
Why I have resigned from the 
Telegraph 
PETER OBORNE 17 February 2015 
grid-8 author-links 
The coverage of HSBC in Britain's Telegraph is a fraud on its 
readers. If major newspapers allow corporations to influence their 
content for fear of losing advertising revenue, democracy itself is 
in peril. 
 
Five years ago I was invited to become the chief political commentator 
of the Telegraph. It was a job I was very proud to accept. The Telegraph 
has long been the most important conservative-leaning newspaper in 
Britain, admired as much for its integrity as for its superb news 
coverage. When I joined the Telegraph had just broken the MPs‟ 
expenses scandal, the most important political scoop of the 21st 
century. 
I was very conscious that I was joining a formidable tradition of political 
commentary. I spent my summer holiday before taking up my duties as 
columnist reading the essays of the great Peter Utley, edited by Charles 
Moore and Simon Heffer, two other masters of the art. 
No one has ever expressed quite as well as Utley the quiet decency 
and pragmatism of British conservatism. The Mail is raucous and 
populist, while the Times is proud to swing with the wind as the voice of 
the official class. The Telegraph stood in a different tradition. It is read 
by the nation as a whole, not just by the City and Westminster. It is 
confident of its own values. It has long been famous for the accuracy of 
its news reporting. I imagine its readers to be country solicitors, 
struggling small businessmen, harassed second secretaries in foreign 
embassies, schoolteachers, military folk, farmers—decent people with a 
stake in the country. 
My grandfather, Lt Col Tom Oborne DSO, had been a Telegraph 
reader. He was also a churchwarden and played a role in the 
Petersfield Conservative Association. He had a special rack on the 
breakfast table and would read the paper carefully over his bacon and 
eggs, devoting special attention to the leaders. I often thought about my 
grandfather when I wrote my Telegraph columns. 

‘You don’t know what you are fucking talking 
about’ 
Circulation was falling fast when I joined the paper in September 2010, 
and I suspect this panicked the owners. Waves of sackings started, and 
the management made it plain that it believed the future of the British 
press to be digital. Murdoch MacLennan, the chief executive, invited me 
to lunch at the Goring Hotel near Buckingham Palace, where Telegraph 
executives like to do their business. I urged him not to take the 

https://www.opendemocracy.net/authors/peter-oborne


newspaper itself for granted, pointing out that it still had a very healthy 
circulation of more than half a million. I added that our readers were 
loyal, that the paper was still very profitable and that the owners had no 
right to destroy it. 
The sackings continued. A little while later I met Mr MacLennan by 
chance in the queue of mourners outside Margaret Thatcher‟s funeral 
and once again urged him not to take Telegraph readers for granted. He 
replied: “You don‟t know what you are fucking talking about.” 
Events at the Telegraph became more and more dismaying. In January 
2014 the editor, Tony Gallagher, was fired. He had been an excellent 
editor, well respected by staff. Mr Gallagher was replaced by an 
American called Jason Seiken, who took up a position called „Head of 
Content.‟ In the 81 years between 1923 and 2004 the Telegraph had six 
editors, all of them towering figures: Arthur Watson, Colin Coote, 
Maurice Green, Bill Deedes, Max Hastings and Charles Moore. Since 
the Barclay Brothers purchased the paper 11 years ago there have 
been roughly six more, though it is hard to be certain since with the 
arrival of Mr Seiken the title of editor was abolished, then replaced by a 
Head of Content (Monday to Friday). There were three editors (or 
Heads of Content) in 2014 alone. 
For the last 12 months matters have got much, much worse. The 
foreign desk—magnificent under the leadership of David Munk and 
David Wastell—has been decimated. As all reporters are aware, no 
newspaper can operate without skilled sub-editors. Half of these have 
been sacked, and the chief sub, Richard Oliver, has left. 
Solecisms, unthinkable until very recently, are now commonplace. 
Recently readers were introduced to someone called the Duke of 
Wessex. Prince Edward is the Earl of Wessex. There was a front page 
story about deer-hunting. It was actually about deer-stalking, a 
completely different activity. Obviously the management don‟t care 
about nice distinctions like this. But the readers do, and the Telegraph 
took great care to get these things right until very recently. 
The arrival of Mr Seiken coincided with the arrival of the click culture. 
Stories seemed no longer judged by their importance, accuracy or 
appeal to those who actually bought the paper. The more important 
measure appeared to be the number of online visits. On 22 
September Telegraph online ran a story about a woman with three 
breasts. One despairing executive told me that it was known this was 
false even before the story was published. I have no doubt it was 
published in order to generate online traffic, at which it may have 
succeeded. I am not saying that online traffic is unimportant, but over 
the long term, however, such episodes inflict incalculable damage on 
the reputation of the paper. 

Open for business? 
With the collapse in standards has come a most sinister development. It 
has long been axiomatic in quality British journalism that the advertising 

http://www.telegraph.co.uk/women/womens-life/11113452/Third-boob-woman-I-had-a-third-breast-implant-so-I-can-turn-off-men.html
http://www.telegraph.co.uk/women/womens-life/11113452/Third-boob-woman-I-had-a-third-breast-implant-so-I-can-turn-off-men.html


department and editorial should be kept rigorously apart. There is a 
great deal of evidence that, at the Telegraph, this distinction has 
collapsed. 
Late last year I set to work on a story about the international banking 
giant HSBC. Well-known British Muslims had received letters out of the 
blue from HSBC informing them that their accounts had been closed. 
No reason was given, and it was made plain that there was no 
possibility of appeal. "It‟s like having your water cut off," one victim told 
me. 
When I submitted it for publication on the Telegraph website, I was at 
first told there would be no problem. When it was not published I made 
enquiries. I was fobbed off with excuses, then told there was a legal 
problem. When I asked the legal department, the lawyers were unaware 
of any difficulty. When I pushed the point, an executive took me aside 
and said that "there is a bit of an issue" with HSBC. Eventually I gave 
up in despair and offered the article to openDemocracy. It can be read 
here. 
I researched the newspaper‟s coverage of HSBC. I learnt that Harry 
Wilson, the admirable banking correspondent of the Telegraph, had 
published an online story about HSBC based on a report from a Hong 
Kong analyst who had claimed there was a „black hole‟ in the HSBC 
accounts. This story was swiftly removed from the Telegraph website, 
even though there were no legal problems. When I asked HSBC 
whether the bank had complained about Wilson's article, or played any 
role in the decision to remove it, the bank declined to comment. Mr 
Wilson‟s contemporaneous tweets referring to the story can be found 
here. The story itself, however, is no longer available on the website, as 
anybody trying to follow through the link can discover. Mr Wilson rather 
bravely raised this issue publicly at the „town hall meeting‟ when Jason 
Seiken introduced himself to staff. He has since left the paper. 
Then, on 4 November 2014, a number of papers reported a blow to 
HSBC profits as the bank set aside more than £1 billion for customer 
compensation and an investigation into the rigging of currency markets. 
This story was the city splash in the Times, Guardian and Mail, making 
a page lead in the Independent. I inspected the Telegraph coverage. It 
generated five paragraphs in total on page 5 of the business section. 
The reporting of HSBC is part of a wider problem. On 10 May last year 
the Telegraph ran a long feature on Cunard‟s Queen Mary II liner on the 
news review page. This episode looked to many like a plug for an 
advertiser on a page normally dedicated to serious news analysis. I 
again checked and certainly Telegraph competitors did not view 
Cunard‟s liner as a major news story. Cunard is an important Telegraph 
advertiser. 
The paper‟s comment on last year‟s protests in Hong Kong was bizarre. 
One would have expected theTelegraph of all papers to have taken a 
keen interest and adopted a robust position. Yet (in sharp contrast to 

https://www.opendemocracy.net/
https://www.opendemocracy.net/alex-delmarmorgan-peter-oborne/open-for-business
https://www.opendemocracy.net/alex-delmarmorgan-peter-oborne/open-for-business
https://twitter.com/search?q=from%253Aharrynwilson%20since%253A2014-01-16%20until%253A2014-01-17&src=typd


competitors like the Times)I could not find a single leader on the 
subject. 
At the start of December the Financial Times, the Times and the 
Guardian all wrote powerful leaders on the refusal by the Chinese 
government to allow a committee of British MPs into Hong Kong. The 
Telegraph remained silent. I can think of few subjects which anger and 
concern Telegraph readers more. 
On 15 September the Telegraph published a commentary by the 
Chinese ambassador, just before the lucrative China Watch 
supplement. The headline of the ambassador‟s article was beyond 
parody: „Let‟s not allow Hong Kong to come between us‟. On 17 
September there was a four-page fashion pull-out in the middle of the 
news run, granted more coverage than the Scottish referendum. The 
Tesco false accounting story on 23 September was covered only in the 
business section. By contrast it was the splash, inside spread and 
leader in the Mail. Not that the Telegraph is short of Tesco coverage. 
Tesco pledging £10m to fight cancer, an inside peak at Tesco‟s £35m 
jet and „Meet the cat that has lived in Tesco for 4 years‟ were all 
deemed newsworthy. 
There are other very troubling cases, many of them set out in Private 
Eye, which has been a major source of information for Telegraph 
journalists wanting to understand what is happening on their paper. 
There was no avoiding the impression that something had gone awry 
with the Telegraph’s news judgment. At this point I wrote a long letter to 
Murdoch MacLennan setting out all my concerns about the newspaper, 
and handing in my notice. I copied this letter to the Telegraph chairman, 
Aidan Barclay. 
I received a cursory response from Mr Barclay. He wrote that he hoped 
I could resolve my differences with Murdoch MacLennan. I duly went to 
see the chief executive in mid-December. He was civil, served me tea 
and asked me to take off my jacket. He said that I was a valued writer, 
and said that he wanted me to stay. 
I expressed all of my concerns about the direction of the paper. I told 
him that I was not leaving to join another paper. I was resigning as a 
matter of conscience. Mr MacLennan agreed that advertising was 
allowed to affect editorial, but was unapologetic, saying that “it was not 
as bad as all that” and adding that there was a long history of this sort of 
thing at the Telegraph. 
I have since consulted Charles Moore, the last editor of the Telegraph 
before the Barclays bought the paper in 2004. Mr Moore confessed that 
the published accounts of Hollinger Inc, then the holding company for 
the Telegraph, did not receive the scrutiny they deserved. But no 
newspaper in history has ever given an unfavourable gloss on its 
owner‟s accounts. Beyond that, Mr Moore told me, there had been no 
advertising influence on the paper‟s news coverage.   
After my meeting with Mr MacLennan I received a letter from the 

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/hongkong/11097844/Lets-not-allow-Hong-Kong-to-come-between-us.html
http://www.telegraph.co.uk/news/health/news/9002647/Tesco-pledges-to-raise-10m-to-fight-cancer.html
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/epic/tsco/11191760/Inside-Tescos-35m-private-jet.html
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/epic/tsco/11191760/Inside-Tescos-35m-private-jet.html
http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/howaboutthat/11342181/Meet-the-cat-that-has-lived-in-Tesco-for-four-years.html


Telegraph saying that the paper had accepted my letter of resignation, 
but welcomed my offer to work out my six-month notice period. 
However in mid January I was asked to meet a Telegraph executive, 
this time over tea at the Goring Hotel. He told me that my weekly 
column would be discontinued and there had been a "parting of the 
ways". 
He stressed, however, that the Telegraph would continue to honour my 
contract until it ran out in May. For my part I said that I would leave 
quietly. I had no desire to damage the newspaper. For all its problems it 
continues to employ a large number of very fine writers. They have 
mortgages and families. They are doing a fine job in very trying 
circumstances. I prepared myself mentally for the alluring prospect of 
several months paid gardening leave. 

Story, what story? 
That was how matters stood when, on Monday of last week, BBC 
Panorama ran its story about HSBC and its Swiss banking arm, alleging 
a wide-scale tax evasion scheme, while the Guardian and the 
International Consortium of Investigative Journalists published their 
'HSBC files'. All newspapers realised at once that this was a major 
event. The FT splashed on it for two days in a row, while the Times and 
the Mail gave it solid coverage spread over several pages. 
You needed a microscope to find the Telegraph coverage: nothing on 
Monday, six slim paragraphs at the bottom left of page two on Tuesday, 
seven paragraphs deep in the business pages on Wednesday. The 
Telegraph’s reporting only looked up when the story turned into claims 
that there might be questions about the tax affairs of people connected 
to the Labour party. 
After a lot of agony I have come to the conclusion that I have a duty to 
make all this public. There are two powerful reasons. The first concerns 
the future of the Telegraph under the Barclay Brothers. It might sound a 
pompous thing to say, but I believe the newspaper is a significant part 
of Britain‟s civic architecture. It is the most important public voice of 
civilised, sceptical conservatism. 
Telegraph readers are intelligent, sensible, well-informed people. They 
buy the newspaper because they feel that they can trust it. If advertising 
priorities are allowed to determine editorial judgments, how can readers 
continue to feel this trust? The Telegraph’s recent coverage of HSBC 
amounts to a form of fraud on its readers. It has been placing what it 
perceives to be the interests of a major international bank above its duty 
to bring the news to Telegraph readers. There is only one word to 
describe this situation: terrible. Imagine if the BBC—so often the object 
of Telegraph attack—had conducted itself in this way. The Telegraph 
would have been contemptuous. It would have insisted that heads 
should roll, and rightly so. 
This brings me to a second and even more important point that bears 
not just on the fate of one newspaper but on public life as a whole. A 

http://www.theguardian.com/news/series/hsbc-files
http://www.icij.org/project/swiss-leaks


free press is essential to a healthy democracy. There is a purpose to 
journalism, and it is not just to entertain. It is not to pander to political 
power, big corporations and rich men. Newspapers have what amounts 
in the end to a constitutional duty to tell their readers the truth. 
It is not only the Telegraph that is at fault here. The past few years have 
seen the rise of shadowy executives who determine what truths can and 
what truths can‟t be conveyed across the mainstream media. The 
criminality of News International newspapers during the phone hacking 
years was a particularly grotesque example of this wholly malign 
phenomenon. All the newspaper groups, bar the magnificent exception 
of the Guardian, maintained a culture of omerta around phone-hacking, 
even if (like the Telegraph) they had not themselves been involved. One 
of the consequences of this conspiracy of silence was the appointment 
of Andy Coulson, who has since been jailed and now faces further 
charges of perjury, as director of communications in 10 Downing Street. 

Urgent questions to answer 
Last week I made another discovery. Three years ago the Telegraph 
investigations team—the same lot who carried out the superb MPs‟ 
expenses investigation—received a tip off about accounts held with 
HSBC in Jersey. Essentially this investigation was similar to the 
Panorama investigation into the Swiss banking arm of HSBC. After 
three months research the Telegraph resolved to publish. Six articles on 
this subject can now be found online, between 8 and 15 November 
2012, although three are not available to view. 
Thereafter no fresh reports appeared. Reporters were ordered to 
destroy all emails, reports and documents related to the HSBC 
investigation. I have now learnt, in a remarkable departure from normal 
practice, that at this stage lawyers for the Barclay brothers became 
closely involved. When I asked the Telegraph why the Barclay brothers 
were involved, it declined to comment. 
This was the pivotal moment. From the start of 2013 onwards stories 
critical of HSBC were discouraged. HSBC suspended its advertising 
with the Telegraph. Its account, I have been told by an extremely well 
informed insider, was extremely valuable. HSBC, as one former 
Telegraph executive told me, is “the advertiser you literally cannot afford 
to offend”. HSBC today refused to comment when I asked whether the 
bank's decision to stop advertising with the Telegraph was connected in 
any way with the paper's investigation into the Jersey accounts.  
Winning back the HSBC advertising account became an urgent priority. 
It was eventually restored after approximately 12 months. Executives 
say that Murdoch MacLennan was determined not to allow any criticism 
of the international bank. “He would express concern about headlines 
even on minor stories,” says one former Telegraph journalist. “Anything 
that mentioned money-laundering was just banned, even though the 
bank was on a final warning from the US authorities. This interference 
was happening on an industrial scale. 



“An editorial operation that is clearly influenced by advertising is classic 
appeasement. Once a very powerful body know they can exert 
influence they know they can come back and threaten you. It totally 
changes the relationship you have with them. You know that even if you 
are robust you won‟t be supported and will be undermined.” 
When I sent detailed questions to the Telegraph this afternoon about its 
connections with advertisers, the paper gave the following 
response. "Your questions are full of inaccuracies, and we do not 
therefore intend to respond to them. More generally, like any other 
business, we never comment on individual commercial relationships, 
but our policy is absolutely clear. We aim to provide all our commercial 
partners with a range of advertising solutions, but the distinction 
between advertising and our award-winning editorial operation has 
always been fundamental to our business. We utterly refute any 
allegation to the contrary." 
The evidence suggests otherwise, and the consequences of the 
Telegraph’s recent soft coverage of HSBC may have been profound. 
Would Her Majesty's Revenue and Customs have been much more 
energetic in its own recent investigations into wide-scale tax avoidance, 
had the Telegraph continued to hold HSBC to account after its 2012 
investigation? There are great issues here. They go to the heart of our 
democracy, and can no longer be ignored. 


