+ + + + + + + + obracení se k druhému oèní kontakt pøátelská pozice tìla pøátelský výraz tváøe výrazné signály rozdìlování pozornosti naslouchání projevení zájmu PRINCIPY ÚSPÌŠNÉ KOMUNIKACE Klastr I: Iniciativa a pøíjem (0 – 6 let) Základní otázka: Kdo je nejvíce iniciativní? Jsou tyto iniciativy pøijímány? VZOREC: VÌNOVÁNÍ POZORNOSTI Otázky: Vìnují úèastníci jeden druhému pozornost? Sledují se navzájem? PRVKY: Které prvky, vytváøející tento vzorec, mù eš na záznamu identifikovat? VZOREC: NALADÌNÍ SE Otázky: Jsou iniciativy druhého pøijímány? Jak? PRVKY: Které prvky, vytváøející tento vzorec, mù eš na záznamu identifikovat? neverbální + + + + + + + úèast na tom, co druhý/á dìlá otoèení se jako odpovìï na pozici tìla druhého opìtování oèního kontaktu souhlasné pøitakávání usmívání se pøíjemná hlasová intonace pøíjemný výraz oblièeje PRVKY: Které prvky, vytváøející tento vzorec, mù eš na záznamu identifikovat? verbální + + + + + + + + vokalizování, vatlání pojmenování toho, co vidím, e dìlá druhý pojmenování toho, co dìlám já pojmenování toho, co cítím, myslím pojmenování toho, co cítí, myslí druhý/á ptaní se pojmenování se souhlasem øíkání „ano“ Klastr II: Vzájemné interakce (výmìny v kruhu) (6 – 12 let) Základní otázka: Je ka dý úèastníkem interakce? Kdo a jak v tom komu pomáhá? VZOREC: UTVÁØENÍ SKUPINY Otázka: Máš pocit, e zde existuje „skupina“, „rodina“ nebo „tým“? PRVKY: Které prvky, vytváøející tento vzorec, mù eš na záznamu identifikovat? + + + zapojení do skupiny rozhlí ení se potvrzení pøíjmu VZOREC: STØÍDÁNÍ SE Otázka: Máš pocit, e mezi úèastníky interakce existuje støídání se? VZOREC: KOOPERACE Otázka: Máš pocit, e mezi úèastníky existuje vzájemná spolupráce? PRVKY: Které prvky, vytváøející tento vzorec, mù eš na záznamu identifikovat? + + pøedání a vzetí si slova (øady) pravidelné støídání se PRVKY: Které prvky, vytváøející tento vzorec, mù eš na záznamu identifikovat? + + + + dávání a braní si vìci spoleèné jednání vzájemná pomoc rozdìlení rolí Klastr III: Vzájemné domlouvání se – dialog, diskuse (12 – 16 let) Základní otázka: Jsou úèastníci spoleènì vta eni do diskuse, dialogu? VZOREC: UTVÁØENÍ NÁZORÙ Otázka: Je rozvíjení, sdílení myšlenek a názorù vzájemnì oèekáváno a vyjadøováno? PRVKY: Které prvky, vytváøející tento vzorec, mù eš na záznamu identifikovat? + + + + + + pøedávání názorù pøijímání názorù vzájemná výmìna názorù povzbuzování k vyjádøení rozdílných názorù prozkoumávání názorù vyjasòování / ovìøování názorù VZOREC: ROZVÍJENÍ OBSAHU Otázky: Hovoøí úèastníci o stejném tématu? Doplòují, nabízejí nebo ádají úèastníci nové informace, pokud je to potøebné? VZOREC: PØIJÍMÁNÍ ZÁVÌRÙ Otázka: Podílejí se úèastníci na dojednávání, formulování dohod, transakcí? PRVKY: Které prvky, vytváøející tento vzorec, mù eš na záznamu identifikovat? + + + + + zmínka o tématu rozvíjení tématu doptávání se hluboká diskuse o pøedmìtu / tématu hledání významù PRVKY: Které prvky, vytváøející tento vzorec, mù eš na záznamu identifikovat? + + + + navrhování poopravení, pozmìnìní dohod, stanovisek, plánù pøijímání dohod, stanovisek, plánù shrnování VZOREC: POJMENOVÁNÍ ROZPORÙ Otázka: Jsou si úèastníci vìdomi odlišných názorù, zámìrù, jednání? PRVKY: Které prvky, vytváøející tento vzorec, mù eš na záznamu identifikovat? + + + + + potvrzení, e slyším názor, vidím jednání pojmenování emocí prozkoumávání jednotlivých zámìrù propojení pocitù a pozorovaného chování vyjasòování pozic aktérù konfliktu VZOREC: VYTVÁØENÍ DOHOD, PRAVIDEL Otázka: Existuje vzájemnì pøijatelná dohoda o mo ném vyøešení rozporù / konfliktu? VZOREC: OBNOVENÍ KONTAKTU Otázka: Jsou pøítomny vzorce I., II. a III. klastru nebo se o to úèastníci sna í? PRVKY: Které prvky, vytváøející tento vzorec, mù eš na záznamu identifikovat? + + + udr ení oèního kontaktu pojmenování návrat ke klastrùm I nebo II nebo III PRVKY: Které prvky, vytváøející tento vzorec, mù eš na záznamu identifikovat? + + + + zaujímání stanovisek nebo akceptování stanovisek druhého domlouvání mo né dohody stanovení pravidel nebo pøizpùsobení se stávajícím pravidlùm vyjádøení obecných principù a hodnot Klastr IV: Øešení rozporù – zvládání konfliktu (16 let +) Základní otázka: Zvládají èlenové skupiny existující rozpory nebo konflikty? ©SPIN–sdrueníprovideotréninkinterakcívÈRwww.spin-vti.cz