků konkrétní školy Ankety pro… (učitele, žáky a rodiče) ¨Autory jsou Mgr. T. Kohoutek a Mgr. et Mgr. Jan Mareš ¨Dotazník je použitelný pro žáky 2. stupně základních škol a všechny typy středních škol. ¨Tři varianty (pro učitele, žáky i rodiče) s možností výběru 30 z cca 150 položek v každé variantě k zjištění názorů na různé oblasti školního života ¨Varianty nabízejí v rámci okruhů modifikované formulace otázek ¨ Konkrétní podoba nástrojů ¨Uživatelská příručka ¤Dostupná online jako pdf soubor ¤Součástí jsou pokyny pro zadání, práci s výsledky i možnost orientačního srovnání ¤Součástí jsou i upozornění na omezení nástroje ¨Vlastní dotazník ¤Součást příručky (manuálu) ¤I online verze na portálu evaluacninastroje.rvp.cz ¨Evaluační zpráva ¤Generovaná automaticky po skončení sběru odpovědí ¤Příklad rovněž v příručce Ankety pro učitele – oblasti Anketa pro žáky Anketa pro rodiče Příklad „nedotazníkové“ metody pro žáky prvního stupně ZŠ ¨ ; Společenství prvního stupně. Dotazník pro žáky formou počítačové hry ¨ ¨Autorka: Mgr. D. Denglerová, Ph.D. ¨ ¨Tento nástroj pomůže zodpovědět otázky týkající se toho, jak žák na prvním stupni ZŠ (ve věku cca 6-11 let) vnímá své školní prostředí. Které aspekty školní docházky hodnotí kladně, které negativně? Jaké aspekty formálního i neformálního vzdělávání způsobují, že se dítě do školy těší? ¨ ¨Předkládaný nástroj vychází z principu testů sémantického výběru. Test sémantického výběru sestavil a ve své klinické praxi používal V. Doležal již v 60. letech 20. století. Test sémantického výběru reprezentuje v metodologii tzv. psychosémantické metody, které vycházejí z přesvědčení, že je možné odhalit význam, který daný podnět (slovo) pro konkrétního jedince či skupinu nese. Různými přístupy a pojetími psychosémantiky se zabývá T. Urbánek (2003). Popis nástroje ¨Nástroj zjišťuje postoje dítěte k 18 klíčovým pojmům: ¤moje paní učitelka; známky; přestávka; naše třída (místnost); moji spolužáci; kluci; holky; družina; žáci z vyšších tříd (starší žáci); běhání (lítání) ve škole; oběd ve školní jídelně; paní vychovatelka z družiny; školní záchodky (WC); poznámka; tělocvik; počítače; šatna; kroužky ve škole ¨Klíčové pojmy se postupně po jednom zobrazují v horní třetině obrazovky (pojem, obrázek, zvuk) ¨Ke klíčovým pojmům jsou přiřazovány atributy ¨Na konci je dítě požádáno, aby seřadilo všechny atributy podle toho, jak se mu líbí či nelíbí. ¨Sledují se postoje k pojmům prostřednictví vztahu k referenčním pojmům: ¤Nejoblíbenější pohádková postava, kterou máš rád(a) ¤Zlá pohádková postava, kterou vůbec nemáš rád(a) ¨Evaluační zpráva je ihned automaticky generována v Excelu ¨ ¤ Jak to vypadá? ¨ Jak vypadají výsledky? ¨Možnost srovnat výsledky s orientačními normami. ¨ ¨Jeden z velmi populárních nástrojů. ¨ ¨Vhodný i pro malotřídní školy. Příklad screeningového nástroje pro žáky Předcházení problémům v chování žáků ¨Autorkou je doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. ¨Dotazník je použitelný pro žáky 2. stupně základních škol a všechny typy středních škol. ¨35 položkový dotazník pro žáky k vyhodnocení silných a slabých stránek školního života ve faktorech ¤Škola je místo, kam/kde zažívám nÚspěch a příležitost nNegativní prožívání nVztah učitel – žák nŠkolní status nFormování (podpora) nInterakce s vrstevníky ¨Škála: rozhodně ano–spíše ano-spíše ne-rozhodně ne ¤ Ukázka položek dotazníku ¨Škola je místo, kam/kde zažívám ¨ ¨Úspěch a příležitost vymezují indikátory: ¨rád se učím, ¨vím, že mohu dosáhnout dobrých výsledků, ¨jsem často zvědavý, ¨hodně se toho naučím, ¨učitelé se zajímají o mé názory. ¨Negativní prožívání vymezují indikátory: ¨cítím se osaměle; ¨učitelé mě nemají rádi; ¨učitelé některé žáky upřednostňují. ¨Interakci s vrstevníky vymezují indikátory: ¨těším se na přestávku, ¨kde mě spolužáci přibírají k různým hrám, ¨kde je o přestávkách dobrá zábava, ¨se spolužáky si rádi povídáme, ¨s kamarády děláme mnoho zajímavého. ¨ Seminární cvičení ¨Co je na materiálech, které jste jako skupina dostali k dispozici z pohledu psychologa neobvyklé? ¨Děkuji za pozornost C:\Users\Mares\AppData\Local\Temp\OPVK_hor_zakladni_logolink_RGB_cz.jpg