1 ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA V RÁMCOVÝCH VZDĚLÁVACÍCH PROGRAMECH & ŠKOLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PROGRAMECH 2 VÝCHODISKA („AXIOMY“) REFORMY a) zvýšení vzdělávací autonomie škol – umožnit školám svobodnější rozhodování, pokud jde především o volbu vzdělávacích cest, metod výuky, struktury vzdělávacího obsahu a do jisté míry i jeho výběru b) akcent na získávání klíčových kompetencí – tedy na určitý soubor vědomostí, dovedností a postojů podstatných pro osobní rozvoj jedince a jeho aktivní zapojení do společnosti a uplatnění v životě; měly by být osvojovány a rozvíjeny na daném druhu škol a vytvářet základ pro další vzdělávání v rámci celoživotního učení - oproti dřívějšímu systému tzv. osnov zaměřených na probíranou látku 3 SYSTÉM KURIKULÁRNÍCH DOKUMENTŮ ŠKOLNÍ ÚROVEŇ STÁTNÍ ÚROVEŇ RVP PV ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY (ŠVP) OSTATNÍ RVP* RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY (RVP) RVP ZV RVP GV RVP SOV NÁRODNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ (NPV) Systém kurikulárních dokumentů Legenda: RVP PV – Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání; RVP ZV – Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; RVP GV – Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání; RVP SOV – Rámcový vzdělávací program (programy) pro střední odborné vzdělávání. * Ostatní RVP – rámcové vzdělávací programy, které kromě výše uvedených vymezuje školský zákon – Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro jazykové vzdělávání, případně další. 4 RVP ZV, RVP GV: důležité principy RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM ● vymezuje základní vzdělávací úroveň pro všechny absolventy daného druhu školy, tzn. škola musí tento rámec ve svém ŠVP zachovat, ale může ho obohacovat podle vlastních vzdělávacích záměrů, potřeb a zájmů žáků i regionálních podmínek ● nabízí jednu z možných strukturací vzdělávacího obsahu, kterou si ovšem škola může při dodržení určitých podmínek různým způsobem modifikovat ● koncepčně RVP středních škol navazují na RVP ZV, pracuje se stejnými kategoriemi, má stejné pojetí 5 RVP ZV, RVP GV: ZÁKLADNÍ POJMY • cíle vzdělávaní – určeny státem, jeden ze stěžejních cílů: utvářet a rozvíjet klíčové kompetence • klíčové kompetence – do velké míry určují pojetí vzdělávacího obsahu • vzdělávací obsah – RVP určuje jen základní závaznou úroveň pro všechny absolventy daného druhu škol - vzdělávací oblasti a obory - průřezová témata 6 KLÍČOVÉ KOMPETENCE • kompetence k učení • kompetence k řešení problémů • kompetence komunikativní • kompetence sociální a personální • kompetence občanské • kompetence pracovní (jen v RVP ZV) 7 VZDĚLÁVACÍ OBSAH ● RVP vymezuje pouze základní úroveň vzdělávacího obsahu závaznou pro všechny absolventy daného druhu škol, který škola může dále, uzná-li to za vhodné, rozšiřovat. ● RVP nabízí jen jednu z možných strukturací vzdělávacího obsahu, kterou si škola může při dodržení určitých podmínek různým způsobem modifikovat (např. propojováním dílčích témat, tematických celků a okruhů, či celých vzdělávacích oborů nebo i oblastí). 8 VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ● tato strukturace vzdělávacího obsahu není závazná, ale dané pojetí zdůrazňuje mezioborové přesahy vzdělávacích oborů a může být inspirací při propojování jejich obsahů ● členění na vzdělávací oblasti neznamená, že sdružené vzdělávací obory je nutné na úrovni ŠVP propojovat (či integrovat) ● neznamená však ani jiné pojmenování pro stávající předměty 9 příklad: VZDĚLÁVACÍ OBLAST ČLOVĚK A PŘÍRODA OBORY – RVP ZV ● Fyzika ● Chemie ● Přírodopis ● Zeměpis OBORY – RVPGV ● Fyzika ● Chemie ● Biologie ● Geografie ● Geologie 10 PRŮŘEZOVÁ TÉMATA ● nedílná součást vzdělávacího obsahu s formativním a průřezovým charakterem ● každé průřezové téma se z obsahového hlediska člení na tematické okruhy ● všechna průřezová témata musí škola do svého ŠVP zařadit, rozhoduje ovšem o rozsahu jejich zařazení (které tematické okruhy a jejich části, do jaké hloubky) a o formách výuky ● průřezovým tématům lze věnovat samostatné vyučovací předměty nebo lze zařadit jejich obsah do vzdělávacího obsahu jiného oboru, resp. jiných oborů 11 PRŮŘEZOVÁ TÉMATA RVP ZV ● Osobnostní a sociální výchova ● Výchova demokratického občana ● Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech ● Multikulturní výchova ● Environmentální výchova ● Mediální výchova RVP GV ● Výchova k sociálním dovednostem ● Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech ● Multikulturní výchova ● Environmentální výchova ● Mediální výchova 12 VZDĚLÁVACÍ OBSAH Doplňující vzdělávací obory (2010): školy je mohou, ale nemusí zařadit Další cizí jazyk Dramatická výchova Etická výchova Filmová/audiovizuální výchova Taneční a pohybová výchova 13 PT ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA Tematické okruhy 1 1. Ekosystémy – les (les v našem prostředí, produkční a mimoprodukční významy lesa); pole (význam, změny okolní krajiny vlivem člověka, způsoby hospodaření na nich, pole a jejich okolí); vodní zdroje (lidské aktivity spojené s vodním hospodářstvím, důležitost pro krajinnou ekologii); moře (druhová odlišnost, význam pro biosféru, mořské řasy a kyslík, cyklus oxidu uhličitého) a tropický deštný les (porovnání, druhová rozmanitost, ohrožování, globální význam a význam pro nás); lidské sídlo – město – vesnice (umělý ekosystém, jeho funkce a vztahy k okolí, aplikace na místní podmínky); kulturní krajina (pochopení hlubokého ovlivnění přírody v průběhu vzniku civilizace až po dnešek) 2. Základní podmínky života– voda (vztahy vlastností vody a života, význam vody pro lidské aktivity, ochrana její čistoty, pitná voda ve světěa u nás, způsoby řešení); ovzduší (význam pro život na Zemi, ohrožování ovzduší a klimatické změny, propojenost světa, čistota ovzduší u nás); půda (propojenost složek prostředí, zdroj výživy, ohrožení půdy, rekultivace a situace v okolí, změny v potřebě zemědělské půdy, nové funkce zemědělství v krajině; ochrana biologických druhů(důvody ochrany a způsoby ochrany jednotlivých druhů); ekosystémy – biodiverzita (funkce ekosystémů, význam biodiverzity, její úrovně, ohrožování a ochrana ve světě a u nás); energie (energie a život, vliv energetických zdrojů na společenský rozvoj, využívání energie, možnosti a způsoby šetření, místní podmínky); přírodní zdroje (zdroje surovinové a energetické, jejich vyčerpatelnost, vlivy na prostředí, principy hospodaření s přírodními zdroji, význam a způsoby získávání a využívání přírodních zdrojů v okolí) 14 PT ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA Tematické okruhy 2 3. Lidské aktivity a problémy životního prostředí – zemědělství a životní prostředí, ekologické zemědělství; doprava a životní prostředí (význam a vývoj, energetické zdroje dopravy a její vlivy na prostředí, druhy dopravy a ekologická zátěž, doprava a globalizace); průmysl a životní prostředí (průmyslová revoluce a demografický vývoj, vlivy průmyslu na prostředí, zpracovávané materiály a jejich působení, vliv právních a ekonomických nástrojů na vztahy průmyslu k ochraně životního prostředí, průmysl a udržitelný rozvoj společnosti); odpady a hospodaření s odpady (odpady a příroda, principy a způsoby hospodaření s odpady, druhotné suroviny); ochrana přírody a kulturních památek (význam ochrany přírody a kulturních památek; právní řešení u nás, v EU a ve světě, příklady z okolí, zásada předběžné opatrnosti; ochrana přírody při masových sportovních akcích – zásady MOV) změny v krajině(krajina dříve a dnes, vliv lidských aktivit, jejich reflexe a perspektivy); dlouhodobé programy zaměřené k růstu ekologického vědomí veřejnosti (Státní program EVVO, Agenda 21 EU) a akce (Den životního prostředí OSN, Den Země apod.) 4. Vztah člověka k prostředí– naše obec (přírodní zdroje, jejich původ, způsoby využívání a řešení odpadového hospodářství, příroda a kultura obce a její ochrana, zajišťování ochrany životního prostředí v obci - instituce, nevládní organizace,lidé); náš životní styl (spotřeba věcí, energie, odpady, způsoby jednání a vlivy na prostředí); aktuální (lokální) ekologický problém (příklad problému, jeho příčina, důsledky, souvislosti, možnosti a způsoby řešení, hodnocení, vlastní názor, jeho zdůvodňování a prezentace); prostředí a zdraví (rozmanitost vlivů prostředí na zdraví, jejich komplexní a synergické působení, možnosti a způsoby ochrany zdraví); nerovnoměrnost života na Zemi (rozdílné podmínky prostředí a rozdílný společenský vývoj na Zemi, příčiny a důsledky zvyšování rozdílů globalizace a principy udržitelnosti rozvoje, příklady jejich uplatňování ve světě, u nás) 15 PT ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA doporučené očekávané výstupy ● klíčová a pro- propojující témata 16 PT ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA doporučené očekávané výstupy ● Klíčová témata, příklad: – Senzitivita = citlivost a empatie vůči ŽP – Definované DOV pro 1. a 2. stupeň 17 PT ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA doporučené očekávané výstupy ● Propojující témata – rozvíjí se v rámci klíčových témat: – Vztah k místu = rozvíjení vědomí sounáležitosti s místem a regionem – Přesvědčení o vlastním vlivu = moje jednání může něco změnit – Osobní odpovědnost = vůle k akci – Kooperativní dovednosti = schopnost spolupracovat – Environmentální postoje a hodnoty = etika 18 ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM (ŠVP) ● v něm škola rozpracuje složky RVP na úroveň školy, podle jejích požadavků a podmínek (musí si definovat) ● vzdělávací obsah jednotlivých oborů je v něm rozčleněn do vyučovacích předmětů, které se nemusí shodovat se vzdělávacími obory ● pro vyučovací předměty se v něm zpracovávají učební osnovy ● zpracuje se v něm ŠUP (školní učební plán), který musí splňovat základní parametry RUP z RVP ● musí obsahovat základní způsoby hodnocení žáka a autoevaluace školy 19 RIZIKA REFORMY ● nepřijetí hlavních myšlenek reformy pedagogy na školách ● problémy s vytvářením ŠVP na školách ● problémy spojené se vzděláváním učitelů jak v pregraduální tak postgraduální fázi ● neprosazení zpětné vazby v systému 20 DALŠÍ INFORMACE Části této prezentace byly převzaty z materiálů VÚP Praha. Důležité dokumenty ke kurikulární reformě, metodická pomoc školám při vytváření ŠVP: http://www.vuppraha.cz Metodicko-praktické materiály ze všech vzdělávacích oborů, které může učitel využít při výuce, materiály týkající se tvorby ŠVP: http://www.rvp.cz