•Model Policy Paradox II. •Problémy proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře, 17.3. 2016 0951 layer cake villains poster Tradiční policymaking teorie x Policy Paradox •Tradiční názory: prezentace problému umožňuje měřit rozdíly mezi stávajícím stavem a navrženým řešením •PP: Změny jsou neměřitelné, při politickém rozhodování proti sobě stojí víc interpretací, často založených na jiných kategoriích, které nelze porovnávat. •„Cíle“ politik jsou tak nejasné a partikulární proužek s logem na zelenem PL 498: Rozhodování ve veřejné sféře Způsoby prezentace (rámování) problémů 1.Symboly 2.Čísla 3.Případy 4.Zájmy 5.Rozhodnutí proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře Symboly -Reprezentují nějakým způsobem policy situaci -Příběh -Synekdocha -Metafora -Dvojzačnost proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Příběh -má popsat, „jak to chodí“: heroes, villains, victims -Story of decline (stymied progress, change is only an illusion) -Helplessness and control (conspiracy, blame the victim) proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Synekdocha •- Část problému je prezentována místo celku (Fukušima). proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Metafora -Ukazuje blízkost různých politik (útvarů). Často také spojuje řešení pro politiku A a pro politiku B. -Nejčastější metafory: organismus, přírodní zákony, stroje, nářadí, válka, epidemie proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Nejednoznačnost •- klíčová kategorie politického rozhodování, disponují ji tvrzení, i události -umožňuje politický kompromis (následné rozhodnutí podléhá interpretaci) -Zhoršuje možnosti zkoumání policy proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Čísla •V politickém rozhodování obvykle nejsou „přesná“, nýbrž „arbitrární“. •Vyžadují rozhodnutí o tom, co měřit a co neměřit •Vytvářejí normy (kolik čeho je) •Jsou nejednoznačná, ponechávají prostor pro politickou interpretaci proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Čísla II. •-bývají propojena s příběhy •-vytváří dojem, že komplexní fenomény jsou jednodušší (než jsou) •-vytváří komunity těch, co byli počítáni •-mohou napomáhat kompromisu (dělení) •-tím, že vypadají přesně, posilují autoritu toho, kdo počítá. proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Měření v policy procesu •- nutí měřené hrát role •- pokud se něco měří, je to více na očích •- měření může podporovat požadavek na změnu •- je-li měření spojeno s výkonem, měření se ho snaží manipulovat •- moci měřit je moc -měření vytváří aliance mezi měřiči a měřenými -čísla nemluví sama za sebe proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře Příčiny •Každý problém je něčím zapříčiněn, „něco“ se nabízí ke kontrole, eliminaci, překonání, neutralizaci. •Legitimizační moment: porozumění problému, skrze příčiny je možné ho definovat. proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře Kauzální příběhy: zamýšlenost • proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Následky Akce zamýšlené Nezamýšlené Neřízené MECHANICKÉ: BRAINWASHING NÁHODNÉ: ZEMĚTŘESENÍ Záměrné ZÁMĚRNÉ: KONSPIRACE BEZDĚČNÉ: NEZAMÝŠLENÉ ÚČINKY Kauzální strategie při definici problému •- Ukázat, že problém je způsoben náhodnou příčinou •- Ukázat, že co se považovalo za náhodnou příčinu, je výsledek lidské činnosti -Ukázat, že „nezamýšlené“ důsledky nejsou nezamýšlené -Ukázat rozsáhlost problému, zvětšit důležitost a rozsah sociální intervence. proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře Jak se pracuje s kauzálními argumenty v polis 1.Zpochybňují nebo legitimují existující pravidla, instituce, zájmy 2.Hledají se s jejich pomocí „viníci“ 3.Určují se „opraváři“ (moc, prostředky) 4.Mění strukturu aliancí mezi lidmi/skupinami 5. proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře Zájmy •Policy proces bývá někdy interpretován jako střet „zájmů“. •Zájem komplikovaný pojem (objektivní x subjektivní zájem). •Aktivizuje se skrze mobilizaci (nestejná síla skupin mobilizovat, freeriding). proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře Klíčová proměnná: povaha tématu • proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Zisky Náklady Rozptýlené Koncentrované Rozptýlené Sociální pojištění Odškodnění nuceně nasazených Koncentrované Regulace farmaceutických firem Odbory vs. vedení podniku „Dobré“ vs. „špatné zájmy“ • proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: úvodní hodina Hodné slabé zájmy Zlé silné zájmy Kolektivní Partikulární Rozptýlené Koncentrované Široké Úzké Dlouhodobé Krátkodobé Duchovní Materiální Sociální Ekonomické Veřejné Zvláštní Práce Kapitál Rozhodnutí •Inverzní strategie k příčinám. •Neuvažují se příčiny současného stavu, ale důsledky jeho změny. •Cost-benefit analýza, Risk-benefit analýza, Rozhodovací analýza •Legitimační moment: redukce komplexity proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře Rozhodnutí: modely racionální volby •Racionální volba: -Precizní stanovení cílů -Závazek k určitému cíli -Výběr co nejvíce alternativ -Alternativy spojeny s akcemi -Evaluace výsledků akcí -Výběr akce, maximalizující zisk proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře Rozhodování: polis •Nejednoznačné stanovení cílů •Možnost jejich změny •Preferovaná alternativa prezentována jako jediná •Výběr důsledků, které podporují preferovanou alternativu •Maximalizace zisku není rozložena rovnoměrně. proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: úvodní hodina • •Model Policy Paradox III. •Řešení proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: 27.3.2014 Tato prezentace by měla: objasnit, že podobně jako cíle a definice problémů je i kategorie řešení zřetelně ambivalentní, což neumožňuje identifikovat nejlepší způsoby "řešení" v knize věnujte pozornost popisu interakcí, které vznikají mezi tvůrci řešení a těmi, na něž se řešení vztahují! některé typy řešení (zejména práva) jsou popisovány v americkém kontextu, v evropských podmínkách by bylo potřeba argumenty formulovat poněkud odlišně. „Řešení“ •Nejsou „trvalá“. •Dočasné strategie výkonu moci, jejichž cílem je usměrňovat chování těch, kterých se týkají. •Proces implementace politický a dlouhodobý. proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: úvodní hodina Řešení (typy) •Stimuly •Pravidla •Přesvědčování •Práva •Transfer moci/moci rozhodovat •(policy rozhodnutí mohou kombinovat více typů řešení) •Diskutuje se, jestli je některé z druhů řešení „lepší“ proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: úvodní hodina Stimuly (Inducements) •Koncept cukru a biče •Pozitivní/Negativní •Lidé mění své chování na základě hrozby trestu nebo příslibu odměny. •Hranice mezi hrozbami a odměnami je obvykle velmi nezřetelná (odměny v sobě zahrnují možnost odebrání, tresty odměnu zrušení). • proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Situace stimulu • proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Ekonomický model Polis Dárce jednolitá entita, schopná jednat konzistentně kolektivní entita, možný vnitřní konflikt Cíl jednolitá entita, schopná jednat konzistentně orientovaná na budoucnost, mění současné jednání, aby získala v budoucnosti kolektivní entita, možný vnitřní konflikt časový rámec méně zřetelný Stimul Smysl stimulu je pro cíl jasný a jednoznačný Může mít pro cíl jiný význam, než dárce očekává Může mít symbolický význam, jiný než manifestní význam Tresty a odměny • proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Ekonomický model Polis Odměny čím více odměn, tím spíše se změní chování aliance a podvádění mezi dárci a cíli náklady pro dárce Tresty čím více sankcí, tím spíše se změní chování konflikt mezi dárci a cíli, může zvětšit odpor cílů sabotování částí dárců Pravidla (Rules) •Nepřímé příkazy, fungují dlouhodobě, cílem koordinace •Vznikají v situaci „nedostatku“ (infomačního, materiálního), kdy nelze často využívat stimulů. •Popisují obvykle akce v kontextech. •Pravidla jsou oficiální i neoficiální. proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Klíčová vlastnost pravidel: (jistá) nejednoznačnost • proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Přesná pravidla Flexibilní pravidla Férovost: se stejnými případy je nakládáno stejně Férovost: je možné být senzitivní ke kontextuálním faktorům Eliminace arbitrárnosti Umožňují těm, kdo rozhodují, kreativitu v nových situacích Posilují předpověditelnost Tím, že vykonavatelé interpretují, může být posílena efektivita Symbolizují vládu zákona Vyjadřují konkrétní a aktuální společenské preference Pravidla v polis • proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Ekonomický model Polis Lze nalézt sedlový bod mezi přesností pravidla a jeho flexibilitou Spor mezi přesností a flexibilitou je politický, argumentuje se při něm různými goals Výjimky jsou explicitně vyjmenovány, pravidlo je úplné Vzhledem ke komplexitě pravidla méně podrobná Odpověď na „krize“ nejednoznačnost, snaha vyhovět různým skupinám Perverzní pobídky Pravidlo je flexibilní, uplatnitelné na všechny situace Pravidlo, které lze uplatnit na všechny situace, je vágní Pravidlo je neutrální (dopravní značka) Pravidla vytváří hranice mezi skupinami, zvýhodňují, znevýhodňují Pravidlo musí být dokonale vynutitelné Vynucovači podléhají nejrůznějším vlivům, perverzní pobídky pro vynucovače, aplikace pravidel přibližná Pravidla v polis: příklad •Perverzní pobídky: 1.nemocnice jsou placeny podle toho, na jakou nemoc pacienta léčí 2. 2.nemocnice jsou placeny podle dní, po které pacienta léčí proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Přesvědčování (Facts) • proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Demokratický model Totalitární model Polis V osobním i kolektivním rozhodování dominuje rozum Jednotlivci akceptují propagandu, sami nerozhodují Rozum, zvyky, zjednodušení, stereotypy, skupinové normy jako základ pro rozhodování Fakta jsou neutrální, mohou řešit konflikty Informace je omezená, kontrolovaná. Slouží k sociální kontrole, ne k řešení konfliktů. Informace (i labely) jsou zdrojem interpretace, jsou často zpochybňovány. Ovlivnění, manipulace Sladění individuálních akcí s veřejným zájmem Indoktrinace, centrálně řízená Snaha vyvolat postojovou změnu, není centrálně řízeno, někteří mají více zdrojů než jiní Práva (Rights): Dvě tradice, pozitivní a normativní • proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Pozitivní Normativní Právo je požadavek, podpořený státní mocí Právo je cokoliv, co občané mají nárok očekávat od druhých nebo od státu Právo vychází ze státní moci Právo vychází z jiného zdroje (zvyky, církev, přirozené právo, rozum) Lidé mají práva tehdy, pokud je nárokují a jsou podpořeni státem. Lidé mají i ta práva, která aktivně nenárokují a v nichž je stát nepodpoří. Typy práv •Procedurální (popis, jak má vzniknout rozhodnutí) •Substantivní (popis akcí či oprávnění, které je možné nárokovat) •Negativní (svoboda od omezení něco dělat-nevyžaduje se interference dalších stran) •Pozitivní (oprávnění k něčemu- vyžadována něčí interference) proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Zdroje práv •Zdroje: ústava, legislativa, soudy, administrativní aparát •„Mechanismus“ práv: existují v některém ze zdrojů, v případě konfliktu rozhoduje třetí strana •Vynucení práv: vynucují si je ti, jichž se týkají (porušení, výjimky), třetí stranu: interpretaci zajišťuje stát, souhlas s rozhodnutím je dán kooperací všech stran proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Práva v polis • proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Racionální model Polis Existují zdroje práv, lidé je znají (pozitivní práva) Lidé čerpají své znalosti o právech z médií, od dalších lidí, z morální filozofie i z oficiálních zdrojů (pozitivní i normativní práva) Jasná, jednoznačná, aplikace rozumem a logikou Aplikace soudci (logika, rozum, názory, postoje) Soudci nejsou ovlivněni statusem stran ani ničím dalším kromě faktů Ovlivnění kontextem možné Stejný přístup všech stran k možnosti uplatnit práva, identita aktérů nedůležitá Opakované uplatňování práv ovlivňuje výsleek Dobrovolné podrobení se stran rozhodnutí Dodatečné prostředky soudů k vynucení souhlasu s rozhodnutím (rétorika) Časté zásahy výkonné moci (vynucení nebo snaha o změnu rozhodnutí) Změna rozhodovací procedury (Powers) •Rozhodnutí, kdo rozhoduje, má vyvolat změnu obsahu rozhodnutí •3 strategie: •Změna složení rozhodovacího tělesa •Změna velikosti rozhodovacího tělesa •Změna rozhodovací úrovně proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Složení rozhodovacího tělesa •Elektorát: různé změny volebního práva •Zástupci, držitelé úřadů: změna systému reprezentace: deskriptivní, substantivní, zodpovědná proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Velikost rozhodovacího tělesa •Malé komunity: flexibilita, empatie k rozhodnutí, loajalita členů k rozhodnutí, snazší nacházení většiny, větší možnost participovat na rozhodnutích •Velké komunity: větší výběr reprezentantů (větší kompetentnost), menší pravděpodobnost jednomyslnosti (zvláštní zájmy), pro úzkou elitu je obtížnější se dlouhodobě prosazovat proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: Úroveň rozhodování (centralizace x decentralizace) •Decentralizace: rozhodnutí blíže těm, jichž se týkají, je možné je přizpůsobovat lokálním podmínkám, umožňuje policy experimenty, více autonomie pozitivní vztah ke svobodě •Centralizace: širší úhel pohledu, rezistence vůči úzkým zájmům, standardizace zvyšuje férovost, umožňuje redistribuci na nižších složkách proužek s logem na zelenem POL 498 Rozhodování ve veřejné sféře: