PSY 475 VĚDECKÁ KOMUNIKACE Hana Macháčková Lenka Dědková Věra Kontríková Jan Šerek CÍLE KURZU ¢Seznámení se se základy vědecké komunikace. ¢ ¢Konkrétně: psaní článků, abstraktů, recenzí, grantových projektů, popularizací, prezentací. ¢ ¢Učení se praxí: psaní a zpětná vazba ¢ ¢Více později… ¢ PŘEDSTAVENÍ - KDO JSME? ¢Pracovníci IVDMR ¢ ¢Oblast výzkumu: ¢ ¢1) Psychologie internetu ¢2) Politická psychologie VĚDECKÁ KOMUNIKACE ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ Na více „úrovních“ odborník-odborník odborník-laik… Na více „místech“ knihy, časopisy, přednášky, kurzy, workshopy… Odbornost detaily, metodologie, koncepty, generalizace, abstrakce, limity… VĚDECKÁ KOMUNIKACE - ÚVOD ¢Pokaždé se musíme sami sebe zeptat: s kým/ke komu právě komunikujeme? ¢ ¢KDO je naším publikem? —Učitelé na ZŠ —Grantová komise —Kolegové ze zahraničí, ¢ ¢KDE komunikujeme? ¢V odborném časopise, knize, na konferenci pro psychology, na přednášce pro studenty… ¢ ¢PROČ a O ČEM komunikujeme? ¢ ¢ — VĚDECKÁ KOMUNIKACE - ÚVOD ¢Vše těsně spojeno ¢Vše ovlivňují způsob a formu komunikace a informace, které jsou v ní obsaženy ¢ ¢Příklad: článek o zvládání zátěže — ¢ V Respektu V Journal of Adolescence Pro sociální psychology Pro pedagogy Empirická studie Teoretický přehled VĚDECKÁ KOMUNIKACE - ÚVOD ¢V kurzu se budeme zabývat především komunikací mezi odborníky —Ale také částečný přesah – popularizace ¢ ¢I v rámci odborné (vědecké) komunikace musíme tyto faktory (KDO, KDE, PROČ) vzít v úvahu ¢ ¢Existuje mnoho pravidel (psaných i nepsaných) a doporučení, které bychom měli respektovat ¢ ¢ ¢ PŘÍKLAD – ODBORNÉ ČASOPISY ¢Často jen „odborné časopisy“ ¢ ¢Mnoho rozdílů i napříč odbornými časopisy —a v návaznosti také na publikace v nich ¢ ¢Způsob, jakým píšete článek, závisí do značné míry na charakteru časopisu, v němž jej chcete publikovat — — ¢ PŘÍKLAD – ODBORNÉ ČASOPISY – LIŠÍ SE ¢Zaměření článků, které jsou ne/publikovány — —vědní oblast — —kvalitativní/kvantitativní/teoretické studie — —základní výzkum, možnosti aplikace ¢ PŘÍKLAD – ODBORNÉ ČASOPISY – LIŠÍ SE ¢Čtenářská obec — —Akademici či lidé z praxe ? —odlišná znalost konceptů, orientace v metodologických otázkách… — —Psychologové či interdisciplinární pracovníci? — —Metodologové? ¢ PŘÍKLAD – ODBORNÉ ČASOPISY – LIŠÍ SE ¢Významné jsou také formální rozdíly: ¢ ¢Vyžadovaný/povolený rozsah —studie o 2000 vs. 5000 slovech —magisterská práce 12 500 slov (90 000 znaků) ¢ PŘÍKLAD – ODBORNÉ ČASOPISY – LIŠÍ SE ¢Používaný styl ¢APA, MLA, Chicago, ISO… ¢určují, jaké informace uvádíte —požadavky APA na strukturu a obsah práce —požadavky APA na uvádění empirických údajů ¢V kurzu Vás seznámíme především s APA stylem —je ale nutné mít na paměti, že u různých časopisů jsou vyžadována i jiná formální pravidla a styly! ¢ PŘÍKLAD – ODBORNÉ ČASOPISY – LIŠÍ SE ¢V recenzním řízení (pokud je) ¢No review, peer-review, blind, double blind… ¢ ¢Impaktem a indexací v databázích (Scopus, ERIH…) ¢ ¢Tomuto se ale budeme věnovat v jiné hodině VĚDECKÁ KOMUNIKACE - ÚVOD ¢Důležité je uvědomit si, že vědecká komunikace (článek či prezentace) se mění v závislosti na mnoha faktorech ¢ —Například i podle toho, v jakém časopise chcete článek publikovat VĚDECKÁ KOMUNIKACE - ÚVOD ¢Začátkem je samozřejmě dobrý výzkum či teorie ¢ ¢Ovšem způsob, jakým je komunikujete dále, určuje ke komu se dostane a jaký bude mít dopad ¢ ¢Cílem kurzu je proto seznámit Vás se základy efektivní vědecké komunikace CHARAKTER KURZU ¢Kurz je založen především na výměně zkušeností ¢ ¢Interaktivní – nutná je aktivní účast, plnění úkolů ¢ ¢Seminární podoba kurzu – prostor pro diskusi ¢ ¢Cílem je seznámení se se základy vědecké komunikace —především tedy komunikace mezi odborníky (a konkrétně mezi psychology). ¢ POŽADAVKY ¢Základní podmínkou k absolvování kurzu Vaše aktivita: ¢Aktivita v seminářích ¢Včasné a kvalitní plnění úkolů ¢Poskytování zpětné vazby ¢Konkrétní požadavky jsou uvedeny v sylabu ¢ ¢ ¢ POŽADAVKY ¢Konkrétní požadavky – viz sylabus: ¢ ¢1. abstrakt ¢2. první verze článku ¢3. recenze první verze článku jiného studenta —(max. 2 NS) ¢4. druhá verze článku ¢5. recenze druhé verze článku jiného studenta —(max. 2 NS) ¢6. prezentace ¢ OTÁZKY NA NÁS? ¢Link na spreadsheet: ¢https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Tol_OstDw0XH7NDHi9_ivaAvBMTKcP2o-DsDAlZaQnw/edit?usp=shari ng