Institucionální rámec kontroly proliferace Adam Strauch Agenda  NPT  CTBT  NWFZs  Kontrolní režimy exportu  FM(C)T Režim kontroly šíření JZ  Úhelnými kameny režimu Smlouva o nešíření jaderných zbraní, Smlouva o všeobecném zákazu jaderných zkoušek, jejich verifikační nástroje, a mezinárodně koordinované národní nástroje kontroly exportu rizikových technologií a materiálů  Vzájemná interakce politických, technických a legálních faktorů  Efektivita režimu politicky vysoce kontroverzním tématem NPT  Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons (Smlouva o nešíření jaderných zbraní)  Podepsána 1968, v platnost 1970 na 25 let, přezkumné konference jaždých 5 let, 1995 platnost prodloužena na neurčito  Takřka univerzální členství, nepřistoupili Indie, Pákistán, Izrael (a Jižní Súdán); KLDR odstoupila 2003  Tři pilíře – neproliferce, jaderné odzbrojení, mírové užití jaderné technologie  Nuclear weapon states vs. non-nuclear weapon states  NNWSs: nebudou usilovat o proliferaci, podřídí se kontrole (čl. 2 a 3) a mají nezpochybnitelné právo rozvíjet mírové užití jaderné technologie (čl. 4)  NWSs: nebudou se účastnit na proliferaci NWWSs (čl. 1) a budou jednat o jaderném odzbrojení (čl. 6) NPT  Kontroverze NWSs vs. NNWSs  Realizaci zajišťuje Mezinárodní agentura pro atomovou energii (MAAE, International Atomic Energy Agency, IAEA), založena 1957  Dohody o uplatňování záruk (Safeguards agreements)  Evoluce rizik 70s vs. 90s  1997 – Dodatkový protokol → integrovaný systém záruk Verifikace NPT  Sofistikovaný verifikační systém  Zaměření na kontrolu objemu a pohybu štěpného materiálu  Inspekce  Prostředky dálkového sledování  Technické limity Úspěšnost NPT  V 60. letech očekáván rychlý růst počtu států vyzbrojených JZ → nenaplnilo se  Většina programů JZ jež následně nebyly realizovány byla započata před NPT  Kauzální vazba mezi NPT a absencí proliferace je ovšem obtížně prokazatelná (inherentně)  Omezený pokrok v jaderném odzbrojení NWSs, jejich politické kroky a proměny jejich vojenských doktrín podrývají legitimitu NPT z hlediska NNWSs  Technické limity verifikace zpochybňují efektivitu NPT  Existence nečlenských států vyzbrojených JZ a každá další úspěšná proliferace zpochybňují smysl NPT (KLDR a potenciálně Írán) CTBT  Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty  (Smlouva o úplném zákazu jaderných zkoušek)  Smluvní strany se zavazují nerealizovat jakékoliv jaderné exploze a zabránit jakýmkoliv jaderným explozím na teritoriích pod jejich kontrolou.  Podepsána 1996, k 2016:  164 států podepsalo a ratifikovalo  19 států pouze podepsalo  13 států nepodepsalo  Smlouva nevstoupila v platnost – podmínkou je ratifikace ze strany USA, ČLR, Indie, Pákistánu, Izraele, KLDR, Íránu a Egypta (Indie, Pákistán a KLDR zatím ani nepodepsaly) CTBT  Nejaktuálnějším problémem ratifikace ze strany USA  Od podepsání provedly jaderné zkoušky Indie, Pákistán a KLDR  CTBT zabraňuje proliferaci v poslední fázi procesu ( x NPT)  Bez jaderných zkoušek se snižuje schopnost států vyvinout kredibilním způsobem vyšší generace JZ → snížení celkové poptávky státu po JZ  Problematické přijetí pro státy s rozvíjejícím se arsenálem  Významné environmentální aspekty  Sofistikovaný systém neinvazivních i invazivních verifikačních nástrojů Verifikace CTBT Neinvazivní nástroje verifikace : International Monitoring System (IMS)  Měření seismických otřesů (50 + 120 stanic)  Hydrofony (11 stanic)  Měření infrazvukových vln (60 stanic)  Detekce vzdušných radionuklidů (80 stanic)  Analýza vzorků v laboratořích (16 laboratoří)  V provozu přibližně 90 % prvků Invazivní nástroj verifikace:  Terénní inspekce Verifikace CTBT NWFZs  Nuclear-weapon-free zones (zóny bez jaderných zbraní)  Zabraňují státům užívat, testovat, přechovávat, nebo vyvíjet JZ  Protokoly zavazující dodržování principů ze strany NWSs  Smlouva z Tlatelolco – Latinská Amerika a Karibská oblast (1967, v platnost 1968, 33 států)  Smlouva z Raratonga – Jižní Pacifik (1985, v platnost 1986, drtivá většina lokálních států)  Smlouva z Bangkoku – Jihovýchodní Asie (1995, v platnost 1997, 10 států JVA)  Smlouva z Pelindaby – Afrika (1996, v platnost 2009, 40 států ratifikovalo, 14 pouze podepsalo)  Smlouva ze Semipalatinsku – Střední Asie (2006, v platnost 2009, 5 států)  Další oblasti bez jaderných zbraní: Antarktida (1961), Vesmír (1967), Mořské dno (1971), Mongolsko (2000) NWFZs Kontrolní režimy exportu  Zásadní role kontroly exportu citlivých materiálů na národní úrovni  Problematická kontrola materiálů dvojího užití  Dobrovolná spolupráce v oblasti exportu na mezinárodní úrovni  Zangger Committee  Ustaven 1971-74, v souč. 39 členů, napojení na NPT  Seznam citlivých exportních položek, export do NNWSs, kteří nejsou signatáři NPT  Nuclear Suppliers Group  První zasedání 1975, v souč. 48 členů  Navazuje na ZC, ale členové nemusí být signatáři NPT  Pokrývá materiály dvojího užití, export do NNWSs, kteří jsou signatáři NPT  Komerční vs. bezpečnostní zájmy FM(C)T  Fissile Material (Cut-off) Treaty  Předmětem diskuze užší regulace produkce štěpného materiálu, až zákaz produkce HEU a Pu-239  Zintenzivnění vyjednávání na půdě UN Conference on Disarmament během posledních 15 let, ale trvale zcela neúspěšná  Hlavními body sváru – realističnost verifikace a (ne)zahrnutí existujících zásob  Největším odpůrcem Pákistán, v menší míře Indie (a další)  Úspěch v blízké budoucnosti nepravděpodobný  Dle International Panel on Fissile Material odpovídají globální zásoby HEU asi 1500 tun, Pu-239 asi 500 tun FM(C)T