2. téma: Vznik a základní přístupy sociologie 26. 2. 2014 Struktura přednášky 1) 1) 1)Charakteristika tradiční a moderní společnosti 2)Zakladatelé oboru 3)Současné směry sociologie 4) 4) Obecná charakteristika tradiční a moderní společnosti nOmezené zdroje tradiční moci n => není možná systematická kontrola celého území nmalý bezprostředný vliv, nejasné hranice nMocenský rámec je vytvářen moderním n národním státem, který je schopen n kontrolovat každodenní život svých občanů njasné hranice 1. ZPŮSOB USPOŘÁDÁNÍ MOCI A SPRÁVY Tradiční společnost Moderní společnost 2. TYP EKONOMIKY nzákladní výrobní jednotka = domácnost, nnízká směna, hospodářská soběstačnost. nTěžiště ekonomiky: zemědělství a řemeslná výroba. nDomácnost ztrácí své postavení soběstačné jednotky sociální reprodukce. nJejí jednotlivé funkce přecházejí na vznikající formální organizace, které zajišťují chod celé společnosti. nTěžiště ekonomiky: průmyslová výroba. Tradiční společnost Moderní společnost 3. TYP SOCIÁLNÍ STRUKTURY nStavovská struktura. nStatus (společenská pozice) je dán příslušností k jisté stavovské vrstvě. nNamísto stavů vystupují třídy. nStatus je dán postavením na trhu (vlastník kapitálu nebo vlastník pouhé pracovní síly). Tradiční společnost Moderní společnost 4. ZPŮSOB VÝKLADU SVĚTA nMytologická, náboženská podoba, nCyklické chápání času, stálost myšlení - stálá a definitivní totožnost jedinců. nPřevládá vědecký výklad světa, nLineární chápání času, dynamičnost (pohyblivost) myšlení - např. častá změna povolání, bydliště apod. Tradiční společnost Moderní společnost Vznik sociologické vědy jako reakce na krizi nPodle některých sociologů je krize tradiční společnosti na přelomu 18. a 19. století podobná situaci, která zavládla na prahu století 21. nkrize v oblasti regulace světa práce ndříve rozpad cechů – dnes krize odborů a dlouhodobého zaměstnání n nkrize rodiny ndříve rozpad tzv. obrněné domácnosti – dnes krize nukleární rodiny a rozšíření fenoménu singles či jiných forem partnerského soužití n nkrize moci ndříve konec monarchie a nastolení demokratického systému na občanském principu - dnes krize státu resp. sociálního státu n nkrize náboženství ndříve sekularizace světového názoru a eroze jednotného náboženského výkladu světa – dnes ztráta legitimity „velkých vyprávění“ (např. o pokroku, národu, rase, směřování dějin, atd.) Literatura nBerger, P., L.: Kapitalistická revoluce: padesát propozic o prosperitě, rovnosti a svobodě. Bratislava: Archa, 1993. nHirschmann, A. O.: Lidské vášně a osobní zájmy. Brno: CDK, 2000. nPolanyi, K.: Velká transformace. Brno: CDK, 2006 . nSimmel, G.: Peníze v moderní kultuře a jiné eseje. Praha: Slon, 2006, 1997. n nKeller, J.: Dějiny klasické sociologie. Praha: SLON, 2004. n n Zákl. směry sociologie Struktura sociologie ZÁKLADNÍ PARADIGMATA V SOCIOLOGII (Pro podrobnější výklad viz učebnice J. Kellera , příp. L. Urbana): n1) TEORIE KONSENSUÁLNÍ nStrukturní funkcionalismus jako nejvýraznější směr a jeho nejvýznamnější představitelé: n Talcott Parsons (1902-1979) – Sociologie zkoumá n sociální systém a jeho funkce: 1.Adaptace na prostředí 2.Dosahování cílů 3.Zajištění integrace 4.Udržování vzorců jednání n n Robert. K. Merton (1910-2003) latentní a manifestní n funkce, teorie středního dosahu a další koncepty n nTeorie sociální směny n Parsons Merton 2) Konfliktní perspektiva nZakladatelé: n Karl Marx (1818-1883) qNěmecký filozof, „sociolog“ a ekonom n Friedrich Engels (1820-1895) qněmecký politický filosof q MARX MODERNÍ TEORIE KONFLIKTU nNezaměřuje se pouze na třídní boj (jako Marx), nýbrž na celkovou strukturu společnosti, na konflikt mezi n skupinami s různými zájmy. nCh. W. Mills (kritická sociologie, n Mocenská elita, ©1956) nR. Dahrendorf n R. Collins aj. n . Mills Dahrendorf Collins 3) INTERPRETATIVNÍ SOCIOLOGIE: n nHlavní směry: nSymbolický interakcionismus n W.I. Thomas (1863-1947), tzv. Thomasův teorém n G. H. Mead (1863-1931), teorie Self = sociálního Já na bázi komunikace, teorie rolí, teorie socializace) q nDramaturgická sociologie qE. Goffman –(„Všichni hrajeme divadlo“) q nEtnometodologie qH. Garfinkel (výzkumy tzv. „zdravého rozumu“ ) q nFenomenologická sociologie qA. Schutz ( možnosti introspektivní metody pro poznání sociálních vztahů) qP. Berger, , T. Luckmann – („Sociální konstrukce reality“) n Mead Berger Základní pozice v otázce hodnotící kompetence sociologie utvářené v průběhu sociologické tradice n n1) Max Weber (přelom 19. a 20. století) n vymezení základní metodologické zásady tzv. „nehodnotící sociologie“ – jde o to zamezit proniknutí subj. soudů do vědeckých výpovědí. n n2) Kritická škola (či radikální sociologie) čerpající z marxistických tradic: n ‘Sociologie má být nástrojem kritiky, nikoli součástí systému.’ n Z její poválečných představitelů např. Ch.W. Mills: ‘Sociologie pod rouškou hodnotové neutrality podporuje mocenskou elitu.’ n …pokračování n3) Širší spor neutrální vs. angažované sociologie (druhá polovina 20. století) n (viz Frankfurtská škola, L. Althusser, P. Bourdieu, n feministické směry ad.) n n4) Postmodernismus (konec 20. století) – přináší silný relativizující prvek; n argumentace, dle které hodnotových soudů se v principu nelze v sociální vědě zbavit, badatel samotný není schopen vystoupit mimo svou sociální pozici, která jeho pohled nutně zkresluje. Otázky z četby K.Polanyiho 1.Vysvětlete pojem seberegulující trh! Kdy došlo k přechodu od regulovaného k seberegulujícímu trhu a jakými základními rysy se seberegulující trh vyznačuje? 2.Jaké je dle Polanyiho v současné (= moderní) době postavení sociálního a tržního systému? Je tržní systém doplňkem sociálního systému nebo naopak sociální systém (lidská společnost) je doplňkem ekonomického systému? 3.Proč kritizuje Polanyi přístup klasických ekonomů, jako např. Adama Smithe? 4. n n n n n n Literatura —Durkheim, È.: Společenská dělba práce. Brno: CDK, 2004. —Merton, R. K.: Studie ze sociologické teorie. n Praha: SLON, 2000. —Mills, Ch. W.: Mocenská elita. Praha: Orbis, 1966. —Goffman, E.: Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon, 1999. —Berger, P. L.: Sociální konstrukce reality. Brno: CDK, 1999. — n n n