Supervizní vztah Jitka Navrátilová 25.3.2014 Vztah jako předpoklad učení •Vztah mezi supervizorem a supervidovaným je centrem celého procesu. • •Supervizní vztah ovlivňuje učení, praktickou orientaci a spokojenost supervidovaného Aspekty supervizního vztahu •Zaměřené na chování (podporuje vzdělávací a administrativní funkci supervize). • •Zaměřené na rozvoj a emoční podporu (podporuje podpůrnou funkci supervize) Vztah mezi supervizorem a supervidovaným •Empatie • •Akceptace • •Kongruence Vztah mezi supervizorem a supervidovaným •Není založen na: • - kamarádství; • - přátelství; • - nezahrnuje rodičovskou péči; • - není léčbou; • - není o poskytování rad; • - není o používaní určitých dovedností; • - není založen na mocenském vlivu (vůdce). Problematické vazby v supervizi •Nedostatečná angažovanost • - nedostatečné porozumění vzdělávacím potřebám klientů a nevhodné způsoby sdělování tohoto porozumění; • - „nepřítomnost ve vztahu“; • - neprokazování úcty klientům; • Problematické vazby v supervizi •Přílišná angažovanost • - zoufalá potřeba klientům pomoci; • • - ke klientům cítíte silnou přitažlivost; • • - potřeba udělat klienta závislým na nás Přenos a přetipřenos •Přenos – klientovy prožitky a reakce ve vztahu k poradci, které v sobě nesou příměs klientových předešlých vztahů. • •Protipřenos – týká se supervizora, jeho prožitků a reakcí na klienta, jež v sobě nesou příměs předešlých vztahů.