
9 
Where’s the party?  

Television and election campaigns in Russia  
Sarah Oates 

Although political parties were created long before anyone had dreamed of television, it 
is now difficult to imagine how parties would function without this broadcast medium. 
Television brings citizens the words and images of their leaders on a daily basis, giving 
them at least the illusion of contact with their politicians and government. During election 
campaigns, television typically provides the most important source of information for 
voters. Yet in Russia, the development between parties and television has been reversed. 
As a strong and influential television system existed before political parties were founded 
in the young Russian state, parties have had to learn how to market themselves through 
television instead of the medium learning how to cover existing political parties. 
Evidence from 1993 to 2004, including how political parties choose to market themselves 
and how the evening news covers politicians, shows that the institution of television has 
come to dominate the institution of political parties. 

This chapter will first consider how Russian political parties and presidential 
candidates market themselves on television, then analyse how major television channels 
have covered election campaigns and, finally, examine how voters responded to these 
marketing attempts. It would seem that Russian television has fuelled the creation of 
media-driven parties: ‘broadcast parties’ that have no real roots in the electorate, no 
tangible ideology beyond serving the needs of their political masters and, most 
ominously, no accountability to the public. 

The role of television in politics and elections 

Where does the study of Russian media and voting behaviour fit within the broader 
context of the voting behaviour literature? It is principally valuable for shedding light on 
existing theories about the nature of the relationship between media and voting, in 
particular because the Russian political system was formed along a Western model. In 
addition, Russia has held eight elections for parliament and the presidency between 1993 
and 2004—contests that have failed to meet the democratic expectations of many 
analysts, scholars and some Russian politicians themselves. In this sense, Russia is the 
‘big bang’ of media and politics: a chance to observe the critical intersection of media, 
parties and the electorate in a time of rapid change and in an environment relatively free 
from established democratic institutions. This is particularly useful as the literature on 
media and politics at times seems mired in arguments about ownership and effects, rather 
than about the broader questions of long-term or cultural relationships between media and 
political systems. 

The classic model of the relationship between party and voters comes from the 
Michigan School of voting behaviour (Campbell et al. 1960). Building on the findings of 



Berelson et al. (1954) that voting intention was relatively fixed and unaffected by media 
messages, scholars in the United States developed theories of long-term partisan 
identification. In Europe, Lipset and Rokkan’s work (1967) suggested that party 
development and success paralleled societal cleavages, such as religion and class. In both 
of these theoretical approaches, media would play only a marginal role. This is not an 
uncontroversial point, as some scholars argue that the US voting studies in the 1950s and 
1960s were carried out in a different, more stable era. In addition, party strength has 
eroded, while the power of the media through cable television, digital television and the 
Internet has grown exponentially. Still, it is clear that party and media formation were 
much more parallel than in the Russian case. 

Where does this leave the study of the Russian media and voting behaviour? It would 
suggest that the well-rooted media system inherited from the Soviet Union could 
subsume or even overwhelm a nascent party structure. There is ample evidence to suggest 
that media matter a great deal in Russian elections, as voters have not had much 
opportunity to build up loyalties or fixed preferences to particular parties. Rather, public 
opinion surveys before both parliamentary and presidential elections from 1993 to 2003 
have shown large shifts in public opinion and voting intention for parties and candidates 
within weeks and even days of the polling dates. At the same time, studies of nightly 
news coverage during Russian elections show a pattern of unfair political coverage, with 
a biased emphasis on progovernment parties and candidates, as well as some virulent 
mud-slinging campaigns against government opponents (European Institute for the Media 
1996a and b, 2000a and b; Oates 2004; Oates and Roselle 2000). Although these tactics 
are obvious and are noted by Russian viewers, the question becomes why the media in 
Russia has managed to distort the political system to the extent that, arguably, Russian 
television is now the most powerful political institution in the country.1 

Public opinion data suggest that television remains a central influence in society in 
Russia. This is due in part to economics, as many consumers can no longer afford 
newspapers, and television is still distributed without a licensing fee. Personal computers 
are out of reach of most consumers, not to mention the dearth of broadband access. There 
are six major nation-wide channels (see Table 9.1). Seventy-seven per cent of the  

Table 9.1 Russian television channels: ownership 
and audience share 

  Name Ownership Daily 
viewership 

(%) 
1 First Channela 51% owned by the state, rest by a mix of public and 

private corporations, effectively controlled by the 
Kremlin 

83 

2 Russian Television 
and Radio (RTR) 

State-owned 71 

3 TV-Centre Funded primarily by City of Moscow administration 16 

4 NTVb Commercial; taken over by interests friendly to the 
Kremlin in 2001 

53 

Where’s the party?      131



5 Culture State-owned cultural channel created by presidential 
decree in 1997; only channel that does not carry paid 
advertising 

8 

6 TV-6 Currently a commercial sports channel. Was briefly a 
platform for opposition journalists from NTV 

N/A 

Source (media use): a survey of 2000 adults conducted by Russian Research in April 2001. 
Notes 
a Previously known as Obshchestvennoe Rossiskoye Televidenie (Russian Public Television)—and 
before that as Ostankino. 
b Often referred to as Nezavisimayoe Televidenie (Independent Television) but, according to station 
heads interviewed by the author in 1999, the initials do not actually stand for anything. 

respondents in a 2001 survey reported watching television daily. Sixty-five per cent of 
the respondents felt that state television was the ‘most unbiased and reliable’ source of 
information. In fact, more of the respondents (57 per cent) had ‘full’ or ‘considerable’ 
confidence in state television than they had in the armed forces (50 per cent), the 
government (30 per cent) or the parliament (16 per cent). Conversely, only 11 per cent of 
the respondents claimed they had ‘full’ or ‘considerable’ confidence in political parties, 
placing them on the bottom of the trustworthiness scale. 

Neither trusted nor appreciated, Russian political parties have nonetheless proliferated, 
but generally failed to consolidate power since the collapse of the Soviet Union in 1991. 
The electoral system created by the 1993 Russian constitution encouraged political 
parties in two vital ways. First, 225 of the 450 seats in the lower house of the parliament 
(the Duma) were elected through a nationwide party-list system. Any party that earned 
more than 5 per cent of the national vote received a proportional amount of the party-list 
seats in the Duma. In addition, individuals who ran for the rest of the seats through 225 
single-member districts across Russia could affiliate with a political party (as could those 
running for the 178 seats in the upper house of the parliament).2 The first Duma elections 
were held in 1993, with early elections slated for 1995 and then regular elections planned 
for every four years. The role of political parties was left more nebulous for the 
presidential elections, also scheduled for every four years. The successful presidential 
candidates, Boris Yeltsin and Vladimir Putin, have declared themselves ‘above parties’ 
and won without party affiliations. 

In theory, the party system should have eliminated extremism with the 5 per cent 
barrier, encouraged party consolidation and served as an impetus for the creation of a 
relatively stable party system. The practical results have been far different, particularly 
after the surprising outcome of the first Duma elections in 1993 (for abbreviated results 
of the Duma elections 1993–2003, see Table 9.2). While the leaders of the pro-
government and market-oriented Russia’s Choice party expected a strong showing, it was 
the nationalist, xenophobic Liberal Democratic Party of Russia that dominated in the 
party-list election. As the Liberal Democrats were just the sort of extremist party that was 
supposed to be eliminated by the 5 per cent barrier, it was a blow to the Yeltsin 
administration. Russia’s Choice did much better in the single-member constituencies, 
however, leaving the first Duma with a bare plurality held by pro-government forces. 
Despite being banned for a time and garnering little media attention, the Communist 
Party of the Russian Federation (the acknowledged successors to the Communist Party of 

Mass media and political communication in new democracies      132



the Soviet Union) also had a respectable showing, with 12 per cent of the party-list vote 
in 1993. A total of eight parties won seats in the 1993 party-list race, while other parties 
were represented by candidates who were successful in single-member district races. 

Over the next three Duma contests from 1995 to 2003, the ability of parties to pass the 
5 per cent barrier weakened, with only four parties successful in 1995, six in 1999 and 
four in 2003. There are only two parties that have been successful in the party-list race in 
all of the Duma elections—the Liberal Democrats and the Communists (‘Communist’ 
here refers specifically to the Communist Party of the Russian Federation). Yabloko, a 
relatively liberal party, won party-list seats in 1993, 1995 and 1999. In all four elections, 
the other successful party-list contenders were those sponsored—or at least supported—
by pro-government forces: Our Home is Russia in 1995; Unity, the Union of Right 
Forces and Fatherland-All Russia in 1999; and United Russia and Rodina (Motherland) in 
2003. An average of 26 parties has run in the party-list race in the Duma in each election. 
While a handful of these parties have been able to propel their leaders into the national 
limelight and a Duma seat, only those listed above have been able to win party-list seats. 
Thus, there has been immense labiality on the one hand, with the large number of parties 
on the ballots, but stability on the other as the same handful of parties and pro-
government forces return, under different names, to the Duma on the party-list ballot 
each election. 

Within this pattern are some important trends in Russian political party marketing. The 
pro-government parties have learned to be both less pro-market and less pro-Western, a 
lesson they would have learned from  

Table 9.2 Russian Duma party-list election results, 
1993–2003: parties that crossed the 5 per cent 
barrier 

Year Party Political orientationa % of 
vote 

1993 Liberal Democratic Party of Russia Nationalist 23.0 

  Russia’s Choice Broadcast/pro-government 15.5 

  Communist Party of the Russian 
Federation 

Communist 12.4 

  Women of Russia Special interest 8.1 

  Agrarian Party Special interest 8.0 

  Yabloko Liberal 7.9 

  Party of Russian Unity and Accord Pro-government/liberal 6.8 

  Democratic Party of Russia Liberal 5.5 

1995 Communist Party of the Russian 
Federation 

Communist 22.3 

  Liberal Democratic Party of Russia Nationalist 11.2 

  Our Home is Russia Broadcast/pro-government 10.1 

Where’s the party?      133



  Yabloko Liberal 6.9 

1999 Communist Party of the Russian 
Federation 

Communist 24.3 

  Unity Broadcast/pro-government/ Kremlin 23.3 

  Fatherland-All Russia Broadcast/pro-government/ 
Moscow+regions 

13.3 

  Union of Right Forces Broadcast/pro-government/ liberal 8.5 

  Liberal Democratic Party of Russia Nationalist 6.0 

  Yabloko Liberal 5.9 

2003 United Russia Broadcast/pro-government 37.6 

  Communist Party of the Russian 
Federation 

Communist 12.6 

  Liberal Democratic Party of Russia Nationalist 11.5 

  Motherland Broadcast/nationalist/ pro-government 9.0 

Source: Russian Central Electoral Commission bulletins. 
Note 
a The orientation is the author’s own, based on party documents, media coverage, statements by 
party leaders, and free-time and paid advertising. 

watching the populist campaigning of nationalist Vladimir Zhirinovsky and his Liberal 
Democrats. Zhirinovsky carefully targets his messages at various segments of the 
population and articulates clear, if sometimes extreme and unworkable, policy 
suggestions. In addition, he is careful not to associate himself with Western ideas, 
choosing instead to make xenophobic statements and play on feelings of Russian 
nationalism. It was clear by the 1995 Duma campaign that parties were turning more to 
images of Russian/Soviet patriotism than Western ideals. In this sense, parties were aping 
the ideas of the Liberal Democrats (who saw their party-list vote roughly halved from 
1993 to 1995). In addition, a study of the party platforms shows that Russian political 
parties overall became less pro-Western, more nationalistic and much less in favour of a 
market economy from 1993 to 1995 (Oates 1998). No other party leader could match 
Zhirinovsky for outrageous antics or posturing, but other parties did capitalize on his 
ability to better target the ideological preferences of the Russian voter. By the 1999 
Duma elections, the pro-government party Unity was relying on images of the Russian 
military in Chechnya, law enforcement and even a famous Greco-Roman wrestler 
throwing opponents to the mat in its free-time and paid advertising. The Communists 
have led quieter campaigns, particularly in that they do not buy television advertising and 
have a hard time getting unbiased news coverage. 

The 2003 Duma election saw a consolidation of some trends in Russian elections and 
party building, as traditional parties lost votes and the newer, media-based parties 
generally gained votes. Two former rivals who started party life as ‘broadcast’ parties—
Unity and Fatherland-All Russia—joined forces in 2003 to create the formidable United 
Russia party. This party, which enjoyed enormous state resources, the overt blessing of 

Mass media and political communication in new democracies      134



the president and extensive media favouritism, acheived the greatest ever success in a 
Duma election, garnering almost 38 per cent of the party-list vote. Meanwhile, the 
fortunes of the Communists, ignored or vilified in the media, dropped to about 13 per 
cent of the vote. A review of media coverage—as well as of political party platforms, 
advertising, free-time statements and other material—shows that various parties 
deliberately pursued the traditional Communist supporter with a double-edged strategy, 
claiming the Communists had sold out to business interests and that their own party better 
met the social needs of workers, veterans, retirees, rural people or other groups 
traditionally considered Communist supporters. This strategy appeared particularly 
important for the new party, Motherland, which enjoyed some government support and 
favourable media coverage. The Liberal Democrats also bounced back to a degree, 
winning almost 12 per cent of the vote. 

One of the most worrying trends in Russian party development from 1993 to 2003 has 
been the tendency to rely increasingly on style over substance. All parties use a certain 
amount of marketing to ‘sell’ their ideas to the voters. However, over the course of a 
decade in Russia, it was sometimes very difficult to tell what, if anything, that really 
resembled a political party was behind the campaign façade. This led a television analyst 
to dub some parties no more than ‘broadcast parties’ (yefirnie partii) during the 1999 
Duma campaign.3 It is an evocative term, suggesting that parties are little more than a 
selection of images and sound bites in the nightly news and their advertising. Another 
particularly worrying trend is the consolidation of the mass media, particularly powerful 
national channels, in the hands of pro-Kremlin forces. The regime has used dubious 
financial tactics to oust outspoken news producers, notably to wrest control of 
commercial television stations from those unsupportive of the Putin administration both 
in 2001 and in 2003. Those legal manoeuvres are underlined by the widespread violence 
against journalists, many of whom have been killed trying to report on stories ranging 
from corruption to the war in Chechnya. 

Only a handful of parties have had sufficient means to virtually create themselves over 
the airwaves. It has been particularly important for parties to be able to influence news 
coverage and other programming content on at least one national television channel, 
preferably the state-run Pervyi kanal (First Channel). The party has to be well funded, not 
only to buy a large amount of airtime, but also to pay bribes for coverage when necessary 
(although political influence is generally more useful). It is important for the party to be 
fresh and new, without an unpopular track record. In addition, the party has to be able to 
call on a large network of resources, most commonly the current government 
administration. Finally, as the Yeltsin government learned in 1993, it is not enough to 
press for reforms from the top down. In order to succeed, the parties must appeal to a 
large segment of voters, which means aiming a message somewhere in the centre of the 
political spectrum. The success of the Communists and the nationalist Liberal Democrats 
in 1993 showed pro-government forces that this centre lay farther to the left economically 
and to the right in nationalist terms than their own party ideology in 1993. 

As this set of requirements for a potential ‘broadcast’ party suggests, very few groups 
aside from the central government are able to mobilize such resources. In addition, it 
became much harder after the 1995 elections to find a powerful media source outwith the 
control of the presidential administration. Nonetheless, a select group of elite power bases 
have created successful broadcast parties. The Kremlin produced Our Home is Russia in 

Where’s the party?      135



1995 and Unity in 1999. A regional coalition, with powerful Moscow Mayor Yuri 
Luzhkov at its centre, created Fatherland-All Russia in 1999, using the Moscow 
government television channel TV-Centre as its mouthpiece. In 2003, the Kremlin and 
Moscow forces of Putin and Luzhkov joined to create the formidable United Russia 
party. 

But are these parties merely marketing efforts? There is evidence on both sides of the 
argument—that they function as little more than voteseeking vehicles and that they have 
some elements of traditional political parties. On the side of the ephemeral nature of these 
parties, the best evidence is their generally short life span. Our Home is Russia, Unity and 
Fatherland-All Russia were all gone by the next Duma election. They had few concrete 
policies and many of those who campaigned at the top of the party list did not take up 
their seats in the Duma. The creation and behaviour of party factions within the Duma 
bore little relation to the party’s statements during the campaign. On the other hand, Our 
Home is Russia, Unity, Fatherland-All Russia and United Russia were not unknown 
entities to the voters. It was clear that these parties supported strong elites within the 
national or regional government: politicians who were very vocal about their desires for 
the direction of the country, albeit not particularly clear on individual policies. Although 
the names changed, the forces behind the parties did not. In addition, although Unity and 
Fatherland-All Russia did not run again, a merged version of the parties did run very 
successfully in 2003 as United Russia. 

Did the appearance of ‘broadcast’ parties halt or corrode the development of more 
traditional political parties in Russia? When results for the Russian Duma party-list 
contest are viewed through the lens of party type, the impact of the ‘broadcast party’ 
appears quite significant (see Figure 9.1). By the 1999 elections, it is clear that 
‘broadcast’ parties were dominating. Other parties did succeed, notably the Communist 
Party, which has had  

Mass media and political communication in new democracies      136



 

Figure 9.1 Percentage of votes in 
1993–2003 Duma elections by party 
type (according to author’s analysis). 
Broadcast parties: Russia’s Choice 
(1993), Our home is Russia, Ivan 
Rybkin Bloc (1995), Unity, 
Fatherland-All Russia, Union of Right 
Forces (1999), United Russia, 
Motherland (2003). Communists: 
Communist Party of the Russian 
Federation Working Russia for the 
Soviet Union (1995 and 1999), 
Stalinist Bloc (1999). Liberals: 
Yabloko, Party of Russian Unity and 
Accord, Democratic Party of Russia 
(1995), Social Democrats (1995 and 
1999). Nationalists: Liberal Democatic 
Party of Russia, for the Motherland 
(1995). 

Where’s the party?      137



a coherent set of policies and a platform that was often cited and circulated during 
campaigns. Although the central ideology of the Communists slid further to the right 
from 1993 to 2003, it remained relatively coherent and predictable, both during elections 
and in the Duma itself. It did very well in the 1995 and 1999 elections, winning about 
one-quarter of the party-list vote, but dropped to about half that amount in other Duma 
elections. 

The situation is complicated because, at times, the line between ideology and image is 
difficult to define in party politics in Russia. Although Figure 9.1 categorizes the Liberal 
Democrats as ‘nationalist’ and Yabloko as ‘liberal’, their party images are linked closely 
to those of their charismatic leaders rather than a particular ideology or policy direction. 
For example, although the Liberal Democrats project a strong ideological element that 
could best be described as pro-Russian, anti-state and anti-Western during campaigns, the 
party often supports the government in actual voting in parliament. 

Television coverage of election campaigns in Russia 

Presidential elections 

Russian presidential elections are much more about personality than ideology, policies or 
party identification. Only one political party has played an important role in all of the 
elections: the Communists have provided the only remotely viable contender to challenge 
the incumbent president in 1996, 2000 and 2004. However, the election was far closer in 
1996 than in later years, which in turn dictated a different media strategy on the part of 
the sitting president. However, the co-optation of the media into the Yeltsin campaign in 
1996 created long-term problems for the role of the commercial media in Russian 
elections. 

The Kremlin had learned enough about campaign strategy by 1996 to manage the re-
election of Yeltsin, whose popularity had sunk into single digits by the start of that year. 
The victory was not won through television alone; rather, the Kremlin pursued a strategy 
of appeasing the populace, particularly by taking steps to end the first Chechen war, 
promising important economic reforms and negotiating with regional governments. Nor 
was a Communist president palatable to a majority of Russian voters. Yet television had a 
critical role to play on several fronts. First, it was used to inform the public, primarily via 
news and current events programs, of Yeltsin’s initiatives. The prime commercial station, 
NTV, modified its critical stance on the government to campaign for Yeltsin, a move 
channel executives have defended as necessary to stave off a possible victory for 
Gennady Zyuganov and a return to Communist rule. This support included hiding the 
information that Yeltsin suffered a heart attack during the campaign. During the 
campaign itself, Yeltsin’s team ran evocative advertisements under the slogan ‘I believe, 
I love, I hope’, in which citizens talked about their support for the president. Yeltsin’s 
image as the protector of the Russian nation during the collapse of communism was 
emphasized, in tandem with dire warnings of the consequences of a communist return. 

The Communists have often announced that they eschew television and prefer 
‘traditional’ methods of mobilizing support among Russians, such as mass meetings, 
party handouts and door-to-door canvassing. However, they did pursue a media strategy 

Mass media and political communication in new democracies      138



in 1996, including making good use of free-time spots to discuss policy and the 
cultivation of their image as media outsiders. Yeltsin barely beat Zyuganov in the first 
round, but he did win handily in the second round (54 per cent to 40 per cent). Given 
Yeltsin’s lack of popularity just a few months before the elections, it was an astonishing 
victory for the incumbent. 

In contrast to Yeltsin, Putin has never needed such an extensive marketing strategy as 
he has maintained a far higher popularity rating. In fact, Putin did not bother to use his 
free-time allotment in either 2000 or 2004. It would have been largely irrelevant as the 
nightly news on the state-run First Channel relentlessly framed Putin as a leader, almost 
to the sycophantic level of former Soviet party chiefs. By 2004, the most routine task 
undertaken by Putin was shown on television—as well as a reaction from Putin to 
virtually any news item of note. It is significant to note that neither Yeltsin nor Putin used 
the resources of a political party to win. However, given their dominance and control 
over both mass media and the state apparatus, a party organization would have been 
unnecessary and perhaps even burdensome. 

Duma election campaigns 

Coverage of the Duma elections on Russian television has become less free and fair since 
1993, despite the introduction of NTV as a powerful commercial television station by the 
time of the 1995 elections. Although by 1995 Russian law promised fair coverage, pro-
government parties and incumbents received unjustly large amounts of media attention. 
Those who are considered the most plausible opponents to the Kremlin have been 
virtually shut out of the news or, by 1999, become the victims of mud-slinging campaigns 
on state-run television. Both the Communists and Yabloko have been victims of either a 
surprising lack of coverage or mud-smearing campaigns (European Institute for the 
Media 1994, 1996 a and b, 2000 a and b; Oates 2004; Oates and Roselle 2000). The 
Liberal Democrats, however, have received far less critical coverage. Some Russian 
journalists attribute this to the ability of Zhirinovsky to make good television, while 
others claim it is due to his cooperation with the government in parliament. 

While some elements of the Russian electoral system could be viewed as attempts to 
equalize access—particularly in that all parties get free time on television and can buy 
advertising4—the framing of parties and candidates by the main news programmes is 
more important in the campaign. Viewership of free-time slots is low, according to 
Russian television producers, and most free-time political advertising is quite poorly 
produced. In addition, advertising time (which reached up to $40,000 a minute on the 
First Channel at prime-time during the December 1999 elections) was far too expensive 
for most parties.5 Neither free-time nor paid political advertising carries the weight and 
authority of news reports, particularly on the First Channel’s flagship news programme 
Vremya. 

A review of the studies by the European Institute for the Media and others from 1993 
to 2004 shows a consistent trend toward unfair coverage and bias (European Institute for 
the Media 1994, 1996a and b, 2000a and b; Organization for Security and Cooperation in 
Europe/Office for Democratic Institutions and Human Rights 2004a and b; Oates 2004; 
Oates and Roselle 2000). This bias is apparent not only on the prime state-run channels, 
but also on the commercial NTV channel. On the state channels, the pattern over the 

Where’s the party?      139



course of four Duma elections has been clear: support progovernment parties, back the 
incumbent president and ignore or belittle any serious opposition to the 
government/president. As a result, the prime state-sponsored ‘parties of power’ (Russia’s 
Choice in 1993, Our Home is Russia in 1995, Unity in 1999 and United Russia in 2003) 
received an abnormally large amount of coverage on channels 1 and 2. For example, in 
1993, pro-state parties received more than 16 hours of coverage, while the Communist 
Party garnered a mere 13 minutes on state television (European Institute for the Media 
1994). It is clear, however, that Russian voters did not merely absorb these messages and 
support only the parties that conducted extensive television campaigns, either paid or 
through editorial coverage. Despite their dominance of television, pro-government parties 
received less than one-quarter of the party-list vote in 1993. 

In 1995 there was an enormous increase in both the amount of paid advertising and the 
editorial coverage of the parties in the elections. As in the 1993 campaign, the major 
parties, particularly pro-government Our Home is Russia, dominated the election news. It 
is important to note that by 1995 NTV was a well-established commercial television 
broadcaster. While studies have shown that NTV was more balanced than the state-run 
First Channel in presenting election news in 1995 (European Institute for the Media 
1996a, Oates and Roselle 2000), the commercial channel was focused much more on war 
coverage than on the election campaign. When there was coverage of the 1995 Duma 
elections on NTV, it was often filtered through issues surrounding the war (such as 
whether Chechen citizens wanted to vote, rumours of terrorism for election day and 
possible violence at the polling stations). 

The 1996 presidential elections were one of the clearest examples of how much the 
nascent Russian media system differed from libertarian systems in the West. As 
discussed above, NTV was voluntarily co-opted by the Yeltsin administration, with a top 
executive from the commercial station even joining the campaign team. While NTV had 
been critical of the government, particularly over the Chechen war, station officials did 
not want Communist leader Zyuganov to win the presidency. Thus, all major television 
stations colluded to market Yeltsin as a vigorous, capable president and failed to present 
Zyuganov as a feasible leader. Viewers were exposed to information about Zyuganov, 
particularly on NTV, but this was overwhelmed by the positive spin that Yeltsin was 
receiving. 

The same patterns were clear in the 1999 parliamentary elections and the 2000 
presidential elections, although there was a rise in mudslinging and ‘black’ propaganda 
aimed at Kremlin opponents. In particular, Mayor Luzhkov and other leaders of the new 
Fatherland-All Russia party suffered from both negative news coverage and outrageous 
reporting of kompromat (‘compromising material’). This meant that news shows, 
particularly on the First Channel, often reported rumours and innuendoes as facts in order 
to damage the reputation of Luzhkov and others. This included broadcasting information 
to suggest that Luzhkov embezzled money or that his 70-year-old running mate was too 
old and infirm to serve. By the 2000 presidential elections, NTV was trying to keep a 
distance from the government, but there were no viable opponents to Putin. However, the 
First Channel took no chances and used news programmes before the election as an 
‘infomercial’ for Putin, providing excessive coverage of every detail of Putin’s political 
engagements. The channel also broadcast negative coverage of presidential candidate 
Grigory Yavlinsky, with dubious stories about alleged Western funding of his Yabloko 

Mass media and political communication in new democracies      140



party and his possible cosmetic surgery. NTV was more balanced than the First Channel 
in its coverage in 2000, although some focus-group participants complained that it 
appeared that Yavlinsky was ‘their’ candidate.6 

The 2003 Duma elections saw further distortion of election news coverage. The 
coverage was predictably pro-Kremlin, although it was clear that Mayor Luzhkov had 
moved from enemy to ally in this election. The First Channel provided particularly 
extensive coverage of Putin—from his most mundane state visit to his response to a 
terrorist attack on a Russian train that left 40 people dead during the last week of the 
parliamentary campaign, while Luzhkov joined a favoured cast of characters, who were 
consistently framed in a positive and non-questioning manner. However, the channel was 
clearly more anti-Communist than in previous elections. While before it had mostly 
ignored the Communists, during the 2003 campaign it featured several stories that were 
blatant kompromat, such as extended coverage of a tiny rally in Moscow allowing 
participants to make strange accusations against the Communists. Most other parties and 
candidates were ignored. 

It was clear that by the 2003 elections NTV had lost its critical edge. Its news 
coverage, while not as sycophantic as that of the First Channel, was careful not to 
criticize the president or even bring up sensitive issue.7 However, it did retain its 
somewhat more ironic tone and broader interests. Thus, although reports on his fate were 
guarded, the jailed oil oligarch Mikhail Khodorkovsky was mentioned nine times on 
NTV’s prime-time news during the election campaign (but just once on the First 
Channel’s Vremya).8 True to the NTV style, the station’s main news typically carried a 
few ironic or unusual news stories, including one on a restaurant which had sculpted the 
heads of the oligarchs in chocolate: despite the grave issues of personal freedom and the 
possible economic impact of the oil oligarch’s arrest, the chocolate-head report was 
Khodorkovsky’s largest amount of exposure on the main nightly news during the month-
long campaign. 

Voter response to political marketing strategies in Russia 

The evidence presented above suggests that Russian voters have received increasingly 
less useful information about political parties and candidates in each election. Initially, 
the liberal laws on party and candidate access to television seemed to allow for a large 
amount of information to be distributed to the electorate. However, it quickly became 
clear that money and influence (enormously difficult to separate in Russia) were critical 
factors in how well parties and candidates could get their ideas across to the public. Few 
parties and politicians have been able to parlay the free time on national television into a 
lasting political organization. There are exceptions to this, notably Zhirinovsky’s 
campaigning abilities that touched a chord of Russian nationalism not recognized by 
other parties at the time. However, in most cases, the relatively large amount of free-time 
and virtually unlimited access to paid advertising did little more than create a platform on 
which the parties could fail. Few parties had the resources for political marketing tools 
such as public opinion surveys, professional filmmakers, image-makers or consultants. 
As a result, the handful of parties that were able to fund more professional free-time spots 
and buy advertising had a disproportionate amount of impact on the viewers. 

Where’s the party?      141



Recent studies have suggested that Russian viewers have a somewhat schizophrenic 
attitude toward Russian television. In the 2000 focus groups, it was clear that viewers 
were aware of deep bias on television news. Yet they retained a very high level of trust, 
particularly in state-run television. Many claimed that expectations of objectivity or even 
balance would be naive, but at least they understood the particular biases of the state-run 
media (particularly the First Channel). In fact, some even openly pined for the days of 
Soviet censorship, in part because the rules were very clear, but primarily because of the 
way that they remembered television as providing a hopeful, optimistic portrayal of their 
society. There was much suspicion of commercial television, particularly as the focus 
groups surmised that the station owners had their own particular agendas, and they found 
agendas connected to big business even more suspicious than those linked to government 
control. 

How did these attitudes resonate into response to election coverage? The participants 
in the focus groups, which were held immediately before and after the 2000 presidential 
elections, were asked to discuss both the recent Duma contest and the presidential 
elections. Many of the respondents, particularly the older ones, claimed the smear tactics 
in the Duma campaign disgusted them. However, at the same time, they seemed to follow 
the mud slinging with great interest and, often despite initial protestations, admitted that 
some allegations had led them to change their vote. In terms of the presidential elections, 
the respondents were more resigned to and more approving of the greater decorum of the 
2000 presidential contest. They pointed out that there was far too much coverage of Putin 
and occasionally remarked that they were getting little concrete information on policy 
plans or even the real personality of the man—but at least the coverage was decorous. 
The pattern of being presented with a pre-selected leader, being shown the leader 
engaged in a variety of unexciting activities and then being urged to vote for the leader 
was at least a familiar one to the respondents who were old enough to have voted in the 
Soviet era. 

The findings of the focus groups suggest that the Western paradigms of the 
relationship between the media and the voters may have missed an important element of 
the model. It appeared that viewers in Russia were willing to give up an element of 
information flow for some degree of authority and order dictated by television, notably 
by the prime, statecontrolled First Channel. This curious duality between knowledge of 
bias, yet trust in state television, was present throughout the population, according to a 
survey of 2,000 Russians in 2001. While about 43 per cent of respondents reported either 
‘complete’ or ‘almost complete’ confidence in the objectivity of news programmes, 
almost as many (42 per cent) had ‘not much confidence’ and 8 per cent had very little 
confidence. Although the First Channel’s more obvious bias does not go unnoticed 
among Russians, it still commands a higher level of trust than other media outlets: one-
third of the survey respondents selected it as the ‘most trustworthy channel in its news 
coverage’, while one-quarter chose NTV. The division between trust in state and 
commercial television was even more stark in response to a more abstract question: 65 
per cent of the respondents felt that national state television was the ‘most unbiased and 
reliable source of information’, while just 13 per cent picked commercial television for 
the same role. 

Since its takeover by pro-government interests in 2001, NTV has lost a degree of 
openness and combativeness with the Kremlin. It is clear that some subjects are 

Mass media and political communication in new democracies      142



forbidden, especially the sort of open mocking of the president that was present in such 
satirical shows as Kukli (Puppets) in the 2000 campaign. By the summer of 2004, NTV 
had dropped its most controversial political debate shows and appeared even more ready 
to toe the governmental line. This is quite a difference for a channel that openly 
challenged the presidential administration with its coverage of first Chechen war. Yet the 
new, tamer face of NTV may matter little, as the commercial channel never rivalled the 
First Channel in its influence on elections. Survey respondents in both 2001 and 2003–04 
overwhelmingly nominated state television (43 and 40 per cent respectively) as an 
‘important’ source of information for making a vote choice in Duma elections.9 Only a 
handful of respondents claimed national commercial television was important to their 
vote choice. The same pattern held for the 2000 presidential election. 

How do attitudes about media relate to the development of a political system in 
Russia? This chapter posits that the acceptance of authority over truth in mass media has 
led to a particular phenomenon in Russia, namely the growing success of the ‘broadcast 
party’ or even the ‘broadcast candidate’. Political image plays a part in elections in other 
countries, notably in the US presidential elections, but this is in addition to developed 
party systems. In Russia, the media have shown an unusually strong ability to not only 
promote parties, but create them as well. The dilemma lies in the growing electoral 
strength of these broadcast parties. If one defines broadcast parties as organizations that 
are without well-defined ideologies, platforms or even quantifiable policy statements, 
lacking grass-roots organization, funded by a government entity, and with no history 
prior to the elections or accountability after the elections, then each subsequent election 
in Russia has improved their fortunes. It is fair to note that in the 1993 elections virtually 
all of the parties except the Communists were essentially new and, in a sense, ‘created’ 
by mass media since they were heavily reliant on television to put across their ideas and 
images. Yet, instead of parties developing as well-rooted political institutions, the 
reliance on mass media to spread political messages seems to have become strengthened 
at the cost of real party organization. 

In Western political systems, mass media are considered the servants of political 
parties. Politicians and political scientists alike often complain that the media, especially 
television, distort their messages or, perhaps even worse, ignore them. Nonetheless, 
political parties still function as a key link between voters and the governmental 
institutions of power. In Russia, it would appear that the broadcast media have hijacked 
the role of parties to mobilize the electorate. Unfortunately, the media have no particular 
responsibility in making sure that the politicians fulfil election promises or even live up 
to a particular image. When the central media are in turn controlled by the central 
government, there is little hope for expansion of political freedom and expression of 
divergent viewpoints. 

Notes 
1 This evidence comes from 24 focus groups commissioned by the author and carried out in 

Moscow, Ulyanovsk and Voronezh by Russian Research Ltd in 2000. The focus groups and 
a survey from April 2001 cited in this chapter were funded by the British Economic and 
Social Research Council. 

Where’s the party?      143



2 The Council of the Federation has never been re-elected; representatives are now appointed. 
In addition, the Duma election law is now amended and all seats will be assigned through the 
party-list system. 

3 Author’s interview with Yelena Rukovtseva, Moscow, December 1999.  
4 Free-time became much more limited in the 1999 campaign, when the Russian Central 

Electoral Commission announced that parties that received less than 2 per cent of the vote 
would have to repay the state for their television time. 

5 From the author’s interviews with television station directors and advertising executives, 
December 1999. 

6 From the focus groups cited above. 
7 Based on the author’s analysis of the prime time NTV news show Sevodnya during the 2003 

campaign. 
8 Author’s research. 
9 The survey was carried out in December 2003 and January 2004 by Russian Research Ltd 

under the direction of Professor Stephen White (University of Glasgow). The research was 
funded by the Economic and Social Research Council. 

References 

Berelson, B., Lazarsfeld, P. and McPhee, W. (1954) Voting. A Study of Public Opinion Formation 
in a Presidential Campaign, Chicago, IL: Chicago University Press. 

Campbell, A., Converse, P.E., Miller, W.E. and Stokes, D.E. (1960) The American Voter, New 
York: Wiley. 

European Institute for the Media (1994) The Russian Parliamentary Elections. Monitoring of the 
Election Coverage in the Russian Mass Media, Düsseldorf: EIM. 

——(1996a) Monitoring of the Media Coverage of the 1995 Russian Parliamentary Elections, 
Düsseldorf: EIM. 

——(1996b) Monitoring of the Media Coverage of the 1996 Russian Presidential Elections, 
Düsseldorf: EIM. 

——(2000a) Monitoring of the Media Coverage of the 1999 Russian Parliamentary Elections, 
Düsseldorf: EIM. 

——(2000b) Monitoring of the Media Coverage of the 2000 Russian Presidential Elections, 
Düsseldorf: EIM. 

Lipset, S.M. and Rokkan, S. (eds) (1967) Party Systems and Voter Alignments. Crossnational 
Perspectives, New York: Collier-Macmillan. 

Oates, S. (1998) ‘Party platforms. Towards a definition of the Russian political spectrum’, in 
J.Lowenhardt (ed.) Party Politics in Post-Communist Russia, London: Frank Cass. 

——(2004) ‘Post-soviet political style. Parties, television and voters’, in G.Flikke (ed.) The 
Uncertainties of Putin’s Democracy, Oslo: Norwegian Institute of International Affairs. 

Oates, S. and Roselle, L. (2000) ‘Russian elections and TV news. Comparison of campaign news 
on state-controlled and commercial television channels’, Harvard International Journal of 
Press/Politics, 5(2): 30–51. 

Organization for Security and Cooperation in Europe/Office for Democratic Institutions and 
Human Rights (2004a) Russian Federation: Elections to the State Duma, 7 December 2003. 
OSCE/ODHIR Election Observation Mission Report, Warsaw: OSCE/ODHIR. Online. 
Available HTTP in English: <http://www.osce.org/documents/odihr/2004/01/1947_en.pdf> 
(accessed 1 July 2004). 

——(2004b) Russian Federation. Presidential Election, 14 March 2004. OSCE/ODHIR Election 
Observation Mission Report, Warsaw: OSCE/ODHIR. Online. Available HTTP in English: 
<http://www.osce.org/documents/odihr/2004/06/3033_%20en.pdf> (accessed 1 July 2004). 

Mass media and political communication in new democracies      144


	Book Cover
	Half-Title
	Series-Title
	Title
	Copyright
	Contents
	Illustrations
	Contributors
	Series editor's preface
	Preface
	1 The mass media and the dynamics of political communication in processes of democratization
	2 The role of the press in times of transition
	3 ‘In the name of democracy’
	4 Conflicts of interest?
	5 In journalism we trust? 
	6 Old and new media, old and new politics? 
	7 Electoral campaigning in Latin America’s new democracies
	8 Democratization and election campaigning in Taiwan 
	9 Where’s the party? 
	10 The Internet in politics
	11 Does ‘trust’ mean attention, comprehension and acceptance?
	12 Politics and the media in postcommunist Russia 
	13 New democracies without citizens?  
	14 Conclusion
	Index

