ROPA A ZEMNÍ PLYN (+ NEKONVENČNÍ ZDROJE) Filip Černoch MEB415 Environmentální aspekty energetiky Průzkum a těžba konvenčních zdrojů  Onshore  Limitované dopady – zvládnutá technologie, fyzicky limitovaná možnost úniku  Dopady podobné srovnatelným těžebním operacím v neenergetickém sektoru – narušení půdy, biotopu, vodních toků; odpad, hluk, spotřeba vody, doprava atd.  Dlouhodobá regulace v USA i EU 2 Průzkum a těžba konvenčních zdrojů Offshore  Vyšší riziko havárie i provozních škod kvůli obtížnějším podmínkám  Horší dopady úniků (hlavně ropy) kvůli vlastnostem prostředí (1m3 = skvrna až 1km2).  Regulace stále přísnější v návaznosti na častější offshore operace (Directive 2013/30/EU on safety of offshore oil and gas operations) – 2010 Mexický záliv 3 Průzkum a těžba nekonvenčních zdrojů - ropa  Klasická ropa, liší se schopností migrovat v hornině.  IEA: konvenční ropa: směs uhlovodíků, existující za normálních povrchových podmínek v kapalném skupenství (vzlínání), nekonvenční ropa je ta, kterou je třeba získávat za pomocí nekonvenčních technologií, protože v přirozeném stavu ji nelze (bez zahřívání či ředění) těžit.  Těžká a velmi těžká ropa  Bitumen (ropné písky)  Kerogen (břidličná ropa)  Ropa z velkých hloubek, biopaliva, ropa získávána konverzí uhlí a zemního plynu (Fischer-Tropschova syntéza).  Hranice jsou prostupné. 4 „Nekonvenční“ ropa  Klasická ropa, liší se schopností migrovat v hornině.  IEA: konvenční ropa: směs uhlovodíků, existující za normálních povrchových podmínek v kapalném skupenství (vzlínání), nekonvenční: je třeba ji získávat za pomocí nekonvenčních technologií, protože v přirozeném stavu ji nelze (bez zahřívání či ředění) těžit.  Těžká a velmi těžká ropa  Bitumen (ropné písky)  Kerogen (břidličná ropa)  Ropa z velkých hloubek, biopaliva, ropa získávána konverzí uhlí a zemního plynu (Fischer-Tropschova syntéza).  Hranice jsou prostupné. 5 Těžká a velmi těžká ropa, ropné písky  Konzistence – velmi málo tekutá až pevná  Vysoká koncentrace síry a různých kovů (nikl, vanadium).  Venezuela – Orinocký pás (1200 mld. barelů = konvenční světové zásoby lehké ropy, ale i 235 mld. barelů.) 2009 US Geological Survey – 513 mld. technicky vytěžitelných).  Alberta, Kanada – ověřené rezerv 170 mld. barelů (11 % světových zásob, 3. na světě), 99 % ropné písky. Export 1,3 mil. barelů denně. 6 Těžká a velmi těžká ropa, ropné písky  Environmentální problémy  Těžba in – situ. Pumpování přehřáté páry do horniny, změkčení bitumenu a následně odebírání kapaliny. Velká spotřeba vody a energie (zemní plyn). Steam-Assisted Gravity Drainage (SAGD)  Povrchová těžba (do cca 70m). „Bagrování“, následné promývání horkou vodou a rozpouštědlem. Voda z větší části do odkalovacích nádrží (8-10 barelů vody pro barel ropy, recyklovatelnost 40 – 70 %. U in situ 2-4 při 70-90 recyklovatelnosti.) 2 (až 4) tuny zeminy na 1 barel ropy. Emise CO2 o cca 15- 20 % vyšší.  EROI cca 5:1  http://www.youtube.com/watch?v=YkwoRivP17A 7 Břidlicový plyn  Sám o sobě nejčistší z fosilních paliv, problémem je způsob dobývání.  Vysoká spotřeba vody (0,5 – 2 % vody jsou chemikálie)  Injektáž chemikálií – odhad na jeden vrt (během jeho životnosti) 280 000 hektolitrů vody. V USA odhad okolo 0,1 – 0,8 % spotřeby veškeré vody v regionu.  Narušení krajiny – 2-4 hektary na jeden vrtný celek (6-8, dnes až 30 vrtů na celek), celky odděleny 3-6km.  Doprava – jeden vrt vyžaduje 700 – 2000 dodávek (nákladní auto co 4 minuty při výstavbě).  Úniky metanu  Zemětřesení (duben 2011 – Cuadrilla v britském Blackpoolu – 2,3 stupně Richterovy škály) 8 Břidlicový plyn 9 EROEI konvenčních a nekonvenčních zdrojů 10 Energetická návratnost pro různé suroviny Ropa v počátcích těžby 100 Ropa v Texasu kolem roku 1930 60 Ropa na Blízkém východě 30 Ostatní ropa 10-35 Zemní plyn 20 Kvalitní uhlí 10-20 Nekvalitní uhlí 4-10 Vodní elektrárny 10-40 Větrná energie 5-10 Shale oil 5 Solární energie 2-5 Jaderná energetika 4-5 Ropné písky max. 3 Bituminózní břidlice max. 1,5 Biopaliva (v Evropě) 0,9 - 4 Doprava ropy  Námořní obchodní výměna světovému přeshraničnímu obchodu jednoznačně dominuje  Dálková přeprava ropy - tankery nebo ropovodním potrubím 2/3 světové produkce ropy se přepravuje po moři, 1/3 ropovody  Transport ropy pomocí tankerů je dnes nejobvyklejším způsobem dopravy této suroviny. V roce 2007 dosáhla přeprava ropy a ropných produktů objemu bezmála 383 milionů DWT, v roce 2008 408 milionů DWT a do roku 2030 se očekává nárůst na 496 milionů DWT. 11 Doprava ropy  „Cisternové lodě“, resp. „tankery“ (angl. Tankers nebo Liquid bulk carriers) jsou námořní plavidla schopná přepravovat velké objemy surové ropy, tekutých ropných produktů či tekutých chemikálií (např. i víno). 77 % všech světových tankerů přepravuje surovou ropu a zbylých 33 % ropné a chemické produkty. 12 Doprava ropy  Jedním z největších hrozeb v námořní dopravě je poškození lodě a ropná katastrofa. Intencionální (terorismus, pirátství) či neintencionální (nehoda, srážka, najetí na mělčinu, porucha lodi).  Riziko nehody či kolize je v oblastech živějšího námořního provozu permanentně vysoké. Např. jen v tureckých úžinách došlo v letech 1995 – 2005 celkem ke 269 nehodám.  Nouzové zastavení tankeru třídy VLCC nebo ULCC trvá zhruba 14 minut a tanker ujede ještě asi tři kilometry. Poloměr obratu tankeru této třídy činí zhruba dva kilometry.  85 procent všech nehod na moři se přisuzuje selhání lidského faktoru. 13 Ropné havárie  Databáze o ropných znečištěních moří jsou vedeny od roku 1974, a to ve třech kategoriích: únik méně než 7 tun ropy, únik 7-700 tun ropy a únik nad 700 tun ropy.  Zatímco v 70. letech došlo v průměru ke 25,2 únikům ročně, v 80. letech to bylo 9,3 úniků, v 90. letech 7,8 úniků a po roce 2000 3,4 úniků ročně (ITOPF 2009).  Snižující se počet vyvážen rostoucí kapacitou tankerů, nehody tak mají mnohem významnější dopad na životní prostředí. 14 Ropné havárie  Exxon Valdez - březen 1989 v aljašských vodách, do moře uniklo 37 000 tun ropy. Následky jsou v oblasti patrné až dosud.  Havárie Deep Water Horizon 2010, u pobřeží Louisiany. Ropná skvrna skoro 10 000 km2. Zasáhla pobřežní mokřady. Odhady o 1,9-3mil. litrů ropy denně, dohromady 71-147 milionů litrů (vs. 41 milionů u Exxon Waldez).  Řešení nehod je komplikované a nákladné  Ropná skvrna závisí na typu přepravované/produkované ropy  Ropná skvrna vzniká proto, protože ropa má menší hustotu než voda a proto se drží na hladině a rozpíná se do stran. Protože moře je obrovská plocha, rozpínání není nijak omezeno a ropná skvrna může dosáhnout obrovských ploch. 15 Řešení a následky ropných havárií  Čím více je v uniklé ropě benzínové složky, tedy čím je konvenčnější, tím horší jsou dopady havárií.  Ropy konvenčního až lehkého typu mají nízkou viskozitu (vnitřní tření) a ropná skvrna se tak velmi rychle rozšiřuje do obrovských ploch. Tyto ropy jsou ale ideálními látkami pro produkci lehkého a těžkého benzínu, petrolejů a nafty; námořní transport těchto druhů ropy proto mnohem obvyklejší, než transport těžkých rop. Ropy s hustotou do 1 gramu na cm3 se z povrchu vodní plochy postupně odpařují, zvětrávají a těžknou (mění svoji hustotu). Po nějaké době (přibližně do jednoho roku) klesnou ke dnu a v konečné fázi působí hnojivě.  Ropy extra těžkého typu (vhodné pro výrobu kerosinu, leteckých paliv, topných olejů, vosků či lubrikantů) kontaminují životní prostředí podstatně pomaleji, neboť mají vyšší viskozitu, jsou hustší než voda a klesají okamžitě ke dnu. 16 Řešení a následky ropných havárií  Nejdříve se musí zastavit šíření skvrny, vzhledem k tomu, že ropa zůstává na hladině, postačí vzduchem plněné rukávy (booms) a norné stěny, jejichž účinnost je ovlivněna tím, jak moc je moře rozvlněno  Ropná skvrna se posypává sorbenty, látkami, které absorbují kapaliny  Následně se ropa odsaje pomocí hladinových sběračů a odlučovačů a napumpuje do připravené nádrže (tankeru).  Jinou variantou je chemická disperze, při které se ropa rozbije na drobné částečky, aby se rychleji odpařila. Nejde o sanaci, ale pouze o rozptýlení (!).  I za ideálních podmínek a při nasazení kvalifikovaných odborníků a veškerých potřebných přístrojů se v praxi z moře většinou nedaří odčerpat více než 20 procent ropné skvrny.  Většina se dostane na pobřeží, skončí v sedimentech nebo na mořském dně, anebo se vypaří.  Ve chvíli, kdy ropné látky zasáhnou pobřeží, je nutné využít různé mechanické sanační metody 17 Řešení a následky ropných havárií  Poslední variantou je v kontaminované oblasti zvýšit množství bakterií, které se ropou živí (poměrně úspěšně použito při řešení havárie tankeru Exxon Valdez)  Jde o tzv. bakterie Archea (Archebakterie), které byly objeveny v podstatě až v roce 1977 18 Řešení a následky ropných havárií  V minulosti se ropné havárie řešily např. i zapálením skvrny, ale množství uvolněných karcinogenů ze špatného spalování má na životní prostředí ještě horší dopad. Dělníci, kteří se tohoto účastnili, mají kvůli následkům na zdraví z jedovatých zplodin doživotní invalidní penzi.  Ropné havárie znamenají také dopravní omezení vysokého řádu, přes kontaminované oblasti totiž nesmí lodě vůbec proplouvat.  Aby se riziko nehody minimalizovalo, reagovala Mezinárodní námořní organizace se sídlem v Kuala Lumpur (International Maritime Organization, IMO) sérií předpisů a nařízení. 19 Řešení a následky ropných havárií  Mezinárodní konvence o bezpečnosti života na moři (The International Convention for the Safety of Life at Sea, SOLAS)  Zabývá se bezpečností lodí i posádky, a proto byly tankerům oproti ostatním lodím předepsány zvláštní požadavky, např. přísná protipožární opatření, systém užívání inertních plynů u tankerů nad 20 000 DWT, nařizuje duplikaci esenciálních operačních zařízení lodí, či instalaci povinných tažných zařízení na obou koncích lodí od roku 1999.  Mezinárodní konvence pro prevenci znečištění loděmi (The International Convention for the Prevention of Pollution by Ships, MARPOL)  zaměřena na boj se znečištěním ropnou havárií, prevenci, kompenzaci a zodpovědnost za znečištění. Zavedení povinnosti bezpečnostního umísťování segregovaných balastních nádrží, zakazuje transportovat ropu v nejpřednějším prostoru lodě, nařizuje, že trup lodi musí být dvojitý a veškeré jednoduché (single hull) lodě budou do konce roku 2010 vyřazeny z provozu (kvůli konstrukčním limitům se však očekává splnění předpisu až po roce 2015) 20 Řešení a následky ropných havárií  Dvě změny  1) Jednak se ropné společnosti postupně vyvázaly z rizikových dopravních aktivit a transport ropy téměř plně přenechaly nezávislým operátorům.  2) A dále začaly maximálně využívat starší plavidla na spotovém trhu, neboť jsou výrazně levnější. Společnosti odmítají platit za kvalitu a upřednostňují levné „rezavé vany“, což v konečném důsledku naopak podstatně zvyšuje riziko nehod.  Dobře zamýšlené legislativní akty tak mají spíše opačný efekt.  Předpisy a požadavky však měly na četnost úniků ropy skutečně vliv, jedním z hlavních důvodů, proč tomu tak je, je to, že finanční zodpovědnost za sanaci ropné havárie spadá čistě na vlastníka lodi a nikoliv na vlastníka nákladu.  Je třeba permanentní tlak společnosti na zodpovědnost firem. 21