Základní elementy psaní výzkumného projektu a diplomové práce POL 494, 2.3. 2016 Klíčová slova • •Zaměřenost • •Konzistence • •Promyšlenost Čemu se naopak vyhnout • • •„Empirickému nerdovství“- ukážete, že o tématu víte všechno, ale neumíte to strukturovat, interpretovat, vysvětlit, jak věci spolu souvisí, ani proč jsou důležité Struktura psaní, procedury- liší se podle typu výzkumu (ideální typy) Typ výzkumu Aplikovaný Základní/ „Pure Science“ Neempirický Normativní filozofie Formální teorie Empirický Poradenství Výzkum, orientovaný na teorii Cíl výzkumu •Návrh výzkumu i úvod DP musí říci: • •co se práce pokusí vyzkoumat a jaké otázky bude zodpovídat • •jakým způsobem na ně zodpoví • •proč právě tento výzkum • • • • • Jak psát „Cíl“ •Tak, by ho chápali i neodborníci v daném oboru (rodiče)- psát JASNĚ • •Jako „argument“ (nepsat ho tak, „co uděláme“, ale „proč právě tohle uděláme“ a „jak na sebe kroky navazují“ a „proč je to tak dobré udělat“)- neboli důležitost tématu, jaké z toho plynou otázky a jak ho uchopíme. Úvod DP •Něměl by být dlouhý, měl by být poutavý, (Creswell), měl by (víceméně povinné části): • •Představit problém •Zařadit ho do širšího kontextu zkoumání •Ukázat, co tomuto zkoumání chybí (a čím se tedy zabýváme my) •Objasnit význam (přínos) tohoto zkoumání • NEBOLI • • •Show me the problem •Show me the the gap •Show me your contribution Úvod DP (nepovinné části, ne vždy) •Přihlásit se k určité perspektivě • •Deklarovat osobní vztah k tématu • •Objasnit, jaká bude struktura zkoumání (ne kapitol, někde ověřování teorie, jinde tvorba teorie- obojí ovlivní, JAK budeme práci stavět). • • Výzkumné otázky •Dvě strategie: buďto 1.obecná VO a rozpracované VO • • •Nebo 2. málo konkrétní VO s tím, že další se upřesňují v průběhu výzkumu (platí u grounded theory, RISKANTNÍ). Speciální případ: kvalitativní studie obvykle jednoho případu či procesu (generování „hlubokého porozumění“ • •na počátku víme o předmětu zkoumání málo, chceme vědět vše • •potřebujeme flexibilitu, abychom se to dozvěděli • •v návrhu se zabýváme především relevancí výzkumu, jeho (ne)existujícím zpracováním, naznačujeme základní cesty, kterými se vydáme. • • Příklad: zkoumání rozdílného výsledku kampaně TOP09 a ODS v prezidentských volbách •naznačíme v návrhu, jaké kategorie bývají akademicky diskutovány (v zahraničí) s tímto typem přímé volby (personalizace, priming, financování, témata) •zamyslíme se, jak nás to ovlivní v provedení naší studie (některé dimenze méně, jiné více relevantní- uvažujeme nad kontextem) •přemýšlíme, co by mohly být první kroky, které nás budou orientovat dále (například rozhovory s insidery). •neomezujeme se, například jednou hypotézou! • • Přehled výzkumu (literature review) •Měl by probíhat spíše dříve, než jsou formulovány výzkumné otázky (protože je ovlivňuje) • •Nejde o mechanické přidávání zdrojů, ale o jejich konstatntní porovnávání v oblasti teorie, metod i závěrů. • • Konceptuální rámec •Pevně daný x proměňující se •Text nebo diagram •Konečný nebo má být upřesněn (vyvinut) •Jaká je role teorie v našem výzkumu? •Jak spolu věci souvisí •„Co myslíme, když říkáme“ •(asi nejtěžší ve výzkumu!) •Příklady diplomových prací s robustním a dobře vysvětleným konceptuálním rámcem: Petr Dvořák, Michal Mochťak • • • http://www.mbc.edu/faculty/gbowen/systemModel.jpg Výzkumné procedury- metodologický oddíl práce •Povinná část práce •Jaký metodologický „žánr“ volíme (to nás limituje v řadě ohledů), „strategie v pozadí výzkumu“ •Některé jsou hodně rigorózní (experimentalisté mají „dobrou praxi reportování procedur“), jiné vágní •Punch: Kvalititativní x Kvantitativní •Alternativně: Množství případů, observační x experimentální atd. •DOBRÁ PRAXE: VÁŠ VÝZKUM BUDE MOCI PROVÉST (ZREPLIKOVAT) I NĚKDO JINÝ, NA ZÁKLADĚ INFORMACE, KTEROU ZDE NALEZNE • Vzorek • • •Strategie konstrukce vzorku (stejně důležité pro malé i velké vzorky) •Jak velký a proč •Jak bude vybrán (logika) • • • • Jak si data opatříme •Výhody a nevýhody daného způsobu opatřování dat • •zda jde o obvyklou proceduru pro dané výzkumné otázky (test měřícího nástroje?) •přizpůsobení naší studii (geografické, časové) •kdo data sbírá (výzkumník, stroj) •plán sběru dat (například u rozhovorů, analýzy dokumentů) •(etika sběru dat) • Limity •Věcné limity výzkumu (geografické, časové, konceptuální), jak provedení, tak závěrů • • •Limity na straně výzkumníka (typické pro DP, některé se tolerují). Etika •Většina výzkumů- eticky neproblematických • •Využití výsledků společností • •Při výzkumech, kde jsou jednotkami lidé (psychický stres, poškození, vzniklé participací, donucení, porušení soukromí, lhaní) Akademický styl psaní (Punch) •Propojenost, konzistence (vět, částí textu) • •Nezaujatost, přesnost, konzistence jazyka • •„Vhodně formální jazyk“ „Pomocné strategie“ psaní práce •Struktura celého dokumentu předem (0) •Časové limity pro jednotlivé části, včetně času na korektury (-) •Psát ve stejný denní čas •Fixní počet znaků denně (+) •Plánovat den dopředu (+) •Seznam literatury průběžně (+) • •Korektury, revize textu (průběžně, ne denně!)