Sociologický výzkum II. § Základní pojmy výběrových šetření § Způsoby výběru vzorku 16.04.2014 Znak – proměnná ¢Kvantitativní (sociální) výzkum se zaměřuje na studium znaků neboli proměnných (variables) + na jejich vlastnosti neboli hodnoty ¢Þ ¢měřitelný pojem se dvěma nebo více hodnotami ¢symbolické vyjádření vlastností PROMĚNNÉ A JEJICH DĚLENÍ •Podle vyjádření hodnot proměnných: ¢ - kvantitativní proměnné (diskrétní & spojité) ¢ - kvalitativní proměnné (ano-ne) •Podle vztahů mezi hodnotami jednotlivých proměnných: ¢ - nominální (název variant) ¢ - ordinální (název variant & uspořádání vertikální nebo horizontální) ¢ - kardinální (název variant & uspořádání & vzdálenost) ¢ ▪ intervalové (např. teplota) ¢ ▪ poměrové (např. příjem, věk, počet dětí, váha, životnost výrobku atd.) •Hranice mezi jednotlivými proměnnými nejsou neprůchodné, záleží na úhlu pohledu, např. volba politické strany (nominální, ordinální) nebo vzdělání (nominální, ordinální, kardinální). •Proměnné vyššího řádu měření lze převést do nižšího řádu měření (tzv. ordinalizace nebo nominalizace proměnných) • ZÁKLADNÍ POJMY VÝBĚROVÉHO ŠETŘENÍ ¢Cílová populace je soubor jednotek, o kterém předpokládáme, že jsou pro něj závěry platné ¢Základní soubor je soubor jedinců/jednotek, které v dané situaci zastupují cílovou populaci ¢Vzorek = skupina jedinců/jednotek, které skutečně pozorujeme. ¢Reprezentativita = vlastnost vzorku imitovat strukturu populace. Příklad ¢Cílová populace: obyvatelé ČR ¢Základní populace: obyvatelé ČR k datu mimo dlouhodobě žijících v cizině (volební seznam) ¢Výběrový soubor: občané ČR, které skutečně zkoumáme ¢ Kritéria reprezentativnosti 1.Musí existovat tzv. opora výběru 2.Adekvátní výběr vzorku 3.Velikost vzorku 4.Návratnost Dvouhlavňová otázka, operuje s podmínkou, na které se nemusí všichni respondenti shodnout. 1. Opora výběru ¢Seznam (volební seznam, seznam studentů, čtenářů knihovny, ….) ¢Ze zvoleného seznamu můžeme náhodně vylosovat x jednotek… Či rozlišit např. podle věku, ročníku, apod. a z každé této skupiny vylosovat náhodně X čtenářů… apod. 3. Velikost ¢ l S rostoucí velikostí vzorku se rozdíl mezi strukturou populace a vzorku zmenšuje. lALE! l Menší reprezentativní je „lepší“ než velký nereprezentativní vzorek. ¢ 4. Návratnost a reprezentativita • –V případě výběrového šetření = kolik z rozdaných dotazníků se nám vrátilo. –V případě ankety = jaké procento nám vyplnilo dotazníky (ovšem nevíme % z čeho?). • Způsoby výběru vzorku: ¢ ¢(1) Výběr založený na pravděpodobnosti ¢(2) Záměrný výběr ¢(3) Výběry nezaložené na pravděpodobnosti ¢ Výběr založený na pravděpodobnosti - typy: ¢ ¢prostý náhodný výběr ¢systematický výběr ¢vícestupňový výběr…..® skupinkový výběr ¢stratifikovaný výběr ® proporční ¢ ® disproporční ¢panel Záměrný výběr: ¢ ¢kvótní výběr neboli též quasi-reprezentativní výběr Výběry nezaložené na pravděpodobnosti: ¢nahodilý výběr ¢výběr soudců (expertů) ¢řetězový výběr (tzv. sněhová koule) ¢samovýběr (anketa) ¢ Při hodnocení kvality se ptáme ¢Kdo prováděl šetření? ¢Jaká byla populace? ¢Jaká byla opora výběru? ¢Jak byl vzorek vybrán? ¢Jak byl vzorek veliký? ¢Jaká byla návratnost? ¢Jak byli jedinci kontaktováni? ¢Bylo šetření ovlivněno něčím, co mohlo ovlivnit odpovědi? ¢ ¢ Hendl, J., 2004 Literatura • •Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993. •Hendl, J.: Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2004. • •Pro příp. vážnější zájem o oblast empirických výzkumů: •Krejčí, J.: Kvalita sociálněvědních výběrových šetření. Praha 2008. • •