1 Odborná praxe a supervize II, individuální (SPP 115, SPP 126, SPR 115) Základní informace: bakalářský stupeň, prezenční forma studia, 4. semestr vedení kurzu (vedoucí supervizní skupiny): Zdeňka Dohnalová, Ph.D.; Jitka Navrátilová, Ph.D. Zakončení: zápočet, 5 kreditů (SPR115), 4 kredity (SPP115, SPP126) Cílem kurzu je naplnění podpůrné a vzdělávací funkce supervize. Součástí kurzu je nejen praktické seznámení se s Eganovým modelem řešení problémů a se základními komunikačními dovednostmi, ale i reflexe v oblasti motivace k sociální práci, zvládání nejistot a změny. Nedílnou součástí je také reflexe etických problémů a dilemat na příkladech z praxe a získání přehledu o organizacích poskytujících sociální služby v městě Brně. Požadavky na získání zápočtu: řádně uzavřená smlouva mezi školou a organizací praxe, podepsaný souhlas s dohodou o mlčenlivosti a dohodou o zaměření praxe, účast a aktivita na seminářích, studium povinné literatury, plnění zadaných písemných úkolů včetně vedení deníku praxe, absolvování praxe v rozsahu 104 hodin, jedna individuální supervize v průběhu semestru a závěrečná diskuse s vyučující nad deníkem praxe v zápočtovém týdnu nebo ve zkouškovém období. Společné supervizní semináře se budou konat většinou jednou za 14 dní (viz níže). Účast na nich je povinná (absence je možná maximálně 2x a to jen v závažných případech). Každý student má navíc povinnost se jednou za semestr zúčastnit individuálního supervizního semináře s vedoucí supervizní skupiny (nejedná se o závěrečnou diskusi nad deníkem praxe). Průběžné úkoly: Zadání jednotlivých úkolů naleznou studenti v informačním systému, úkoly budou 4. Zpracování je požadováno v rozsahu 2 – 3 normostran, přičemž hlavním kritériem kvality vypracování úkolů je obsah, nikoliv rozsah. Zpětnou vazbu k jednotlivým úkolům se studenti dozvědí na seminářích, na individuální supervizi a během diskuse nad deníkem praxe. Dohoda o mlčenlivosti: 6. března 2013 studenti budou mít na supervizním semináři vytištěné 2 výtisky dohody o mlčenlivosti, které podepíše vedoucí supervizní skupiny a student/ka. Dohoda o zaměření praxe: Po absolvování 1/3 praxe si student/ka určí dva učební cíle a kritéria, podle kterých pozná, jak byly cíle naplněny, a oboje (cíle i kritéria) uvede v dohodě o zaměření praxe. Třetím cílem je povinně trénování technik aktivního naslouchání (kritérii jsou používání otevřených a uzavřených otázek, zrcadlení pocitu a rezonance, parafráze, sumarizace, povzbuzení a ocenění v těch místech rozhovoru, kde je to vhodné a potřebné). Dohodu o zaměření praxe student/ka odevzdá do informačního systému do 22. března 2013 a vytištěnou (3x) ji přinese na další setkání (již s podpisem odpovědného pracovníka z pracoviště) 3. dubna 2013, kde ji podepíše vedoucí supervizní skupiny a student/ka. Deník (záznamník) praxe: Obsahuje popis dění na praxi v jednotlivých dnech praxe a reflexi tohoto dění. Na závěr deníku budou učební cíle a kritéria konkrétně (tedy podle jednotlivých zvolených nebo daných kritérií) zhodnoceny, tj. jak dalece se podařilo učební cíle naplnit a co jiného se na praxi student/ka naučil/a. Diskuse nad deníkem praxe se mimo jiné zaměří na porovnání způsobu práce na 2 pracovišti praxe s Eganovým modelem práce s klientem. Rozsah deníku praxe je 10 – 15 stran. Přílohou deníku praxe je Závěrečné hodnocení praktikanta instruktorem v organizaci potvrzené od odpovědného pracovníka dané organizace a Výkaz o vykonané praxi, který student/ka vyplňuje každý den praxe. Termín odevzdání do informačního systému: v zápočtovém týdnu. Zpětná vazba k deníku praxe bude poskytnuta při závěrečné diskusi. Studenti se přihlašují k diskusi nad deníkem v termínech, které budou zveřejněny v informačním systému. Obsah kurzu a data konání supervizních seminářů: 1. Supervize – vymezení základních pojmů. Supervizní kontrakt. Druhy supervize. 20. února 2013 2. Osobnostní a profesní rozvoj. Motivace k sociální práci. 20. února 2013 3. Eganův model a jeho fáze. 6. března 2013 4. Bálintovské skupiny a supervize. 20. března 2013 5. Verbální komunikace. Aktivní naslouchání a jeho techniky. 3. dubna 2013 6. Neverbální komunikace a její složky. 3. dubna 2013 7. Syndrom vyhoření v pomáhajících profesích a možnosti jeho prevence. 17. dubna 2013 8. Etické problémy a dilemata v praxi. 24. dubna 2013 9. Závěrečné hodnocení kurzu. 15. května 2013 Povinná a doporučená literatura: Adams, R, Dominelli, L, Payne, M.: Social Work, Macmillan Press, London 1998. Asociace občanských poraden: Modul 2, interní materiál AOP. Asociace občanských poraden: Modul 4B, interní materiál AOP. De Shazer, S., Dolan, Y. a kol.: Zázračná otázka. Krátká terapie zaměřená na řešení. Portál Praha, 2011. 3 DeVito, J. A.: Základy mezilidské komunikace, Grada, Praha 2001. Gabura, J., Pružinská, J.: Poradenský proces, Slon, Praha 1995. Havrdová, Z., Hajný, M.: Praktická supervize. Průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize, Galén, Praha 2008. Havrdová, Z.: Kompetence v praxi sociální práce, Osmium, Praha 1999. Hawkins, P, Shohet R.: Supervize v pomáhajících profesích, Portál, Praha 2004. Jankovský, J.: Etika pro pomáhající profese, TRITON, Praha, 2003. Kindl-Beilfuss, C.: Umění ptát se. V koučování, poradenství a systemické terapii. Portál, Praha, 2012. Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese, Portál, Praha 1997. Křivohlavý, J.: Jak neztratit nadšení, Grada, Praha 1998. Plaňava, I.: Jak (to) spolu mluvíme, FF MU, Brno, 1996. Vávrová, S.: Doprovázení v pomáhajících profesích, Portál, Praha, 2012. Specifická zátěž – kredity Metodicky řízená praxe 104 hodin 2, 5 kreditu Seminární práce 16 stran 2 kredity Přímá výuka 1x za 14 dní 0, 5 kreditu