Zakládání firmy (2) Ing. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D. Obsah bloku  Začátek podnikání  Sen, nápad a koncept  Inovační proces  Životní cyklus výrobků a služeb  Konkurenční výhoda  Úkolový list č. 1 Začátek podnikání  převzetí zavedeného podniku  modifikovaná kopie existujícího podniku  franchisa  podnikání pro podnikání  inovativní nápad Převzetí zavedeného podniku  částečně překonané počáteční obtíže  historicky zafixované výhody i chyby  dodavatelsko-odběratelské vztahy  zavedená klientela  finanční historie podniku  obtížné prosazovaní změn (jediná šance)  rodinné podniky, maloobchodní prodejny, restaurace, specifické provozy Kopie existujícího podniku  „umím to líp“  je třeba vybudovat konkurenční výhodu  na lepším místě / na vhodném místě  lepší servis, kvalitnější služba, …  nižší ceny  lepší / vhodnější / komplexnější nabídka  …  ověřená a fungující koncepce  rizika konkurence se zavedenými podniky  nedostatek zkušeností Franchisa  „licence (právo) opravňující franchisanta k provozování odbytové koncepce franchisora vlastním jménem na vlastní účet“  ověřený, zavedený koncept  historie značky  podpora franchisanta franchisorem  výrazně větší úspěšnost http://www.czech-franchise.cz/franchising/definice-a-pojmy-ve-franchisingu/ Podnikání pro podnikání  v typických profesích  řemeslníci, agenti, lektoři, autoři, účetní,…  jinak to nejde, nebo je málo příležitostí  podnikatelský základ je součástí (re)kvalifikace  nenáročné na investice  náročné na uživení  extrémně závislé na poptávce, referencích, kontaktech, reputaci, stálých zákaznících,…  velmi silná konkurence, malé rozdíly Inovativní nápad  nový koncept podnikání  postavený na snu, nápadu, nedostatku  produkt na trhu chybí, je nový  obtížný pro odhad budoucí poptávky  velké riziko neúspěchu  riziko kopírování konkurencí  vše je třeba vybudovat od nuly  nejzábavnější Sen, nápad a koncept  nápad je sen napsaný na papír  nápad je jen začátek  složitější není nutně lepší (právě naopak)  musí existovat způsob, jak nápad zpeněžit  nápad je třeba rozpracovat do podoby konceptu se všemi vazbami a souvislostmi  XMind (http://www.xmind.net/)  Simplemind (http://www.simpleapps.eu/simplemind/)  Myšlenkové mapy (http://www.myslenkove-mapy.cz) Inovační proces Sběr nápadů a námětů Třídění a redukce Konkretizace nápadu Analýza návratnosti Tržní testování Uvedení na trh Kontinuální inovace  na trhu vyhrávají ti, kteří  respektují zákazníka jako střed svého světa  akceptují zaměstnance jako nejdůležitější zdroj  sledují a respektují konkurenci  spolupracují s dodavateli  vylepšují své produkty  jsou odpovědní  investují  počítají  propagují Životní cyklus výrobků a služeb  Fáze uvedení – nízká zaváděcí cena, vysoké náklady na distribuci a prodej, nízký zisk  Fáze růstu – rostoucí objemy prodeje, klesající podíl nepřímých nákladů, rostoucí zisk  Fáze zralosti – klesá podíl původního výrobce, nejvyšší zisk  Fáze úpadku – změny v potřebách spotřebitelů, snížení poptávky po výrobku Úkolové listy  Výsledek nezabere více než 1 stranu A4  Zadání vždy na „přednášce“  Zpracování v rámci „cvičení“  Dopracování a odevzdání nejpozději do následujícího bloku  Bodové hodnocení v poznámkovém bloku do konce týdne  Bod je pouze za kompletně vypracovaný ÚL, bez možnosti opravy, ale se zpětnou vazbou Úkolový list č. 1  Zadání č. 1 „Mám promyšlený nápad“  Zadání č. 2 „Mám nápad“  Zadání č. 3 „Nemám nápad“ Zadání č. 1 „Mám promyšlený nápad“  vytvořte „Elevator pitch“ Vašeho nápadu  identifikujte zákaznickou potřebu, kterou budete produktem/službou uspokojovat (1)  identifikujte odlišnost od konkurence (2)  popište „typického zákazníka“ (3)  popište proces zpeněžení nápadu (za co bude zákazník platit) (4)  kdybyste text prezentovali, stihnete to do tří minut  stručně, jasně, promyšleně, konkrétně Zadání č. 2 „Mám nápad“  vytvořte myšlenkovou mapu svého nápadu (1)  doplňte stručný popis  v čem je nápad zajímavý, nový (2)  jakou zákaznickou potřebu by mohl uspokojit? (3)  v čem jsou možná úskalí nápadu? (4)  najděte s, jak se vytvářejí myšlenkové mapy  snažte se z nápadu udělat promyšlený nápad Zadání č. 3 „Nemám nápad“  zpracujte představení fungujícího podniku, který je něčím inovativní a/nebo zajímavý  představte produkt (1)  stručně shrňte genezi a historii podniku (2)  vysvětlete, v čem spočívá konkurenční výhoda podniku (3)  odhadněte možná úskalí a oblasti potenciální inovace podniku (4) Zajímavé odkazy  http://www.czech-franchise.cz/katalog/%20?page=4  http://www.rozjezdy.cz  https://podnikatelroku.cz/  http://pardubice.idnes.cz/ceske-ghicko-ghi- prepustene-maslo-vysoke-myto-f4z-/pardubice- zpravy.aspx?c=A150522_203156_pardubice- zpravy_msv  http://finance.idnes.cz/podnikatelka-lucie-hladikova- o-ceske-vyrobe-plen-f6f- /podnikani.aspx?c=A160215_230219_podnikani_mrs  http://finance.idnes.cz/rozhovor-s-podnikatelem- martinem-krizem-fp2- /podnikani.aspx?c=A160201_164700_podnikani_kho Doplňující literatura  HAWKEN, Paul, Amory B LOVINS a L LOVINS. Přírodní kapitalismus: jak se rodí další průmyslová revoluce. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2003, 476 s. ISBN 80-204-1078-3.  VEBER, Jaromír a Jitka SRPOVÁ. Podnikání malé a střední firmy. 3. aktualiz. a dopl . vyd. Praha: Grada, 2012, 332 s. ISBN 978-80-247-4520-6.  VEBER, Jaromír. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2. aktualiz. vyd.. Praha: Management Press, 2009, 734 s. ISBN 978-80-7261-200-0.