Syllabus: Logoterapie a existenciální analýza (SPP a SPR 205)_JS 2011 - Vyučující: Dipl.- Theol. Univ. Stanislava Ševčíková, Ph.D. Kontakt: Joštova 10, kanc. 509, e-mail: ssevciko@fss.muni.cz, Tel. 549 49 6972 Konzultační hodiny:úterý: 10.00-12.00, popř. dle domluvy - Konání kurzu: Semináře se konají v pondělí od 8.00 Stupeň studia: bakalářský, prezenční, Rozsah 2 hod seminář - 4 ECTS (kurz je vhodné si zapsat až po absolvování kurzů "Teorie a metody sociální práce" a "Odborné praxe a supervize I"). - Cíl kurzu: je seznámit studenty s logoterapeutickým a existenciálněanalytickým přístupem ke klientovi. V průběhu kurzu se probírají základní témata logoterapie a existenciální analýzy a celý směr je zasazen do kontextu humanistického a existenciálního přístupu ke klientovi. V následujícím cvičení si je studenti „zakusí“ na vlastní kůži. Po absolvování kurzu by měli získat náhled na význam ztráty (či chybění smyslu) v životech klientů a tím vzniklou následnou neschopnost životního fungování. - Ukončení kurzu: zkouškou. Požadavky: docházka (80% účasti), pravidelná příprava požadovaných reflexí vždy dané pondělí, zadané četba a reflexe 1-2 strany na každou hodinu a následná diskuse na hodině a skupinové řešení případu poslední hodinu Výuka probíhá formou přednášek, diskusí, sebezkušenostních seminářů, hraní rolí, imaginací atp. Závěrečná hodina: test znalostí - Skupinový projekt k získání zkoušky: Skupiny po 2 lidech, rozdělí si role na klienta a SP (terapeuta) v konkrétním zařízení. Ostatní tvoří reflektující tým – mohou SP pomoci vyžádanou radou, i nevyžádanou, pokud se „sezení“ ubírá „špatným“ směrem, mohou SP vystřídat, když si nebude vědět rady. Tým reflektuje: emoční angažovanost SP, vyváženosti verbální a neverbální komunikace. Specifická zátěž v předmětech bc. studia Kriterium Výkon Hodnota kreditů Poznámka Přímá výuka 90 min/týdně^1 1 kredit Jen prezenční studium Konzultace a příprava 3 krát 90min/sem. 1 kredit Jen kombinované studium Četba české literatury 250 stran 1 kredit 10 stran/hodinu Četba anglické literatury 6 stran/hodinu Seminární práce 4 normostrany 0,5 kredit Každých započatých 8 ns. Závěrečná zkouška A Zk 0,5 kredit Ústní zk. nebo písemný test Závěrečná zkouška B Písemná expertíza nebo esej Metodicky řízená praxe - Povinná literatura: 1. Frankl, V. E. ...A přesto říci životu ano. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1996. !!! 2. Frankl, V.E. Lékařská péče o duši. Brno: Cesta, 1996. (LPD) 3. Frankl, V.E. Vůle ke smyslu. Brno: Cesta, 1994. (VKS) 4. Křivohlavý, J. Psychologie smysluplnosti existence. Praha: Grada, 2006. (PSE) 5. Längle, A. Smysluplně žít. Aplikovaná existenciální analýza. Cesta, Brno 2002 (SŽ) 6. Grün, A., Dufner, M. Zdraví jako duchovní úkol. Svitavy: Trinitas, 2001. 7. Grün, A. Sny na duchovní cestě. Praha: ČKA, 1995. - Doporučená literatura: -Frankl, V. E. Teorie a terapie neuróz : [úvod do logoterapie a existenciální analýzy]. Praha : Grada Publishing, 1999. -Lukasová, E. Logoterapie ve výchově. Praha : Portál, 1997. -ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava. Srovnání kognitivně-behaviorálního přístupu a logoterapie v sociální práci v nástinu terapie drogové závislosti. Sociální práce/Sociálna práca, Brno, ASVSP. ISSN 1213-6204, 2005, no. 1, s. 122-133. -ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava.Viktor Frankl jako inspirace pro pastoraci?. Teologické texty, Praha, Král.kolegiát.kapitula sv.Petra a Pavla. ISSN 0862-6944, 2005, vol. 16, no. 4, s. 170-170. -ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava.Logoterapie a duchovní život. Scripta bioethica, Brno, Hippokrates. ISSN 1213-2977, 2004, vol. ročník 4,, no. 1, s. 21-23. - On-line zdroje: http://www.viktorfrankl.org/e/clipgallery.html Harmonogram studia: Téma Povinná četba Reflexe 1 – 2 strany povině na každou hodinu - písemně Otázky k písemným reflexím (musí být připraveny vždy na danou hodinu !!!) 1. Představení kurzu a účastníků Úvodní cvičení 2. Video V. Frankla 3. A)Úvod do logoterapie a existenciální analýzy Ukotvení LT a EA v rámci existenciálních přístupů LPD str. 11-42 1. Je můj život smysluplný? 4. B)Diagnostika v logoterapii a EA Logotest a ESK 2. Které hodnoty tvoří pilíř mého života? 5. Hodnoty a smysl života Sebehodnota a životní smysl PSE 21-40 VKS str. 183-209 LPD str. 61-63; 73-80; 87-100. 3. V čem spočívá moje hodnota. Jak se doposud měnilo pojetí mého smyslu života? 6. Svědomí a hledání smyslu LPD str. 57-61 4. Jaké je moje svědomí? Ukazuje mi nějakou cestu? 7. Práce a hledání smyslu LPD str. 113-122 5. Jak souvisí mé studium se smyslem mého života? 8. Věk a hledání smyslu LPD str. 80-84 6. Setkal/-a jsem se s „krizovou situací“ (osobní, v rodině, u přátel), ve které šlo také o ztrátu smyslu? 9. Krizová intervence v logoterapii Krizová intervence, str. 217-224 7. Ztráta zdraví jako ztráta smyslu života 10. Láska (rodina) Zdraví a smysl života LPD str. 122-148 LPD Str.68-72;ZJDU str. 18-35 8. Jaké „zisky“ a „ztráty“ (z) lásky jsem zažil v mém životě? 11. a) Logoterapeutická imaginace b) Existenciální analýza snů c) Logoterapie a duchovní život SDC 25-49 9. Pokus o logoterapeutickou analýzu a) snu, b) životní situace, c) prožitku 12. Projekty řešení případu – závěrečná zpětná vazba - zkouška