11.3.2014 Jitka Navrátilová, PhD. žPřímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny. ž žProfesionální, či poloprofesionální pomoc rodině v jejím domácím prostředí. ž žPomoc orientována především na problémy v sociálním fungování rodin (chudobu, nedostatečná péče o děti, nemoc, problémy s formálními organizacemi ….) žDostupnost služeb (služba se dostane i tam, kam by se jinak nedostala). žVede klienty k větší samostatnosti. žSlužba vychází z reálných potřeb rodin. žPodpora zvládání mezilidských vztahů a rodičovských kompetencí. žSměřuje k zachování rodinných vztahů a vazeb skrze změnu, či zlepšení životní situace členů rodiny. ž ž ž žRodina žádá pomoc. žRodina je příčinou problémů, které jsou pociťovány individuálně, či v komunitní úrovni. žRodina je důležitým zdrojem řešení problémů v jiných systémech. žStávající problém, bez ohledu na jeho těžiště má oslabující dopad na rodinu. ž žOtázka k reflexi: Reflektuji problém rodiny v širším kontextu? žNedostatek výzkumů zaměřených na vztahy mezi sociálními pracovníkem a rodinou (oproti jednotlivcům). žSchopnost být ve vztahu s jednotlivými členy rodiny. žVztah jako nástroj změny v životě klienta (Rogers, 1957). žPřestože je vztah důležitým nástrojem změny v životě klienta, sám o sobě ji nezpůsobí. Spíše je faktorem, který ovlivňuje ostatní proměnné. žSpolupráce s rodinou, v rámci níž má několik členů konflikt. ž- možné řešení: nelezení společných cílů a vztahy mezi nimi. žSpolupráce s rodinou, kde existuje konflikt mezi rodiči a dětmi. ž- možné řešení: posílení spolupráce mezi rodiči a následně rozvíjet spolupráci zahrnující jak rodiče, tak děti. žUplatňování vůdcovské role sociálního pracovníka (naučit se vést rodinu k tomu, aby byla sama schopna řešit své problémy – důraz na zmocňování a sebeurčení rodiny). žEfektivní vztahy: vřelost, empatie, upřímnost, jasné verbální projevy, výraz tváře (oční kontakt, pokyvování hlavou, držení těla …), časté a krátké odpovědi, tón hlasu), správné kladení otázek, facilitativní dovednosti, zdůrazňování silných stránek klienta… ž žProblematické vztahy: přílišná angažovanost, neúčast ve vztahu, časté přerušování klienta, časté mlčení. ž žSociální pracovníci by měli provést důkladné posouzení životní situace klienta, měli by pozorně naslouchat, prokázat vřelost, empatii a být důvěryhodní. ž žV rámci ÚOP dochází skrze vztah ke zprostředkování pomoci, než že by vztah měl léčit. ž žOtázka k reflexi: Které dovednosti bych potřeboval/a pro profesionální vztah? žVysvětlení role, účelu a procedur. žInformace o způsobu práce a časových nárocích. žZískávání informací. žPosouzení. žStanovení priorit. žZkoumání a stanovení problému. žCíle a smlouva. ž žPravidlo: v počáteční fázi pracuji s celou rodinou (se všemi členy). Nezbytné pro posouzení i stanovení intervence. žRozhovory s jednotlivými členy rodiny před zahájením intervence. ž žCílem rozhovorů je zvýšení motivace jednotlivých členů pro spolupráci v rámci intervence. ž žDůležité osvětlit, jakou roli má sociální pracovník v rodině, proč přišel a jakým způsobem by měli jednotlivý členové spolupracovat. žPředstavit se. žPředstavit cíle organizace, ze které přišli. žVysvětlit způsob své spolupráce s rodinou. žVysvětlit otázku důvěry ve vztahu. žNavázání přátelské atmosféry. žVysvětlit časový rámec spolupráce. ž žOtázka k reflexi: Jak se mi podařilo „vstoupit“ do rodiny? Co sem mohl/a udělat jinak? ž ž ž