PSY 475 VĚDECKÁ KOMUNIKACE PŘEDNÁŠKA: POPULARIZACE Hana Macháčková Lenka Dědková Věra Kontríková Jan Šerek POPULARIZACE ¢„Vědecký text přeložený do normálního jazyka“ ¢ ¢Komunikace o odborných poznatcích s lidmi, kteří (z většiny) nejsou odborníci v našem oboru ¢ POPULARIZACE ¢Musíme zvolit vhodnou jazykovou i obsahovou formu ¢ ¢Opět: velmi záleží na tom, kde (ke komu) chceme komunikovat POPULARIZACE ¢Například v časopise —Ale i ne-odborné časopisy se velmi liší ¢ POPULARIZACE POPULARIZACE POPULARIZACE POPULARIZACE ¢Na internetu… POPULARIZACE ¢V televizi, rádiu, na přednáškách pro veřejnost atd… ¢ POPULARIZACE ¢Máme velkou zodpovědnost za to, co si publikum z textu odnese ¢Nezapomínejme na etiku, domýšlejme důsledky toho, co říkáme ¢ ¢Důležité je si uvědomit, že publikum z většiny: —Nemá stejné znalosti v teorii —Nemá stejné znalosti v metodologii —Nemusí dobře odhadnout význam (účel) ani důsledky — —Díky tomu si může naši zprávu interpretovat úplně jinak, bez ohledu na zamýšlené sdělení — POPULARIZACE ¢Nutné dostatečně zdůraznit to, co opravdu chceme říct - a proč je to důležité —Musí to být napsáno zajímavě, musí si to získat čtenáře —„Co Češi dělají na internetu: vedou v sexu, online hraní a IP telefonii!“ ¢ ¢Stejně nutné je ale nedat šanci k desinterpretaci toho, co říkáme —často právě díky snaze nalákat publikum —Také ale z jiných důvodů…(viz později) POPULARIZACE ¢Publikum vstřebá jen malé množství informací ¢ ¢Soustřeďme se proto na to důležité ¢ ¢Mnoho věcí je potřeba zjednodušit (ale ne trivializovat!) —velkou výzvou je vyhnout se přílišnému – a/nebo zavádějícímu – zjednodušení ¢ ¢ POPULARIZACE ¢Popularizace obecně píšeme co nejjednodušším jazykem ¢ ¢ ¢Nepoužíváme zbytečně moc cizích slov ani odborných konceptů —Koncepty do nich samozřejmě patří, musí ale být jednoduše vysvětleny —…ne formou operacionalizací! BELIEF IN A JUST WORLD (CZ: VÍRA VE SPRAVEDLIVÝ SVĚT) ¢Pojem patří do oblasti interpersonálního poznávání, případně vztahu k sobě samému. Autorem pojmu je Melvin Lerner. Jedná se o typ sebeochranné atribuce (defensive attribution). Pojem označuje všeobecně sdílený typ obranné atribuce, na jehož základě jedinecn vnímá okolní svět jako implicitně spravedlivý, tj. jako místo, kde každý dostává, co si zasluhuje a zasluhuje si, co dostává. ¢ ¢ ¢(Učební materiál do sociální psychologie) ¢ ¢ ¢Svou vědeckou nálepku dostal tento fenomén v 60. letech od amerického psychologa Melvina Lernera. Ten jako první použil označení „víra ve spravedlivý svět“ (belief in a just world). Rozuměl pod ním obecné přesvědčení, že svět funguje spravedlivě a že každý dostane, co si zaslouží. Člověk s vysokou vírou ve spravedlivý svět je tedy ten, kdo věří, že spokojení lidé si něčím svou spokojenost zasloužili, zatímco zbídačení lidé si zasloužili svou zbídačenost. ¢ ¢(Jan Šerek, Nový prostor) POPULARIZACE ¢ ¢Popularizace by měly být konkrétní a co nejvíce orientované přímo na dané téma — ¢Neměly by —odkazovat na znalosti, které publikum nejspíše nemá —obsahovat informace přímo nesouvisející s tématem (ty patří do učebnic) — BELIEF IN A JUST WORLD (CZ: VÍRA VE SPRAVEDLIVÝ SVĚT) ¢Pojem patří do oblasti interpersonálního poznávání, případně vztahu k sobě samému. Autorem pojmu je Melvin Lerner. Jedná se o typ sebeochranné atribuce (defensive attribution). Pojem označuje všeobecně sdílený typ obranné atribuce, na jehož základě jedinecn vnímá okolní svět jako implicitně spravedlivý, tj. jako místo, kde každý dostává, co si zasluhuje a zasluhuje si, co dostává. ¢(Učební materiál do sociální psychologie) ¢ ¢ ¢Svou vědeckou nálepku dostal tento fenomén v 60. letech od amerického psychologa Melvina Lernera. Ten jako první použil označení „víra ve spravedlivý svět“ (belief in a just world). Rozuměl pod ním obecné přesvědčení, že svět funguje spravedlivě a že každý dostane, co si zaslouží. Člověk s vysokou vírou ve spravedlivý svět je tedy ten, kdo věří, že spokojení lidé si něčím svou spokojenost zasloužili, zatímco zbídačení lidé si zasloužili svou zbídačenost. ¢(Jan Šerek, Nový prostor) POPULARIZACE ¢Uvést, co koncept (problém, oblast, zjištění….) znamená —A co neznamená ¢ ¢ ¢ POPULARIZACE ¢Je nutno oddělit empiricky podložené vědění od vlastních interpretací —„Podle mého názoru je…“ —„Já vidím tuto skutečnost jako…“ ¢ ¢Pozor: „Můj názor“ = názor Vás jako odborníka ¢ POPULARIZACE ¢Do popularizací nepatří reference ¢ ¢Pouze výjimečně —například pokud chceme doporučit knihu —„Mnoho informací o kyberšikaně můžete najít například v knize od Aleny Černé a kolegů.“ ¢ ¢Často na ně ani není místo ¢Například blogu ale můžete doporučit články, z nichž vycházíte POPULARIZACE ¢Je ale dobré odkázat na výzkum ¢ ¢Jen v základní rovině ¢ ¢ POPULARIZACE ¢V popularizacích se moc nevěnujeme metodologii ¢Stačí minimum informací —„V naší studii jsme realizovali 24 polostrukturovaných rozhovorů se studenty středních škol na téma kyberšikana“ —„Žáků jsme se ptali na zkušenosti s kyberšikanou“ ¢ ¢Publikum metodologii většinou nezná ¢Nedokáže zhodnotit, nakolik mohl design výzkumu ovlivnit výsledky ¢ — ¢ POPULARIZACE ¢Nepatří sem proto například: —Použité škály ¢„Depresivitu jsme měřili pomocí BDI“ —Metoda analýzy ¢„Na základě faktorové analýzy jsme identifikovali tři dimenze“ —Způsob výběru vzorku ¢Pomocí metody sněhové koule jsme získali 55 respondentů“ ¢ POPULARIZACE ¢Ale! Pokud víme o něčem, co by mohlo způsobit zkreslení, čtenáře o tom informujme —jen opravdu základní věci s významnými důsledky pro interpretaci ¢Opět normálním jazykem —„Ve vzorku byli z 82% zastoupeni studenti gymnázií, díky čemuž jsme mohli naměřit odlišné hodnoty skórů testů vybraných kognitivních schopností nežli jaká je jejich průměrná hodnota ve sledované populaci“ —„V našem výzkumu však byli převážně žáci gymnázií, proto je možné, že ve skutečnosti jsou děti v ČR průměrně o něco horší ve čtení a psaní.“ POPULARIZACE ¢Příklady, přirovnání, konkretizace —Mohou být velmi užitečné ¢ ¢Musí ale být velmi dobře vybrány —publikum z nich vyvozuje význam toho, co říkáme —také si je spíše zapamatuje než obecné definice — ¢ — ¢ POPULARIZACE ¢Vhodné grafy —dokonce i jindy zavrhované „koláče“ ¢ ¢Opět ale s velkou opatrností, aby nedošlo k desinterpretaci POPULARIZACE ¢Pozor - spousta čtenářů nepropojí jednotlivé informace v článku ¢ ¢Je nutné zopakovat/konkretizovat, co zrovna máte na mysli ¢ POPULARIZACE POPULARIZACE KOMUNIKACE S NOVINÁŘI ¢Hlavně opatrně ¢…a smiřte se s tím, že se něco pokazí KOMUNIKACE S NOVINÁŘI ¢Nenechte se vtlačit do spekulací, za nimiž si nestojíte ¢ ¢Tendence chtít jasná (černobílá) vyjádření, „shrnuto v jedné větě“ —Krátká úderná vyjádření —Která většinou říci nemůžeme ¢ ¢Chtít získat „názor odborníka“ i mimo naši oblast vědění —aka řekla psycholožka ¢ KOMUNIKACE S NOVINÁŘI ¢Publikovaný text je většinou kratší ¢ ¢Dát si pozor na to, co může být vytrženo z kontextu ¢ ¢Zkuste si vyžádat autorizaci ¢ ¢ ¢1) Z čeho pramení tak malý zájem lidí o politiku a malá důvěra k politickým stranám? ¢Nejprve je třeba říct, že tento relativně malý zájem i důvěra nejsou typické jen pro mladší populaci, ale jde o převládající postoj v celé české společnosti. Což je právě jedním z důvodů, proč převládají i u mladších lidí, kteří je pozorují a velmi často také přejímají od lidí, kteří jsou pro ně významní, například rodičů či pracovníků školy. Dalším z důvodů pak je také to, že hodně informací z politické oblasti je zprostředkováno médii, která se často zaměřují spíše na negativní události a tím posilují negativní obraz celé politické sféry. ¢ ¢Co Vás osobně překvapilo v tomto šetření? A jak bude pokračovat? ¢V návaznosti na první otázku bychom chtěli řív porovnání s převládajícím nezájmem o politiku jsme u mladých lidí zjistili větší aktivitu a důvěru v instituce na lokální úrovni. ci, že Mnoho žáků se zapojuje do činností lokálních spolků (například kulturních či sportovních) i do dění na škole. Tyto aktivity jsou pro mladé lidi samozřejmě nejvíce dostupné; podobně se například ukázalo, že žáci jsou více občansky aktivitní na internetu, což je typické právě pro dnešní mladou „digitální“ generaci. Podobné činnosti ve většině případů nemají nějaký širší dosah, pro mladé lidi ale představují možnost jak být aktivní a také cestu k tomu, jak si postupně osvojovat dovednosti a rozvíjet schopnosti potřebné k tomu, aby se mohli dále efektivně zapojovat do veřejného dění. ¢Na ty nejzajímavější výsledky si ale ještě budeme muset počkat. Tytéž studenty se chystáme oslovit ještě za rok a půl abychom zjistili, jestli a jak se u nich občanské postoje a chování mění či zůstávají stabilní, a co je důvodem případné změny. Letos také ještě plánujeme uskutečnit skupinové rozhovory s žáky, které nám pomohou hlouběji porozumět našim zjištěním z dotazníkového šetření. Jednoduše řečeno, plánujeme se ještě dále doptávat samotných žáků na jejich pohled na tuto problematiku a na to, co sami vnímají jako důležité. ¢