POL 276 2.3. 2015, ROMAN CHYTILEK Proč volební reformy? Mají volební reformy nějaký „řád“?: 1. Proč se reformuje, místo toho, aby se nereformovalo? 2. Proč se nereformuje, místo toho, aby se reformovalo? (souvisí s tím, jak je pojímán volební systém- jestli jako něco, co „objektivně upravuje“ pravidla hry nebo jako něco „co je i předmětem této hry“ (analogie s šachem). PRO  Výhodnost pro ty, kdo reformují  Nefunkčnost stávajícího systému  Posílení „společenských hodnot“ PROTI  Náklady („politika“)  Nejistota  „Majetnický efekt“ Colomer: ano, řád souvisí s historickým vývojem společnosti instituce (včetně volebních pravidel)se mu přizpůsobují Shugart: ano, řád hodně souvisí s výkonností volebního systému, který je nahrazován Katz: ne, je to poměrně nahodilý proces, záleží na aktérech, kteří reformu provádí Benoit: spíše ne, je to dosti nahodilý proces, který nastává, když volební systém dobře nemaximalizuje zisk těch, kdo ho mohou změnit Renwick: Klíčové je identifikovat aktéry, kteří mohou reformu provést, to naznačí, jak moc snadno ji lze provést (více rozhodovacích uzlů-obtížnější) Různým obdobím historického vývoje odpovídají různá volební pravidla Souvisí se strukturou zájmů ve společnosti Středověk- často jednomyslnost 19.stol. – nadpoloviční většina 20. stol.- nejčastěji poměrné systémy (volební pravidlo má smysl jen potud, pokud se s jeho pomocí daří dosahovat to, proč bylo zavedeno). 219 voleb, 87 zemí světa: 1. Většinový volební systém je zaváděn pouze tam, kde jsou strany, mající šanci většinu získat 2. Proporční volební systémy jsou zaváděny tam, kde již před přijetím existují více než dvoustranické konfigurace 3. Volby bezprostředně po přijetí poměrného systému obvykle potvrzují původní konfiguraci stran 4. S opakováním voleb v jakémkoliv volebním systému se zvyšuje počet stran, zastoupených v parlamentu a roste tlak na zavádění proporčnějších pravidel Závěr: proporční pravidla postupně zcela převládnou Proč se reformuje (Shugart) Aby mohla být reforma uskutečněna, musí se protnout dva druhy faktorů: inherentních a kontingenčních. Inherentní faktory souvisí s dysfunkcí volebního systému, který má být reformován. Dysfunkcí je rozuměna zejména neschopnost volebního systému produkovat zamýšlené důsledky. Příklad: zamýšlenými důsledky systému prvního v cíli jsou 1. produkce akceschopné jednobarevné vlády a 2. produkce opozice, z velké většiny koncentrované do jedné strany, představující „záložní vládní alternativu“. Pokud se volebnímu systému prvního v cíli nedaří naplnit některou z těchto podmínek, stupňuje se tlak na jeho reformu. „Extrémní“ volební systémy Koncept Shugarta a Wattenberga Základní myšlenky: Některé volební systémy zavdávají z inherentních příčin pobídky k reformě častěji než jiné Inherentní příčiny k reformě mohou existovat ve vnitrostranické i mezistranické dimenzi Mezistranická dimenze Menší podbídky k reformě: reprezentativní (representative, poměrné systémy s klauzulí) většinové (majoritarian, absolutně většinové) Větší pobídky k reformě: nejvyššího počtu (pluralitarian, vítěz bere vše) hyper-reprezentativní (hyper-representative, poměrné bez klauzule) Vnitrostranická dimenze Stabilní: jmenné (candidate-centered) listinné (party-centered) Nestabilní: hypercentralizované (hyper-centralised) hyperpersonalistické (hyper-personalistic) Největší pobídky vznikají u volebních systémů, které jsou extrémní v obou dimenzích. „Volební systém nezreformuje sám sebe“, reformují ho jiní aktéři Dva druhy motivace: Výsledek (nový volební systém) Proces (reforma je populární) Proč se reformuje (Katz 2005: Proč mění vítězové pravidla hry, v níž vyhrávají?)  1. vítězové voleb z doby t se domnívají, že jejich vítězství ve volbách v čase t+1 je ohroženo  2. vítězové voleb nemají úplnou kontrolu nad procesem volební reformy, může jím být vnucena  3. volební reforma se stává institucí nového údělu (new deal institution), na jejím podkladě zanikne předchozí většina a vznikne nová  4. vítězové přeceňují pozitivní účinky reformy a podceňují její náklady  5. vítězové preferují dlouhodobou změnu systémové logiky před (svou) krátkodobou ztrátou  6. volební reforma je součástí politické výměny ve více vyjednávacích arénách Proč se reformuje (Benoit 2004): maximalizace mandátů  K reformě dochází vždy, pokud si aktéři, kteří ji dokáží prosadit, jsou jistí, že s její pomocí získají více mandátů (seat maximizing přístup) Renwick 2010  Aby hra „byla lepší pro všechny“ (values) Demokracie Stabilita Vládnutelnost Policy Vztah poslance k volebnímu obvodu Identita Proveditelnost volby  Aby hráči měli lepší výsledky ve hře (power) Reforma pro voliče Více hlasů Více křesel Lepší šance na vládu Zvýšení vlivu  Historický precedens  Společenské faktory  Ekonomické hodnoty  Technokratická rozhodnutí  Vůle lidu  Externí vlivy  Náhoda  Maximalizace moci  Francie 1985  Francie 1986  Itálie 2005  Inherentní a kontingenční faktory  Francie 1985  Itálie 1993  Nový Zéland 1993  Japonsko 1994 Bowler/Donovan: míň, než se myslí. Efekty reforem, zařaditelných pod inherentní a kontingenční faktory, méně systematické, přeceňují se případy, kdy to fungovalo, podceňují ty, kdy byl efekt méně zřejmý („nulové výsledky“). Málo se měří změna v delším časovém horizontu. Často více změn naráz, není jasné, které efekt připsat. Problém s kauzalitou- chování se často mění už před reformou a tím ji vyvolává. - Manifestní a latentní důvody pro reformy (problém dosáhnout hodnot jako participace a efektivita) - Přeceňuje se význam institucí na aktéry (elity je využívají a voliči nad nimi tolik nepřemýšlí, jejich důvěru v politický systém ovlivňují jiné faktory). Sartori G. (2001) Srovnávací ústavní inženýrství. Zkoumání struktur, výsledků a podnětů. Praha, SLON, str. 38-40, 64-89 (28 s.) Chytilek, R. et al. (2009): Volební systémy. Praha: Portál. s. 103-107 (5 s.) Doporučená literatura: Renwick, A. (2010): The Politics of Electoral Reform, úvod a kap. 1-3, s. 1-85, Cambridge: Cambridge University Press. Katz, R. (2005): Why are There so Many (or so Few) Electoral Reforms? In Gallagher M.Mitchell P. : The Politics of Electoral Systems. Oxford, Oxford University Press, pp. 57-78 (22 s.) Benoit, K. (2004): Models of Electoral System Change. Electoral Studies 23: 363-389. http://www.kenbenoit.net/pdfs/benoit_MES.pdf