Úvodní informace k předmětu
Obecné informace:
Předmět si klade za cíl poskytnout studentům komplexní úvod do problematiky proliferace jaderných zbraní. Jednotlivé přednášky budou zaměřeny na objasnění základního technologického pozadí jaderné proliferace, na spektrum její teoretické reflexe, na problematiku proliferačních sítí, institucionální rámec kontroly proliferace, potlačování proliferace a základní charakteristiky proběhlých případů.
První přednáška se bude konat 1. 3. 2016. V případě neplánovaných změn termínu výuky v průběhu semestru budou studenti informováni emailem.
Hodnocení:
Ke zdárnému zakončení předmětu musí studenti splnit následující podmínky:
1. Do 15. 5. 2016 (včetně) studenti odevzdají úvahu na jedno z témat, jež budou upřesněna níže. Rozsah textu bude odpovídat 5 normostranám, tedy 9000 znakům (+-10 %), zvýšený důraz bude kladen na dodržení formátu úvahy - texty popisného charakteru nebudou přijaty. Úvaha musí být přijata a je za ní možno získat až 10 bodů. Nevyhovující texty budou vráceny k jednomu přepracování. Přijatá úvaha je podmínkou k absolvování závěrečného testu.
Témata úvah:
a) Považujete současný mezinárodní režim kontroly šíření JZ za úspěšný? Argumentujte.
b) Který stát se jako další v pořadí (kromě potenciálního případu Íránu) dle Vašeho názoru v budoucnu vyzbrojí JZ a proč (zhodnoťte vnitrostátní a/nebo mezinárodní okolnosti)?
c) Který ze současných států vyzbrojených JZ se v budoucnu dle Vašeho názoru JZ vzdá a proč? Pokud žádný, vysvětlete proč se tak domníváte.
d) Má dle Vašeho názoru ČR latentní jadernou kapacitu? Mohly by nastat podmínky, za kterých by ČR usilovala o vyzbrojení JZ? Jakou podobu by její fiktivní program asi měl?
2. Studenti absolvují závěrečný test, jenž bude kombinací otevřených a uzavřených otázek, v jeho rámci bude možné dosáhnout až 40 bodů. Studenti musí v rámci testu dosáhnout alespoň 20 bodů.
Studenti mají možnost v průběhu semestru získat bonusové body nad rámec výše uvedených. Na začátku všech přednášek (vyjma první) budou mít studenti dle vlastního zájmu možnost v rámci krátkého testu zodpovědět dvě otázky z literatury zadané k předchozí přednášce. Studenti tak mají možnost získat až 16,5 (11 x 0-1,5) bodů k celkovému hodnocení. Toto opatření má za cíl podpořit průběžné studium v rámci semestru.
Bodová rozmezí pro závěrečné hodnocení:
A: 50 - 47
B: 46 - 43
C: 42 - 39
D: 38 - 35
E: 34 - 30
F: 29 a méně