Téma: Sociální stratifikace 19. 3. 2014 Přehled přednášky: nSystémy stratifikace a základní pojmy nFunkcionalistický pohled na nerovnost nKonfliktualistický pohled na nerovnost nTřídy v současných západních společnostech nVzdělávací systém jako součást stratifikační struktury Základní pojmy nSociální stratifikace = systém hierarchického uspořádání společnosti. nČtyři principy: 1)sociální stratifikace – charakteristika společnosti, není jen pouhou reflexí individuálních rozdílností 2)sociální stratifikace přetrvává generace 3)sociální stratifikace je univerzálním jevem, který je však velmi proměnlivý 4)soc. stratifikace nezahrnuje pouze nerovnost, ale i přesvědčení n sociální vrstva Lenskiho základní kritéria stratifikace osa x ekonomický kapitál osa z moc (povolání) osa y prestiž (vzdělání) sociální vrstva sociální vrstva Související pojmy: n nsociální mobilita = změna v pozici dotyčného v rámci sociální hierarchie §Vertikální §Horizontální §Intergenerační §Intragenerační n n Současné struktury společnosti nKritérium Typ struktury Charakteristika skupiny n —majetek/ třídní struktura třída n výrobní prostředky n —zaměstnání sociální struktura sociální vrstva n —kultura, sociokulturní struktura kulturní skupiny n životní styl n —pohlaví sociodemografická genderové skupiny n struktura n —věk sociodemografická struktura věkové skupiny — n —etnicita/rasa* etnická struktura etnické skupiny Hlavní třídy/vrstvy moderních západních společností 1) Elita (charakterizuje ji ekonomický kapitál nebo životní styl či jméno). 2) Vyšší střední třída: experti, manažeři (charakterizuje ji povolání, vzdělání, typ práce, příjem, životní styl). 3) Nižší střední třída: technici, nižší administrativní pracovníci (charakterizuje ji povolání, vzdělání, typ práce, příjem, životní styl). 4) Dělnická aristokracie: odborná manuální práce 5) Dělníci: nekvalifikovaná nebo polokvalifikovaná manuální práce. 6) Underclass - třída deklasovaných: stojí mimo trh práce. Třídní struktura podle pozice na trhu práce tzv. EGP – třídní schéma Třídní pozice Popis Typ pracovní smlouvy I Vysokoškolsky vzdělaní odborníci, vysocí státní úředníci a političtí činitelé; manažeři velkých průmyslových podniků; velkobouržoazie Zaměstnavatelé nebo smlouva o služebním vztahu II Středoškolsky vzdělaní odborníci, nižší státní úředníci a političtí činitelé; vzdělaní technici; manažeři menších průmyslových podniků; nadřízení nemanuálně pracujících zaměstnanců Smlouva o služebním vztahu IIIa Rutinní nemanuální zaměstnanci v administrativě a obchodu vyššího stupně; prodavači; zaměstnanci ve službách Kombinace smlouvy o služebním vztahu a smlouvy o vykonávané práci IIIb Rutinní nemanuální zaměstnanci v obchodě a službách nižšího stupně Kombinace smlouvy o služebním vztahu a smlouvy o vykonávané práci IVa Drobní vlastníci, umělci atd. se zaměstnanci Zaměstnavatelé IVb Drobní vlastníci, umělci bez zaměstnanců Samostatně výdělečně činní IVc Farmáři, malorolnící a ostatní samostatně výdělečně činní v primárním sektoru Zaměstnavatelé nebo samostatně výdělečně činní V Polokvalifikovaní technici, dělničtí mistři a předáci Kombinace smlouvy o služebním vztahu a smlouvy o vykonávané práci VI Kvalifikovaní manuální pracovníci Smlouva o vykonávané práci VIIa Polokvalifikovaní nebo nekvalifikovaní manuální pracovníci mimo primární sektor Smlouva o vykonávané práci VIIb Zemědělci a jiní pracovníci v primárním sektoru Smlouva o vykonávané práci Plná verze Verze 7 tříd Verze 5 tříd Verze 3 třídy I I+II Třída služeb I-III Bílé límečky Nemanuální pracovníci II IIIa III Rutinní nemanuálové IIIb IVa IVa+b Drobní podnikatelé IVa+b Drobní podnikatelé IVb IVc IVc Zemědělci IVc-VIIb Zemědělci Zemědělci V V+VI Kvalifikovaní dělníci V+VI Kvalifikovaní dělníci Manuální pracovníci VI VIIa VIIa Nekvalifikovaní dělníci VIIa Nekvalifikovaní dělníci VIIb VIIb Zaměstnanci v zemědělství Pramen: Erikson, Goldthorpe,1992. Goldthorpovo třídní schéma Anglie Francie Německo Švédsko Irsko Maďarsko USA Austrálie Japonsko Třída služeb 25 21 28 24 14 15 28 27 24 Rutinní nemanuálové 9 10 5 8 9 7 11 8 16 Drobní podnikatelé 8 10 7 8 8 2 7 12 13 Zemědělci 2 11 4 5 22 1 3 7 10 Kvalifikovaní dělníci 33 24 37 30 20 31 24 27 20 Nekvalifikovaní dělníci 22 21 18 22 21 30 26 16 14 Zaměstnanci v zemědělství 2 3 1 2 7 14 1 2 3 Rok sběru dat 1972 1970 1976/78 1974 1973/74 1973 1973 1973/74 1975 Česká republika Slovensko Polsko Maďarsko Goldthorpovo třídní schéma 1983 1988 1993 1983 1988 1993 1983 1988 1993 1983 1988 1993 Třída služeb 22.5 24.9 25.9 24.4 25.9 27.6 22.6 22.4 22.3 19.5 21.1 23.8 Rutinní nemanuálové 14.2 14 14.1 14.3 14.6 14.3 15.5 16.1 16.3 11.9 12.7 14.1 Drobní podnikatelé 0.5 0.6 5.5 0.4 0.4 7.7 2.6 3.4 9.8 2.5 3.5 7.3 Zemědělci 0.3 0.2 0.7 0.3 0.4 0.6 10.6 9.6 10.6 0.7 1.1 1.5 Kvalifikovaní dělníci 24 24.3 21.8 27.5 27.8 22.6 22.8 23.5 20.4 28.9 28.3 25.8 Nekvalifikovaní dělníci 31.3 29.3 27.1 25.5 24.4 22 21.5 21.3 18.5 28.6 27.5 24 Zaměstnanci v zemědělství 7.2 6.7 4.9 7.6 6.5 5.2 4.4 3.7 2.1 7.9 5.8 3.5 (Anderson, Taylor 2004 : 258) fcionalismus konfliktualismus elity ti nejtalentovanější jsou oceňovány podle toho, že přispívají k udržení sociálního řádu ti nejmocnější reprodukují své výhody tím., že distribuují zdroje a kontrolují dominantní hodnotový systém třídní ideologie/uvědomění přesvědčení o ne/úspěchu stvrzují status těch, kteří uspěli elity ovlivňují společen. přesvědčení tak, aby vypadala legitimně a fér sociální mobilita vzestupná mobilita čeká ty, kteří oplývají nezbytným talentem a nástroji k úspěchu v systému existuje omezená mobilita, neboť dělnickým třídám a chudým jsou odepřeny ty samé příležitosti, které mají ostatní Sociální nerovnosti nNerovnosti životních podmínek –Rozdílné materiální podmínky →jiné kulturní zázemí a symbolické uznání –→ Empricky: mapování nerovností souvisejících s trhem práce. nNerovnosti v životních šancích –Lidé se liší příležitostmi k získání zdrojů a privilegií (dostupnost vzdělání, práce a společenské prestiže,…). –→ Empricky: analýza sociální mobility/reprodukce. Teorie —reprodukce společnosti se dělí na sociální a kulturní, základem obou je nicméně vzdělanostní systém a selekce, k níž v jeho rámci dochází —představitelé sociální reprodukce vidí příčiny mezigeneračního přetrvávání sociálních výhod a nevýhod v nerovné distribuci bohatství a majetku, ekonomického kapitálu (Althusser, Bowles & Gintis, Kohn) —představitelé kulturní reprodukce vidí příčiny mezigeneračního přetrvávání sociálních výhod a nevýhod v rozdílném kulturním milieu jednotlivých rodin, v kulturním kapitálu (Bernstein & Heathová, Willis, MacLeod) —Pierre Bourdieu stojí uprostřed, jsou to dvě strany jedné a té samé mince, sociální a kulturní se doplňuje http://www.stratif.cz/?operation=soubory-ke-stazeni Pro odkazy týkajících se výzkumu stratifikačního systému v ČR viz: 18 Vzdělanostní expanze v letech 1990 až 2010 v ČR 19 Expanze vysokoškolského vzdělávání v ČR od roku 1989 -před rokem 1989 bylo československé školství centrálně řízené, přístup do vyšších stupňům vzdělávání nebyl ani zdaleka meritokratický, omezoval ho jak třídní původ, tak politická angažovanost rodičů -po roce 1989 se vysokoškolské vzdělávání formálně decentralizuje; to znamená, že vysoké školy byly přeměněny na veřejné instituce, které jsou na ministerstvu školství formálně nezávislé, střední školy však zůstávají podřízeny Ministerstvu školství -Vysvětlení grafu: modrý sloupec ukazuje vývoj počtu přijatých studentů a studentek na vysoké školy -Modré sloupce: absolutní počet přijatých na VŠ: zatímco na začátku 90. let to bylo asi 110 tisíc, na konci první dekády 21. století je to téměř 400 tisíc mladých lidí, kteří v ČR jsou přijati do vysokoškolského vzdělávání -Zelená křivka ukazuje podíl maturantů přijatých na VŠ: začátek 90. let asi 15 % lidí s maturitou šlo studovat VŠ, ve školním roce 2011/12 to bylo více jak 80 % -Milníkem v této expanzi je přelom tisíciletí, kdy vstoupil v platnost nový vysokoškolský zákon, který umožnil vznik soukromých vysokých škol, jejichž počet ihned v roce 2002 překonal počet veřejných vysokých škol (rok 2002 - 27:24, rok 2012 – 45:26) -Z hlediska počtu studentů na soukromých VŠ studuje stále výrazně méně mladých než na VŠ veřejných (v roce 2011 na soukromých vysokých školách bylo 13,7 % studentů z celkového počtu studujících) -V polovině roku 1999 byla podepsána tzv. Boloňská deklarace, která doporučovala signatářským zemím rozdělit vysokoškolské vzdělání na tři stupně: -široce dostupný pregraduální/bakalářský -selektivnější graduální/magisterský -vědecký postgraduální -Rozdělení dosud obvyklých pětiletých magisterských oborů na dva stupně umožnilo vysokým školám lépe využít financování per capita a výrazně otevřít vzdělávací systém širšímu okruhu zájemců. Od školního roku 2000/2001 pozorujeme tak výrazné zvyšování počtu studentů vysokých škol -POZNÁMKA: Zlom v roce 1999/00 je způsoben zavedením povinné 9. třídy základní školy v roce 1996, která s tří až čtyřletým zpožděním dorazila do závěrečných ročníků středních škol, proto v tomto roce výrazně klesl počet absolventů středních škol a při přibližném zachování počtu přijímaných se zvýšil podíl přijatých maturantů na vysoké školy 20 Vzdělanostní expanze podle oborů 21 Expanze středoškolského vzdělávání v ČR od roku 1989 -u středního vzdělávání jsou zásadní 90. léta 20. století, kdy byly zavedeny víceletá gymnázia -Graf ukazuje, že studenti a studentky středních škol se pak přesunují směrem k akademičtějším větvím středního vzdělávání: z učilišť na střední odborné školy a ze středních odborných škol na gymnázia -I přes demografický pokles se postupně vyprazdňují učiliště, a roste počet studujících na středních odborných školách a gymnáziích 22 Proměna vzdělanostní úrovně populace •Expanze českého vzdělávacího systému vedla rychle k proměně vzdělanostní struktury společnosti •v roce 1993 máme 7,81 % VŠ obyvatel (starších 18 let) •v roce 2012 máme 15,75 % VŠ obyvatel (starších 18 let) •zvýšil se také podíl středoškolsky vzdělaných (z 25,8 % v roce 1996 na 33,7 % v roce 2012) •skupiny středoškoláků bez maturity a osob s nižším vzděláním postupně mizí •feminizace vysokoškolského vzdělávání: •VŠ muži v populaci z 10,10 % v roce 1993 na 16,31 % v roce 2012 (tedy přibližně 1,6krát) •VŠ ženy z 5,7 % v roce 1993 na 15,21 % v roce 2012 (tedy přibližně 2,7krát) • Hodnotili byste expanzi vzdělávání pozitivně nebo negativně? 24 Důsledky vzdělanostní expanze - jedinec •Z hlediska jedince vzdělanostní expanze znamená: •inflaci diplomů (negativní) •nižší ekonomickou návratnost vzdělání (negativní) •zvýšení šancí na vzdělání pro potomky ze všech sociálních vrstev (pozitivní) • •Vzdělání se proměňuje z pevně dané výhody v poziční výhodu •která musí být proměněna na trhu práce •na trhu práce začínají hrát roli „měkkčí“ faktory jako je motivace, znalosti, osobnostní vystupování, originalita, nápady, inovace • 25 Důsledky vzdělanostní expanze - společnost •Z hlediska společnosti vzdělanostní expanze znamená: •societální spravedlnost (každý se může dostat prostřednictvím vzdělávacího systému na prestižní pozice) •ekonomickou prosperitu (talentovaní a schopní lidé zajišťují ekonomickou prosperitu); PROČ? •snižování nezaměstnanosti (platí přímá úměra, čím vyšší vzdělání, tím nižší nezaměstnanost); PROČ? •politicky konzistentní společnost - PROČ? • 26 Máme usilovat o další vzdělanostní expanzi? (1) •Z hlediska společenského ANO •I přes vzdělanostní expanzi v minulých letech ČR stále patří mezi země s nejnižším podílem vysokoškoláků v rámci EU Podíl terciárně vzdělaných ve věku 30-34 let v zemích EU (2011) 27 Závěry •vzdělanostní expanze v letech 1990 až 2012 v ČR •vzdělanostní expanze by měla v dalších letech pokračovat, alespoň do průměrné míry počtu vysokoškoláků v zemích EU •je to pojistka české společnosti proti řadě neduhů: •proti rasismu, xenofobii, extremismu, nezaměstnanosti •přináší ekonomickou prosperitu, zvyšuje kvalitu života, snižuje množství sociálních problémů •nejlevnější forma sociální politiky státu •V ČR je problém v rychlém tempu vzdělanostní expanze •trh práce na ni reaguje s jistým zpožděním (viz míra nezaměstnanosti čerstvých absolventů) Otázky z četby knihy Třídní analýza a sociální mobilita autora T. Katrňáka: n n n 1.Jaký je rozdíl mezi sociální a kulturní reprodukcí? 2.Co je typické pro strategii „zdola“ a „shora“? V čem se liší? 3.V čem se liší teorie reprodukce Johna Goldthorpa a Pierra Bourdieu? 4.Jaké jsou dva pohledy na roli vzdělávacího systému při vysvětlení sociální mobility/reprodukce? 5. n n n n n n Literatura nKatrňák, T.: Třídní analýza a sociální mobilita. Brno: CDK, 2005. nMareš, P., Hofírek, O. (eds.): Sociální reprodukce a integrace: ideály a meze. (Zejm. kap. Sociální mobilita a stratifikace, str. 27-82.) Brno: MU 2007. nKeller, J.: Vzestup a pád středních vrstev. Praha 2000. nŠanderová, J.: Sociální stratifikace. Praha 2000. nMatějů, P., Vlachová, K. a kol.: Nerovnost, spravedlnost, politika. Praha 2000. n n