Financování politických stran /
 kampaně u našich sousedů POL354 Kampaně v České republice 18. dubna 2016 / Miloš Gregor ‣ financování v ČR ‣ kampaně v Německu ‣ porovnání Německa s Českem - case study on-linu ‣ kampaně v Rakousku ‣kampaně na Slovensku mgregor@fss.muni.cz co nás čeká mgregor@fss.muni.cz kolik a za co? ‣ příspěvek za hlas (>1,5 %) ‣ příspěvek na činnost (> 3 %) za každých dalších 0,1 % ‣ příspěvek na mandát: poslanec / senátor kraj / Praha mgregor@fss.muni.cz kolik a za co? ‣ příspěvek za hlas (>1,5 %) ‣ příspěvek na činnost (> 3 %) za každých dalších 0,1 % ‣ příspěvek na mandát: poslanec / senátor kraj / Praha mgregor@fss.muni.cz 100 Kč / hlas 6 000 000 Kč ročně 200 000 Kč ročně 855 000 Kč ročně 237 500 Kč ročně kolik a za co? mgregor@fss.muni.cz kolik a za co? ‣ČSSD - 313 mio Kč ‣ANO - 293 mio Kč ‣KSČM - 227 mio Kč ‣TOP 09 - 189 mio Kč ‣ODS - 133 mio Kč ‣Úsvit - 122 mio Kč ‣KDU-ČSL - 121 mio Kč mgregor@fss.muni.cz Německo ‣ volby 2002 - 2005 - 2008 - 2013 ‣ 2013: CDU/CSU, SPD, Die Linke, Bündnis 90/ Die Grünen mgregor@fss.muni.cz Německo mgregor@fss.muni.cz Německo mgregor@fss.muni.cz Německo mgregor@fss.muni.cz Německo mgregor@fss.muni.cz Německo mgregor@fss.muni.cz Německo mgregor@fss.muni.cz Německo mgregor@fss.muni.cz Německo mgregor@fss.muni.cz Německo mgregor@fss.muni.cz Německo mgregor@fss.muni.cz Německo mgregor@fss.muni.cz Německo mgregor@fss.muni.cz Německo vs. Česko: on-line ‣ internet (2013): 76,5 % 73 % ‣ Facebook (2012): 31,2 % 37,7 % ‣Twitter (2012): <10 mio cca 70.000 DE ČR SPD CDU Die Linke Die Grünen FDP CSU 60 153 60 987 46 897 44 173 23 968 18 508 TOP 09 ANO ODS Úsvit SZ ČSSD KDU-ČSL KSČM 85 509 68 586 30 515 25 083 16 425 11 807 10 458 547 44 300 40 200 21 300 71 600 16 100 8 500 4 700 3 400 360 2 400 1 700 360 mgregor@fss.muni.cz DE ČR ‣ programy ‣Facebook (statusy) ‣Twitter (tvíty) 879 885 1266 164 1381 399 Německo vs. Česko: on-line mgregor@fss.muni.cz DE ČR využívání multimédií 96.9 % 94 % - videa 22.7 % 15.4 % - obrázky & fotky 46.4 % 44.4 % - odkazy 27.6 % 32.8 % - audio 0.2 % 0.9 % tagování 20.2 % 60 % hashtagy 43.8 % 3.5 % “interaktivní pobídky” 37.9 % 38.5 % Německo vs. Česko: on-line mgregor@fss.muni.cz DE ČR využívání multimédií 59.2 % 94.0 % - videa 10.5 % 15.5 % - obrázky & fotky 23.1 % 14.0 % - odkazy 25.5 % 63.4 % - audio 0.2 % 0.8 % tagování 27.5 % 5.5 % hashtagy 95.4 % 17.8 % “interaktivní pobídky” 19.9 % 19.8 % Německo vs. Česko: on-line mgregor@fss.muni.cz Německo vs. Česko: cílení na mladé společné priority ‣vzdělávání ‣(kvalita univerzit, duální vzdělávací systém) ‣zaměstnanost ‣ (podpora v prvním zaměstnání, pobídky pro zaměstnavatele) ‣aktivní zůsob života mladých ‣ (kultura, sport, politická angažovanost) odlišná témata ‣zpoplatnění univerzit (liší se napříč stranami) ‣rovné příležitost pro různé skupiny mladých (pouze německé strany) mgregor@fss.muni.cz Německo vs. Česko: cílení na mladé - Facebook Německo 11.9 % 9.6 %cíleno na mladé celkem 27 % 9 % 64 % kampaň kritika politická témata 33 % 19 % 48 % Česká republika 23 % 10 % 67 % N = 885 N = 1 381 mgregor@fss.muni.cz Německo vs. Česko: cílení na mladé - Facebook Německo Česká republika 27 % 9 % 64 % kampaň kritika politická témata 50 % 9 % 41 % 34 % 66 % celkem cíleno na mladé N = 1 381 33 % 19 % 48 % 23 % 10 % 67 % N = 885 mgregor@fss.muni.cz Německo vs. Česko: cílení na mladé - Facebook Německo Česká republika 30 % 20 % 26 % 6 % 18 % vzdělávání zaměstnanost pociální politika kultura další politická témata 29 % 3 % 13 % 25 % 29 % mgregor@fss.muni.cz Německo vs. Česko: cílení na mladé - Twitter Německo 6.6 % 7.5 %cíleno na mladé celkem 32 % 10 % 58 % kampaň kritika politická témata 39 % 21 % 41 % Česká republika N = 399N = 1 266 mgregor@fss.muni.cz Německo vs. Česko: cílení na mladé - Twitter Německo Česká republika 33 % 8 % 59 % 57 % 44 % celkem N = 1 266 39 % 21 % 41 % 32 % 10 % 58 % kampaň kritika politická témata cíleno na mladé N = 399 mgregor@fss.muni.cz Německo vs. Česko: cílení na mladé - Twitter Německo Česká republika 50 % 17 % 33 %vzdělávání zaměstnání sociální politika kultura další politická témata 37 % 4 % 26 % 33 % mgregor@fss.muni.cz Německé strany - cílení na mladé mgregor@fss.muni.cz České strany - cílení na mladé mgregor@fss.muni.cz ‣politická témata se příliš neliší (zejména v programech) - různí se jejich zastoupení v komunikaci na on-linu ‣Češi jsou na Facebooku, Němci na Twitteru ‣obecně strany na mladé voliče příliš necílí Cílení na mladé v ČR a DE mgregor@fss.muni.cz Rakousko ‣ volby 2002 - 2006 - 2008 - 2013 ‣ 2013: SPÖ, ÖVP, FPÖ, Die Grünen, TSÖ, NEOS mgregor@fss.muni.cz Rakousko mgregor@fss.muni.cz Rakousko mgregor@fss.muni.cz Rakousko mgregor@fss.muni.cz Rakousko mgregor@fss.muni.cz Rakousko mgregor@fss.muni.cz Rakousko mgregor@fss.muni.cz Rakousko mgregor@fss.muni.cz Slovensko ‣ volby 2006 - 2010 - 2012 - 2016 ‣ 2016: Smer-SD, SaS, OĽaNO, SNS, LSNS, SME RODINA, MOST-HÍD, #SIEŤ mgregor@fss.muni.cz Slovensko mgregor@fss.muni.cz Slovensko mgregor@fss.muni.cz Slovensko mgregor@fss.muni.cz Slovensko mgregor@fss.muni.cz Slovensko mgregor@fss.muni.cz Slovensko mgregor@fss.muni.cz Slovensko příště nás čeká:
 Seminář II. - politická kultura a kultivovanost předvolebních kampaní díky za pozornost! mgregor@fss.muni.cz