Online komunity Hana Macháčková Úvod •Internet a kyberprostor jako sociální prostor ▫Viz dříve – navazování a udržování (i velmi intimních) vztahů •Vznikají/jsou zde přítomny specifické sociální skupiny ▫dvě a více osob, které se vzájemně vnímají, ovlivňují a interagují spolu. ▫Znaky: role, status, normy, soudržnost (Baron, Byrne, Branscombe, 1991) •Existují zde určitá sociální uskupení, sociální struktury 2 •Online komunity 3 •Komunity – tradiční pojetí •Úzké (prostorové) vymezení, vyhraněnost, koheze • •Společná historie a cíle • •Blízké vztahy, časté interakce, závazky • •Pocit náležení (viz ohraničenost – kam? Mezi koho?) • • 4 •Online komunity – různá prostředí Labužník.cz 5 •Online komunity – různá prostředí sociální sítě online hry blogy diskusní fóra webové stránky…. 6 Na internetu… •Online komunity • •Mohou být: •I velmi široké •Vztahy mělké, bez závazků •Nepravidelná interakce •Mnoho „odpadlíků“ •Mnoho různých cílů •Bridging i bonding social capital • 7 •Komunity – tradiční pojetí •Úzké (prostorové) vymezení, vyhraněnost, koheze • •Společná historie a cíle • •Blízké vztahy, časté interakce, závazky • •Pocit náležení (viz ohraničenost – kam? Mezi koho?) • • •Různě pevné vztahy • •Rozprostřenost, takřka neohraničenost • •Malé závazky, různá frekvence interakcí, i neosobní vztahy •Online vztahy 8 Online komunity a SNS •Problematické uchopení ve vztahu k dřívějším významům •Návaznost také na širší sociální procesy –Proměna společnosti – rozpad komunit (viz Putnam) –Postupující globalizace („společnost sítí“; Castells) • •„Networked individualism“ (Barry Wellman) ▫SNS jako komunita ▫často problematické – např. přes pocit emoční propojenosti chybí pocit vymezení a náležení do komunity 9 •Online komunity •Společenství lidí, kteří : 1.spolu alespoň v určité míře rozvíjejí a udržují vztahy na konkrétním online místě/místech 2.mají (implicitně i explicitně) definovány určité normy, hodnoty a role 3.které spojuje společný cíl či zájem 4.kteří cítí či vnímají, že jsou členy této komunity, že do ní určitým způsobem náleží a že pro ně má svůj specifický význam 5. •(Smith a Kollock, 1999; Yuan, 2012) 10 Psychologický zážitek komunity •„zážitek, prožitek a vnímání toho, že člen do konkrétní komunity patří, že mu na dalších členech záleží, že členy spojuje určité pouto a závazek, díky němuž vzájemně mohou naplňovat své potřeby, ať už konkrétní materiální nebo sociální a emoční (např. v podobě pocitu náležení)“ •Dimenze: 1.členství (rozlišení ne/členů) 2.vliv členů na komunitu a komunity na členy 3.integrace a naplnění potřeb (na základě sdílených hodnot a zdrojů) 4.sdílené emoční pouto •(Halamová, 2002; McMillan a Chavis, 1986). 11 Zážitek virtuální komunity •Významná reciproční podpora, identifikace s komunitou a vzájemná důvěra •(Blanchard a Markus, 2004) • • •I „nové aspekty“ •imerze (vnoření se) do prostředí (Koh a Kim, 2003) • 12 •S ohledem na původní význam ▫ ▫Komunita: uzavřenější společenství se silnými vztahy ▫ ▫Online komunita: uzavřenější vymezená skupina se společným cílem/zájmem interagující online • Online komunity 13 Co je na nich specifické? •Liší se napříč prostředími… •1) Rysy online prostředí (viz dříve) 14 Co je na nich specifické? •Liší se napříč prostředími… •1) Rysy online prostředí (viz dříve) •2) Relativní anonymita a distance (velké rozdíly napříč komunitami!) 15 Online komunita •Velká většina vztahů (především pak bližších) existuje/je udržována online i offline • •Různé typy komunit ▫hl. online, „půl napůl“, hl. offline • •Buď vznikla offline, či se tam přenáší • • • • 16 Online komunita •Perspektiva „celé“ komunity a jedince • •I ve velkých komunitách – „subkomunity“ •Pocit náležení •Blízké vztahy •Vymezenost • •I v „malých“ komunitách •Anonymita, distance •Záleží na podobě participace 17 Co je na nich specifické? •Liší se napříč prostředími… •1) Rysy online prostředí (viz dříve) •2) Relativní anonymita a distance (velké rozdíly napříč komunitami!) ▫Disociace online a offline sociálního prostředí •3) Dostupnost a stabilita informací ▫Okamžitá ▫Napříč prostorem a časem ▫Napříč sociálními skupinami 18 Online komunity •Komunity – odlišná sociální prostředí • •Velký potenciál pro •rozšiřování vztahů •poznávání nových sociálních prostředí, skupin • • 19 Online komunity •Vyhraněná sociální skupina: ▫Hodnoty, normy, diskurz, forma interakce, obsah interakce, vzájemné vztahy • •Zdroj: informace, materiály, náležení, opora • •Informace v komunitě: existují a vznikají v rámci specifického diskurzu skupiny • •Specifické normy a hodnoty – a posilované chování 20 Online komunity •Online komunity mohou být dobrým zdrojem podpory, opory, mohou dodávat pocit náležení… • •Ale i negativní působení – hl. rizikové komunity (např. pro-ana) ▫posilování nežádoucího chování díky „podpoře“ ze strany dalších členů. • •Pro-ana vs. harm-reducing ▫pozitivní i negativní vliv • 21 Častá – zjednodušená - představa 22 Nebo dokonce jen… 23 Nebo dokonce jen… 24 Profil uživatelů/profil prostředí • • • 25 Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky 26 Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Sociálně-psychologické charakteristiky 27 Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky 28 Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky 29 Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Motivace k zapojení 30 Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Způsob užívání 31 Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Online prostředí Způsob užívání 32 Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Online prostředí Způsob užívání 33 Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Online prostředí Způsob užívání 34 Profil uživatelů/profil prostředí • • • Osobnostní charakteristiky Charakteristiky offline prostředí Sociálně-psychologické charakteristiky Motivace k zapojení Online prostředí Způsob užívání 35 Rizikové komunity, •Jaký je význam komunity? • •Nakolik je kongruentní s naším já (reálné, ideální, chtěné? námi a druhými)? ▫Mění se v průběhu vývoje (adolescence!) ▫ •Nakolik je kongruentní s obecnějšími normami? • 36 Komunity jako sociální prostředí •OC: společný jmenovatel, téma, normy a obecněji diskurz • •SIDE: anonymita - více viditelné společné aspekty, méně ty individuální ▫Stabilní informace a materiály („živé rozhovory“) •Sebe-prezentace v souladu se skupinou ▫ •Pozitivní zpětná vazba •Odmítána konfrontační ZV 37 Komunity jako sociální prostředí •Otázka budování sociální identity • •„Přenášení“ do offline prostředí • •Působení na duševní (i tělesný) rozvoj • •Pozitivní i negativní ▫Záleží na existujícím sociálním zázemí 38 Vliv komunity - Individuální faktory •Kvalita offline vztahů •Potřeba náležení •Potřeba opory • •„Téma“: postoje, názory, zkušenost, individuální znaky • •Můžeme hodnotit pozitivně i negativně! ▫Velmi často propojeno • 39 Pozitivní a negativní působení •Otázka: •Kdy komunita více prospívá? •Kdy může škodit? • • • 40 Působení komunit •Silný pocit náležení • •Silná vyhraněnost • •In-group a out-group 41 Působení komunit •Silný pocit náležení • •Silná vyhraněnost • •In-group a out-group •Healthy-lifestyle OC •OC zájmu/praxe •Politicky zaměřená OC 42