lihové vnitro 4/2008 zpravodaj pro dobrovolníky a zaměstnance Hnuti DUHA Celoduhové setkáni Hnutí DUHA v ulicích Sedmá generace vazné i nevazne jeunM * Nejrychlejší prázdniny v živote Máme novou Strategii c Hnutí DUHA X 01 O telegraf rozhovor reportáž fórum kampaně lihové vnitro 4/2008 zpravodaj pro dobrovolníky a zaměstnance Hnutí DUHA Obsah Telegraf Letos v létě.... Nejrychlejsi prázdniny Celoduhové setkání Bohatá odpadová sklizeň Vít Kouřil a Sedmá generece Kalendář akcí Olomoucké okénko Přehled grantových uzávérek Pravé vyšlo... 3 4 6 8 9 10 12 12 12 12 Milí duhoví přátelé, zúčastnil jsem se obou částí strategického plánováni, které se uskutečnilo v červenci a září. Pracovali jsme tvrdě, plán na léta 2009 - 2013 je víceméně hotový. Někteří z vás se s jeho nejdů-ležitějšími body měli možnost seznámit na celoduhovém setkání. Když už jsme u něj, myslím, že se opět vydařilo. Zde patří dík organizátorům. Z programových luhů a hájů stojí na tomto místě za zmínku dvě naše kampaně. V jedné z nich se snažíme o reformu lesního zákona. Dobrým předpokladem je nedávno vládou přijatý národní lesnický program (NLP). Program je zatím jen rámcem, je třeba ho ještě úspěšně promítnout do lesního zákona. V pracovní skupině pro přípravu NLP zasedal za nevládní organizace Jára Bláha - Chrobák, který postupem času debatu v pracovní skupině do jisté míry ovládl. Zasedali s ním myslivci, lesáci, drevári, bikeři a mnozí další A výsledek? NLP obsahuje například omezení holosečí, sázení více listnáčů nebo snížení stavů spárka-té zvěře. Tedy věci, které dlouhodobě prosazujeme. Velký dík tedy patří Chrobákovi. Nelze nezmínit naše veleúspěšné tažení proti těžbě uhlí v severních Čechách. Před několika lety se přijímala státní energetická koncepce, která měla obsahovat zrušení ekologických limitů těžby, tedy hranice, za kterou už rypadla nevjedou. V důsledku by to znamenalo zbourání několika severočeských obcí, včetně rozlehlého Horního Jiřetína a Černic. Spustili jsme kampaň. A dnes v severních Čechách vrcholí krajská předvolební kampaň. To, že se zachování limitů objevilo v programu SZ, nikoho nepřekvapí. Nakonec se ale podařilo přesvědčit i ODS a ČSSD. A ODS si tam ještě nádavkem zahrnula odpis zásob uhlí za limity, což je ještě silnější záruka. Člověk se nestačí divit. Není však nad čím dumat, když si představím tu spoustu práce. Začali s ní Petr Holub a Roman Klecker a letos ji pomalu, ale jistě dotahuje do vítězného konce Jana Kubáňová. Poslední velké díky tedy patří jim a všem dalším, kteří se do naší kampaně zapojili. Nechci nic zakřiknout, ale pomalu můžeme chladit šampaňské. Petr Machálek Zpravodaj Duhové Vnitro č. 4, ročník 2008 Pro dobrovolníky a příznivce Hnutí DUHA. Vydává Centrum Hnutí DUHA, oddíl Místní skupiny. _ ^ Redakce: Michal Šimoník, Pavlína Filipová. Marie Sve Martin Sedlák, Petr Dobrý, Renata Placková ^ Fotografie: archiv Hnutí DUHA, Petr Vozák, Markéta Jedl'0 Jitka Olšanová Adresa redakce: Michal Šimoník, Hnutí DUHA, Bratislavská 31,602 00, Brno, michal.simonik@hnuti Vychází 17.10. 2008. Uzávěrka dalšího čísla 15.12. 2008. iduria Vytištěno díky laskavé finanční podpoře Magistrátu Brna. ta B R N H Máme novou strategii Na začátku a konci léta se odehrály dvě fáze duhově-historicky významné události. Na Luckém vrchu, horské chatě nedaleko Poličky, se dvakrát sjelo asi pětadvacet lidí z centra i místních skupin. Plánovali strategii Hnutí DUHA, tedy to, jak by organizace měla vypadat a pracovat v budoucnu. K čemu jsme pod důsledným vedením Marty Misíkové dospěli? Zásadní jsou tři věci: podařilo se nám zformulovat vizi a poslání Hnutí DUHA a strategické cíle pro období 2008-2013. Vize, tedy naše představa o tom, v jaké společnosti bychom chtěli pracovat a žít, znítakto:„Hnutí DUHA usiluje o svobodnou a demokratickou společnost, která respektuje a chrání přírodu a zajišťuje čisté a zdravé prostředí pro život. Společnost, ve které chceme žít, musí také vytvářet prostor pro aktivní účast občanů na správě veřejných záležitostí, dávat významnou roli obcím a regionům. Měla by být sociálně citlivá, mírumilovná, schopná kritické reflexe a nést svůj díl globální spoluzodpovědnosti." V poslání je obsaženo, co chceme a můžeme sami pro naplnění této vize udělat: „Posláním Hnutí DUHA je prosazovat čisté a zdravé prostředí pro život. Chceme získávat lidi k účasti na změnách společnosti, které omezí znečištění a zajistí respekt k přírodě a její ochraně. Usilujeme o pestrou a činorodou občanskou společnost. V naší práci klademe důraz na věcnost, přesnost a poctivost." Vize i poslání jsou poměrně obecné „řeči", je tedy třeba je rozpracovat do konkrétních strategických cílů, kterých jsme vytvořili deset pro čtyři oblasti práce centra (programovou, veřejně komunikační, organizačně personální a finančně-materiální). Tady jsou: Programová oblast 1. Od příštího roku, a následně zhruba v dvouletých intervalech, se bude pravidelně konat tzv. programová konference, jejíž hlavní náplní bude zejména průběžná analýza témat, kterým se věnujeme, a jejich prioritizace v rámci organizace. 2. Postupně, do roku 2011, budeme snižovat počet kampaní v jednotlivých programech, až dospějeme ke stavu, kdy každý program povede maximálně tři kampaně, z nichž jedna bude prioritní (bude jí věnována více než polovina kapacity programu). 3. Do konce roku 2010 vyčleníme minimálně jeden pracovní úvazek, který bude zaměřen na spotřebitelská témata. Oblast veřejné komunikace 4. Do roku 2013 výrazně posílíme kapacitu veřejné komunikace. Naším cílem je, aby se v té době PR, publikacím, médiím a webu věnovalo šest lidí. 5. Ve více než polovině našich kampaní povedeme dílčí komunikační kampaň s využitím inovativních médií a technologií. 6. Do poloviny roku 2009 bude vytvořena komunikační strategie Hnutí DUHA, kterou budeme aktivně využívat v naší práci. Organizační a personální oblast 7. Zvýšíme mzdy na 75-90% úrovně mezd ve veřejné správě a současně budeme motivovat zaměstnance nefinančními benefity. 8. Dosáhneme změny organizační kultury s důrazem na osobní zodpovědnost jednotlivých pracovníků. Finanční a materiální oblast 9. Od roku 2013 budeme získávat z individuálního fundraisingu 10 milionů korun ročně a počet pravidelných dárců vzroste nad 8500. Při získávání nových dárců budeme ve větší míře využívat nových metod individuálního fundraisingu. 10. Vytvoříme a případně začneme realizovat podnikatelský záměr, který zajistí dlouhodobý a stabilní příjem. V průběhu října a listopadu bude Strategie Hnutí DUHA dopracována do konečné podoby. Kromě jiného ještě chybí strategické cíle pro oblast místních skupin a dobrovol-nictví, které tvoří nedílnou součást Strategie. V prosinci se kompletním dokumentem bude zabývat Rada Hnutí DUHA, která by ji měla definitivně schválit. Potom už bude potřeba „jen" dostatek odvahy, nadšenia sil, abychom splnili to, co jsme si naplánovali. Jaromír Němec Čerstvě z jižních Čech Českobudějovické skupině se letos daří. Po oslavách Dne Země zarámovaných bioherme-línem se jim poštěstilo i v odpadech. Jihočeský kraj naznal, že projekt „Moudře s bioodpady -šance pro mládež" stojí za to a přiznal skupině nemalou finanční podporu. V rámci projektu spolupracuje místní skupina se třemi školami, které mají ekologickou výchovu na slušné úrovni a mají o spolupráci zájem. Děti dostaly české kompostéry z recyklovaného plastu, budou zvány do kompostáren a na přednášky o tématu zelených odpadů. Přesvědčí se na vlastní oči, že bioodpady se dají mnohem lépe zužitkovat jinak a jinde než na skládce a že to není zas tak složité. Růžena Šandová Šumavský infostánek Na začátku července jsem se zúčastnila práce na infostánku u Plešného jezera. Abych řekla pravdu, představovala jsem si to jako odpočinkovou dovolenou po rušném školním roce, a když si odmyslím pár maličkostí, tak to tak vlastně i bylo. Musela jsem si zvyknout na každodenní devítikilometrovou dlouhou vyjížďku na kole do kopce, častý déšť, komáry, zimu nebo naopak vedro. Ale to se vlastně dalo čekat. A proč jsme já i ostatní toto podstupovali? Působili jsme jako osvěta turistům i „domorodcům", poskytovali jsme informace o dvou nejvýznamnějších přírodních katastrofách, které Šumavu v poslední době postihly - orkánu Kyrii a kůrovci. Vysvětlovali jsme „bez-zásahový" postoj Hnutí DUHA i NP Šumava, proč je důležité a správné ponechat suché mrtvé stromy na svém místě a nesnažit se každou spadlou větvičku hned vytěžit. Setkali jsme s pozitivními i negativními ohlasy, většinou se nám podařilo zavést smysluplnou konverzaci, ve které jsme si vyměnili argumenty. Určitě to mělo přínos pro obě strany. Setkali jsme se i s lidmi, kteří připouštěli jako jediné možné řešení těžbu, nenechali si to nijak vymluvit a ani neměli zájem si poslechnout naše stanovisko. Když pominu všechny ekologické důvody a vezmu to čistě esteticky, myslím, že je mnohem hezčí pohled na kopce se suchým lesem, než na kopce plné pařezů. Samozřejmě nejkrásnéjší pohled je na zdravý zelený les, ale obnova je důležitá a příroda si poradí i bez nás. Však tu byla mnohem dříve než my. Oporou nám byli i strážci Národního parku, kterým bych tímto ráda poděkovala za ubytování, půjčení kol i občasnou přítomnost a společnost. ^\ Lucie Novotná. Letos v létě jste o nás museli zakopnout Ota Kubinec Čekali jsme na to celý rok. Nikdo z nás ale nevěděl, jaké to bude. Rok od roku stoupá konkurence a při každém zvyšování počtu týmů jiných organizací přibude jedna kapička potu na našich čelech. „Letos to bude hustý...", přikyvujeme poté, co se poprvé všichni sejdeme. Blíží se prázdniny a kolegové mimo oddíl individuálního fundraisingu se potichu těší na dovolenou. Potichu kvůli nám, vědí totiž, co přichází. Kolos, jemuž dnes nikdo neřekne jinak než DD - Direct Dialog. Čas letní náborové kampaně; období, jehož protikladem je volný čas. Zkratkami se to v týmu DD jenom hemží: R, TV, MK, MA, VDD, PTP, NTP, ZF, RTP, DOR Není čas vysvětlovat, co znamenají, není to důležité. Hodiny na věži běží a stovky informací musíme vstřebat každý den. Každé ohlédnutí dozadu znamená slovo, které jsme z duhového slovníku navždy vymazali: „Nestíhám." Marie (vedoucí direct dialogu) týmovým nováčkům (Martině Hájkové, Mary Dvořákové a Mirce Uličné) hned při prvním setkání s úsměvem sděluje: „Tohle budou vaše nejrychlejší prázdniny." A starý matador, Honza Gregor, který zažil už první DD časy v roce 2002, se jen škodolibě uchechtne. Letos už posedmé vyrazili brigádníci a brigádnice Hnutí DUHA informovat o naší práci lidi v pražských a brněnských ulicích. Jejich cílem bylo přesvědčit je k trvalé podpoře práce Hnutí DUHA a sepsat s nimi dárcovský formulář. Jak to celé probíhá Uběhne hodně vody ve Vltavě i Svratce, než prvnítým brigádníků vůbec vyleze na ulici. Napřed je potřeba si sednout a poučit se z předchozích úspěchů a chyb. Úspěchů proto, abychom je mohli zopakovat, a chyb, abychom preventivně zabránili jejich opakování. V březnu plánujeme začátek i konec kampaně, výsledky, ke 4 kterým se chceme dostat, systém odměn, kontroly a zodpovědnosti pro celý tým, konkurzy. Probíráme možnosti inzerce technické zázemí, připravujeme smlouvy, o měsíc později vybíráme z uchazečů ty nejlepší pro posílení našeho týmu. Základ je samozřejmě v těch, kdo mají zkušenost z některé předcházející sezóny, již s námi spc-lup^00" vali nebo nás jednoduše okouzlili na konkurzu. Wh o is who Největší hrozbou celého Direct dialogu je únik dat. Abychom mu zabránili, existuje trojitá kontrola všech formulářů, vše se zapisuje do počítače a zároveň existuje v tištěné podobě podepsané příslušnými lidmi. Zodpovědnosti se samozřejmě odrážejí ve smlouvách. Pokud by došlo k průšvihu, poškodilo by to nejen Hnutí DUHA, ale také celou metodu Direct dialog, kterou využívají i jiné organizace. Utrpěl by celý nevládní sektor protože by mu ubylo na důvěryhodnosti. A není to jen tak někdo: Greenpeace, Člověk v tísni, Arnika, UNICEF, Amnesty International. Tato jména jsou zárukou kvalitní konkurence. Musíme obstát. Proto je na samotném DD nejdůležitější systém rozdělení práce a zodpovědnosti jednotlivých pozic. Člověkem na vrcholu celé pyramidy je vedoucí direct dialogu. Marie Švédova má na starosti přípravu celé kampaně a je za ni zodpovědná: od náboru koordinátorů, přes kontrolu průběhu DD, komunikaci s ostatními organizacemi, až po konečné výsledky. V každém městě (Brno, Praha) pracují na DD dva lidé: místní koordinátor (Martina Hájková, Honza Gregor) a místní administrátor (Mary Dvořáková, Mirka Uličná). První z nich vybírá a školí recruitery a týmové vedoucí, organizuje práci na ulici, motivuje a kontroluje výsledky jednotlivců, poskytuje zpětnou vazbu. Můžeme to shrnout do slov organizačně-personální stránka. Administrátor naopak zadává inzerci, přebírá vyplněné formuláře od týmových vedoucích, Bohatá odpadová sklizeň Veronika Vávrová Hnutí Duha prosazuje lepší recyklační služby pro občany na mezinárodní, národní i lokální úrovni. Cílem kampaně je zajistit snadné třídění pro všechny a zvýšit tak celkovou míru materiálového využití ze současných ani ne 20% na úroveň mnohem lépe recyklujících a kompostujících krajin. V poslední době jsme zaznamenali hned několik úspěchů, pojďme si je proto zrekapitulovat. ČSSD recykluje Pilná práce během léta nám přinesla bohatou sklizeň'. První velký úspěch přišel už koncem srpna, kdyjedna z největších českých politických stran, ČSSD, vydala spolu s Hnutím DUHA prohlášení, ve kterém se zavázala k prosazování lepších recyklačních služeb pro občany po krajských volbách. Ve společném zájmu je, aby kraje vytvořily recyklační fondy, ze kterých budou moci města, obce a mikroregiony financovat projekty na zlepšení recyklačních služeb pro domácnosti. Peníze se přitom soustředí na projekty, jež domácnostem usnadní třídění odpadu. Příkladem může být svážení tříděného sběru (včetně kuchyňských odpadů) přímo od domu nebo rozdělování domácích a komunitních kompostérů domácnostem. Peníze z fondů rovněž poputují na šetrnější způsoby likvidace odpadů jako jsou bioplynové stanice, kompostárny nebo na rozvoj recyklačních technologií. Podporovat nebudou výstavbu spaloven. Společnou snahou také bude ukotvit snadné třídění v zákoně o odpadech, aby občané všech obcí a měst měli možnost třídit alespoň základní druhy odpadů - bioodpady, sklo, papír, kovy a plasty. Snadnější kompostování v obcích a městech Dalším z řady úspěchů je vyhláška Ministerstva životního prostřed o podrobnostech nakládání s biologicky rozložitelnými odpady. Hnut DUHA o její vydání intenzivně usilovalo několik let. Po dlouhém a netrpělivém čekání se tak pro obce a města otevřela možnost snadnějšího kompostování odpadu ze zeleně a prořezů. Bez zbytečných administrativních procedur můžou radnice a obecn. úřady vybudovat malé zařízení na kompostování biologicky rozloží telného odpadu až do produkce 150 tun kompostu ročně. Vyhláške vyjasnila také způsob komunitního kompostování. Kompostováním se nejen zlepší recyklační služby pro občany, ale ubude i množství odpadu putujícího na skládky. Obce a města tak mohou v konečném důsledku ušetřit na poplatcích za skládkování. Výrobky bez nebezpečných chemikálií Posledním z úspěchů je schválení zákona o chemických látkách. Sice se přímo netýká recyklačních služeb, ale do velké míry ovlivňuje i odpadovou scénu. Poslanecká sněmovna koncem září úspěšně přehlasovala prezidentovo veto a světlo světa uzřel zákon přijatý na základě evropské směrnice o chemických látkách známé jako REACH. Nově přijatý zákon občanům zabezpečuje právo na informace o chemických látkách ve spotřebním zboží i o jejich účincích na životní prostředí a zdraví. Nejnebezpečnější chemikálie budou navíc časem nahrazeny méně rizikovými. Výsledkem by měly být k lidskému zdraví a životnímu prostředí šetrné výrobky které lze většinou i snadněji recyklovat. 00 (3339i Balit to ještě nehodláme Pokud Víta Kouřila potkáte na ulici, bude mít v ruce kolo nebo kočárek, v batohu Sedmé generace, ovoce ze Zelňáku nebo kabely od elektrické kytary. Téměř všude chodí pozdě, ale nikdy nezapomene na neotřelé nápady, názory a postřehy. Můžete si s ním povídat téměř o všem: o ekologii, filozofii, politice a společenském dění stejně jako o přebalování dětí, výhodách různých typů kočárků nebo o cvičení posilující svaly batolat. Ale pokud už s ním budete mluvit, nevynechejte hudbu, film a knihy. Kolegyně z redakce o něm tvrdí, že je velmi inspirativním člověkem s luxusním smyslem pro humor a tvořivé hraní si se slovy. Víte, už tři roky jsi šéfredaktorem Sedmé generace (SG). Zkus prosím čtenářům Vnitra popsat, co všechno tvoje práce obnáší. palo by se říct, že jsem taková holka pro všechno. S Dášou Smolíkovou, bez které by SG už dávno nebyla, spoluplánuju čísla a dělím se o editaci textů, k tomu píšu vlastní články, dělám rozhovory a nakonec nolu s ostatními „experty" kafrám grafičce do fotek. Dál se podílím 0pagačních „kampaních" nebo oslovujú nová prodejní místa -n ě tady v Brně, protože moc necestujú. Od jara tohoto roku se h'aV ažím pracovat na webu SG. Pak jsou tu ještě koncepčnější taky S ntv dvakrát za rok redakční rada, v současné době taky tzv. věci: gra \^a0y\z\ rozvoje SG konvoje. To je zhruba všechno. - ípie toho d°cela "o*. Mysliffl' ztř| a nakládat, na co stačí. A já mám pravidelné - kla"' *e isl na redakžních scnuzkach náša na tebe «Praf„ napady» spoustu z nich ale nemůžete a„Z kreativní- Srsis enému rozpočtu. Není to příliš " t 6nít(neJen)kV uskUte uie na hraně mezi realitou a idea- denK>t,vU' ,ŽU neustále ba,an l0žím si vlastní kontračasopis Asi každý cloveK^jdedaU iismem.Alejestl'tota a Generace zhyne na úbytě, (smích) Demotivující jsou spíše věci, které se dějí obecně ve společnosti než to, co se děje v SG. V Generaci se některé věci neprosadí; ale podstatněji nám chybí dobrovolníci - jak autoři, tak třeba roznašeči záložek -, kteří jsou zapálení pro ideu časopisu. To ,mě trápí víc než nedostatek peněz, který beru jen jako běžný průvodní jev neziskového projektu, kterým očividně jsme. Všiml jsem si, že se v poslední době daří Generaci probírat neotřelá témata, jako třeba greenwashing („přemalovává-ní" komerčních produktů či firem „na zeleno") nebo Čindií (Čína a Indie). I pojetí klasických témat novým pohledem jako třeba u globalizace je příjemné. Jak témata vybíráte a zpracováváte? Naše úvaha je, že médií je v České republice strašná spousta a není třeba rozmazávat rozmazané. Buď se tedy snažíme najít jiný úhel pohledu pro aktuální témata, nebo častěji vybíráme témata nadčasová a průřezová - z toho pak vyplývá třeba ta Čindie, ekopsychologie nebo pomalý život z připravovaného šestého čísla. To jsou pojmy, které v českém mediálním prostředí najdete sporadicky. Ověřujeme si to pomocí mediálních databází, ze kterých víme, o čem se píše, kolik a jak. Nejdeme na to tedy čistě intuitivně. A konečně zohledňujeme náš SG archiv, abychom se příliš neopakovali, respektive daná témata rozvíjeli. Nedávno vyšel Respekt, kde se mluvilo právě o greenwa-shingu, kterému jste se letos věnovali. Vypadá to, že teď začínáte určovat, o čem budou česká média psát. Kdybychom to určovali, citovali by nás, což se nestalo. I když Karolínu Vitvarovou-Vránkovou, která článek v Respektu psala, respektujeme, (smích) Je naší předplatitelkou a SG ji patrně inspirovala, aby článek napsala. Nedělám si však iluze, že se nějak prosadíme třeba do České televize nebo MF Dnes - ta mediální mašina jezdí na úplně jiný pohon. Když už jsme nakousli změny v SG, nesmíme zapomenout na změnu její vizáže. Minimálně živá, barevná obálka se od těch starších, černobílých hodně liší. Jak změny vnímají čtenáři? S barevnou obálkou jsme začali od prvního loňského čísla po dlouhodobějších úvahách, kdy jsme přemýšleli o celobarevné SG. Šli jsme nakonec kompromisní cestou - vznikla pouze barevná obálka, zatímco vnitřek zůstal černobílý. Od posledního čísla loňského roku, kdy nastoupila nová grafička Jana Kudrnová, je pak patrná změna v designu, a to nejen u titulních stran. Jak vyplynulo z loňských dotazníků, čtenářům tyto změny nevadí, ba naopak. Cena 55 korun za číslo není úplně běžná, většina médií vynahrazuje náklady reklamou, která zabírá čím dál tím víc místa. Jak na tom bude SG? To, že nechceme prodávat naše čtenářky a čtenáře inzerentům, je z cenového hlediska jistě nevýhoda. Máme jen dvě strany inzerce zevnitř na obálce, které využijeme pro drobnou reklamu. Abychom ale inzercí vynahradili většinu grantů, museli bychom nasmlouvat víc než deset stran reklamy na číslo. Třeba známý The Ecologist a další podobné časopisy na Západě hodně fungují na inzertní bázi, ale v našich podmínkách to ještě není reálné. Je to začarovaný kruh - musíš investovat do barevné podoby, pak musíš investovat do propagace, abys získal dalších pár tisíc čtenářů, a pak konečně můžeš zvednout cenu reklamy. Až potom se to možná začne finančně vyplácet. Sedmá generace se dříve jmenovala Poslední generace. Dá se nějak vysvětlit ten na první pohled až téměř apokalyptický název? Časopis Poslední generace vznikl ze skepse a skepse Sedmou generaci dosud živí. Na druhou stranu leitmotivem letošního roku je heslo „Nechejme si pesimismus na lepší časy", takže balit to ještě nehodláme. I když osobně jsem spíše skeptický k tomu, jestli je moderní společnost schopna rychle přejít z ropné éry do „solárního věku". Změna musí být nejen rychlá, ale i hluboká, strukturní - nejedná se jen o pouhou výměnu neobnovitelných zdrojů za obnovitelné, ale o způsob, jakým lidský rod na Zemi pobývá. Abych však řekl něco konstruktivního: ještě není čas na kolektivní sebevraždu... (smích) Říkal jsi, že SG teď prochází jakousi strategicko-inkubační fází. O co přesně jde a jak to poznají čtenáři? V minulých třech letech jsme posouvali Generaci mírně v mezích (environmentálního) zákona. Nyní jsme dospěli do fáze, kdy máme barevnou obálku, solidní grafiku i kvalitní černobílé fotografie, stabilizovaný autorský tým a stagnující počet předplatitelů. Teď tedy řešíme, jestli SG nepředstavit širšímu obecenstvu, aby naše práce měla větší smysl a neinformovali jsme pouze ty informované. A nepřesvědčovali přesvědčené... Nejsme primárně aktivistický časopis, jak nás označil Bohuslav Binka ve Veronice. Když píšeme o problému, snažíme se na něj dívat z více stran. Nahlédnout za roh dějů i věcí, nebýt jednoduše pro nebo proti, ale na druhou stranu nesklouznout do relativismu či solipsismu. Chceme-li však oslovovat řekněme dvoj- či trojnásobný počet lidí, pak se objevují zásadní problémy. Jestli SG měnit obsahově, distribučně či propagačně. A je otázka, jak na to - počínaje názvem, přes barvu, výběr témat, způsob psaní, žánry, profesionalizaci redakce a konče propagační kampaní. Nápadů je dost, teď je ještě uskutečnit. Nechci tím říkat, že nejsme spokojení se současným stavem, ale víme, že - jak říkávali normalizátoři - rezervy jsou nemalé, (smích) Když odhlédneme od finanční stránky, co vidíš do budoucna jako nej větší problém Sedmé generace? Rozhodně nám chybí dostatek zpětné vazby od čtenářů - každé číslo pár ohlasů má, ale na zhruba tři tisíce čtenářů nám to přijde málo. Rádi bychom vzájemnou komunikaci zintenzívnili, a to především přes webové stránky. Bohužel původní diskusní fóra na webu vyhnila, protože nebyl zájem. Na webu zatím nově přibyl prostor na komentáře ke všem článkům, v dohledné době vznikne nová rubrika na způsob blogu. Ale nabízí se také pořádání „offline" akcí, které budeme zaštiťovat jako takzvaní mediální partneři, třeba debaty či koncerty. Rád bych tedy všem příznivcům a sympatizantům Duhy zvěstoval, že se mohou „vize" Sedmé generace zúčastnit nejen ve formě občasných vzkazů či tipů na články. Vít Kouřil (1975) Bývalý pingpongista a kofolik. Vyrostl na slováckém venkově, ale t.č. je brněnským post-ruralistou. V Brně vystudoval historii na Filosofické fakultě a mediální studia na Fakultě sociálních studií MU, doktorát ze sociologie tamtéž úspěšně nedokončil. Kromě koordinování Sedmé generace přednáší na MU úvod do studia médií a průmysl populární hudby, občas se též připlete k mediálnímu výzkumu a hudebnímu recenzorství. Má rád Lucii Němcovou, Anežku Kouřilovou a Natašu Gollovou. Mívá pocit, že přichází všude a na všechno trochu pozdě. Připravil Michal Šímoník. Sedmá generace (1992) Vznikla původně jako Poslední generace s podtitulem „Optimistický časopis Hnutí DUHA pro životní prostředí a dobu". Redakce ve složení Jakub Patočka, Jan Beránek, MarekSečkařa Jaromír Beneš se v úvodním prohlášení přihlásila k nezbytné změně společnosti. Prvnímu vydání dominovala problematika jaderné energie, úspory energie, kritika Světové banky a nehu-mánnost trestu smrti. V roce 1997 vzniká Sedmá generace s podtitulem „společensko-ekologický měsíčník". Název je symbolický, redakce je totiž přesvědčena o tom, že chceme-li jako lidstvo žít na této planetě ve spokojenosti a míru, musí naše jednání zohledňovat také potřeby našich potomků. A to i těch, kteří přijdou sedm generací po nás. V současné době je SG univerzálním environmentálním časopisem, který čerpá z humanitních, sociálních i přírodních věd. Využívá publikačního zázemí Hnutí DUHA, je však samostatným projektem. Má okolo 1100 předplatitelů, 40 prodejních míst a přibližně 3000 čtenářů. Kalendář akcí ŘÍJEN 25.- 26.10.2008 - Zasaď strom v Moravském krasu, Skalní mlýn, lesní brigáda. Bližší informace: elis.k@seznam.cz LISTOPAD 3. 11. 2008 - Exkurze „Progresivní odpadové hospodářství v praxi", Letohrad/Vysoké Mýto/Chrudim, exkurze za dobrými způsoby praxe v nakládání s odpady. Bližší informace: Veronika Vávrová, veronika.vavrova@hnutiduha.cz 7. -9.11.2008 - Ostrovidění, Volary, úvodní setkání dobrovolníků rysích hlídek. Bližší informace: rysi.hlidky@hnutiduha.cz 8. - 9.11. 2008 - Zasaď strom v Moravském krasu, Skalní mlýn, lesní brigáda brněnské místní skupiny. Bližší informace: elis.k@seznam.cz 14.-17.11.2008 - Zavýjení, Morávka, seminář pro nové zájemce o vlčí hlídky. Bližší informace: vlci.hlidky@hnutiduha.cz 28.- 30.11 ■ 2008 - Zavýjení, Huslenky, seminář pro nové zájemce o vlčí hlídky. Bližší informace: vlci.hlidky@hnutiduha.cz PROSINEC Průběžně - Rysí a vlčí hlídky. Bližší informace: www.selmy.cz Právě vyšlo... Studie - Suroviny v popelnici - Spotřeba materiálů v české ekonomice a její důsledky pro odpadové hospodářství „Představte si, že každé ráno kamion do vašeho domu doveze všechny materiály, které ten den spotřebujete..Přede dveřmi bude naskládané dřevo, z něhož jsou vyrobeny vaše noviny, chemikálie z vašeho šamponu, plasty z tašky, které dostanete v obchodě, kovy z vašich spotřebičů a vašeho auta, denní podíl na surovinách, které sdílíte s ostatními. Na spodku hromady budou ležet materiály, jež nikdy neuvidíte, včetně dusíku a fosforu používaného k hnojení při pěstování vašeho jídla." Pokud jste průměrný obyvatel České republiky, každodenní hromada bude vážit 132 kg. Studie Hnutí DUHA - červenec 2008 Olomoucké okénko Přes prázdniny jsme omezeně fungovali a neomezeně odpočívali.-»Koordinátor Mira Kutal okouzlil posuzovatele grantových záměrů na Nadaci rozvoje občanské společnosti a získal grant zvíci dvou ročních rozpočtů H DO. Olomoucký tým setím rozšířil do nebývalých rozměrů. Kancelář bohužel nikoliv. -* Uspořádali jsme biojarmark. Navzdory ledovému počasí teklo biopivo proudem, cimbálovka hrála, stánky neulétly, stánkaři přijeli, lidé dorazili, všeobecné bionadšení opanovalo námestia my jsme se nezbláznili. -* Pokud Rada města přepustí prakticky nevytěžitelný podmáčený lužní les u Litovle CHKO, založí tam správa prales. Měl by být přístupný komáro-odolným vědcům i veřejnosti. -* Hornbach u autobusového nádraží přišel naší zásluhou už dvakrát o územní rozhodnutia na to třetí jsme opět podali žalobu.-* Olomoucké parky oživují mrtvé stromy - aspoň podle broučků a respondentů ankety iniciované HDO a Flórou Olomouc. Stovka lidí souhlasí s tím, aby je správa parků nechávala ležet a zvolna tlít.-* Vlčí hlídky vyly v Beskydech a počítaly čtvernohé odpovědi. -* Dotisk brožurky o (ne)bezpečí medvědů byl distribuován do nora pod vývraty. -^Zrevidovali jsme příruční knihovnu v ekoporadně. Má 850 svazků a výpůjční řád jen o málo složitější než Vědecká knihovna v Olomouci. ■* Ekologické listy jsou mladé a akční periodikum. Agentura Mládež v akci podpořila tisk až do roku 2010 díky projektu Zajímej se, piš a chraň. -* Povodí Moravy musí přehodnotit zásahy do Moravy a Bystřice v Olomouci a Bečvy u Přerova. HDO je považuje za dílem zbytečné a dílem nepovedené. Ledňáčci v písčitých březích Bečvy hnízdící nejspíš také. O úpravě dalších toků vedeme diskusi, dílem bohužel přes správní soud.-* Žloutenky nebylo ušetřeno ani zelené hnutí. Přehled grantových uzávěrek Termín Název programu Nadace Kontakt 1. 12. 2008 Small grants International Visegrád Fund Roman Babjak, Kráíovske údolie, 8811 02, Bratislava, tel.: +421259 203 811 www.visegradfund.org 31. 12. 2008 Ochrana životního prostředí Česko-německý fond budoucnosti Soňa Dederová, Na Kazance 634, 7171 00, Praha 7, tel.: 283 850 512-14 www.fondbudoucnosti.cz