Práce se zakázkou a struktura poradenské odpovědi v IP Mgr. Jakub Černý, Mgr. Zuzana Šilhanová Zakázka - Očekávání klienta od poradenského procesu. - • Druhy: ozjevná x skrytá olegitimní x nelegitimní olegitimní avšak nesplnitelná prostřednictvím IP • • Druhy zakázek v praxi… •Dobrý den,měl bych asi jen jednu otázku, odpovědi na internetu jsou ale zdaleka odlišné či velice složité.Chtěl bych se zeptat jaký je rozdíl mezi "motivací" a "motivem" ,četl jsem o tom hodně ale stále nemůžu přijít (pochopit spíše) na ten hlavní či rozhodující. Velmi Děkuji. Marián • •Dobrý den, řežu se už asi půl roku a potřebuji poradit jak to někomu říct? Prostě nevím jak začít větou atd..Prosím o pomoc. Anonym • •Dobrý den, potřebovala bych poradit jak připravit pervitin k nitrožilní aplikaci, a jak správně píchnou. Nějakou představu mám, párkrát jsem to viděla ale nerada bych něco udělala špatně. Děkuji • Zakázka... Jak ji najít... • •brainstorming •potřeby klienta jako další vodítko •hypotéza v zakázce •fenomén sdělení •celkové vyznění • • ....věta s otazníkem není totéž, co zakázka..... Cvičení •…. Typologie e-mailů v poradně •testovací/zneužívací: klient testuje poradnu dříve, než se svěří se svým problémem. Poraďte mi, jak mám odmítat přehlídky v prádle, hrozně se stydím. Taťána Kuchařová, Miss World 2007. Klient testovacího e-mailu má zájem o naši pomoc, zatímco klient zneužívajícího e-mailu nás zneužívá k uspokojení svých potřeb. U testovacího e-mailu necháváme otevřený prostor pro další komunikaci, kdežto u zneužívajícího e-mailu tento prostor uzavíráme. Typologie e-mailů v poradně •Informační: dotazy ve formě žádosti o informace dobry den pred 2 tydnama sem mel jeden potah z brka chtel bych se zeptat jestli to jeste mam v krvi a moci dekuju za odpoved • Typologie e-mailů v poradně •Naléhavé: v těchto mailech se obracejí klienti na internetové poradenství v nejrůznějších typech krizí. Naléhavý e-mail na nás také může působit jako výkřik klienta a to i přes absenci auditivních dojmů. • AHOJ!!!! To je hrozné proč ??? se to musilo stát. PLÁČU a nemůžu nijak přestat už NIC nebude jako dřív, ach jo. Můj přítel mě opustil a podvedl………………. musím furt plakat i teď pláču. Jsem tak UNAVENA, chce se mi spát,prostě to zabalit, zavřít oči a nechat to být…. jak mi to mohl udělat. Typologie e-mailů v poradně •Poradenské: V poradenských e-mailech se objevuje velmi rozsáhlý tématický záběr. Mezi nejčastější témata patří vztahové problémy, rodinné,partnerské, zdravotní/psychologické, vzdělávací. Často ventilovaná je bezradnost, nerozhodnost, váhavost, pochybnost, ambivalence, ale také rozhodnutí ke změně určitého stavu, kdy klient vlastně požaduje jen potvrzení správnosti svého rozhodnutí. • Ahoj, nedávno mi jedna holka dala najevo ze se jí líbím, ona se mi líbí taky a rád bych s ní chodil. Jediným problémem je to že se v poslední době dostala do špatné společnosti a začala pít a kouřit. Bojím se tudíž že bych po nátlaku z její strany a ze strany jejích kamarádů nakonec podlehl a začal taky. Co mám dělat? • Poradenský dotaz - strategie řešení •práce s informacemi •respektování zakázky •odpověď adekvátní klientovi •posilování klientových kompetencí •rady a práce s nimi •těžiště pomoci •práce s emocemi •podpora a ocenění klienta •opakované kontakty •hranice a prevence navazování klientů • zdroj: Horská et al, 2010 Struktura odpovědi klientovi Horská et al (2010) hovoří o "čtyřech pilířích, na kterých je vystavěn text odpovědi" • • 1.oslovení klienta 2.úvodní text 3.komentující text 4.zakončení odpovědi • Lásková (2011) tuto strukturu ještě více diferencuje: • pozdrav a oslovení klienta úvodní text reakce na zakázku doplnění důležitých bonusů zakončení odpovědi Kritéria kvality Veselský (2011) udává následující kritéria kvality poradenské odpovědi, odpověď by měla být: • •podporující •respektující •seriózní •zangažovaná Literatura: HORSKÁ, Bohuslava, Andrea LÁSKOVÁ a Ladislav PTÁČEK. Internet jako cesta pomoci: internetové poradenství pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010 • Lásková, A. Internetové poradenství v kontextu linek důvěry. Přednáška na konferenci. dostupné z: http://www.ksoc.upol.cz/fileadmin/ksa/veda-vyzkum/sbornik_prispevku_online.pdf • • Veselský, P. Hledání kvality- již 10 let na cestě. Přednáška na konferenci. dostupné z http://www.ksoc.upol.cz/fileadmin/ksa/veda-vyzkum/sbornik_prispevku_online.pdf