Tvrzení, že základním principem, z něhož vše vzniká a do něhož vše zaniká, je oheň, je základní myšlenkou filosofie Pýthagorovy *Hérakleitovy Thalétovy Platónovy Hérakleitos svůj princip, který řídí veškeré dění, dynamiku v tomto světě, nazval kratilos sarkos stratos *logos Epikúrovo pojetí slasti lze nejlépe vystihnout následující tezí: slast je vlastní pouze bohům *slast je stav, kdy nepociťujeme žádnou bolest těla ani žádné trápení duše slast je stavem po podřízení se osudu slast je stav splynutí lidské duše s bohem Arthur Schopenhauer navrhuje následující možnosti pro zmírnění trvalého utrpení člověka ve světě věnovat se vědeckému bádání v oblasti přírodních věd *pěstovat umění, filosofii a žít asketicky co nejvíce si užívat darů přírody snažit se o splynutí s bohem Friedrich Nietzsche buduje svou filosofii na tvrzení, že v základu lidské existence tkví pokora bůh nenávist *vůle k moci První vtělení nesmrtelné duše směřuje dle Platóna *vždy do lidského těla do lidského nebo zvířecího těla-záleží na volbě duše do lidského nebo zvířecího těla-záleží na dominanci ve struktuře duše do lidského, zvířecího nebo rostlinného těla-je to věcí náhody Pojem craving označuje: *silnou touhu pociťovat účinky psychoaktivní látky, s níž měla osoba dříve zkušenost závislost na opiátech zneužívání sociálních sítí k páchání trestných činů akutní intoxikaci působením alkoholu Pojem netholismus označuje: nadměrné užívání návykových látek *závislost na internetu v jakékoliv formě závislost na počítačových hrách závislost na mobilních telefonech Posttraumatická stresová porucha (PTSD) je charakteristická střídáním manických a depresivních stavů sníženou hladinou serotoninu *časovou prodlevou mezi prožitou traumatickou událostí a začátkem potíží zvýšenou hladinou acetylcholinu Při krizové intervenci (i laické) u deprese je nutné především vysvětlit, že mnozí lidé jsou na tom mnohem hůře (a tak relativizovat situaci depresivního) zabránit projevům lítosti, vzteku a dalších negativních emocí, aby se situace ještě nezhoršila apelovat na volní vlastnosti depresivního člověka *vyvarovat se jakéhokoli hodnocení, kritizování, bagatelizace či srovnávání s jinými lidmi Největší nebezpečí manipulace s pedagogem či pedagogickým sborem hrozí od tohoto typu agresora: *kultivovaný narcistický agresor fyzický, brutální agresor agresora, vyvolávající tzv. ekonomickou šikanu úzkostný agresor Jak se zachováme, když poskytujeme první pomoc postiženému v bezvědomí, který je zasažen[SJ1] elektrickým proudem zahájíme masáž srdce zahájíme masáž srdce a umělé dýchání *nejprve izolujeme od proudového zdroje zakloníme hlavu Mezi psychologické metody nepatří analýza videozáznamu dotazník analýza produktů lidské činnosti *numerologie Komparativní psychologie se zabývá studiem různých typů osobnosti rozdíly mezi jednotlivými stadii vývoje psychiky vztahem mezi fyziologickými a psychickými procesy u člověka *studiem podobností psychiky zvířat a lidí Mezi seriózní informační zdroje v podobě časopisů z oblasti psychologie nepatří Psychológia a patopsychológia dieťaťa Studia psychologica Psychologie pro praxi *Moje psychologie Mezi aplikační oblasti psychologie jako vědní disciplíny nepatří klinická psychologie psychologie sportu psychofyziologie *naivní psychologie Zvládání školní zátěže žáky neusnadňuje vnímaná podpora ze strany spolužáků zdravotní pohoda příznivé klima ve školní třídě *rozsah studijních textů v učebnici Současné teorie učení přímo vycházejí z transpersonální psychologie z individuální psychologie z humanistické psychologie *z konstruktivismu Jízda na kole je produktem učení divergentního konvergentního problémového *senzomotorického Aspirace jsou v psychologii chápány jako porucha psychiky extrémní sebeprosazování vrozená dispozice *snaha něčeho dosáhnout Mezi fáze paměťového procesu nepatří vybavení reminiscence znovupoznání *deklarování Mezi druhy paměti nepatří smyslová bezděčná senzorická *kreativní Mezi typy představivosti nepatří motorická (pohybová) taktilní čichová *normativní (pravidelná) Základy výzkumu naučeného agresivního chování dětí experimentem s fackovacím panákem položil Moreno Festinger Rogers *Bandura Mezi příčiny únavy nepatří nedostatečný odpočinek špatná organizace práce hluk *inteligence Podle Kohlberga patří do vývojového období konvenční morálky orientace na společenskou smlouvu potřeba dominovat utilitarismus *snaha vyhovět autoritě Do profesní volby by neměly zasahovat vzdělávací nabídka exkurse vzory *ambice rodičů Který z těchto autorů se zabýval problematikou imitace jako sociálního učení? Erich Fromm Karen Horney Abraham Maslow *Albert Bandura Pojem "relativně stabilní emocionální naladěnost" vyjadřuje nejspíše: předpoklad dosažení vyšší pozice ve skupině důsledek demokratického stylu vedení tzv. hodnotovou orientaci skupiny (HOJ) *klima či atmosféru v určité sociální skupině Tendenci podceňovat v interpretaci chování jiných lidí (anebo při jeho řízení) vlivy situační a přeceňovat vlivy dispoziční lze zařadit mezi zákony percepce zákonité důsledky náročných životních situací tzv. chyby v imanenci *tzv. atribuční chyby Základní atribuční chybu v sociální psychologii lze charakterizovat jako naši přirozenou tendenci podléhat prvnímu dojmu, který v nás při seznámení vyvolávají druzí naši přirozenou tendenci nadržovat nám sympatickým osobám bez ohledu na situaci naši přirozenou tendenci přeceňovat vliv konkrétní situace na chování druhých osob *naši přirozenou tendenci přeceňovat při posuzování chování druhých osob v konkrétní situaci jejich osobnostní vlastnosti na úkor situačního kontextu Který z uvedených termínů nepatří do skupiny základních pedagogických prostředků? *učivo sport práce umění Do které z uvedených základních pedagogických kategorií zařazujeme termíny Bloomova nebo Niemarkova taxonomie? pedagogické principy *cíle výchovy výchovné prostředky edukační činitelé Jaký výraz používáme pro označení edukačního procesu, kdy si jedinec osvojuje poznatky záměrně a vědomě? *edukační proces intencionální edukační proces funkcionální edukační proces non-intencionální evaluace Kniha života a školní tiskárna patří ke škole daltonské *moderní škole C. Freineta k Tolstého volné škole k winnetské soustavě Povinná školní docházka do 14 let byla zřízena reformou Exner-Bonitzovou v letech 1848-49 školskou novelou r. 1883 *Hasnerovým zákonem 14. května 1869 Malým školským zákonem r. 1922 V jakém typu škol probíhala příprava světských kněží ve středověku? farní školy městské školy klášterní školy *katedrální školy v sídlech biskupů Deskriptivní výzkumný problém hledá odpověď na otázku kdo byl respondent? jaká metoda byla použitá? čím to je? *jaké to je? Který z uvedených přístupů je typický pro kvalitativní výzkum ověřování teorie vysvětlení jevů velké skupiny lidí *jedinečnost Pozorování je výzkumný soubor hypotéza proměnná *výzkumná metoda Ve školním prostředí se dlouhodobé sociálně-emotivní naladění, zobecněné postoje a vztahy, emocionální odpovědi žáků třídy na události ve třídě odborně označují jako: *klima třídy atmosféra třídy edukační prostředí třídy sociální nálada třídy Mentorem rozumíme: *osobu uvádějící do znalosti oboru prostřednictvím vedení v reálných situacích, provádějící supervizi osobu vykonávající obsahový dohled pedagoga, který vyučuje rétoriku dozírajícího učitele studentů na pedagogické praxi Koncepce trvale udržitelného rozvoje *Je takový rozvoj a míra využívání vyčerpatelných zdrojů, který budoucím generacím zachovává možnost uspokojovat jejich potřeby a rozvíjet se Je způsob učení se, které se trvale udržuje u jednotlivých generací Je takový rozvoj a míra využívání nevyčerpatelných zdrojů, který budoucím generacím zachovává možnost uspokojovat jejich potřeby a rozvíjet se Je způsob trvale udržovaného rozvoje žákovy osobnosti Pro autokratický výchovný styl je charakteristické Vychovatel s dětmi hodně diskutuje, podává návrhy a je přístupný rozhovorům *Vychovatel jednoznačně určuje pravidla podle svých rozhodnutí, zkušeností a úsudků Vychovatel neklade přímo požadavky, nekontroluje a nepožaduje jeho důsledné plnění Vychovatel rozkazuje, trestá, hrozí, podává návrhy a podporuje iniciativu Vzdělávání na středních školách v ČR je ukončeno maturitou *maturitou nebo závěrečnou zkouškou maturitou nebo absolutoriem závěrečnou zkouškou Základním dokumentem autoevaluace školy je hodnocení školské rady hodnocení žáků hodnocení české školní inspekce *evaluační zpráva školy z vlastního hodnocení školy Mezi klíčové kompetence žáků RVP pro základní školu nepatří *kompetence komunikační kompetence k učení kompetence k řešení problémů kompetence sociální a personální Učivo, celkový projekt výuky a jejího průběhu označuje pojem standard vzdělávání *kurikulum učební osnovy rámcové osnovy Mezi průřezová témata RVP pro ZV nepatří Výchova demokratického občana *Výchova ke zdraví a k rodičovství Multikulturní výchova Environmentální výchova Z hlediska fází výuky bývají rozlišovány metody výuky: srovnávací, induktivní, deduktivní, analyticko- syntetické sdělovací, samostatné práce, ověřovací *motivační, expoziční, fixační, diagnostické, aplikační slovní, názorně-demonstrační, praktické ________________________________ [SJ1]Tuhle položku zvrtal technik. Myslím, že „elektrickým proudem“ se studentům zobrazovalo jako distraktor A, ne jako součást kmene položky. Proto spousta lidí neodpověděla a mezi odpověďmi se objevují i pětky. Z položkové analýzy bych ji vynechal.