Autoritářství & poslušnost vůči autoritě POL363 4. 4. 2016 Role osobnosti •Dominantní téma po WWII •Otázky ohledně kořenů autoritářství •Existují predispozice k fašismu? • • Osobnost •Predispozice determinující postoje, hodnoty, chování atd.. •Pravidelnosti v tom, jak lidé reagují na nejrůznější stimuly •Unikátní pro každého jedince •Stabilní v čase •Ovlivňuje chování i postoje • Autoritářská osobnost •Adorno, Frenkel-Brunswick, Levinson, & Stanford 1950 (Berkley) •The Authoritarian Personality •Psychoanalytický přístup •Existuje forma osobnosti, která je autoritářská •Jsou v USA lidé s fašistickými dispozicemi? • Autoritářská osobnost •Autoritářství vychází z konfliktů v dětství •Přísná výchova vede k potlačování pudů •V důsledků trestů se děti těmto pudům vyhýbají •Závislost na autoritě Autoritářská osobnost •Studie v Kalifornii •Kvantitativní ikvaliatativní data •Rozhovory a klinické testy •Konstrukce několika škál •sklon k fašismu měří tzv. F-škála –Měření předsudků a sklonů k fašistickým myšlenkám Autoritářská osobnost •Konvencionalismus •Autoritářská submise •Autoritářská agrese •Aniintracepce •Pověrčivost a stereotypičnost •Drsnost a síla •Destruktivita a cynismus •Projektivita •Sexualita Kritika •Co levicoví autoritáři? •Chybná konstrukce škály •Omezený vzorek •Nekontrolují možné intervenující proměnné •Martin 2001 – celý koncept je chybný, co lidé, kteří jsou uprostřed? •Problematická je psychoanalýza Pravicové autoritářství •Bob Altemeyer (1981, 1988, 1996) •Right-Wing Authoritatianism RWA •Analýza postojů •Překonává psychoanalýzu •Snaha vyhnout se chybám Autoritářské osobnosti Pravicové autoritářství •Autoritářská submise •Autoritářská agrese •Konvencionalismus • •Měření pomocí Likertovy škály –30 položek v obou směrech –Snaha o vysokou míru konsistence měření (podle něj to F-škála nedělá) – RWA • •Zdroj: geny i socializace •Je to psychologický rys, nikoliv politický – funguje bez ohledu na politický kontext • • RWA •Autoritáři: –Podporují nezákonné akty vlády –Méně podporují práva a svobody –Méně citliví k porušování práv ze strany autority –Měkčí tresty pro autority –Tvrdší tresty pro devianty/lidi porušující zákon –Více etnocentričtí –Nepřátelští k homosexuálům –Spíše přijímají tradiční náboženské postoje –Spíše jako fundamentalisté –Tradiční gender role –Konformní k sociálním normám –Tendence k sociálnímu konzervatismu –Blíže k politické pravici – RWA •Nekritické přijímání autority •Přijímají protichůdná fakta •Svět jako nebezpečné místo •Spíše zpochybňují argumenty nesouhlasící s jejich postoji, nezpochybňují to, čemu věřit chtějí Stenner 2005 •Autoritářská dynamika •Autoritářství v kontextu prostředí •Existují katalyzátory autoritářství –Normativní hrozby (ohrožení identity naší skupiny, ohrožení pocitu jednoty) •V období normativních hrozeb více autoritářské postoje k rasové diverzitě, politickému nesouhlasu a morální deviaci •Jiná konceptualizace než Altemeyer (k čemu se mají vychovávat děti?) – Perrin 2005 •Analýza dopisů do redakcí novin v USA po 9/11 •Vzestup autoritářství ale i antiautoritářství •Autoritářství a antiautoritářství jsou součástí politické kultury, projevují se společně Sociálně dominantní orientace SDO •Pratto, Sidanius, Stallworth, & Malle 1994 •Chtějí pochopit opresi vůči skupinám •Minimalizace skupinových konfliktů vytvořením konsensu o dominantních ideologiích, které udržují nerovnost. •Mýty legitimizující hierarchii •Stabilizace a normalizace oprese skupin •Některé mýty naopak egalitářské – co vede k jejich odmítání? • SDO •do jaké míry člověk chce, aby jeho skupina dominovala ostatním •Postojová orientace, 14 položek na škále •Jak chceme organizovat vztahy ve společnosti? •Lidé s vysokým skórem SDO jsou pro hierarchickou organizaci •Určuje ochotu brát na sebe určité role (hierarchické) • Sociální dominance •Vyšší u mužů •Tendence k sociálnímu konzervatismu •Patriotismus •Kulturní elitářství •Etnické předsudky •Sexismus •Politicko-ekonomický konzervatismus •Podpora armády Duální model •J. Duckitt •RWA i SDO jsou podobné ale ne stejné, vyjadřují různé motivace k předsudkům •RWA: požadavek větší společenské bezpečnosti, determinován tendencí ke konformitě a názorem, že svět je nebezpečné místo •SDO: spíše soutěživý prvek, vede k tendenci o sociální dominanci nad ostatními skupinami. Negativní spíše k podřízeným skupinám Postoje k imigraci •Různé typy motivace k předsudkům vůči imigrantům •Různé typy předsudků –RWA: souvisí s kriminalitou –SDO: souvisí s ekonomickými tématy (Cohrs a Stelz 2010) •RWA: negativní postoje k imigrantům kvůli strach z nedostatečné asimilace, odporu převzít společenské normy •SDO: strach, že se asimilují a smažou rozdíly POSLUŠNOST AUTORITĚ •Stanley Milgram •Sociální psycholog, téma poslušnosti •Vychází z poznatků o konformitě Salomona Asche Milgram •Jak funguje konformita? •Chtěl vědět, jak daleko jsou lidé schopní zajít, když jim autorita říká, ab udělali něco proti vlastním predispozicím •Umisťuje subjekty do situace, ve které se jejich predispozice oslabují • Milgramův experiment Jul03&01.jpg Milgramův experiment •Predikce psychiatrů a psychologů –0,125 % participantů bude ochotných dát maximální šok –Průměrný maximální šok 125 V Milgramův experiment •Ve skutečnosti: –63 % participantů jdou až do maxima (450V) –Průměrný maximální šok: 375 V • Experiment #11 •Možnost zvolit šok: –Průměrný maximální šok = 75 V –1/40 subjektů zvolil 450 V (3%) Experiment #8 •Ženy: •65 % vydrželo až do maxima 450 V •Průměrný maximální šok = 375 V Experiment #3 •Oběť ve stejné místnosti: –16/40 (40 % ) vydrželo až do maxima 450 V –Průměrný maximální šok = 315 V Experiment #4 •Kontakt s obětí –12/40 (30 %) vydrželi až do maxima 450 V –Průměrný maximální šok = 270 V Experiment #13 • Jul03&06.jpg Experiment #13 •Místo experimentátora obyčejný člověk •4/40 (20 %) vydrželi do maxima 450 V •Průměrný nejvyšší šok = 240 Experiment #14 Jul03&07.jpg Experiment #14 •Experimentátor v roli Learnera, výměna rolí •0/40 ochotno dát 450 V •Průměrný nejvyšší šok = 150 V Milgram •Člověk je schopen se podřídit autoritě, I když je to proti jeho nejlepšímu úsudku •Není to rys osobnosti •Je to dáno situací, ve které se člověk ocitne •Adorno a ostatní se mýlí •Člověk poslouchající autoritu necítí odpovědnost za své činy • Milgram •Jaká je role prostředí? •Co tedy vede lidi k poslušnosti? •Co je atributem autority? •Subjekty byly ujištěny, že to není nebezpečné. V genocidě je to naopak. •O čem vypovídá těch 35 %, kteří neuposlechli –Tomu se nevěnuje –Evidentně jejich predispozice jsou silnější než situace – Replikace •9 replikací 1960s-1970s •Průměrná poslušnost = 61 % •2007 televizní semi-replikace, stejné výsledky jako Milgram •Německo 1970: poslušnost = 85 %, jsou Němci více poslušní? •https://www.youtube.com/watch?v=1HcMWlnTtFQ •