CÍLE ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY A STRATEGIE K JEJICH NAPLŇOVÁNÍ JAN ČINČERA Evaluátor: „Co tě na programu nejvíc štve?“ Žák: „Nic neděláme, pořád se jen mluví.“ Evaluátor: „Co je zábava?“ Žák: „Když něco můžeme dělat.“ Evaluátor: „Co je nuda?“ Žák: „Když nic neděláme. Mohli bychom chodit víc ven, hrát různé hry.“ Z formativní evaluace pobytového programu PROČ TO DĚLÁME? Programy Znalosti, dovednosti, postoje, hodnoty Odpovědné environmentální chování Životní prostředí ? JAK TO NEFUNGUJE… Foto: Jan Činčera TEORIE ODPOVĚDNÉHO ENVIRONMENTÁLNÍHO CHOVÁNÍ Vstupní • Senzitivita • Znalost ekologie Vlastnické • Porozumění problému / konfliktu Akční • Akční kompetence • Interní ohnisko kontroly Chování DOPORUČENÉ OČEKÁVANÉ VÝSTUPY K PT EV Akční strategie Problémy a konflikty Výzkumné dovednosti Zákonitosti Senzitivita Vztah k místu Kooperativní dovednosti Environmentální postoje a hodnoty Přesvědčení o vlastním vlivu Osobní odpovědnost CO NÁS ČEKÁ Vztah k místu Akční strategie Problémy a konflikty Výzkumné dovednosti Zákonitosti Senzitivita Co (ne)víme Co(ne) funguje Pravděpodobně (ne) úspěšné strategie Výsledky evaluací SENZITIVITA Foto: Jan Činčera MÁTE RÁDI MARTINA? Martin … věk asi 45 … svobodný … bývalý učitel … aktivní v politice … hraje na hoboj, saxofon a flétnuFoto: zmenaproliberec.cz JAK VZNIKÁ VZTAH … Geneticky Zkušeností Louise Chawla Zdroj: conservationpsychologyinstitute.com Pozitivní, opakovaná, přímá zkušenost Stephen R. Kellert Zdroj: Yale University Vrozená „biofilie“ Vrozené preference / strach druhů, krajiny (teorie savany) Významné životní zkušenosti Vliv rodinných hodnot, organizací… CO (NE) VÍME… Většina lidí má ráda přírodu. • Nemusí se ale podle toho chovat • Nemusí do ní ani často chodit Ne všichni mají přírodu rádi stejně. • Dívky více než chlapci • Malé děti více než starší Zkušenost samotná nestačí. • Záleží na délce a četnosti • Záleží na její povaze (přímý / nepřímý / symbolický kontakt) • Záleží na její interpretaci (utilitární x estetický…, hra v přírodě x s přírodou) • Význam spoluutváří referenční osoby… Richard Louv Zdroj: richardlouv.com Děti trpí syndromem deficitního kontaktu s přírodou. CO (NE) FUNGUJE Dlouhodobě opakované kratší pobyty Vícedenní programy Krátké intenzivní „hry s přírodou“ + reflexe(?) O přírodě bez přírody Půjde o přežití Školní výlet z á do bé Házení granátem ANO NE PŘÍMÝ KONTAKT MILOVNÍKŮ PŘÍRODY …občanská věda (citizen science), „ptáčkaření“ (bird watching), motýlkaření, hvězdářství… … pátrací hry v přírodě (geocaching, questing…) … dobrovolné brigády v přírodě („Ukliďme Jizerky“) … kroužky ochránců přírody (Junior Ranger Project) Efekt spíše na rozšíření znalostí a udržení stávajícího zájmu než změnu již pozitivních postojů Geocaching. Foto JČ NASA: Projekt GLOBE Audubon Society LESNÍ ŠKOLKY LŠ Görlitz (Německo) Foto: J. Činčera …chybí ale studie potvrzující vliv na rozvoj vztahu k přírodě… Dlouhodobý, opakovaný, pozitivní, přímý kontakt OUTDOOROVÉ PROGRAMY Foto: studenti PVČ TUL Příroda jako cíl (partner) Příroda jako prostředek (protivník) Kellertova studie: NOLS x Outward Bound KRÁTKÉ INTENZIVNÍ „HRY S PŘÍRODOU“ Zaujetí Pozornost Přímá zkušenost Sdílení Hmatový chodník. NP Vodlozersky, Rusko. Foto: JČ Model plynulého učení (Flow learning model) Joseph Cornell Sharing Nature Foundation Zdroj: http://www.sharingnature.com/ Vsuvka na tábory… Zvyšuje vnímavost? Chybí studie… ZVÝŠENÍ VNÍMAVOSTI K PŘÍRODĚ PO PROGRAMU Jaké to bylo, když jsi byl naposledy venku? Artur, 7 let PŘED PROGRAMEM S tatínkem při zimních radovánkách. PO PROGRAMU Poznávání ptáčků při programu. POBYTOVÉ PROGRAMY Provázané aktivity Procházky po Zemi Objevitelské cesty Magické místo Slavnostní rituály Fotografie z programu Strážci Země (Výchova o Zemi). Foto: A. Kakrdová, SEV Český ráj, M. Medek Cílenost Celek Detaily Doložen vliv na postoje INTEGROVANÉ TEMATICKÉ CELKY 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 Přírodní hrozby Sociální ohrožení Nepříjemné situace Strach z lesa: evaluace programu Les ve škole pro 6. ročník (Sdružení TEREZA) Před Po Dlouhodobější školní programy spojené s krátkými pobyty v přírodě mohou zmírnit iracionální obavy dětí z lesa. Vliv především na dívky. NEPŘÍMÝ KONTAKT S PŘÍRODOU Pytlácká chýše v ZOO Helsinki. Foto JČ … ZOO (BOO) pedagogika: … vliv na environmentální vědomí, zájem, dlouhodobě? … Chovatelství, zahrádkářství … vliv na empatii ke konkrétnímu organizmu, přenos nejasný … SYMBOLICKÝ KONTAKT filmy, knihy, aplikace… …empatie ke konkrétnímu organizmu, časté miskoncepty Nepřímý a symbolický kontakt s přírodou může vyvolat zájem či posílit postoj ke konkrétnímu zvířeti, dlouhodobý efekt a transfer nejasný. EKOLOGICKÉ ZÁKONITOSTI & VÝZKUMNÉ DOVEDNOSTI Foto: J. Činčera Evaluátor: „Co si z toho včerejšího programu [monitoring čistoty vody] pamatujete?“ Žáci: „Líbilo se mi, jak čtyři kluci spadli do vody“ „nikdy jsem nešel vodou“ „že ta řeka je čistá“, „že v ní plavou ryby“ Z formativní evaluace pobytového programu CO (NE) VÍME… Znalosti nemotivují k chování • Porozumění principům ale může zkvalitnit rozhodnutí. • Více procesy, méně stavy. Čeští žáci mají dobré znalosti • Neumí je ale použít v praxi • Celosvětově klesá zájem o přírodní vědy Více strategií funguje • Pozitivistický přístup • Interpretivistický přístup • Postmoderní přístup Steve van Matre Foto: Aleš Kočí Šuplíky, ne nálepky! Toky energie Cykly Provázanost Změna CO (NE) FUNGUJE Prožitek a aplikace 1 program = 1 koncept Hlavní, ne dílčí Jazyk žáků Žáci aktivní Teorie a poučky Moc zajíců najednou Důraz na dílčí místo na hlavní Hlavně ať je to „vědecky“ Učitel aktivní ANO NE POJMOVÉ AKTIVITY Kontrolor potravních řetězců Informace Asimilace Aplikace Strážci Země. Foto: SEV Český ráj Koncepty ECQ průměr (% správně) St. odchylka Zisk Z P Velikost efektuPre Post Pre Post Tok energie 36 55 1.18 1.09 19 6.58 <0.0001 1.1 Cykly 58 78 0.84 0.84 20 4.33 <0.0001 0.71 Provázanost 44 71 0.68 0.69 27 4,35 <0.0001 0,65 Změna 54 74 0.73 0.65 20 3,91 <0.0001 0,6 Celkem 45 65 2.01 2.07 20 7.52 <0.0001 1.28 STRÁŽCI ZEMĚ: VLIV NA ZNALOSTI BADATELSKY ORIENTOVANÁ VÝUKA Téma Otázka a hypotéza Plán výzkumu Sběr dat Analýza Interpretace, závěr Badatelský cyklus NE • Pouze dílčí fáze • Řídí učitel ANO • Zapojení do celého cyklu • Vlastní otázka • Reflexe dovedností JČ. Foto JČ BOV NA POBYTOVÝCH PROGRAMECH BOV řízená studenty 5 denní pobyt pro SŠ Field study council Kindrogan (UK) Foto: JČ BOV (částečně) řízená lektorem Školní fáze + 2a1/2 dne pobyt Společnost pro Jizerské hory, Foto: David Kavan BOV VE ŠKOLE Vysvětlení badatelského cyklu Procvičení dovedností Aplikace: badatelské lekce Badatelé.cz Foto: Sdružení TEREZA Poster vysvětlující badatelský cyklus FSC Kindrogan Foto: JČ PROBLÉMY & KONFLIKTY CO JE CO Problémy… …ohroženo něco, co je pro nás hodnotou …VĚDA: příčiny – mechanismy – následky – možná řešení Konflikty: …různé názory na řešení problému …NÁZOROVÉ STRANY: kdo, co, proč, jak se dohodnout CO (NE) VÍME… Lidé o problémech ŽP vědí • Většinou souhlasí s ochranou životního prostředí. • Mladší děti a dívky větší zájem, než starší a chlapci. • Informace nejvíce z médií. Vědět neznamená rozumět. • Zmatek v příčinách, důsledcích i řešeních. Vědět neznamená jednat. • Většina nevěří ve vlastní schopnost něco změnit. • Symbolické činy nahrazují smysluplné akce. Harold R. Hungerford Od vědomí k akci. CO (NE) FUNGUJE 1 téma do hloubky Konflikt Místní Řešitelný Žáci zkoumají Žáci řeší Když chceš, změň to Více témat - přehled Problém Vzdálený Hrozivý Učitel informuje Učitel uvádí řešení Lidé by měli… ANO NE „ Výstava se neobtěžovala prezentovat rozdílné názory více stran. Taktéž velmi významně tíhne k typickému eco-dogmatu aneb "zlé" korporativní společnosti mučící malá koťátka.“ Z reflexe výstavy Supermarket SVĚT, SŠ MÁME PRÁVO MĚNIT POSTOJE? ANO Je společenská shoda Příklad: záměrné týrání zvířat, lesní požár… NE: Není společenská shoda Příklad: kácení na Šumavě, změny klimatu… Učitel a aktivista jsou dvě různé role. Motivuj k vlastnímu zkoumání INFÚZNÍ STRATEGIE: KRÁTKÉ PROGRAMY Velký, vzdálený problém To jsem nevěděl Hrozné Co já s tím Ať to někdo řeší Supermarket Svět. Foto: JČ Krátké programy Zvýší informovanost a zájem ale vyvolají beznaděj a cynismus a nemění chování. INTEGROVANÉ TEMATICKÉ CELKY: POBYTOVÉ PROGRAMY Malý počet témat a cílů Motivační prostředky Provázanost aktivit Vliv na znalosti, postoje, odhodlání Týden pro udržitelný život. Foto: SEVER TÉMA JE MYŠLENKA. MYŠLENKA JE ORGANIZAČNÍ KLÍČ. Provázanost života Evokace Hra pánevní kosti Ekologické principy Pojmové cesty Lidé a příroda Čokoláda Pralesy Časová provázanost Tančírna „Svět je složitý systém. Každý z nás je se světem propojený tisíci vazeb. Naše jednání ovlivňuje život lidí ve vzdálených zemích, životní prostředí, přítomnost i budoucnost.“ INTEGROVANÉ TEMATICKÉ CELKY: ŠKOLNÍ VÝUKA • metafora, výklad, prezentace • problémové úkoly, experimenty • prožitek, diskuse, příběh, reflexe • komunitní projekt, osobní reflexe 4. Nech využít v praxi 1. Propoj s žáky 2. Dodej informace 3. Procvič dovednosti Bernice McCarthy Model 4MAT Foto: aboutlearning.com PROJEKTOVÁ VÝUKA: MODEL PRO ANALÝZU KONFLIKTŮ Identifikace konfliktu Analýza textů Identifikace konfliktu, stran, postojů, hodnot Výzkumné dovednosti Výzkumná otázka, plán výzkumu, sběr dat… Procvičení Výzkum konfliktu Analýza zvoleného konfliktu Prezentace Občanská akce Plán řešení konfliktu Dobrovolná akce Strategie rozvoje Jizerských hor. Foto: JČ AKČNÍ STRATEGIE Ekoškola. Foto Aleš Kočí „A to mě nikdy nebaví to dávat jako stanoviště...oni totiž děti o to nemají moc zájem...Mě to strašně přijde jako kdyby o to neměli zájem. Oni nás i někdy prostě neposlouchaj a koukaj se třeba na strom nebo někam prostě jinam, nás vůbec neposlouchaj co jim my říkáme...Pak to pro nás ztrácí smysl...Oni dělají někdy bordel, potom je těžký jim to říct znovu...Jenomže pro ty malý...Kolikrát na to stanoviště ani nepřijdou, protože je to nezajímá...Pro ty, když se to řekne těm malým, tak pro ně to jde jedním uchem tam a druhým zase hned ven..“ Člen Ekotýmu na 7. r. venkovské ZŠ CO (NE) VÍME… Chování utváří souhra faktorů • Více teorií proenvironmentálního chování • Chování není funkce znalostí. • Pozitivní zkušenost a přesvědčení o zvládnutí je zásadní. • Chování ovlivňují sociální normy, bariéry… • Chování není konzistentní Chování je projev svobody • Lidé raději jednají z vlastní vůle, než pod tlakem • Výchova má etickou dimenzi. Osvětové akce posilují environmentální vědomí, ale jen málo kdy mají vliv na chování. Den Země v Oldřichově Foto: JČ „… tak vlastně ten bufet, jak se tam prodává to zdravý jídlo, tak vlastně všichni pokládaj to, že všichni budou jíst ty zdravý jídla a že třeba si nedáme nikdy to nezdravý, že my když si vememe do třídy Coca-colu , tak prostě okamžitě ta C-C se zabaví a naše třídní nám řekne, ne prostě že jsme ekoškola že C-C vůbec… Mě to zdraví moc nechutná a hlavně je to, mě to příde docela drahý. … No, ale ono to hlavně nemá vůbec žádný úspěch, že oni si všichni myslej, že když někdo jde do zdravýho bufetu, že tady nikdo nebude jíst brambůrky. Přece tam všichni vědí že tady pod náma je vlastně spoustu krámků, takže když si brambůrky nekoupíte tady v kantýně, tak si je koupíte někde mimo školu. “ Člen Ekotýmu na 7. r. městské ZŠ UČITEL MŮŽE ŽÁKY MOTIVOVAT, ALE NIKDY DO ODPOVĚDNÉHO ENVIRONMENTÁLNÍHO CHOVÁNÍ NUTIT. PŘÍSTUPY K ROZVOJI AKČNÍCH STRATREGIÍ Instrumentální Emancipační Sociální marketing Osvojování návyků Trénink Akční kompetence Komunitní programy Transformační učení Každý přístup předpokládá jiné strategie. Sociální učení Vzdělávání pro udržitelný rozvoj Trénink budoucích učitelů. Foto JČ SOCIÁLNÍ MARKETING Plakát přesvědčuje k finančnímu daru. Nový prales. Foto: Čmelák • Konkrétní akce • Změna chování tady a teď Očekává se • Dospělé Cílí na • Informovanost (vědomí) • Zaujetí • Sociální normyRozvíjí • Průzkum v komunitě • Mapování bariér a benefitů • Práce se sociálními normami Doporučuje se OSVOJOVÁNÍ NÁVYKŮ Děti se učí třídit odpad. SustainEd (JAR). Foto: JČ • Dlouhodobý návyk Očekává se • Děti Cílí na • Znalost • Dovednost • PostojRozvíjí • Vysvětli a ukaž • Procvič • Nech aplikovat • Posiluj Doporučuje se TRÉNINK Učitelé si zkouší EVP pro žáky. SEV Český Ráj. Foto: JČ • Osvojení nových postupů • Změna praxe Očekává se • Dospělí Cílí na • Znalosti • Dovednosti • Postoje • Přesvědčení o vlastní efektivitě Rozvíjí • Konkrétní cíle a výstupy • Zkušenost – reflexe - aplikace • Propojení s pracovištěm • Práce s celým týmem Doporučuje se ROZVOJ AKČNÍCH KOMPETENCÍ Ekotým kreslí vizi své školy Ekoškola Foto: Aleš Kočí • Osvojení kompetencí k řešení nejednoznačných a komplexních situací občanského života Očekává se • Žáci Cílí na • Kompetence: spolupracovat, plánovat, formulovat vizi, vidět problém z více stran… Rozvíjí • Zapojení do akce, projektu • Komunitní charakter • Participace • Dobrovolnost Doporučuje se Kompetence pro občanské, kritické chování > individuální návyky B.B. Jensen, Foto: LinkedIn Vybrané korelace v programu Ekoškola (2012). Akční kompetence statisticky významně korelují pouze s pociťovanou mírou participace žáků na rozhodování. KOMUNITNÍ PROGRAMY Skupina nadšenců naplánovala a realizovala udržitelnou obytnou čtvrť EVA-Lanxmeer (Nizozemí) Foto: JČ • Dlouhodobá proměna komunity směrem k udržitelnosti Očekává se • Celá komunita Cílí na • Komplexně kompetence k řešení problémů komunity • Skupina si plánuje učení samaRozvíjí • Sdílená vize a konkrétní cíle • Dobrovolné zapojení • Facilitace • Sociální učení Doporučuje se TRANSFORMAČNÍ UČENÍ Komunitně orientovaný program udržitelného rozvoje Šymkent (Kazachstán) Foto: JČ • Změna „mentálních modelů (referenčních rámců)“, komplexního náhledu na realitu Očekává se • Jednotlivce • Organizace Cílí na • Zpochybňuje stávající pohled (desorientační dilema) • Otevírá nové interpretaciRozvíjí • Zprostředkovat zkušenosti narušující stávající pohled • Facilitovat proces přechodu • Podpora učení komunitou Doporučuje se Jack Mezirow, C. Argyris, D. L. Meadows, S. Sterling JAN ČINČERA, HONZACINCERA@GMAIL.COM