PSY 475 VĚDECKÁ KOMUNIKACE PŘEDNÁŠKA: ODBORNÁ PUBLIKACE Hana Macháčková Lenka Dědková Věra Kontríková Jan Šerek 1 PSANÍ ODBORNÉHO ČLÁNKU ¢Existuje více typů odborných článků —mají jinou strukturu, obsahují jiný materiál ¢ ¢Přesto určitá společná „pravidla“ ¢ ¢Následující viz APA: ¢American Psychological Association (2009). Publication manual of the American Psychological Association (6th ed.). Washington : American psychological association. ¢ 2 TYPY ČLÁNKŮ (DLE APA) ¢Empirická studie – prezentuje výsledky zkoumání —Vlastní data, sekundární analýza —Kvalitativní, kvantitativní, mixed ¢ ¢Struktura: —Úvod do problematiky, cíl studie —Metoda a výsledky —Diskuse – shrnutí, interpretace, implikace ¢ ¢ 3 TYPY ČLÁNKŮ (DLE APA) ¢Literature review – přehledová studie —Teoretická syntéza —Kvantitativní metaanalýza ¢Pracuje s již publikovanými poznatky ¢Cíle: shrnutí poznání, vyjasnění rozporů, hledání nových otázek ¢ 4 TYPY ČLÁNKŮ (DLE APA) ¢Teoretické studie ¢Rozvíjíme (či kritizujeme) dosavadní teorii nebo představujeme novou 5 TYPY ČLÁNKŮ (DLE APA) ¢Metodologické články ¢Ukazují nové pří/postupy, rozvíjí/mění diskutují existující ¢Např. použití SEM, zakotvené teorie, fieldwork ¢Empirická data především k demonstraci ¢ — — 6 TYPY ČLÁNKŮ (DLE APA) ¢Případové studie ¢Zjištění a materiály z práce s jednotkou (jedinec, komunita, organizace, instituce…) ¢Konkrétní kontext, významný popis… 7 TYPY ČLÁNKŮ (DLE APA) ¢…a další útvary ¢Reporty ¢Komentáře (a odpovědi) ¢Recenze ¢Dopisy editorovi ¢Editorialy ¢… 8 ZÁKLADNÍ PRAVIDLA VE VĚDECKÉ KOMUNIKACI …ANEB NA CO SI OBECNĚ DÁT POZOR 9 REPORTOVÁNÍ VÝSLEDKŮ ¢Cíl: studie, která je opakovatelná a ověřitelná ¢ ¢Musí se reportovat všechna data ¢„nepříjemná data“ (např. odporují hypotéze) ¢nesignifikantní výsledky — — Data se nesmí měnit ani prezentovat způsobem, který by zkreslil jejich interpretaci •zavádějící graf •„statistické kouzlení“ 10 11 DOSTUPNOST DAT —Pro Vás —revize, další analýzy —Pro editora v průběhu recenze —kvůli nesrovnalostem, otázkám… —Po publikaci —někomu, kdo by chtěl ověřit (dále použít) výsledky —kvalifikovaný odborník; na základě psané dohody —5 let po publikaci musí být data dostupná na vyžádání, společně s dalším důležitým materiálem (záznamy o situaci, kódovací postupy, atd.) 12 DUPLIKÁTY A „TŘÍŠTĚNÍ“ ZJIŠTĚNÍ ¢Zjištění se publikuje jen jednou! ¢Nepublikujeme co vyšlo jinde ¢ ¢Výjimky – limited circulation ¢ ¢diplomová práce, poster… ¢ale v jiném formátu! ¢podepisujete prohlášení 13 DUPLIKÁTY A „TŘÍŠTĚNÍ“ ZJIŠTĚNÍ ¢Proč? ¢Etika (jedna práce, dvojí výsledek) ¢Problém s copyrigthem ¢Zkreslily by obraz o problému (viz metaanalýzy)! ¢ ¢Tříštění: ¢Data která lze představit v jenom článku nerozdělujeme do více publikací —Mj. problém s metaanalýzou 14 PLAGIARISMUS ¢pravidla citování znáte ¢musí se dodržovat ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Pozor také na sebe-plagiarismus (který je v podstatě duplikací) ¢ 15 DALŠÍ PROBLÉMY ¢Důvěrnost dat – etika! —Musí se ale podat dost informací k zhodnocení článku ¢ ¢Střet zájmů (uvádí se) ¢ ¢Uznané autorství - při podstatném přínosu —Např. sběr dat, analýza, konzultace —Nemusí být samotné psaní článku —Ale ne vše se „počítá“ ¢rozhovory v ELSPAC ¢ZV v PSY475 ¢ ¢ ¢ 16 JAK PRÁCI NAPSAT? ANEB PÁR POZNÁMEK KE STYLU 17 Výsledek obrázku pro bubble DOPORUČENÍ ¢Nesnažit se za každou cenu psát „akademicky“ ¢Nic takového neexistuje ¢ 18 DOPORUČENÍ —„Pubescence a adolescence je velmi vulnerabilní periodou, v níž se zvyšuje signifikance kvality relačních faktorů.“ ¢ ¢Výsledný efekt je často opačný ¢ ¢Text již tak obsahuje spoustu komplikovaných konceptů, neztěžujme to čtenáři ještě více ¢ ¢Cílit na srozumitelný, korektní styl (se špetkou individualismu) ¢Může být i velmi jednoduchý! ¢ 19 JE DOBRÉ VYHNOUT SE ¢Zbytečným cizím slovům —míra použití cizích slov pozitivně nekoreluje s kvalitou textuJ ¢ ¢Mnoho jich musíme použít (pojmy, koncepty…) ¢ ¢U mnoha je to ale zbytečné —absentuje, explorovat, substantivně… —Pozor i v ang. jazyce — ¢Přemýšlejme, kdy textu pomáhají a kdy jej ztěžují —syntéza poznatků 20 DOPORUČENÍ ¢Psát o lidech ¢Přece jen jsme psychologové (či sociální vědciJ ¢ ¢Ve své práci chci zjistit, zda děti, které doma zažívají více konfliktů mezi rodiči, mají ve škole horší studijní výsledky. ¢ X ¢Ve své práci zkoumám, zda úroveň mezirodičovského konfliktu v rodinách pre-adolescentních subjektů pozitivně predikuje horší akademické výsledky ve školním prostředí. ¢ ¢O proměnných (faktorech, prediktorech, atd.) - především v metodách a výsledcích ¢ ¢ ¢ 21 Výsledek obrázku pro přesýpací hodiny DOPORUČENÍ ¢ ¢ operacionalizační rovina faktory, mechanismy, prediktory, proměnné konceptuální rovina o lidech 22 JE DOBRÉ VYHNOUT SE ¢Také užívání odborných termínů pokud opravdu nejsou třeba —viz dvě roviny článku ¢ —„proč špatně zvládají situaci“ —X — „důvody aplikace maladaptivních copingových“ — ¢pokud nám v článku o coping nejde, můžeme mluvit jen o zvládání 23 JE DOBRÉ VYHNOUT SE ¢Vycpávkám ¢ ¢Občas je použít musíme (někdy i chceme), ale dejme si na ně pozor ¢ ¢Části vět —„Vezmeme-li v úvahu prezentovaný problém…“ ¢ ¢Ale i celé věty: —„Naše studie přinesla několik překvapivých zjištění.“ —„Výsledky hovoří o několika skutečnostech.“ —„V teorii čtenáře nejdříve seznámíme s koncepty důležitými pro náš výzkum.“ — — 24 JE DOBRÉ VYHNOUT SE ¢Dlouhým (a ještě krkolomným) souvětím ¢Pozor na „přemíru interpunkce“ (čárky, středníky, pomlčky) a závorek —Tudíž, předpokládaje pozitivní efekt, autoři studie předložili zkoumaným osobám (z nich bylo 5 mužů a 4 ženy) měrný nástroj (dotazník přejatý od Jones a kol., 1968) a pozorovali průběh situace, v níž byly zkoumané osoby zasazeny a během níž se projevil očekávaný efekt; stalo se tak ovšem v čase delším, nežli bylo autory této studie predikováno, nicméně v čase kratším, než uváděli Smith a kol. (1969), tudíž interpretace této skutečnosti, podobně jako skutečností uvedených výše (mj. testů ZKÚ) je nejspíše spojena s (již uvedenými) výsledky Cohena a Cohenové (1987). ¢ 25 JE DOBRÉ VYHNOUT SE ¢Trpnému rodu (skoro všude) ¢ ¢Pasivnímu jazyku ¢ ¢Psát za sebe (a co „my“?) ¢ bylo zjišťováno zjišťovali jsme ve studii bylo použito použili jsme bylo očekáváno očekávali jsme 26 OPAKOVAT, SHRNOVAT, BÝT DOSLOVNÍ ¢…aneb „tato myšlenka je přece zmíněna na straně 1“! ¢ ¢Čtenáře bychom měli provést vším, co v textu prezentujeme ¢propojit jednotlivé poznatky s otázkami, výsledky a implikacemi ¢ ¢Shrnutí odstavců v teorii a vyjádření otázky či přímo hypotézy, jež z odstavce vyplývá ¢Ve výsledcích a diskusi - zopakovat otázku (jako záměr), pak daný výsledek ¢ ¢Se zdravou mírou, kdy je to potřeba ¢ ¢ ¢ 27 ¢Age differences ¢Adolescent theories generally assume that pre- and early adolescence is ¢characterized by an unstable self (Brinthaupt and Lipka, 2002; Harter, 1999; ¢Shaffer, 1996). In this period, dramatic developmental transitions take place, ¢including pubertal changes, cognitive–developmental advances and changing ¢social expectations (Brinthaupt and Lipka, 2002; Harter, 1999). The ¢combination of these changes makes pre- and early adolescence a critical ¢time for the consideration of self and identities and thereby, identity ¢experiments (Harter, 1999). Therefore, we anticipate that internet-based ¢identity experiments will be more common in pre- and early adolescence ¢than in middle and late adolescence. ¢We also expect that the need for self-presentation on the internet will be ¢most significant among pre- and early adolescents. Young adolescents often ¢engage in imaginative audience behaviour (Elkind and Bowen, 1979). They ¢tend to overestimate the extent to which others are watching and evaluating ¢and can be extremely preoccupied with what they appear to be in the eyes ¢of others (Erikson, 1963; Harter, 1999). Based on these considerations, we ¢investigate the following research question: ¢RQ1: Do pre- and early adolescents tend to engage more often in: (a) ¢internet-based identity experiments; and (b) various self-presentational ¢strategies, than middle and late adolescents? Poznatky a vyplývající očekávání 28 ¢Age differences ¢Adolescent theories generally assume that pre- and early adolescence is ¢characterized by an unstable self (Brinthaupt and Lipka, 2002; Harter, 1999; ¢Shaffer, 1996). In this period, dramatic developmental transitions take place, ¢including pubertal changes, cognitive–developmental advances and changing ¢social expectations (Brinthaupt and Lipka, 2002; Harter, 1999). The ¢combination of these changes makes pre- and early adolescence a critical ¢time for the consideration of self and identities and thereby, identity ¢experiments (Harter, 1999). Therefore, we anticipate that internet-based ¢identity experiments will be more common in pre- and early adolescence ¢than in middle and late adolescence. ¢We also expect that the need for self-presentation on the internet will be ¢most significant among pre- and early adolescents. Young adolescents often ¢engage in imaginative audience behaviour (Elkind and Bowen, 1979). They ¢tend to overestimate the extent to which others are watching and evaluating ¢and can be extremely preoccupied with what they appear to be in the eyes ¢of others (Erikson, 1963; Harter, 1999). Based on these considerations, we ¢investigate the following research question: ¢RQ1: Do pre- and early adolescents tend to engage more often in: (a) ¢internet-based identity experiments; and (b) various self-presentational ¢strategies, than middle and late adolescents? Nebo naopak 29 ¢Age differences ¢Adolescent theories generally assume that pre- and early adolescence is ¢characterized by an unstable self (Brinthaupt and Lipka, 2002; Harter, 1999; ¢Shaffer, 1996). In this period, dramatic developmental transitions take place, ¢including pubertal changes, cognitive–developmental advances and changing ¢social expectations (Brinthaupt and Lipka, 2002; Harter, 1999). The ¢combination of these changes makes pre- and early adolescence a critical ¢time for the consideration of self and identities and thereby, identity ¢experiments (Harter, 1999). Therefore, we anticipate that internet-based ¢identity experiments will be more common in pre- and early adolescence ¢than in middle and late adolescence. ¢We also expect that the need for self-presentation on the internet will be ¢most significant among pre- and early adolescents. Young adolescents often ¢engage in imaginative audience behaviour (Elkind and Bowen, 1979). They ¢tend to overestimate the extent to which others are watching and evaluating ¢and can be extremely preoccupied with what they appear to be in the eyes ¢of others (Erikson, 1963; Harter, 1999). Based on these considerations, we ¢investigate the following research question: ¢RQ1: Do pre- and early adolescents tend to engage more often in: (a) ¢internet-based identity experiments; and (b) various self-presentational ¢strategies, than middle and late adolescents? Závěrečné shrnutí 30 STRUKTURA ČLÁNKU ANEB CO KAM PATŘÍ 31 STRUKTURA 32 STRUKTURA Teorie 33 STRUKTURA Metoda Výsledky 34 STRUKTURA 35 TEORIE ¢…aneb úvod (introduction) ¢ ¢Představení toho, co chceme zkoumat ¢ ¢U empirického článku mnohem menší rozsah než v závěrečných pracích! ¢Záleží na —Rozsahu v časopisu —Výsledcích a diskusi ¢ ¢ 36 TEORIE ¢…aneb úvod (introduction) ¢ ¢Představení toho, co chceme zkoumat ¢ ¢U empirického článku mnohem menší rozsah než v závěrečných pracích! ¢Záleží na —Rozsahu v časopisu —Výsledcích a diskusi ¢ ¢ Pokud krátit, tak raději v teorii 37 TEORIE ¢Strukturovat text ¢Úplně na úvod „delší lidštější abstrakt“: obecné uvedení do problematiky —Introduction – opravdu introduction: proč, co a jak ¢Dále pak specifické části věnované konkrétním prblémům —Cyberbullying - definování pojmu/oblasti —Strategies for Coping with Cyberbullying —Effectiveness of Responses to Cyberbullying ¢Na konci shrnutí otázek a záměrů —Research Problem ¢ — 38 PŘÍKLAD: EFFECTIVENESS OF COPING STRATEGIES FOR VICTIMS OF CYBERBULLYING ¢Research Problem ¢As mentioned above, an overview of the predominant responses to cyberbullying indicates that past attempts to evaluate their effectiveness have not been thorough, and for some strategies, we lack any information regarding their effectiveness. Moreover, there is a shortage of findings about the victims’ own evaluation of the effectiveness of the strategies they applied. Therefore, the aim of this study is to expand current knowledge about coping with cyberbullying by focusing on the strategies victims use. We intend to examine which strategies are employed most often and how the victims evaluate their effectiveness; i.e., which of them are associated with stopping online victimization or with buffering the negative emotional impact. 39 TEORIE ¢Poznatky významné pro volbu tématu, (někdy) metody a interpretaci ¢ ¢Na co navazujete – představte literaturu a zjištění důležité pro studii —Tj. „teorie“ i „empirie“ ¢ ¢A z nich plynoucí otázky/záměry zkoumání ¢ ¢ ¢ ¢ 40 TEORIE ¢Jaké jsou hlavní hypotézy a otázky, a jak navazují na teorii/dosavadní zjištění —Nemějte hypotézy, které nenavazují na představenou teorii/dosavadní zjištění —Pokud opravdu žádná není, také to uveďte ¢ ¢Vše, čím se zabýváte musí být dostatečně představeno ¢ ¢Jdete od obecnějšího ke specifickému ¢ ¢Což by mělo vyústit v zasazení Vaší práce do výzkumného kontextu a pochopení Vašich otázek 41 PŘÍKLAD: EFFECTIVENESS OF COPING STRATEGIES FOR VICTIMS OF CYBERBULLYING ¢Coping strategies are generally defined as an individual's behavioral, emotional, and cognitive responses to stress (Lazarus & Folkman, 1984). Coping serves to eliminate or modify a problem by neutralizing its negative character, which helps the individual regulate his or her emotional response (Pearlin & Schooler, 1978). ¢ ¢In coping research, efforts have been made to put coping strategies into distinct categories and to build a model of coping based on these categories. (…) ¢ ¢As Perren et al. (2012) suggest, based on existing literature, we can recategorize responses to cyberbullying on the basis of whether reactions are (..) ¢ ¢ Obecné představení pojmu 42 PŘÍKLAD: EFFECTIVENESS OF COPING STRATEGIES FOR VICTIMS OF CYBERBULLYING ¢Coping strategies are generally defined as an individual's behavioral, emotional, and cognitive responses to stress (Lazarus & Folkman, 1984). Coping serves to eliminate or modify a problem by neutralizing its negative character, which helps the individual regulate his or her emotional response (Pearlin & Schooler, 1978). ¢ ¢In coping research, efforts have been made to put coping strategies into distinct categories and to build a model of coping based on these categories. (…) ¢ ¢As Perren et al. (2012) suggest, based on existing literature, we can recategorize responses to cyberbullying on the basis of whether reactions are (..) ¢ ¢ Předchozí výzkumy 43 PŘÍKLAD: EFFECTIVENESS OF COPING STRATEGIES FOR VICTIMS OF CYBERBULLYING ¢Coping strategies are generally defined as an individual's behavioral, emotional, and cognitive responses to stress (Lazarus & Folkman, 1984). Coping serves to eliminate or modify a problem by neutralizing its negative character, which helps the individual regulate his or her emotional response (Pearlin & Schooler, 1978). ¢ ¢In coping research, efforts have been made to put coping strategies into distinct categories and to build a model of coping based on these categories. (…) ¢ ¢As Perren et al. (2012) suggest, based on existing literature, we can recategorize responses to cyberbullying on the basis of whether reactions are (..) ¢ ¢ A specificky v naší oblasti zkoumání 44 TEORIE ¢V teorii také popište vlastní přístup k tématu —co/koho se zaměřujete a proč (např. vynořující se dospělost, teoretickou perspektivu) — ¢Souvisí také s tím, jak to chceme zkoumat ¢ ¢Jaké nové poznání přinášíte? ¢O čem postrádáme poznatky? ¢Kde je nějaký rozpor? ¢Jaké jsou implikace – pro teorii, pro praxi ¢Proč (a pro koho) je Vaše otázka důležitá? —Nestačí mít „interesting question“, která ale zajímá jenom nás ¢ ¢ 45 PŘÍKLAD: EFFECTIVENESS OF COPING STRATEGIES FOR VICTIMS OF CYBERBULLYING ¢Currently, a large body of research exists on responses to cyber aggression (Livingstone, Haddon, Görzig, & Ólafsson, 2011; Ortega, Mora-Merchán, Calmaestra, & Vega, 2009; Perren et al., 2012; Walrave & Heirman, 2011; Wolak, Mitchell, & Finkelhor, 2007). And yet, despite the attention this topic has received, few studies have been published focusing on the specific strategies children take to overcome the negative emotions that result from incidents of cyber aggression. Moreover, little is known about the effectiveness of the children’s responses to cyberbullying. This study thus aims to contribute to knowledge in this area by examining cyberbullying coping strategies in detail. We investigate not only how frequently different strategies were applied, but also which strategies, if any, can buffer negative feelings and stop cyberbullying. These questions will be addressed in relation to the extent of harm caused by cyber aggression, a factor that may influence the choice of coping strategies and their effectiveness. ¢ ¢ Na něco navazujeme, a nejsme první, kdo ten problém zkoumá 46 PŘÍKLAD: EFFECTIVENESS OF COPING STRATEGIES FOR VICTIMS OF CYBERBULLYING ¢Currently, a large body of research exists on responses to cyber aggression (Livingstone, Haddon, Görzig, & Ólafsson, 2011; Ortega, Mora-Merchán, Calmaestra, & Vega, 2009; Perren et al., 2012; Walrave & Heirman, 2011; Wolak, Mitchell, & Finkelhor, 2007). And yet, despite the attention this topic has received, few studies have been published focusing on the specific strategies children take to overcome the negative emotions that result from incidents of cyber aggression. Moreover, little is known about the effectiveness of the children’s responses to cyberbullying. This study thus aims to contribute to knowledge in this area by examining cyberbullying coping strategies in detail. We investigate not only how frequently different strategies were applied, but also which strategies, if any, can buffer negative feelings and stop cyberbullying. These questions will be addressed in relation to the extent of harm caused by cyber aggression, a factor that may influence the choice of coping strategies and their effectiveness. ¢ ¢ Přece ale něco specifického chybí 47 PŘÍKLAD: EFFECTIVENESS OF COPING STRATEGIES FOR VICTIMS OF CYBERBULLYING ¢Currently, a large body of research exists on responses to cyber aggression (Livingstone, Haddon, Görzig, & Ólafsson, 2011; Ortega, Mora-Merchán, Calmaestra, & Vega, 2009; Perren et al., 2012; Walrave & Heirman, 2011; Wolak, Mitchell, & Finkelhor, 2007). And yet, despite the attention this topic has received, few studies have been published focusing on the specific strategies children take to overcome the negative emotions that result from incidents of cyber aggression. Moreover, little is known about the effectiveness of the children’s responses to cyberbullying. This study thus aims to contribute to knowledge in this area by examining cyberbullying coping strategies in detail. We investigate not only how frequently different strategies were applied, but also which strategies, if any, can buffer negative feelings and stop cyberbullying. These questions will be addressed in relation to the extent of harm caused by cyber aggression, a factor that may influence the choice of coping strategies and their effectiveness. ¢ ¢ Na to se zaměřujeme, konkrétně takto 48 PŘÍKLAD: EFFECTIVENESS OF COPING STRATEGIES FOR VICTIMS OF CYBERBULLYING ¢ ¢Parents, teachers, and other professionals who work with children need to equip themselves with knowledge about children's reactions and the coping strategies they choose to apply in order to deal with this harmful phenomenon. ¢ A je to důležité nejen pro násJ 49 TEORIE ¢Nepatří tam věci, které se přímo nevztahují k problému —Někdy snaha prezentovat co nejvíce —Neodbočujme — ¢Nepředstavujete problém jako takový, ale jen jeho část! ¢ ¢ ¢ 50 TEORIE ¢Recently, academic as well as public concern has been drawn to cyberbullying, a new form of bullying that has appeared with the spread of electronic communication technologies. ¢ ¢Cyberbullying is one of topics researched in relaton to adolescent internet use. Among others belong e.g. meeting strangers (i.e. meeting with people we did not know before)… — ¢ ¢ ¢ Toto by pro článek bylo zbytečné 51 TEORIE ¢Mějme na paměti, že teorii budou ¢číst lidé z oboru – není třeba říkat triviality ¢ale neznalí problematiky, na niž se zaměřujeme ¢ ¢I pro kolegy je potřeba shrnout a definovat základní poznatky, které ústí v otázku ¢ ¢Pokud kolega/kolegyně ze stejného oboru čte text a něco není jasné, je potřeba na tom zapracovat — ¢Pozor na „samozřejmosti“ – jsou silně subjektivní! ¢ 52 ¢…cyberbullying can constitute severe harm and lead to serious psychological impairment in victims (Machmutow, Perren, Sticca, & Alsaker, 2012; Perren et al., 2010; Ševčíková, Šmahel, & Otavová, 2012; Šléglová & Černá, 2011) and, in the most severe cases, be a deciding factor for the onset of severe depression and suicidal behavior (Bonanno & Hymel, 2013). ¢ ¢ ¢ ¢Depression is unwanted reaction because it presents negative health phenomenon as proven by Kremilek et al. (2014). ¢ Toto už by bylo zbytečné popisovat Toto slouží jako zdůvodnění nutnosti výzkumu 53 TEORIE ¢TIP: Přehledové studie či metaanalýzy ¢odkaz na podrobnější vysvětlení ¢méně citovaných studií v textu ¢ — 54 METODA ¢Detailní popis průběhu studie ¢Nutné všechny informace k tomu, aby —Čtenář mohl posoudit výsledky —Studie mohla být replikovaná —Bylo možné zahrnout ji do metaanalýzy ¢ ¢Dělí se na části: —sample a procedure - výzkumný soubor a sběr dat —Measures - popis měření —někdy také plan of/data analysis – před výsledky ¢ ¢ ¢ 55 METODA ¢Sample + data collection (procedure) ¢Všechny důležité informace (přestože nejsou součástí analýzy) 1.N (pozor na podskupiny) 2.Věk (M a SD) 3.Zastoupení pohlaví, etnik, SES, vzdělání, město/vesnice a cokoli dalšího…(v procentech) 4.Specifický charakter populace – nadané děti, ADHD… 5.Jestli jsou podvzorky a jak se liší 6.Způsob získávání vzorku: typ výběru, z jaké populace, z jakého souboru, odměny, představení studie 7.Kolik odmítlo - a jestli to nějak zkreslilo vzorek 8.Časový rámec sběru, kde byl proveden, kým, za jakých podmínek 9.Etické otázky (např. informovaný souhlas, odměna) 10.Další? ¢ ¢ ¢ 56 METODA ¢Procedure ¢The present study was a part of a research project that aimed to examine children's experiences with and responses to cyberbullying. In 2011 - 2012 a survey was conducted on 2,092 Czech children aged 12-18 (M = 15.1, SD = 1.86; 54.7% females) from a random sample of 34 primary and secondary schools located in the South Moravian region of the Czech Republic. Informed consent was obtained from the headmaster of every selected school. An anonymous online questionnaire was filled out in the school computer labs in the presence of a trained administrator who could answer children’s questions and offer technical advice if needed. 57 METODA ¢Ale nedávejte tam již zbytečné až samozřejmé informace ¢ ¢We lightened the burden on the participants by holding down the number of the question items to approximately 50, which is the quantity that the participant can finish an answer in around 15 minutes. 58 METODA ¢Measures – musí navazovat na koncepty definované v teorii ¢ ¢V jaké byly formě – dotazník, rozhovor ¢Konkrétní nástroje – škály, indexy, pozorovací schémata ¢Jestli byla opakovaná měření, kdy a za jakých podmínek ¢ 59 METODA ¢Kvantitativní: popis proměnných: 1.Znění a počet položek 2.Naše/převzatá škála? 3.Jak byl škála vytvořena (průměr, sčítání, count…) 4.Průměr, SD 5.Kódování odpovědí – důležité pro intepretaci (např. Ne=0) 6.Jaká je validita (faktorové řešení, zda převzato odjinud) a reliabilita (Alfa) ¢Kvalitativní: operacionalizace konceptu, na který se zaměřujete (např. spokojenost, soukromí, kyberšikana), formulace otázek ¢ 1. ¢ 60 METODA ¢Experienced harm. To measure harm experienced as a result of cyber aggression, respondents were asked two questions. First, they reported on a 4-point-scale to what extent they were upset about what happened to them (Not at all, A little bit, Moderately, Very much). Second, using a 6-point scale (Several minutes, Several hours, Several days, Several weeks, Several months, Longer) they indicated how long they felt this way. Both length of the victimization and experienced harm are based on the respondent’s subjective assessment. This method was chosen primarily because it is often difficult to determine those variables accurately (for example, if the experience consists of a photo or video uploaded online and seen by a wide audience). 61 METODA ¢Measures ale nemají být moc podrobné ¢ ¢In social psychology the number of question item is comprised of 4-10 items to measure one factor, and the set of these questions is called a psychological measurement scale. ¢ ¢ ¢ 62 METODA - SHORTCUTS ¢Pokud jsou informace o sběru či použitých měřeních jinde, odkažme na ně ¢ ¢Například v jiném článku, nebo pokud jsou dostupné na internetu (EUKO II report) ¢ ¢Základ ale musí být uveden ¢ ¢Můžete dát příklad jen dvou položek u škál ¢ ¢Deskriptivy – v textu či tabulce — — 63 METODA ¢Někdy také plan of analysis – před výsledky ¢ ¢Především pokud jde o komplikovanější postup ¢ ¢Umožní čtenáři sledovat jednotlivé kroky analýzy ¢ ¢Použitý software, missing data ¢ ¢ 64 METODA ¢In this study, only those respondents who reported experiencing cyberbullying as depicted above were selected (N = 451; 21.6% from the whole sample). We intended to distinguish the victims of cyberbullying from those who endured less severe forms of online aggression. Therefore, the first step of the analysis was to identify groups of victims on the basis of the two aforementioned criteria: a) the intensity of harm and b) the length of the attacks. Twenty-nine respondents were left out due to missing data on these variables, leaving a sample of 422 children (age M = 15.27; SD = 1.84; 68.2 % females). 65 METODA ¢Using chi-square tests and t-tests, we compared the groups with regard to gender, age, and average number of coping strategies employed. Then we analyzed the frequencies of strategies a) applied, b) effective in moderating the emotional response, and c) effective in stopping the aggression. A series of chi-square tests were used to detect significant differences between the two groups; when assumptions for use of the chi-square test were not fulfilled (i.e. if one or more cells had an expected value of less than five), Fisher’s exact test was used instead and the significance level is reported according to this test. All statistical analyses were conducted using SPSS 20. 66 VÝSLEDKY ¢Uvedení použitých metod analýzy ¢Pokud potřeba, vysvětlete použití konkrétní metody pro Vaši analýzu —proč zrovna constructivistic grounded theory —Obojí může být v plan of analysis — ¢Předpokládejte základní znalost statistiky a kvalitativních metod, nevysvětlujte známé věci (ani referencí) ¢ ¢ALE – méně známou metodu popište - společně se způsobem interpretace ¢ 67 VÝSLEDKY ¢„Vysvětlovala bych toto doktoru Ježkovi?“ ¢ ¢The scree plot is a line graph of the eigenvalues of a factor decision matrix based on a correlation matrix of the answer data of the question items, which is one of the ways of deciding the number of the factors on performing a factor analysis. Generally, the number of the plots whose eigenvalues are larger than an eigenvalue of the next plots is adopted as the number of factors on performing a factor analysis. ¢ 68 VÝSLEDKY – VŠE DLE APA ¢Shrnutí výsledků – všech potřebných údajů —I nesignifikantní údaje ¢Missing data (procenta, zdůvodnění) ¢Používejte hodnoty, ale také popisujte slovně —„Byl zjištěn pozitivní vztah mezi X a Y (r(245)=.050, p=.021)“ ¢Kvantitativní – popis proměnných, bivariační vztahy ¢Prokládejte kvalitativní studii citáty, ale střídmě: nesmí převažovat nad Vaším textem 69 ¢Z vyjádření dobrovolníků k tomu, jak vnímají svou motivaci k dobrovolnictví nyní, případně jak vnímají rozdíl mezi současnou motivací a motivací, která se k dobrovolnické činnosti přivedla původně: ¢Jarka: „Když jsem začínala, tak jsem se nechala ukecat docela na všechno, zatímco teď to dokážu víc posoudit a vybrat si. Ze začátku jsem do toho šla spíš kvůli tomu získání praktických zkušeností – a teď kvůli tomu, že mě to baví. Teď vím, že nemůžu dělat cokoliv – totiž, nemůžu si dovolit dělat cokoliv z časových a mých psychických (smích) důvodů – protože abych se nezbláznila úplně.“ ¢Martina: „Teď už mě to musí zaujmout, už si hodně vybírám. Třeba že dopředu budu vědět, že se tam naučím něco nového. Teď už to dělám spíš pro zábavu.“ ¢Jarka i Martina tedy souhlasně vypovídají o tom, že nyní už dobrovolnictví vykonávají hlavně pro zábavu. – Zbyněk s Radkem se ve svých odpovědích zaměřují více na pokroky ve schopnostech, které nyní mohou do své dobrovolnické činnosti vkládat: ¢Zbyněk: „Tenkrát, když jsem do toho šel, jsem ani netušil, že u toho vydržím tak dlouho, abych řekl pravdu. Tenkrát jsem do toho šel, protože jsem chtěl pomoct hlavně kámošovi – a teďka už jsem tam i ve správní radě – že prostě vidím, že to má nějakej výsledek, že to nějakým způsobem funguje. Tenkrát to byl opravdu krátkodobej cíl.“ ¢Radek: „Protože vím už, o co tam jde, tak se na to můžu nějakým způsobem připravit a nemusím vařit takříkajíc z vody úplně. Že už můžu poskytnout nějaký svoje nápady.“ ¢Dana o rozdílu mezi svou motivací počáteční a současnou: „Ten posun byl, byl v tom, že sice jsem šla do toho, že nikdy nevíš, jaká zkušenost se ti bude hodit, ale na druhou stranu je pravda, že (jak mi řekl XY) tak každej si tady vlastně hojíme svoje ego – tak určitě jo. …Když jsem do toho šla, tak jsem do toho šla, že jako chci vidět, že budu prospěšná. A je pravda, že z tadyhlenctoho jsem velice …jako teď jsem ráda za ty roky, že jsem z toho mohla ustoupit a že to právě je jenom o tom být s těmi lidmi, s tím, že i já jsem ráda, že oni jsou se mnou – že to je teda na týdlenctý bázi. (…) Člověk když jde do toho, tak si myslí, že si právě jako strašně namastí to svoje ego, protože bude prospěšnej, ale pak přijde na to, že vlastně to nejde – že to prostě o tom není.“ ¢Dana tedy podle svých slov taktéž zaznamenala jistý posun v pohledu na to, co pro ni dobrovolnictví znamená, z hlediska výše rozebraných kategorií se tak nejvíce přiblížila motivačnímu tématu společenského kontaktu a interakce. ¢ 70 VÝSLEDKY ¢Mnoho údajů dávejte do tabulek (např. korelace 10 proměnných), méně spíše do textů ¢„Byl zjištěn pozitivní vztah mezi X a Y (r(245)=.050, p=.021)“ ¢ ¢Ve vhodných případech používejte grafy (např. statistické interakce) a modely (kategorie u zakotvené teorie, SEM) ¢ 71 VÝSLEDKY ¢The comparison of both groups (see Table 1) yielded no significant difference in age (t(420 = - 1.271, p = .205) or the number of strategies applied (t(420) = -.194, p = .846), which was around 10 for both groups. There was a significant difference in the distribution of gender (chi(1) = 31.807, p < .000; Phi = .27. p < .000), with girls more heavily represented among victims of cyberbullying. 72 VÝSLEDKY ¢The comparison of both groups (see Table 1) yielded no significant difference in age (t(420 = - 1.271, p = .205) or the number of strategies applied (t(420) = -.194, p = .846), which was around 10 for both groups. There was a significant difference in the distribution of gender (chi(1) = 31.807, p < .000; Phi = .27. p < .000), with girls more heavily represented among victims of cyberbullying. Nezapomeňme uvést povahu výsledků (rozdílů) 73 VÝSLEDKY - SHORTCUTS ¢Dát informace do přílohy (nebo je nechat dostupné u autora) —Například u komplikovanějších statistických analýz, přepisy rozhovorů… ¢ ¢ 74 DISKUSE ¢Nejdůležitější část článku ¢ ¢Věnujte jí dostatek pozornosti, i když už jste na konci s energiíJ ¢ ¢Zhodnocení výsledků, hlavně ve vztahu k Vašim otázkám a teorii ¢ ¢Ale také další vysvětlení: —Proč něco co vyšlo stejně/jinak? —Proč se výsledek liší od Smith a kol.? ¢ ¢ ¢ 75 DISKUSE ¢Začněte jasně tím, co jste očekávali a co jste (ne)prokázali ¢ ¢Diskuse se zabývá více zjištěními, měla by ale mít určitou strukturu, kterou lze sledovat —Např. postupně diskutujete výsledky s ohledem na skupiny anebo na proměnné ¢ ¢Dost prostoru věnujte především těm zajímavým zjištěním —nesnažte se stejnoměrně diskutovat úplně vše ¢ — ¢ 76 DISKUSE ¢Diskuse musí přinést něco nového —Neopakujte pouze to, co už zaznělo v teorii a ve výsledcích ¢ ¢Nabídněte vysvětlení —Nezůstávejte jen u konstatování ¢ ¢Především na konci pak uveďte širší implikace, nové otázky, obecnější zamyšlení — ¢ 77 DISKUSE ¢V diskusi uveďte významné limity —specifický vzorek, nízká síla testu, omezení měrných nástrojů ¢ ¢Krátce uveďte, proč jsou pro Vaši studii limitující —Kromě „obvious reasons“ – průřezová studie ¢ ¢Ale celkově buďte pozitivní ohledně vlastní práce! ¢ 78 DISKUSE ¢První věta z diskuse: —„Příliš nízká vnitřní reliabilita a celkový rozpad škály způsobil značné komplikace v možnostech analýzy a ověřování hypotéz.“ ¢ ¢A věta ze závěru —„Vliv ostatních sledovaných proměnných vedl buď k jinému efektu, než jsem původně předpokládala, nebo se tento vliv nepodařilo dokázat. Hodnota této práce tak spočívá především ve zjištění, kudy cesta nevede.“ ¢ 79 DISKUSE ¢Conclusions ¢ ¢Krátké shrnutí záměru, hlavních zjištění a hlavních implikací ¢ ¢Efekt posledního dojmuJ 80