Jednovýběrový t-test pro průměr Terapeut zkouší efektivitu nového přístupu k terapii nevhodného chování u dětí. Vybere si malý reprezentativní vzorek dětí s určitým druhem nevhodného chování (např. závažné narušování výuky) a týdenním pozorováním u nich stanoví frekvenci nevhodného chování. Poté proběhne terapie a pak opět týdenním pozorováním stanoví frekvenci nevhodného chování. Nakonec odečtením zjistí rozdíl mezi frekvencí před a po terapii. Chce otestovat hypotézu, že terapie má efekt. před po rozdíl (před – po) 11 8 3 6 6 0 15 18 -3 22 14 8 8 7 1 9 10 -1 18 15 3 4 0 4 10 5 5 11 4 7 N min max m s[m] s VAR00001 10 -3 8 2,7 1,1 3,5 I. Statistické hypotézy - alternativní: - nulová: II. Hladina statistické významnosti: III. Jak velký je rozdíl (d) mezi hypotetizovaným m a m? IV. Uvědomit si, zda znám populační rozptyl: z nebo t? V. Směrodatná chyba průměru: s / √ n VI. Převedeme d na t-skór či z-skór (testová hodnota) VII. Jaká je p-nost stejných nebo vyšších |z| či |t|?[1] =2*(1-NORM.S.DIST(z)) =2*(1-T.DIST(t; df; 1)) ...nebo v tabulkách VIII. Vynesení verdiktu IX. Zkonstruování intervalu spolehlivosti pro d Jaký by byl výsledek testu hypotézy m =3? A co hypotéza, že terapie má pozitivní efekt? Příklad 2 Na náhodném vzorku 100 dospívajících jsme zjistili, že jedí v průměru 5,3x denně (s=2). Chtěli bychom otestovat hypotézu, že dospívající jedí v souladu s doporučením dietologů, tj. 5x denně. ________________________________ [1] Alternativně zde hledáme tzv. kritickou hodnotu t či z, tj. hodnotu, pro kterou platí, že P(|t|≥|t[crit]|)=α. H[0] pak zamítáme, když je naše t> t[crit]. Tato kritická hodnota je tatáž hodnota, kterou používáme při konstrukci intervalu spolehlivosti, tj. T.INV(1-α/2;df;1) resp. NORM.S.INV(1-α/2). Postup využívající kritických hodnot byl preferován v době statistických tabulek, které uvádějí kritická t pro různé stupně volnosti a hladiny významnosti.