Základy práce s informačními zdroji pro bc. studenty PSY Mgr. Veronika Šléglová Brno, 9. 3. 2015 Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií Ústřední knihovna Práce s EIZ 9. 3. (2 x 45 min.) Jak vyhledávat? Jak tvořit rešeršní dotaz? Praktické cvičení vyhledávání (EBSCO, Sage) Úkol na další hodinu 23. 3. (2 x 45 min.) Diskuse úkolu (problémy, dotazy, postřehy) E-knihy EBSCO Discovery > Cíl a smysl * „Klíčovat“ – tvořit odpovídající hesla * Rychle najít odpovídající zdroj * Rozlišovat mezi zdroji * Rozlišovat relevanci zdrojů Informační frustrace: neutopit se v moři materiálů Vyhledávání I. Proč vyhledávám? – TÉMA 1) O čem chci/musím psát? Postupné zužování – prohlubování orientace. Už téma trochu znám NEBO píšu o něčem novém? BAVÍ MĚ TO? Procházení zdrojů jako možnost zužování tématu – konkrétnost 2) Zformulujte téma nebo problém Lze využít tzv. myšlenkových map – grafické znázornění tématu > Zdroj: http://www.open.ac.uk/skillsforstudy/pictures/mind-map.gif „PSYCHO“ MYŠLENKOVÁ MAPA PSY101 – UVEDENÍ DO PSYCHOLOGIE Seminární práce „Psychologie v beletrii/divadelní hře“ Zadání: Přečtěte si beletristické dílo (ev. scénář divadelní hry) dle vlastního výběru, najděte a pojmenujte psychologická témata, která se zde vyskytují, a pokuste se o jejich rozbor. 3) Jak téma „dostat“ do vyhledávání KLÍČOVÁ SLOVA (hesla) * hlavně podstatná jména * příd. jména, zájmena a slovesa jen když je nezbytně nutné * pozor na stop words (předložky, spojky, členy v cizích jazycích) * předmětová hesla – katalogy knihoven Př. psychické trauma; pacienti; rodina; vztahy př. psychické trauma – pacienti – rodinné vztahy > II. Vím co hledám – co dál? Individuální specifikace Časové rozmezí Monografie „klasiků“ nebo aktuální výzkumy? Typy dokumentů Odborné časopisy, kapitoly z knih, příspěvky z konferencí, zpravodajství Typ dat (obrázky, text, audio, video) Jazyk dokumentů (90% anglických zdrojů) Forma (odborná x populárně naučná) > Co se dá najít? * informace nutné pro základní orientaci v tématu * informace doplňující a okrajové, ale důležité pro specifičnost práce * zdroje podporující argumentaci autora * zdroje vůči kterým se autor vymezuje * faktografické zdroje nutné pro analýzu, komparaci, syntézu, atp. > III. Kde můžu hledat? * Specializované odborné databáze * Knihovní katalogy * Specializované vyhledávače odborných informací * Repozitáře * Knihovny * … > IV. Co mi pomůže hledat? 1. Booleovský model Nejrozšířenější - kombinace termínů pomocí logických operátorů AND, OR, NOT Steinerová, Gřešková & Ilavská, (2010) > Operátor AND * Logický součin, průnik Vyhledá jen dokumenty, ve kterých jsou obě klíčová slova Výsledek se zužuje (průnik množin) Spojení významově odlišných pojmů Př. barvy AND emoce Barvy Emoce > Operátor OR * Logický součet, sjednocení Vyhledá dokumenty, kde je alespoň jeden ze zadaných výrazů Výsledek průzkumu se rozšiřuje (sjednocení množin) Spojení synonym a příbuzných pojmů Př. psychologie výchovy OR pedagogická psychologie psychologie výchovy pedagogická psychologie > Operátor NOT * Logická negace Vyloučí záznamy, které obsahují označené klíčové slovo Záleží na pořadí klíčových slov Výsledek průzkumu se zužuje Př. poradenství NOT terapie poradenství terapie > 2. Krácení termínů (truncation) (*) * Hledaný termín je zkrácen na kořen slova Systém dohledá všechny možné tvary kořene Přípony nebo koncovky nahrazeny zástupným znakem Výsledek vyhledávání se rozšiřuje Př. psycholog* - vyhledá psycholog, psychologie, psychologický atd. > 3. Vyhledávání prostřednictvím „fráze“ * Bližší specifikace dotazu Slovní spojení Všechna slova se musí vyskytovat v přesném pořadí a uvedeném tvaru Nejčastěji se využívají uvozovky Výsledek vyhledávání se zužuje Př. "psychologie dítěte" > V. Jak se jmenuje to, co dělám? * Prohlížení (browsing) Neklíčuji – „brouzdám“ časopisy, články (seznamy titulů v databázích) * Vyhledávání (searching) Jednoduché (Google) Pokročilé (více polí – Booleovské operátory) > * Málokdy relevantní záznamy po prvním vyhledávání * Rešeršní dotaz nutné ladit * Každý zdroj – vlastní pravidla → uzpůsobit vyhledávací dotaz * Neexistuje obecný „recept“ jak vyhledávat nejlépe - každý klíčuje, vyhledává, zpracovává po svém. * Ale je fajn znát tipy a triky  > * Rozšiřte dotaz přidejte další/jiná klíčová slova * Zrušte omezení např. typ dokumentu, dílčí databáze, jenom slova v názvu apod. Mám málo výsledků * Zužte dotaz konkretizujte lépe definujte klíčová slova zaměřte se pouze na nějakou oblast apod. * Přidejte omezení např. jen slova v názvu, konkrétní země, typ dokumentu apod. Mám mnoho výsledků * relevance předmětová hesla (řízený heslář), * důvěryhodnost zdroje jména autorů, instituce, kontakty na správce… * pravidelná aktualizace * odbornost impact factor http://www.apa.org/pubs/journals/catalog.pdf Jsou naše zdroje kvalitní? * tisk * uložení * export do citačního manageru A co dál? > Shrnutí * Téma – zúžení, specifikace * Klíčová slova (formulace dotazu) stop words, Booleovské operátory, *, „“, málo/moc výsledků * Výběr vhodných zdrojů – kvalita * Vlastní vyhledávání * Hodnocení vyhledaných záznamů * Další operace TIP Pište si poznámky! Budete vědět, které zdroje jste již prohledali, jakou formu dotazu jste použili, jaká klíčová slova jste přidávali apod. TIP Usnadněte si práci a používejte citační managery – EndNote myendnoteweb.com > Licencované zdroje * EBSCO * Sage Inspirace pro vyhledávání: Gestalt, holistic approach Psychoanalysis, egopsychology Family environment, child development Yerkes-Dodson law General adaptation syndrome (GAS) Praktické ukázky vyhledávání v databázích Úkol na další hodinu Literatura * STEINEROVÁ, Jela; GREŠKOVÁ, Mirka; ILAVSKÁ, Jana. Informačné stratégie v elektronickom prostredí. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, 2010, 190 s. ISBN 9788022328487. infozdroje@fss.muni.cz Veronika Šléglová vsleglov@fss.muni.cz Kancelář 0.54 (na druhou stranu od Krmítka)