Příprava intervence SPR 140 Posouzení životní situace 3.1.0 Vysvětlení role, účelu a postupu Jaké informace potřebuje klient ? } }Cílem je utvořit pracovní alianci, budovat vztah! } }Sociální pracovník }Jméno }Pracovní pozice }Obsah práce sociálního pracovníka }Jméno a charakter organizace } }Vysvětlení přístupu/ procedury }Je ověřeno, že je prospěšné! } } Jaké informace potřebuje klient? } }Doporučení klienta jinou stranou } }V případě doporučení – je potřeba vysvětlit kdo kontakt inicioval a proč sociální pracovník vstupuje do klientova života }Je vhodné probrat možné pocity, které doporučení vyvolalo (Hněv, strach v případě podezření ze zneužití) }Většinou do 5ti minut … } Co ještě potřebuje vědět sociální pracovník? } }Zkušenost klienta se sociální prací } }Už jste někdy spolupracoval se sociálním pracovníkem? }Jaká zkušenost to byla pro klienta? }Potřeba vhodně zareagovat (na kladnou i negativní zkušenost) } Co je třeba vysvětlit? }Cílový problém }Volba omezeného počtu specifických oblastí }Volbu provádí klient } }Časový rámec }Práce je časově omezená (kolik schůzek?) } }Mlčenlivost a její limity }Může být mlčenlivost něčím prolomena? Struktura přístupu 7 Kontrolní seznam vstupních informací Cvičení 1 První schůzka }Trojice si rozdělí role: klienta, sociálního pracovníka a pozorovatele (supervizora) }Sociální pracovník seznámí klienta se všemi okolnostmi dle předchozího seznamu. }Pozorovatel poskytne zpětnou vazbu, zda a jak byly informace zprostředkovány (celkový proces). } }Zpětná vazba je smysluplná, pokud si všímá pozitiv i oblastí, které potřebují zlepšení, je konkrétní (behaviorálně specifická). } 3.2.0 Časové limity }Řada studií prokazují, že krátkodobé intervence }mohou být stejně či více užitečné, než dlouhodobá práce (např. Koss and Butcher, 1986). }V ÚOP je rámec cca 6-12 sezení. }Je výhodné stanovit zvláštní rámec pro iniciální fázi a další schůzky přidat pro vlastní zvládnutí situace. }Iniciální fáze netrvá obvykle déle než 4 schůzky (nejčastěji však spočívá v 1-2 schůzkách). }ÚOP může být využito k monitorování situace (budeme sledovat vývoj … sejdeme se 5x). } } Výhody časových limitů Kontrolní seznam pro časové limity Cvičení 2: Časový limit }Promyslete si a předběžně si stanovte časový limit pro práci se svým klientem! }Vysvětlete důvody pro Vámi navržený počet schůzek! } 3.3.0 Získávání základních informací }Máme všechny potřebné základní údaje? }Pozor na citlivé doptávání se: }„Potřeboval bych zjistit některé údaje o vaší rodině, abychom mohli najít vhodný program, řešení …“ Kontrolní seznam nezbytných informací Kontrolní seznam nezbytných informací Cvičení 3 }Které informace postrádáte? }Jsou pro vás některé informace nedostupné? }Je vám nepříjemné zjišťovat některý typ informací? }Jakou zkušenost máte se sběrem informací od klientů? 3.4.0 Určení problémů a jejich priorit }Jedná se o nejdůležitější aktivitu! }Základní pravidlo: problémy určuje klient! Explorace problému (1. až 6. schůzka) 19 I.Identifikace problémů 20 Tvorba seznamu problémů }S čím vlastně klient do spolupráce přichází? }Co chce klient změnit? }Problém se slovem problém (citlivost na použitá slova)! }Co dalšího byste rád změnil/a? }Jde o problémy, nikoliv cíle! } }Formulace v konkrétních větách: }Asi mě vyhodí z práce! }Ve škole mě šikanují… }Můj otčím mě bije }Nemám žádné kamarády }Jsem alkoholik } Jak? }Často brainstorming }Společná diskuse }I sociální pracovník může být aktivní } } Cvičení 4: Tvorba seznamu problémů }Pracujte ve dvojicích }Jeden z dvojice hraje „svého klienta“ }Druhý v roli sociálního pracovníka usiluje o získání co největšího seznamu problémů, které způsobují klientovi obtíže Třídění problémů }Hledáme maximálně tři problémy, které jsou důležité! Stanovení priorit 25 }Které problémy klienta nejvíce zatěžují? }Které problémy by v případě jejich neřešení měly pro klienta nejtěžší důsledky? }Které problémy by v případě jejich vyřešení měly pro klienta nejpříznivější důsledky? }Které problémy mají pro klienta největší význam? }Které problémy lze řešit s menším nasazením energie, zdrojů? }Které problémy jsou v podstatě neřešitelné? Definice a třídění problémů }Pro definici problémů, kde jsou dva a více osob lze použít následující tabulku potřeb: Jméno Co od něj chci Jaká je šance, že to získám Co chtějí ode mne Jaká je šance, že to získají 26 Stanovení prioritních problémů Není 1 Málo 2 Dost 3 Hodně 4 Vážný 5 Interpersonální konflikty Nespokojenost v sociálních vztazích Problémy s formálními org. Obtíže při výkonu role Obtíže s rozhodováním Reaktivní emoční úzkosti Nepřiměřené zdroje Jiné 27 Cvičení 5: Výběr problémů }Pracujte ve dvojicích }Jeden z dvojice hraje „svého klienta“ }Druhý v roli sociálního pracovníka usiluje o výběr tří problémů 3.5.0 Zkoumání cílových problémů }Co je na situaci problematické? }Kde se to děje? }Kdy se to děje? }Kdo další je u toho, když se to děje? }Jak často se to děje? }Jaké trvání, dálka jevu? }Jak vážný je to problém? }Co bylo vykonáno, aby se problém odstranil? }Jaký byl výsledek této snahy? }Co by podle klienta mělo problém vyřešit? }Jak klient problém chápe? }Jaké emocionální důsledky problém má? }Existují nějaké stimuly, antecedenty problému? }Jaké jsou důsledky výskytu problému? }Jaké další faktory je třeba vzít v úvahu? Cvičení 6: Průzkum problémů }Pracujte ve dvojicích }Jeden z dvojice hraje „svého klienta“ }Druhý v roli sociálního pracovníka usiluje o průzkum problémů } 3.6.0 Specifikace problémů }První verze: Neschopnost spát }Akceptovaná verze: } }Neschopnost spát: klient spal v průměru jen 4 hodiny denně Cvičení 7: Specifikace problémů }Specifikujte všechny tři problémy klienta 3.7.0 Cíle }Cíle jsou explicitní, cílové body intervence. }Spát: 8 hodin denně Příčiny problému 34 }Problémy se „staly“ („nemají původ“) }Co přispívá k udržení problému? }Jaké jsou překážky v řešení problému? } Systémy a problém Systém pro intervenci }Identifikátor problému }Lokace problému (kde uvidíme dopad práce) }Lokace potřebných změn (příčiny problémů) }Lokace řešitele problémů } Hlavní překážky 37 1.Sociální systém 2.Konstrukty o světě 3.Emoce 4.Neúspěšná řešení Analýza příčiny 38 }Čím je problém udržován: přesvědčeními, emocemi, sociálním systémem nebo neúspěšnými řešeními? }Jaká jsou přesvědčení uživatele služby o situaci a o potřebách? }Pokud je příčinou nezdařené řešení, jedná se o snahu naplnit utopický cíl, nadměrné úsilí, snaha o změnu postoje druhého člověka? }Jak může být problém klasifikován? }Vyskytuje se propojení mezi problémy? Neúspěšná řešení 39 }Tři typy nezdařených řešení, které se mohou stát překážkou: 1.Definování utopického cíle, směřování příliš vysoko, například chtít, aby děti byli jako andělé, 2.Usilovně se snažit o to, co může proběhnout spontánně. Například snažit usnout, snažit si získat lásku nevlastního dítěte. 3.Snaha měnit přístupy, tam kde by se mohl uživatel služby s chováním smířit, nebo chtít po někom, aby chtěl něco, co nechce. Například stěžování, že dítě nechodí do školy s nadšením … 4. Fáze: Formulace cílů a úkolů (4. až 7. schůzka) 40 } }I. sekvence: stanovení cílů }II. sekvence: kontraktace } } } Typy úkolů 41 }Průzkumné úkoly }Intervenční úkoly }Úkoly mohou být prosté (jedna akce) nebo komplexní (množství různých činností). Nicméně jednoduché cíle jsou preferovány. }Jednostranné (realizovatelný jednotlivcem) úkoly nebo reciproční úkoly (někdo něco udělá a druhá osoba vykoná reciproční úkon). Typy úkolů 42 }Hmotné či mentální úkoly }Postupné úkoly }Imaginární úkoly }Obrácené úkoly }Paradoxní úkoly V. Fáze: Plnění úkolů (sedmá až desátá schůzka) 43 }Proveditelnost úkolů VI. Fáze Terminace (2 až 3 kontakty) 44 }Efekt zakončení kontaktů }Strach z nových situací }Shrnutí pozitivních bodů spolupráce }Další okruhy jeho práce Zajímavý zdroj 45 }http://www.task-centered.com/